?
Ушаков Д.В. Интеллект: структурно-динамическая теория. – М.: ИП РАН, 2005. – 260 с.
Человек. 2004. № 5.
Dikova M., Shadrikov V., Акмеология 2013 № 1 (45) С. 31-42
The results of series of experiments in investigating the role of reflection in developing of students’ intellectual abilities are discussed in the article. The dynamics of intelligence and reflection relationship indexes change in various stages of schooling (the fourth, sixth and tenth grades) is examined. The results of the two years experimental work to develop ...
Added: October 23, 2013
Разумовская Т. А., Социологический журнал 2010 № 3 С. 169-176
Статья посвящена анализу сбаорника статей Травма:пункты, в котором травма рассматривается не только как единовременное событие, резко изменившее жизнь человека, но и как процесс, который продолжает влиять на отношение людей к их прошлому, настоящему и будущему. ...
Added: October 3, 2012
Смирнов С. Д., Chumakova M., Kornilov S. A. et al., Вестник Московского университета. Серия 14: Психология 2017 № 3 С. 39-59
The article presents the result of a series of five empirical studies. Across multiple samples with typical development we have established a set of relationships between decision making strategies in Iowa Gambling Task (IGT) and such traits as intelligence (general, verbal), executive functions (shifting and inhibition), as well as personality traits of tolerance/intolerance for uncertainty ...
Added: December 11, 2017
Корнилова Т. В., Chumakova M., Корнилов С. А., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2018 Т. 15 № 1 С. 10-21
Iowa Gambling Task (IGT) is frequently used as a convenient model for studying processes of decision making and prognosis. Clinical studies generally provide support for Damasio’s “somatic markers” hypothesis. Many studies stress out the leading role of emotional components of IGT performance regulation in comparison with intellectual components. In our study the verbal, fluid and ...
Added: January 13, 2018
М., Воронеж : Московский психолого-социальный институт, 2012
Хрестоматия включает работы отечественных и зарубежных авторов, излагающие различные взгляды на сущность способностей и позволяющие организовать дискуссионное обсуждение проблем психологии способностей. ...
Added: February 15, 2013
Кавашима Р., М. : Манн, Иванов и Фербер, 2017
Профессор и доктор медицины Рюта Кавашима предлагает простые и эф- фективные упражнения для тренировки мозга. Эта тетрадь содержит примеры, знакомые всем со школы: на сложение, вычитание, умножение и деление. Развить память и интеллект проще, чем кажется! Для этого нужно все- го пять минут в день. ...
Added: February 2, 2017
Хлевная Е. А., Stroh W. A., Киселева Т. С., Психологическая наука и образование 2012 № 3 С. 1-19
The contribution discusses the problem of emotional intelligence development and its solution in the course of empirical research on the basis of experimental design. The conceptual basis of the research – the theoretical model of emotional intelligence structure of J.Mayer, P.Salovey and D.Caruso. The hypothesis of the research was the assumption of probability of emotional ...
Added: February 17, 2013
Кавашима Р., М. : Манн, Иванов и Фербер, 2017
Профессор и доктор медицины Рюта Кавашима предлагает простые и эффективные упражнения для тренировки мозга. Эта тетрадь содержит примеры, знакомые всем со школы: на сложение, вычитание, умножение и деление. Развить память и интеллект проще, чем кажется! Для этого нужно всего пять минут в день. ...
Added: February 2, 2017
Kornilova T., Kornilov S. A., Зиренко М. С. et al., Национальный психологический журнал 2019 Т. 35 № 3 С. 32-45
Background. The emergence of the psychometric tradition in Russian psychology necessitates a thorough exploration and adoption of the international experience in the development of appropriate measurement instruments and methodologies. The goal of the present study was thus to perform a comprehensive evaluation of the International Cognitive Ability Resource (ICAR) instrument in a Russian sample. The modified ...
Added: November 20, 2019
Gordeeva T. O., Сычев О. А., Шепелева Е. А., Вопросы психологии 2015 № 1 С. 15-26
This ongoing investigation was concerned with the problem of intellectual and motivational predictors of academic achievement in secondary and high school students. The study used a battery of tests, including IQ, intrinsic and extrinsic motivational variables and coping strategies (N=420, 6-11th grades). It was shown that intelligence is a necessary condition of the academic achievement ...
Added: December 26, 2014
Shadrikov V., Акмеология 2014 № 1 С. 25-36
The importance of intellectual operations within the ability and intelligence structure is discussed in the article. The notion of ‘intellectual operations’ is overviewed by comparison of its meaning in works of different researchers. The author proposes the ability understanding on three levels: the level of individual, the activity subject level and the level of personality. ...
Added: March 5, 2014
Orel E., Организационная психология 2012 Т. 2 № 2 С. 34-48
Programmer's professional activity requires an amount of work with different artificial languages. Many studies report that effective programming is correlated with the high level of verbal intelligence. In this paper we study the dynamics of artificial language learning among programmers in comparison with psychologists and the group of non-professional users. We show that programmers learn ...
Added: August 26, 2012
Губарева Е. А., Mironova O. I., Ученые записки Российского государственного социального университета 2019 Т. 18 № 1 (150) С. 33-41
Тhe article is devoted to the study of socio-psychological portrait of candidates entering the military service. As a result of empirical research it is established that distinctive social and psychological characteristics of the candidates entering military service are emotional stability, high level of development of communicative skills, stress resistance and conscientiousness that allows them to ...
Added: October 4, 2020
М. : Институт психологии РАН, 2015
В сборнике обсуждаются теоретические, историко-научные, методологические, экспериментальные и прикладные проблемы взаимодействия исследовательской и практической психологии в процессе развития человекознания. ...
Added: January 13, 2016
М. : Институт психологии РАН, 2015
Книга посвящена 95-летию со дня рождения Я. А. Пономарева, который основал научную школу исследования творчества в Институте психологии РАН, и 60-летию со дня рождения В. Н. Дружинина, основавшего научную школу исследования интеллекта. Представлены статьи ведущих российских ученых по проблематике творчества и интеллекта, а также ряд оригинальных текстов Я. А. Пономарева и В. Н. Дружинина. ...
Added: September 29, 2015
Shadrikov V., Kurginyan S., Вопросы психологии 2016 № 6 С. 114-130
The paper presents findings of an experimental study of thought generating productivity with respect to a person's intellectual development. On the basis on the author's conceptual views it is stated that the ability to generate thought and determine the relationship between images of perceived objects (phenomena, occurrences) and their properties characterizes a person's intelligence. The ...
Added: October 3, 2016
Поддьяков Александр, Образовательная политика 2016 № 2(72) С. 71-94
The article discusses a trend in tests developing looking at tests with restricted actions of test takers (this takes place in a situation of solving explicitly formulated problems with the only right answer) and diagnostic problem situations tests with novel content, high degree of uncertainty, open beginning and end. Open beginning is being used more ...
Added: December 2, 2016
Ivanchenko G. V., Человек 2006 № 4
Рецензия на книгу В.В. Знакова "Психология понимания: Проблемы и перспективы", в которой существлен анализ методологического значения феномена понимания в современном гуманитарном знании в эпоху перехода от неклассической науки к постнеклассической, а также исследовано соотношение когнитивных и экзистенциальных компонентов понимания с позиций психологии субъекта и психологии человеческого бытия, раскрыта неразрывная связь понимания с самопониманием. ...
Added: January 24, 2014
Корнилова Т. В., Chumakova M., Экспериментальная психология 2014 Т. 7 № 1 С. 92-110
In this paper, we examined Budner’s (1962) intolerance of ambiguity scale with respect to its reliability and factor structure on a sample of 1082 Russian-speaking participants. The questionnaire demonstrated a two-factor structure and showed satisfactory internal consistency (reliability) and validity. We also report on a set of correlations between the questionnaire’s scale ...
Added: November 9, 2015
Ivanchenko G. V., Человек 1999 № 4 С. 181-183
Рецензия на первое систематическое исследование, посвященное анализу и западных культурно-исторических и научно-психологических традиций в понимании истины и правды, в котором обосновывается положение о том, что истина является логико-гносеологической категорией, а правда - психологической. ...
Added: January 23, 2014
Butovskaya M., Chemical Senses 2018 Vol. 43 No. 7 P. 503-513
A model including individual-level predictors (gender, age, material situation, education, and preferred
social distance) provided a relatively good fit to the data, but adding country-level predictors
(Human Development Index, population density, and average temperature) did not improve model
parameters. Although there were some cross-cultural differences in social odor awareness, the
main differentiating role was played by the individual differences. ...
Added: February 12, 2019
Миллер А., М. : Академический проект, 2018
Книга швейцарского психотерапевта Алис Миллер "Драма одаренного ребенка"- мировой бестселлер. Она посвящена исследованию природы детских психических травм, полученных в ходе воспитания. В своей книге автор поднимает важнейшую проблему: как вытесненные травматические переживания отражаются на личной жизни и социальных успехах человека и порождают психические заболевания. Показаны калечащие воздействия воспитывающих взрослых и психотерапия полученных в раннем детстве ...
Added: October 28, 2018
Schmidt P., Wiesbaden : Springer, 2012
The volume addresses major features in empirical social research from methodological and theoretical perspectives. Prominent researchers discuss central problems in empirical social research in a theory-driven way from political science, sociological or social-psychological points of view. These contributions focus on a renewed discussion of foundations together with innovative and open research questions or interdisciplinary research ...
Added: November 23, 2012
Markova A. K., Orlov A. B., Fridman L. M., Soviet education 1986 Vol. 28 No. 7 P. 8-12
This work will familiarize the teacher with contemporary Soviet psychology's progress to date in the study and shaping of the motivation to learn. ...
Added: November 21, 2013