?
Анализ академической среды как места учебы и работы
Вопросы образования. 2013. № 4.
Сизых А. Д.
In press
Vantsova N., Исламов Д., Khusyainov T., Наука. Мысль 2016 № 10 С. 31-34
Авторы данной работы рассматривают возможность использования проективной методики в рамках преподавания иностранных языков в высших учебных заведениях. В статье рассматриваются основные особенности данной методики и их проявление в процессе обучения иностранному языку. ...
Added: November 17, 2016
Karelina I., Sobolev A. B., Sorokin S. O., Russian Education and Society 2016 Vol. 58 No. 4 P. 260-282
The article discusses the deployment of a comprehensive reporting and monitoring framework used to evaluate the performance of state and private higher education institutions in Russia. By referring to diversified indicators including organizational, financial and economic, training, research, graduate employment, and other metrics, the authors spotlight key developments taking place in the Russian higher education ...
Added: October 11, 2017
Никитская М. Г., Uglanova I., Психологическая наука и образование 2021 Т. 26 № 5 С. 67-84
The paper presents results of a study (N=280) aimed at adaptation, modification and validation of the Russian version of the Achievement Goal Questionnaire based on the 3x2 model of Elliot’s achievement goal theory. We address the issue of the functionality of the application of the methodology in the study of the goals of educational achievements: ...
Added: November 24, 2021
Dyachkova E., Университетское управление: практика и анализ 2014 № 4 С. 79-85
In the article is presented the analysis of university endowments organization, highlighting the main parts of the organization and theories of the functioning (flows) on the basis of a systematic approach of strategic management developed by Henry Mintzberg. Endowment fund activities are structured by synchronizing activities of the three organizations: the university, the endowment fund ...
Added: October 25, 2013
Баженов О.А., Гатина З.С., Новое прошлое 2017
The article focuses on the formation of the historical memory of the life of the Russian universities in 1990s. Thesis researchers, magazine and newspaper articles, statistical reports, as well as enactments document the crisis of the Russian universities. However, none of these sources does not allow the historian to study the thoughts and feelings of ...
Added: November 8, 2016
Semenova T., Высшее образование в России 2016 № 7 С. 25-37
Исследование направлено на выявление связи между учебной мотивацией и успеваемостью. В качестве теоретической рамки выступила теория самодетерминации, выделяющая несколько типов мотивации и указывающая на их связь с когнитивными и поведенческими последствиями. В работе используются данные, собранные по двум волнам лонгитюдного проекта среди студентов бакалавриата, поступивших в 2014 году на шесть направлений подготовок. Медиационный анализ показал, ...
Added: June 1, 2016
Safronov P., Отечественные записки 2013 № 4(55) С. 22-30
В статье рассматривается опыт реформирования высшей школы в СССР в 1920-е-1930-е гг. Исследуются издержки и ограничения заявленного в тот период плана реконструкции университетов. В заключение показывается, как уроки образовательных реформ указанного периода соотносятся с современными проектами реформирования высшей школы. ...
Added: April 3, 2014
Gorizontow L., Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 2013 Vol. 11 No. 3 P. 15-23
The mutual understanding in the evaluation of common past, reached recently by Russian and Polish historians, doesn't yet properly reflect in the practice of school teaching. Hence the importance of the bilateral project aimed at the preparation of training aids for school teachers, which started in summer 2013. An interest in the history of Russian-Polish ...
Added: February 26, 2014
Бедный Б. И., Bekova S., Рыбаков Н. В. et al., Высшее образование в России 2021 Т. 30 № 10 С. 9-21
The diversification of forms and types of doctoral programs is currently a global trend. Universities across the globe offer programs that differ in the modes of training, characteristics of the target audience, and possible labor markets after graduation. In Russia, doctoral education exists in a unified format, focusing primarily on the academic labor market. Recently, ...
Added: October 11, 2021
Иванова Е. Е., Erykina M. A., Российский гуманитарный журнал 2015 Т. 4 № 4 С. 304-316
The article addresses the issue of using English songs to assist students of non-language departments master basic linguistic skills and communicative abilities. The authors offer a systematic and flexible approach to dealing with educational songs, demonstrate advantages of implementing numerous tasks to be varied and adapted to the needs of particular target audiences. The considered ...
Added: November 9, 2015
Zhuchkova S., Университетское управление: практика и анализ 2022 Т. 26 № 2 С. 92-104
The paper examines the rules and procedures of the doctoral students admission at Russian universities. The inefficiency of the selection process often becomes the subject of discussion in the studies devoted to the low performance of Russian doctoral education, but these studies lack the structured information about the current rules and procedures. The present research ...
Added: June 21, 2022
Romanenko K., Kozlov D., Leshukov O. et al., М. : НИУ ВШЭ, 2015
В докладе «Уроки международного опыта слияний университетов» приведен анализ слияний вузов на примерах реорганизации национальных систем высше- го образования в Китае, Австралии, Финляндии, Норвегии и других странах. На ос- новании выделенных кейсов разработана классификация, дающая возможность соотнести каждый реальный случай слияния с определенной моделью, которая несет в себе те или иные возможности и проблемы. В ...
Added: May 9, 2017
Klyachko T. L., Мау В. А., Общественные науки и современность 2015 № 3 С. 5-18
В статье обсуждается будущее университетов: те тенденции, на которые все больше обращается внимание, и те, которые еще только проявляются, не попав в поле зрения большинства исследователей высшего образования. Дискуссия о будущем университетов ведется в связи появлением новых факторов и обстоятельств, играющих существенную роль в развитии высшего образования, особенно в ведущих странах. Среди ключевых вопросов выделяются ...
Added: October 28, 2015
Zavaley A., Высшее образование в России 2011 № 7 С. 152-156
This article explores the question of emergence and transformation of liberal arts in European university tradition by taking a historical and comparative approach, looking at the histories of Newman and Humboldt university projects as they were evolved in Europe and assimilated in the United States of America. The article aims to analyze the current state ...
Added: December 13, 2012
Ivanova N., Психология обучения 2015 № 12 С. 16-28
В статье рассматриваются результаты исследования профессиональной идентичности студентов в процессе их обучения в магистратуре. Проблема заключается в том, что хотя этот уровень обучения относится к разряду профессиональной подготовки, но, как показывает практика, не у всех студентов формируется профессиональная идентичность. В магистратуру могут поступить люди, не имеющие четких профессиональных целей или переживающих кризис профессионализации. Поэтому необходимо ...
Added: February 20, 2017
Terentev E., Рыбаков Н. В., Бедный Б. И., Вопросы образования 2020 № 1 С. 40-69
Data obtained in interviews with doctoral students and their academic supervisors as well as in doctoral student surveys conducted across six Russian universities is used to explore the motives for embarking on and pursuing a PhD, and evaluate their incidence. Drawing from Deci and Ryan’s self-determination theory, three basic types of motivation are identified — ...
Added: March 24, 2020
Gaete Sepulveda M. A., Никольский В. С., Зленко А. Н. et al., М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2023
The publication summarizes the experience of a number of Russian universities gained in the process of their long-term work in the direction of social project activities. It describes the cycle of implementation of service learning in the university, lists the key documents that need to be updated in the university to implement this methodology. The ...
Added: January 17, 2024
Yudkevich M. M., Отечественные записки 2013 № 4(55)2013 С. 1-8
Плох тот солдат, который не мечтает стать генералом. А плох ли тот вуз, которфй не стремится занять верхние строчки университетского табеля о рангах - войти в первую сотню университетов мирового класса? Хотя, казалось бы, на этот вопрос уже давно был дан отрицательный ответ, перспектива принадлежать к "касте избранных" не дает покоя как университетам - региональным ...
Added: March 20, 2014
Shmeleva E., Semenova T., Вопросы образования 2019 Т. 3 С. 101-129
Академическое мошенничество часто воспринимается как «неизбежное зло», которому невозможно сопротивляться. При этом часто ответственность за нечестность возлагается на самих студентов, которым не хватает желания учиться. Исследования поддерживают это мнение, демонстрируя связь между академическим мошенничеством и учебной мотивацией. Однако роль учебной мотивации может быть переоценена, поскольку в таких исследованиях, как правило, не контролируются характеристики образовательной среды ...
Added: October 15, 2017
Nesterov A., Компетентность 2015 № 2
It is shown that the phrase "smart-smart education in society", is actively discussed in the last
time professional community has a metaphorical meaning. The quantitative criteria
Specifications for smart education to assess the pace of its implementation and the level of development
intellectual forces capable of producing smart products ...
Added: December 10, 2015
Ugleva A. V., Философские науки 2014 № 9 С. 131-145
The article focuses on the philosophical and political discussions between Rousseau and Condorcet in France in the early years after the French Revolution and led to the abolition of university for a century. At the heart of this discussion is the thesis about a need of formation of a "new man" during transition from the ...
Added: October 10, 2014
Safronov P., Новое литературное обозрение 2016 Т. 138 № 2
The article examines the now-typical condition of universities worldwide, in which the unity of research and teaching is on the decline. In Safronov’s opinion, because teaching has no palpable, materially evident results (in comparison with scientific results), it is now being deprofessionalized. Yet this deprofessionalization opens up some new opportunities for educational theory and practice. ...
Added: May 30, 2016
Kildyushov O., Сократ 2016 № 5 С. 142-143
Рецензия на книгу: Стефан Коллини. Зачем нужны университеты? / Пер. с англ. Д. Кралечкина; под науч. ред. А. Смирнова. – М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2016. – 264 с. – (Библиотека журнала «Вопросы образования»). ...
Added: October 22, 2016
Alaluf M., Al Dassouky A., Chaumont J. et al., Brux. : Éditions de l'Université de Bruxelles, 2021
This book analyses the threats to academic freedom in the twenty-first century across the globe, and the various ways to face them. ...
Added: June 11, 2021