?
Кино и капитал. Альманах Центра исследований экономической культуры
The collection “Cinema and Capital” combined under its cover-
Coy very different texts. Among them, the reader will find a
democratic statements, political pamphlets,
taphysical meditations, case studies,
historical reviews, economic reconstruction, psi
choanalytic interpretations. Moreover, they are all
use the concept of a methodological lens
"Capital", including thereby cinematic practices
tics in various forms of a single symbolic ob-
barter. The reader of this book will not only receive
knowledge of a number of aspects of the modern film process, but
and will be involved in current issues of humanity
container knowledge, will feel involvement in the contradictions
today's global world at the level of "high"
theory, and in the field of everyday life.Содержание
Предисловие · 11
РЕПРЕЗЕНТАЦИЯ ЭКОНОМИКИ В КИНО
В. В. Корнев. Капитализм как кинематографи-
ческий антигерой · 15
Д. В. Кадочников. «Прохиндиада, или Бег
на месте»: кинематографический взгляд
на общество и экономику СССР первой
половины 1980‑х годов · 50
C. Л. Кропотов. Город кристаллов времени
в фильме «Страна ОЗ» Василия Сигарева · 78
А. П. Заостровцев. Фильм «Левиафан»
как политическая экономия современной
России · 106
Н. Г. Маргиев. Неосвоенный «капитал» Сергея
Эйзенштейна · 119
Я. М. Лурье. Через тернии Крыма к звездам
Биробиджана: две переселенческие утопии
в советском агиткино · 130
В. С. Непша. Мещане и нестяжатели советского
кино 1960–1970-х: случай с геологом · 142
П. В. Лысаков. Достоевский, деньги и кино
в «Карманнике» Робера Брессона · 155
М. Д. Рахманинова. Семья как предмет рефлексии
о капитализме в классическом кинематографе
XХ века ·