• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
Menu

Article

Для внутреннего пользования и на экспорт: освещение пенсионной реформы телеканалами Первый, Дождь и RT

Казун А. Д., Богомазова Л. В.

The article presents a comparative analysis of the pension reform coverage by three Russian TV channels –
Channel One, TV Rain, and RT. The discussion of reform was analyzed from June 16, 2018, when the corresponding
bill was introduced to the State Duma, to October 3, when it was signed by the President and was
published. The media coverage of this news on selected TV channels differs significantly. Channel One was
focusing the audience’s attention on the benefits of pension reform as before the TV address of the President
the main source of formal approval of the reform was from federal officials and citizens. After August 29,
regional representatives were included in the media discussion, which can partly be explained by the upcoming
elections. Opposed to Channel One, there was no active participation of regional representatives in reporting
on pension reform on TV Rain, yet the expert community was included, which still did not guarantee
the representation of alternative positions as the channel adhered to a skeptical attitude towards the reform.
The RT, which target audience is foreigners, showed the low intensity of pension issue discussion. Nevertheless,
this channel was actively covering nationwide actions against the raising of the retirement age, which is
unusual for the federal channel mainly focusing on positive aspects of the reform. During the elections, the
RT included the pension issue to agenda: low voter turnout and the defeat of the ruling party in several Russian
constituent entities were regarded as a result of increasing the retirement age.