?
Типы родительского участия в учебном процессе детей
Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2019. № 2. С. 282-303.
In this article, authors analyze patterns of parental involvement in children’s schooling basing on the data of Monitoring of education markets and organizations completed in 2016. Authors argue that the involvement in children’s schooling is highly differentiated and suggest five types of it: regents, facilitators, sponsors, inspectors and invisibles. These types of parental involvement represented unequally depending on the socio-economic background of the family and children’s progress at school, plans for educational attainment and engagement in extracurricular activities.
Keywords: cluster analysisдополнительное образованиеобразовательные результатыкластерный анализextracurricular activitiesучастие родителей в образованиисоциально-экономические характеристики семейparental involvement socio-economic backgrounds of familiesstudents’ academic results
Publication based on the results of:
Павленко К. В., Polivanova K. N., Bochaver A. A. et al., Вопросы образования 2019 № 2 С. 241-261
A questionnaire survey (N = 6,648) and semi-structured interviews with parents of school students in a Russian megalopolis were carried out to analyze how families perceive the functions of extracurricular activities (ECAs), what choice strategies they follow, and what outcomes they expect. The study is premised on the assumption that ECAs for school students are ...
Added: June 25, 2019
Pinskaya М., Derkachev P., Savelyeva M., Народное образование 2014 № 6 С. 89-94
Within the framework of the project "Monitoring the Economics of Education," Higher School of Economics conducts regular surveys of schools’ principals and teachers. The survey sample includes 1,004 principals and 1,081 teachers. The sample represented all types of settlements and all federal districts of Russia, government and non-government schools. ...
Added: September 26, 2014
Alexandrov D. A., Tenisheva K., Savelyeva S., Вопросы образования 2017 Т. 4 С. 217-241
В статье рассматривается связь вовлеченности школьников во внеклассное образование с их успеваемостью и оценкой своих способностей по математике, гуманитарным предметам и спорту. Исследование основано на результатах анкетирования более 5000 учащихся девятых классов школ Санкт-Петербурга, Ленинградской области и Пскова. На основе дескриптивной статистики и регрессионного анализа было выявлено, что участие в любых кружках положительно связано с ...
Added: October 23, 2017
Гошин М. Е., Grigoryev D., Sorokin P. S., Образование и саморазвитие 2023 Т. 18 № 3 С. 116-134
The present study looks at relationships between the strategies of parental participation in education and the ability of schoolchildren to proactive behavior (agency), which, as the results show, allows them to adapt more successfully to changing external conditions. The data was obtained through the Internet survey of students engaged in extracurricular activities about the transition ...
Added: August 16, 2022
Poplavskaya A., Gruzdev I., Петлин А. В., Вопросы образования 2018 № 4 С. 261-281
The article provides an overview of international studies on parental involvement in extracurricular activities, which identify the major factors affecting the choice of such activities: family finances, cultural capital, parental education and ha- bitus, local educational infrastructure, and the possibility of making informed choices. The empirical basis of the research was provided by the findings ...
Added: December 22, 2018
Khusyainov T., Вестник по педагогике и психологии Южной Сибири 2015 № 2 С. 60-78
В данной статье автором рассматривается такое явление, как получение второго высшего профессионального образования российскими студентами. В работе выявляются основные предпосылки и причины, по которым студенты предпочитают не ограничиваться получением одного образования в ВУЗе. В статье рассмотрены процессы, происходящие на современном российском и мировом рынке труда и то, какое воздействие он оказывает на рынок образовательных услуг ...
Added: July 10, 2016
Grebnev L., Вопросы экономики 2003 № 7 С. 4-25
В статье анализируются данные о динамике ряда демографических показателей России: детских и подростковых возрастных когорт за период с 1970 по 2010 гг., продолжительности жизни за период с 1970 по 1995 гг., миграционных потоках между федеральными округами в период между переписями населения 1989 и 2002 гг. Высказываются гипотезы о связи этих показателей с состоянием образования в ...
Added: November 20, 2012
Типы родительского участия в образовании, социально-экономический статус семьи и результаты обучения
Гошин М. Е., Mertsalova T., Вопросы образования 2018 № 3 С. 68-90
В статье приведён обзор теоретических моделей родительского участия в образовании. Проведённое эмпирическое исследование посвящено рассмотрению особенностей участия родителей в российском образовании на основе соотнесения с типологизацией, предложенной в модели Дж.Л.Эпштейн. Осуществлено сопоставление типов участия различных социально-экономических категорий родителей, особо выделены семьи с низким уровнем дохода. Показано, что более высокий уровень участия в образовании свойственен родителям, ...
Added: June 9, 2018
Гошин М. Е., Pinskaya М., Grigoryev D., Социологические исследования 2021 № 5 С. 70-83
Статья посвящена изучению вовлеченности родителей в образовательный процесс детей в различных группах школ: неуспешных, резильентных, фейлинговых и эффективных. Особое внимание уделено школам, работающим в неблагоприятных социально-экономических условиях и показывающим высокие результаты (резильентные школы). Источником данных является опрос 3887 родителей, дети которых посещают общеобразовательные организации. Анализ уровня социально-экономического благополучия школы основан на данных опроса 1236 директоров ...
Added: April 22, 2021
Kamaev A., Tovar-García E. D., / Leibniz Institute for the Social Sciences (GESIS). Series 0168-ssoar-46748-7 "SSOAR". 2016.
This article examines how migrant background influences educational outcomes of schoolchildren in Moscow and its oblast (region). We use logit regressions for panel data, over the years 2010 to 2013, taken from the Russia Longitudinal Monitoring Survey (RLMS-HSE). As dependent variable we use educational progress approached by school grades as reported by parents or adult ...
Added: May 3, 2016
Beijing : UNESCO International Research and Training Centre for Rural Education (INRULED), 2013
The present book is the result of the project International Comparative Study on Education, Career and Migrant Strategies of School Students from Rural Areas in Transition Countries initiated by UNESCO International Research and Training Centre for Rural Education (INRULED) and the Center for Applied Economic Research, National Research University Higher School of Economic (HSE) of ...
Added: October 8, 2013
Pyankova A., Fattakhov T., Экономический журнал Высшей школы экономики 2017 Т. 21 № 4 С. 623-647
Earlier papers revealed educational differences in mortality in Russia in 1970’s–1980’s were at least as significant as in Western countries, and were largely similar to those observed in Eastern Bloc. Starting from 1998 there is a little knowledge about socio-economic characteristics of mortality since data collection has been discontinued and resumed only in 2011. Contemporary ...
Added: December 6, 2017
Savitskaya E. V., Народное образование 2005 № 10 С. 35-41
Added: February 19, 2010
Khavenson T., Вопросы образования 2019 № 3 С. 77-100
This article investigates into the reform of national school curriculum in Russian-language schools in Latvia and Estonia. We assess how well the reform-related regulations have been integrated into everyday schooling practices and reflected in educational outcomes in order to measure the success of the education reform in terms of adopting the new learning standard and ...
Added: December 4, 2018
Androuschak G., Козьмина Я. Я., Sivak E. et al., Йошкар-Ола : ООО «Полиграфическое предприятие Центр Принт», 2010
В работе описывается процесс введения новой системы оплаты труда учителей (НСОТ) в Новгородской и Калининградской областях и изменения, происходящие в школе после введения НСОТ. Выводы основаны на данных опросов, проведенных Институтом институциональных исследований ГУ-ВШЭ в городских школах Калининградской области в мае 2009 года и Новгородской области в октябре 2009 года. Рассматривается формирование критериев стимулирования, динамика ...
Added: November 27, 2012
Abankina I., Filatova L., Вопросы образования 2018 № 3 С. 216-246
The article presents the latest changes and modern mechanisms in providing accessibility of pre-school education that relate to the tasks in the formation of norms and values of early childhood development. It explores the issues related to developing private entrepreneurship in the field of child care and education, and the regulation of legislative changes aimed ...
Added: October 10, 2017
Shubenkova A. Y., Zeveleva O., Вопросы образования 2016
«Российские студенты в глобальном мире: от образовательной мобильности к мигрантским настроениям?» Где проходит граница между международной образовательной мобильностью студентов и высококвалифицированной миграцией? В рамках проекта рассматриваются механизмы формирования мигрантских настроений среди российских студентов, вовлеченных в международную образовательную мобильность. Рассматривают ли студенты международную мобильность как возможность эмигрировать? Если да, то какие факторы способствуют формированию такой стратегии? В ...
Added: December 4, 2015
Zagirova F., Romanenko K., Makareva A., М. : НИУ ВШЭ, 2019
This work presents the results of a research of students’ academic heterogeneity in Russian universities. The purpose of this paper was to analyze the system of higher education in Russia from the perspective of universities’ academic heterogeneity (under what we mean the heterogeneity in the level of preparedness and academic performance of students in the ...
Added: September 19, 2019
М. : Российская государственная академия интеллектуальной собственности, 2012
В материалах конференции обсуждается роль наук социо-гуманитарного блока в разработке мер и рекомендаций, способствующих повышению эффективности осуществляемых в России преобразований, активизации использования творческих ресурсов общества, в том числе в сфере интеллектуальной собственности. ...
Added: November 16, 2012
Terentev E., Рыбаков Н. В., Бедный Б. И., Вопросы образования 2020 № 1 С. 40-69
Data obtained in interviews with doctoral students and their academic supervisors as well as in doctoral student surveys conducted across six Russian universities is used to explore the motives for embarking on and pursuing a PhD, and evaluate their incidence. Drawing from Deci and Ryan’s self-determination theory, three basic types of motivation are identified — ...
Added: March 24, 2020
Остапенко А. А., Skopin A. U., Новые ценности образования 2010 Т. 46 № 4 С. 50-57
Рассматриваются условия многообразных моделей профильного обучения на селе, которые зависят от образовательных и организационных возможностей населённого пункта, направленных на реализацию профильного обучения. ...
Added: October 22, 2012
Андреев А. Л., Новохатько И. М., Osipova A., Социологическая наука и социальная практика 2017 Т. 5 № 4 С. 27-45
This article analyzes in-depth changes connected with universities turning into corporations in
the context of institutional analysis. The research has been conducted in the case-study format, and the
respondents included students, post-graduates and young scientists of research specializations at National
Research Nuclear University MEPhI. The authors put forward three hypotheses: about possible noncompliance
of the students’ values with university ...
Added: September 20, 2018
Bessudnov A., Kurakin D., Malik V. et al., / НИУ ВШЭ. Серия WP IE "Научные доклады Института образования". 2014. № WP 02/IE/2014.
Российское лонгитюдное панельное исследование образовательных и трудовых траекторий, реализуемое в Институте образования НИУ ВШЭ, является первым когортным лонгитюдным исследованием национального масштаба, проводимым в современной России. В первом разделе бюллетеня представлена программа исследования, обоснована его актуальность, приведены исследовательская архитектура и принципы организации, а также рассмотрены основные исследовательские вопросы. Второй раздел посвящен методологии, включая более подробное описание ...
Added: March 17, 2015
Гошин М. Е., Sorokin P. S., Kosaretsky S., Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены 2022 № 5 С. 394-417
The study focuses on the issues of agency (proactive behavior) among schoolchildren engaged in extracurricular activities in the context of COVID-19 pandemic, including the sources of agency, its manifestations, and possible effects. Theoretically, the authors base on the sociological structure/agency debates, in which the role of education remains understudied. The empirical basis for the analysis are ...
Added: December 2, 2022