?
Связь учебной активности учеников начальных классов с профессиональной активностью их учителей
.
Krasnov A. V.
Krasnov A. V., Вяткин Б. А., Начальное образование 2013 № 3 С. 46-50
The article introduces the approach to studying the meta-individuality of a teacher from the viewpoint of the theory of integral individuality. The empiric results are presented based on the study of meta-individual manifestations of a primary school teacher taking into account the development level of the professional activity. ...
Added: December 6, 2013
Krasnov A. V., Пермь : [б.и.], 2012
Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата психолологических наук. ...
Added: October 17, 2013
Krasnov A. V., В кн. : Материалы докладов XV Международной конференции студентов, аспирантов и молодых ученых "Ломоносов". Секция "Психология". : М. : МАКС Пресс, 2008. С. 297-300.
The results of a pilot study on the role of professional activity in the structure of integral individuality of primary school teachers ...
Added: October 17, 2013
Zaichenko N. A., Zaichenko L., Рубашкин Д. Д., В кн. : Перспективы и приоритеты педагогического образования в эпоху трансформаций, выбора и вызовов: VI Виртуальный Международный форум по педагогическому образованию: сборник научных трудов. Т. 2.: Каз. : Издательство Казанского университета, 2020. С. 278-289.
This article contains a description of the methodology and the first results of a study conducted with the support of the Russian Foundation for Basic Research (2020–2022). The aim of the interdisciplinary project is to analyze the problems of managing educational relations during the period of digital transformation. The focus of this article is the ...
Added: September 11, 2020
Krasnov A. V., В кн. : Индивидуальность растущего человека в условиях современной школы. : Пермь : Пермский государственный гуманитарно-педагогический университет, 2015. Гл. 16. С. 265-276.
Представлены результаты исследования связи личностных качеств и особенностей деятельности младших школьников с уровнем развития профессиональной активности их учителей.
На эмпирическом материале показано, что ученики высокоактивных учителей по сравнению с учениками низкоактивных учителей более уравновешены, более осторожны, обладают большим самоконтролем и интеллектом, у них выше принятие мотивов учебной деятельности и меньше удовлетворенность ее результатами, выше успеваемость по ...
Added: October 7, 2015
Zaichenko N. A., Zaichenko L., Рубашкин Д. Д., Education and Self Development 2020 Vol. 15 No. 3 P. 130-144
The need for research into the transformation of relationships between primary school stakeholders
is caused by the acceleration of social and technological processes in which all agents are involved.
Digital platforms functioning in unified information systems become cross-functional where they
support managerial and pedagogical innovative solutions. The authors regard digitization as a new
space for the poly-subjective relationships within ...
Added: October 21, 2020
Sivak E., Вопросы образования 2010 № 2 С. 111-117
Studying the consequences of performance pay. Comments to Victor Lavys article «Performance pay and teachers effort, productivity and grading ethics» The author reviews the principal directions of the research on the effects of performance pay in schools on students grades and on the behavior of teachers. Analyzed are methodological particularities of various studies. A conclusion ...
Added: October 18, 2012
Маслинский К. А., Антропологический форум 2012 № 16 С. 403-418
This article presents a case study of Soviet teachers' professional identity based on interviews with former teachers of railroad-sponsored schools in Orenburg region. This group demonstrates very high loyalty to their institutions and high percieved professional autonomy and status. The proposed level of explanation for the specific professional identity of the studied group is that of structure of local pedagogical community ...
Added: February 1, 2013
Adamovich K., Kapuza A., Горбунова А. А., М. : НИУ ВШЭ, 2020
Исследование посвящено использованию цифровых технологий учениками младших классов и их учителями в период до перехода российских школ на дистанционное обучение из-за распространения коронавирусной инфекции. Описаны данные анкетирования IPIPS+ и Яндекс.Учебника, которые дополняют друг друга и позволяют сделать ряд выводов: о доступности Интернета и цифровых устройств; о практиках их использования среди школьников; об отношении родителей к ...
Added: December 19, 2020
Griaznova O. S., Magun V., Социологический журнал 2011 № 1 С. 53-73
Basic Human Values of the Russian teachers are compared with those of their colleagues from the 27 European countries, using the Schwartz Value Survey data collected in the 1990s. It was found that the average Russian teacher is extremely high in Security and extremely low in Hedonism. In addition the Russian teachers often leave their ...
Added: September 14, 2012
Erahtina O. S., Попану Д. Г., Сарксян З. Ф., Информационное общество 2022 № 2 С. 63-72
The article discusses approaches to determining the subject of responsibility for damage caused as a result of the use of artificial intelligence technologies. The research based on the analysis of models and concepts developed by domestic and foreign scientists and experts examines the possible factors that could influence the selection of civil liability among the ...
Added: May 1, 2022
Chernobay E., Лащук С. А., Педагогика 2020 Т. 84 № 6 С. 58-67
The article discusses the lack of effective practices for school educational program development in Russian educational system. As an alternative to the existing practice, we suggest to consider a tool named curriculum mapping that is widely used by foreign schools for program development and optimization. A review of different aspects of this tool presented in ...
Added: July 21, 2020
Chashchukhin A., Вопросы образования 2015 № 1 С. 234-251
This paper analyzes the specific features of habitus and speech practices of
education authority employees of the late Stalinist era. These people are often
“invisible” for researchers who traditionally focus on teachers and students.
Meanwhile, it’s inspectors and administrators of local education authorities,
developers of teaching methods, professors of advanced training institutes,
and party functionaries supervising educational policy issues who ...
Added: April 1, 2015
Zaichenko N. A., Сергушичева А. А., Народное образование 2017 № 5 С. 48-55
Определены факторы, влияющие на формирование культуры здоровьесбережения участников школьной жизни. Представлена несостоятельность очевидных (на первый взгляд) гипотез, сформулированных авторами, в отношении педагогов и их влияния на формирование культуры здоровьесбережения школьников. Включены эмпирические данные, на основании которых сделаны выводы, значимые для системы образования Санкт-Петербурга ...
Added: July 18, 2017
Chernobay E., Калина И. И., Отечественная и зарубежная педагогика 2022 Т. 1 № 3 (84) С. 62-82
The article presents a theoretical review of studies devoted to the examination of the concept of a professional learning community. The author also defines the criteria for successful communities and the difficulties in their functioning. The author attempts to determine key foundations for professional learning communities’ formation and development based on the content analysis method. ...
Added: July 5, 2022
Силантьева Т. А., Алехина С. В., Современная зарубежная психология 2014 Т. 3 № 3 С. 5-15
В статье рассматриваются вопросы предоставления учителю поддержки в ситуации инклюзивного образования как главного условия успешности реализации инклюзии. В качестве методологической основы анализа используется ресурсный подход. Приводятся способы расширения круга поддержки учителя, аргументы в пользу задействования всех работников инклюзивной школы для создания инклюзивной команды и необходимость заинтересованности в совместной работе как администрации, так и учителей основного ...
Added: November 24, 2015
Zaichenko N. A., Zaichenko L., Рубашкин Д. Д. et al., Каз. : Издательство Казанского университета, 2020
This article contains a description of the methodology and the first results of a study conducted with the support of the Russian Foundation for Basic Research (2020–2022). The aim of the interdisciplinary project is to analyze the problems of managing educational relations during the period of digital transformation. The focus of this article is the ...
Added: September 11, 2020
Лубовский Д. В., Titov A., Проблемы современного образования 2020 № 5 С. 229-239
This article describes a pilot study of the theoretical thinking of primary school students in conditions of educational cases solving. The cases are based on the math concept of the multiplicity of numbers. The study hypothesizes that students can transfer the solving principle of a mathematic case to a game case in specially organized conditions of ...
Added: December 21, 2021
Chernobay E., Кузнецов А. А., Стандарты и мониторинг в образовании 2019 Т. 124 № 1 С. 16-23
В статье представлен обзор развития процессов, связанных с изданием учебной литературы для школы. Авторы показывают, как менялись требования к учебной литературе в связи с изменениями задач, возникающими в системе школьного образования. ...
Added: June 15, 2019
Chernobay E., Народное образование 2010 № 5 С. 75-81
Компьютер должен стать содержательным помощником учителя. Этому педагогов надо учить. ...
Added: July 27, 2017
Semenova T., Высшее образование в России 2016 № 7 С. 25-37
Исследование направлено на выявление связи между учебной мотивацией и успеваемостью. В качестве теоретической рамки выступила теория самодетерминации, выделяющая несколько типов мотивации и указывающая на их связь с когнитивными и поведенческими последствиями. В работе используются данные, собранные по двум волнам лонгитюдного проекта среди студентов бакалавриата, поступивших в 2014 году на шесть направлений подготовок. Медиационный анализ показал, ...
Added: June 1, 2016
Bolotova A., Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия Психологические науки: Акмеология образования, Гендерная психология 2010 Т. 16 № 3 С. 214-218
The article is devoted to the problem of selfdisclosure of a personality as implicit readiness to active self-fulfillment. The author examines positive and negative consequences of self-disclosure in communication and studies temporal boundaries, time and relevance of self-disclosure of a person in dyadic, interpersonal and inter-group relationship. ...
Added: October 5, 2012
Соловьева С. В., Lyapuntsova E. V., Белоусова А. К. et al., КноРус, 2021
Continuation of the series of textbooks "Introduction to the profession" University teacher "", prepared by members of the League of Higher School Teachers, including the winners of the All-Russian competition "Golden Names of Higher School", supported by the Presidential Grants Foundation and
Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation. The best teachers of ...
Added: December 21, 2021
Вахнина В. В., Мальцева Т. В., Ulyanina O. A. et al., М. : Академия управления МВД РФ, 2019
The textbook summarizes and systematizes the existing theoretical research and practical developments in the field of conflictology in accordance with modern requirements, to develop a unified approach to the preparation and conduct of training sessions with students who are trained in the disciplines of "Conflictology", "The use of profiling in management activities"," The formation of ...
Added: February 15, 2021