?
Is Opera Attendance Fashionable? The Case of Perm Opera and Ballet Theatre
Basic Research Programme
,
2015.
No. WP BRP 107/HUM/2015.
This paper considers fashion as a factor of theatre attendance. The research setting is the industrial city Perm with approximately one million citizens. Perm opera and ballet theatre found in 1870 is “Russia’s third ballet Mecca, after Moscow and St. Petersburg”. Series of in-depth interviews, content-analysis and analysis of discourse provide “corroborative evidence”. The research is based on fashion value framework, which regards fashion guided behaviour as a function of shared values called fashion values. The literature review generates insights about the role of fashion in high culture consumption and arguments pro applicability of the fashion values framework for theatre attendance. The data comes from 23 in-depth interviews with visitors and non-visitors of Perm opera and ballet theatre. The research develops the set of indicators of fashion awareness in context of theatre attendance. The results shows that institutionalized cultural capital and occupation in cultural industries matter for fashion awareness of a particularly participant. So far, it is supposed education and occupation play more important role as an explanation of fashion awareness than class does. The ways for future investigations are discussed
Gofman A. B., Postnauka.ru 2013 С. ---
Мода как социокультурное явление. ...
Added: March 18, 2014
Kornienko D. S., Вассерман Ю. М., Papushina I. O., Социология: методология, методы, математическое моделирование 2017 № №45 С. 7-43
This research aimed to develop of scale for measuring of attitude to opera and ballet theatre. Unlike existing research on aesthetic attitudes, this paper develops scale, measuring attitude to a theatre, but not to its repertoire. The paper considers fashion is the attitude’s dimension and proposes the set of indicators measuring fashion appear in the ...
Added: March 15, 2018
Savelyeva O. O., Человек 2017 № 1 С. 60-73
The article presents a retrospective of the appearance and development of the style "minimalism" As a response to the complication of social life and the environment in the early 1960s & nbsp; On & nbsp; West and the USSR. Minimalism turned out to be in demand in the Soviet Union in conditions of insufficient consumer ...
Added: June 12, 2017
Korsunava V., Vólchenko O., Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены 2019 № 4 С. 106-129
This paper analyzes the relationship between internet use and cultural consumption in Europe. Much research was made in order to disentangle the impact of internet upon everyday life. At the same time, the results of these studies differ. On the one hand, internet is reported as a substitution for traditional forms of social interactions. On ...
Added: September 5, 2019
Gofman A. B., В кн. : Большая Российская энциклопедия. Т. 20: Меотская археологическая культура - Монголо-татарское нашествие.: М. : БРЭ, 2012. С. 572-572.
Энциклопедическая статья о моде как социокультурном явлении. ...
Added: March 18, 2014
Barandova T., Воронцова Е. А., Праксема. Проблемы визуальной семиотики 2014 Т. 1 № 1 С. 41-60
In this article authors attempted to discover (identify and describe) changes of the symbolical meanings/marks/codes of political transformations within visual representations on the basis of Russian fashion magazines materials covering period between 1980 till 2013 years. On the example of 918 magazines’ and 135 Mersedes-benz Fashion Week Russia 2012/2013 photos, this research completed in screening ...
Added: July 16, 2014
Popova I. P., Russian Education and Society 2014 Vol. 56 No. 10 P. 3-23
An analysis of interviews with representatives of different generations shows the continuing importance of a family's social and cultural status in influencing educational aspirations and the choice of a profession. ...
Added: December 5, 2014
Rozmainsky I. V., Журнал институциональных исследований 2012 Т. 4 № 4 С. 22-32
Цель данной работы – проанализировать роль экономической культуры в процессе экономического роста. Автор предлагает новое определение экономической культуры и новую классификацию её типов, а также показывает, в каких случаях разные виды экономических культур стимулируют рост, а в каких препятствуют ему. Критерий классификации – воздействие той или иной экономической культуры на текущее потребление. Основной практический вывод ...
Added: January 23, 2013
Mareeva S., Журнал институциональных исследований 2017 Т. 9 № 1 С. 88-104
Based on the data of national representative surveys carried out by IS RAS in 2014-2016, the author presents analysis of consumption specifics in middle-income groups in times of current economic crisis. It is shown that although in modern Russian society middle income groups make up the majority of population, they cannot be directly correlated with ...
Added: April 17, 2017
Ivanov P. V., Журнал социологии и социальной антропологии 2011 Т. XIV № 5 С. 142-147
According to interdisciplinary theory of architecture and sociology by A. Amin and N. Thrift, presented in their book Cities. Reimagining the Urban, the light sociality is the main way of individuals interaction in city space. In this context, consumption appears to be one of the basic forms of individuals self-expression on one hand, and on ...
Added: September 12, 2012
Prakhov I., Вопросы образования 2015 № 1 С. 88-117
Несмотря на массовость российского высшего образования и наличие стандартизированных экзаменов, абитуриенты могут сталкиваться с определенными барьерами на этапе поступления и в результате оказываться в неселективных вузах, которые, как правило, предлагают образовательные программы более низкого качества по сравнению с селективными. На основе данных Мониторинга экономики образования и Рейтинга качества приема оцениваются факторы, влияющие на выбор вуза ...
Added: April 1, 2015
Arif E., Fedorova N., Журнал социологии и социальной антропологии 2016
This article focuses on the role of clothing in the design of their age women on the analysis of qualitative interviews with 60 young women, three age groups: 15-20, 23-27, 30-35 years, living in St. Petersburg. The authors to conceptualize the female body as a product of social relations in the modern gender order. Based ...
Added: December 7, 2015
Очкина А. В., Мир России: Социология, этнология 2010 Т. 19 № 1 С. 67-88
В статье поднимается вопрос о социальной самоидентификации, как элементе культурного капитала индивида и семьи, как фактора формирования культурно-образовательных стратегий современных российских семей. Эмпирической базой статьи стало исследование, проведенное автором в Пензе в сентябре 2008 – январе 2009 г. Основа методологии – воспроизводственный подход Д. Берто и концепция человеческого капитала. Биографический материал, включающий культурную и профессиональную ...
Added: March 30, 2013
Kormina J., Антропологический форум 2015 № 27 С. 142-175
В статье анализируются гастрономические страхи, связанные с употреблением в пищу дрожжевого хлеба. Распро- страненные в разных слоях российского общества, от православных фундаменталистов до симпатизирующих идеям нью-эйдж буржуа, эти страхи указывают на существование особой культуры недоверия — результата работы обыва- тельского критического мышления. Объектом недоверия выступает государство и связанные с ним институты власти и контроля: наука, ...
Added: November 15, 2015
Tikhonova N. E., Общественные науки и современность 2016 № 4 С. 48-64
In the article (which is part of a block of two articles, the second of which will be published in the next issue of the journal) results of analysis of characteristics and dynamics of income and subjective stratification models of Russian society are presented, based on data from several nationwide surveys carried out in 1999-2016. ...
Added: October 18, 2016
Papushina I. O., Вестник Пермского университета. Серия: История 2020 Т. 51 № 4 С. 26-37
The phenomenon of Soviet fashion is widely acknowledged, but it is still little known about Soviet designers’ professional routines and the way they solved their professional tasks in a planned economy. The existing studies explored Soviet fashion as part of the planned economy and everyday culture. The study aims at explaining how Soviet designers overcame ...
Added: December 21, 2020
Arif E., Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены 2019 № 1 С. 66-83
There are two main approaches to study youth consumption. The first one considers consumption as viewed by a group of people of a certain age who differ from other age groups. Cultural differences are not taken into account. In the second approach consumption is seen as one of structure-forming elements of youth communities and practices. In that case, researchers study subcultures and youth leisure activities. ...
Added: October 29, 2019
Воронеж : Наука-Пресс, 2014
Собрник посвящен теоретическим и технологическим проблемам перехода на цифровое вещание в России, социокультурным исследованиям данного процесса, новым культурным языкам отчественного ТВ, а также современным практикам телевещания. ...
Added: February 5, 2014
Kiriya I., Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика 2010 № 1 С. 51-74
This paper represents a synthesis of few working papers of the author, published in various mostly foreign publications. In the paper the author examines social consequences and social prerequisites for specific role that Russian state and Russian audiences are playing in the media. In our opinion the situation in Russian media cannot to be perceived ...
Added: October 4, 2012
Ванини Ф., Этнографическое обозрение 2011 № 5 С. 19-29
The article is based on the introductory part of the collection on “Material Culture and Technology in Everyday Life: Ethnographic Approaches” (2009). The author presents a brief review of concepts that have been lately employed in research on material or technological culture. He attempts to show that different disciplines do in fact use adjacent notions and ...
Added: October 1, 2012
Бердышева Е. С., ЭСфорум 2014 Т. 39 № 3 С. 5-11
В статье автор поднимает не очень популярную в экономической социологии тему торга. Причины непопулярности данной темы неочевидны: связано ли это с маргинальностью торга в практике торговли или, скорее, с низким статусом самой темы в экономической теории? Автор предпринимает попытку ответить на следующие вопросы: какое место занимает торг в современной жизни москвичей? Нравится ли им торговаться, ...
Added: March 25, 2015
Radaev V., Социологические исследования 2005 № 1 С. 5-18
В данном тексте будет охарактеризована специфика экономико-социологического подхода к анализу потребления. Сначала мы дадим общее определение понятия «потребление». Затем посмотрим, каким видит потребителя традиционная экономическая теория. Переходя к экономико-социологическим концепциям, мы представим потребление как средство социальной дифференциации и построения пространства стилей жизни, раскроем его символическую сторону и завершим изложение анализом тенденций современного общества потребления с ...
Added: September 11, 2012
Kotelnikova Z., Социологические исследования 2014
The article is devoted to consumption of alcoholic beverages in contemporary Russia. It is aimed at revealing a range of social practices of alcohol consumption; testing how those practices are connected with social classes existing in Russia, and additionally, discovering social layers which demonstrate new styles of alcohol drinking. The research is relied upon the ...
Added: October 16, 2014
Kulinicheva E., Социология власти 2018 Т. 30 № 2 С. 167-189
Статья посвящена особенностям социокультурных исследований вестиментарной культуры спорта на примере футбольной экипировки. В первой части статьи обозначаются основные проблемы работы с этим предметным полем: маргинальный статус спорта как темы во многих академических дисциплинах; сохранность источников и архивов; устоявшиеся представления отдельных исследовательских дисциплин и академические традиции делать фокус на определенных темах; вопрос «видимости» некоторых тем в ...
Added: March 11, 2020