?
Глава 1. Обучение иноязычному чтению в вузе: обзор зарубежных и отечественных подходов
Гл. 1. С. 15-35.
Smirnova N. V., Баграмова Н. В.
In book
СПб. : Златоуст, 2016
СПб. : Златоуст, 2016
The book "Reading in foreign languages in the University context: theoretical and applied issues" provides a rich theoretical and empirical account of the current state of research in the field of Foreign languages pedagogy worldwide. ...
Added: February 6, 2017
Lytaeva M. A., Нуждин А. А., Евразийский юридический журнал 2015 № 12 С. 303-308
The techniques of developing law students’ reading competence and a detailed description of reading competence development stages have been suggested. An analysis of the Federal Penitentiary Service cadets’ reading skills is undertaken. The researchers present their experimental learning results in this article further to testing their model tasks for working with texts. ...
Added: February 26, 2016
Guskova N. V., Педагогика 2019 Т. 83 № 7 С. 72-78
This article examines the effectiveness of analytical reading in English as a method of teaching students of non-language specialties. The issues of using this method are investigated, its specificity and advantages are revealed. In addition, the results of the experiment are given, which made it possible to determine the effectiveness of analytical reading in English ...
Added: October 7, 2019
Morozova I. G., Функциональная лингвистика 2012 Т. 2 № 4 С. 57-60
The article is devoted to the role of belles-lettres literature in the process of teaching foreign languages. The use of literary writings as a part of an education kit facilitates not only acquisition of language skills, but also helps to build cross-cultural competence, supplementing graduates’ professional competence; moreover it improves general reading culture, which is ...
Added: January 4, 2013
М. : [б.и.], 2009
The articles cover issues of reading, reading competency, library development, as well as the prevention of abnormal development of the young reader. ...
Added: May 18, 2013
Talalakina E., В кн. : Обучение чтению на иностранном языке в современном университете: теория и практика. : СПб. : Златоуст, 2016. Гл. 6. С. 97-107.
В главе рассматривается формирование у студентов умений критического чтения при работе с новостными текстами. Обращение к текстам СМИ в исследовании неслучайно: они, как правило, идеологизированы и имплицитно содержат в себе ту или иную позицию автора. Для выявления этой позиции и распознавания имплицитных смыслов требуются определенные фоновые знания, которые в случае чтения текстов на иностранном языке ...
Added: February 12, 2017
Dementyeva T., Психология. Социология. Педагогика 2011 № 12 С. 5-10
The article features the problems of training in the professionally-focused reading, mechanism of anticipation action in the process of reading, kinds of foreign language reading; reveals the role of anticipation in training professionally-focused studying reading considering modern approaches to training of foreign languages. The anticipation phase is considered by the author as a necessary step ...
Added: September 25, 2012
Baglai N. O., , in : We Teach - We Touch the Future! : Сборник материалов XXVII Международной конференции Национальной ассоциации преподавателей английского языка, Иваново, 06–08 октября 2022 года. : Иваново : Ивановский государственный университет, 2022. P. 27-30.
This article briefly reveals the features of dyslexia and its impact on the process of learning new material, and also describes peculiarities of development of learning materials for pupils with dyslexia, using such resources as scientific works and articles of ZH. E. Ermolaeva, A. G. Inshakova, etc. On the grounds of the material reviewed, some ...
Added: November 21, 2023
Lytaeva M. A., Пестрикова Е. А., Педагогика и психология образования 2024
Reading and understanding texts is one of the key competences required for effective interaction in the modern world. In the context of higher education, working with academic texts plays a particularly important role, as it has a direct impact on academic performance, students' participation in discussions and the quality of research papers. The importance of ...
Added: March 15, 2024
Smirnova N. V., Ivanova O. A., В кн. : Homo Loquens: актуальные вопросы лингвистики и методики преподавания иностранных языков (2011). Вып. 3.: СПб. : НИУ ВШЭ (Санкт-Петербург), 2011. С. 364-377.
Статья посвящена вопросу организации самостоятельной работы студентов в рамках дисциплины – Английский язык. В статье дается обзор одного из основных академических навыков – академического чтения, его критической составляющей. Теория сопровождается отчетом о реализованном проекте на базе ИКТ (технология Вики), основных трудностях и преимуществах данного подхода. ...
Added: October 8, 2012
Shchemeleva I., В кн. : Обучение чтению на иностранном языке в современном университете: теория и практика. : СПб. : Златоуст, 2016. Гл. Введение. С. 4-14.
The introduction gives a review of current approaches to teaching reading in a foreign language at a university level developed in Western and Russian research. It describes the goals of the book and explains its structire. ...
Added: February 8, 2017
Н. Новгород : Национальный исследовательский Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского, 2023
This scientific paper addresses the growing demand for learning the Chinese language, particularly in Russia, due to China's economic and cultural influence. Non-linguistic universities have started offering courses in Chinese, but time is a limiting factor, and the lack of graded literature and resources is a challenge. Chinese is a complex language with pictorial characters, ...
Added: September 7, 2023
Shilina I. A., Актуальные проблемы современной науки 2011 № 6(62) С. 107-113
Интенсификация как повышение эффективности обучения. Представлены различные типы коммуникативных компетенций, принятых в методике обучения иностранному языку. ...
Added: December 5, 2012
Guskova N. V., Научная перспектива 2016 Т. 01(71) С. 73-78
Данная статья посвящена анализу развития навыков чтения профессионально-ориентированных текстов в неязыковом вузе. Особое внимание уделяется совершенствованию навыков чтения как коммуникативной компетенции и целенаправленному формированию высококвалифицированного специалиста, умеющего работать со специализированной литературой в своей профессиональной деятельности.
Кроме того, в статье рассматриваются возможности обучения профессионально ориентированному общению студентов ВУЗа. Анализируется организация учебного процесса для мотивированного обучения английскому языку ...
Added: February 9, 2016
Sorokina S. G., В кн. : Преподавание иностранных языков в условиях интернационализации образования: материалы международной научно-практической конференции (Минск, 1-2 февраля 2013 года). : Мн. : Белорусский государственный экономический университет, 2013. С. 103-104.
Автором рассматривается один из приемов, применяемых для развития критического мышления - технологию РЧКМП, разработанную в конце XX века в США (Ч. Темпл, Д. Стил, К. Мередит) и представляющую собой целостную систему, формирующую навыки работы с информацией в процессе чтения и письма. Она направлена на освоение базовых навыков открытого информационного пространства, развитие качеств гражданина открытого общества, ...
Added: October 14, 2013
Kirillova N. V., Shevlyakova O. N., В кн. : Коммуникация в современном поликультурном мире: этнопсихолингвистический анализ. Вып. 1.: М. : Pearson Education Limited (российское представительство), 2013. С. 310-318.
The paper covers a case of teaching critical reading and speaking to students of Economics, ICT and Mechanics at senior levels at National Research University Higher School of Economics. Relevant tested teaching materials aimed at the development of required competencies in reading and speaking are presented as well as the methodical principles used in elaboration ...
Added: November 5, 2013
Guskova N. V., Journal of History Culture and Art Research 2019 Vol. 8 No. 7 P. 91-99
This paper discusses the specifics of using the method of peer assessment in the process of learning a brief text summary in English by the students of non-linguistic specialties. In particular, the effectiveness and expediency of using peer assessment in teaching foreign languages are analyzed by the author. The empirical part of the research was ...
Added: December 25, 2019
М. : Пресс Медиа, 2011
Сборник является восьмым выпуском в серии материалов постоянного издания по актуальным проблемам филологии и методики преподавания иностранных языков при Московском Педагогическом Государственном Университете ...
Added: November 12, 2014
Ershova T., Коренев А., Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация 2016 № 1 С. 159-168
The present research looks at assessing students’ written works and providing them with written corrective feedback as an important part of professional and communicative competence of language teachers. In this article, we describe a set of exercises that have been designed to develop this skill and can be implemented in teacher training. ...
Added: November 21, 2015
Luppov M., , in : Вариативность и стандартизация языкового образования в неязыковом вузе 2023. : Н. Новгород : Национальный исследовательский Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского, 2023. P. 157-160.
This scientific paper addresses the growing demand for learning the Chinese language, particularly in Russia, due to China's economic and cultural influence. Non-linguistic universities have started offering courses in Chinese, but time is a limiting factor, and the lack of graded literature and resources is a challenge. Chinese is a complex language with pictorial characters, ...
Added: September 11, 2023
Shilovskaya M. M., Педагогические науки 2011 № 6 С. 251-257
Developing academic skills is a major purpose of foreign language studies. Reading skills are prior to raising language competence. Mastering different kinds of reading (skimming, reading for gist, scanning, reading for detail) leads to a general increase of language skills. The teacher's task is to train students to know what to learn and how to ...
Added: October 5, 2012
Lytaeva M. A., Пестрикова Е. А., Маршакова О. М., Мир психологии. Научно-методический журнал 2023 Т. 112 № 1 С. 143-155
The aim of this study is to determine the representation of groups of reading skills in the Federal State Educational Standards 2010 and 2021 and Universal Codifiers for 9th grade within all academic subjects. The main research method in this work is content analysis and comparison of reading literacy skills (RL) according to PISA, the ...
Added: May 7, 2023
Левитская Е. Ю., В кн. : Филология и проблемы преподавания иностранных языков. Вып. 8.: М. : Пресс Медиа, 2011. С. 158-163.
The purpose of the aryicle is to examine the influence of the rating estimation system on the process of optimum development of foreign language teaching. Special attention is given to the problems of stirring up self-dependent studies od students ...
Added: November 12, 2014
Белова Н. В., Davlatova M., В кн. : Проблемы лингвистики и лингводидактики в неязыковом вузе. : МГТУ им. Н. Э. Баумана, 2017. С. 65-68.
The current article is devoted to the results of research aimed to identify the degree of the communicative competence of Tajik geology students. Typical lexical and grammatical mistakes and the main difficulties encountered by students at work with educational and professional texts are subjected to analysis. ...
Added: November 28, 2017