?
К вопросу о связи процессов интернационализации и институциональной дифференциации в системах высшего образования
С. 215-243.
Language:
Russian
Drantusova N., Kniazev E., Университетское управление: практика и анализ 2012 № 5 С. 43-52
In the article there are given different approaches to institutional diversity and differentiation analysis realized by foreign and Russian experts. B.Clark’s triangle of coordination and the stakeholders’ theory are proposed as a methodology for the analysis of emerging higher education landscape in Russia. The authors concluded that the state as a main stakeholder of higher ...
Added: February 13, 2013
М. : Логос, 2013
The presented monograph includes papers of the acknowledged Russian and foreign researchers and practitioners in internationalisation of higher education. It also presents analysis of current trends and practices of internationalisation at institutional and national levels. The monograph’s content reflects transformations of internationalisation as a key concept and process that shape discourse and practices in higher ...
Added: April 16, 2013
Kostina T. V., Kouprianov A. V., Vestnik Sankt-Peterburgskogo Universiteta, Istoriya 2016 No. 3 P. 31-45
The patterns of growth of the body of professors and instructors of the university of Dorpat from 1803 through 1884 is compared to that of the universities of Kazan and St. Petersburg. It is shown that the Dorpat university, once taking the leading position within the imperial University system, lagged behind other universities by the ...
Added: December 16, 2015
Kniazev E., Drantusova N., Университетское управление: практика и анализ 2013 № 1 С. 6-17
Differentiation or institutional differentiation is the formation of sustainable models of organization of the work of universities (reproduced in main processes, management, programs and results) as an integrated response to a specific historical combination of factors of the external and the internal environment.
Based on the analysis of the drivers of differentiation authors described 4 models ...
Added: February 13, 2013
Cantwell B., Marginson S., Smolentseva A., , in : High Participation Systems of Higher Education. : Oxford : Oxford University Press, 2018. Ch. 16. P. 439-460.
The concluding chapter takes stock of the book’s core notion of high participation systems (HPS) of higher education, in the context of the eight country studies and seventeen HPS propositions. The propositions engender extensive, though not unanimous, support. Declining institutional diversity and more complex governance are broadly agreed, but Finland and Norway differ from the ...
Added: June 26, 2018
Аржанова И. В., Барышникова М. Ю., Жураковский В. М. et al., В кн. : Императивы интернационализации. : М. : Логос, 2013. С. 343-367.
The chapter analyses the experience of evaluation of modern universities’ internationalization. Special focus is given to the systems of indicators used for evaluation of international activities within various academic rankings. Drawing from analysis of the most popular global, regional and national single- and multidimensional academic rankings the authors argue that the number of indicators, that ...
Added: April 16, 2013
Smolentseva A., Platonova D., Higher Education Policy 2022 Vol. 36 No. 2 P. 370-393
Soviet higher education had a distinctive institutional landscape. It combined
two institutional types in a uniform model that embedded higher education in the
national economy. This paper focuses on the post-Soviet system-level changes in the
institutional landscape in all 15 countries of the former USSR. It shows that over
last three decades the Soviet two-type institutional model evolved into ...
Added: January 11, 2022
Savinskaya O., / Высшая школа экономики. Series EDU "Education". 2015. No. 26/EDU/2015.
This article describes the development of tools for parental evaluation of the quality of services in municipal kindergartens. The parents’ point of view is required as part of a complex evaluation of the quality of educational services in order to make an evidence-based educational policy. We emphasize the importance of a preschool educational institution and ...
Added: April 29, 2015
Kosaretsky S., Grunicheva I., Гошин М. Е., Мир России: Социология, этнология 2016 № 4 С. 115-135
Для обсуждения предлагаются результаты исследования образовательной политики России конца 1980-х — начала 2000-х годов в связи с появившимися тенденциями образовательного неравенства в области общего образования. С использованием статистического анализа данных об образовательных организациях, контент-анализа документов, посредством изучения законодательства и материалов экспертных интервью показано, что декларируемый на протяжении всего рассматриваемого периода курс государственной политики на всеобщее ...
Added: October 21, 2016
Romanenko K., Kozlov D., Leshukov O. et al., М. : НИУ ВШЭ, 2015
В докладе «Уроки международного опыта слияний университетов» приведен анализ слияний вузов на примерах реорганизации национальных систем высше- го образования в Китае, Австралии, Финляндии, Норвегии и других странах. На ос- новании выделенных кейсов разработана классификация, дающая возможность соотнести каждый реальный случай слияния с определенной моделью, которая несет в себе те или иные возможности и проблемы. В ...
Added: May 9, 2017
Yagolkovskiy S. R., В кн. : Перспективные направления психологической науки. : М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. С. 177-186.
The article focuses on examination of the innovativeness as a factor which determines to a considerable degree the success of internationalisation in the educational sphere. It considers different approaches to the definition of concepts "innovation" and "innovativeness". Levels and kinds of the innovativeness are analyzed. ...
Added: October 15, 2012
Abankina T., Krasilova A., Yastrebov G., В кн. : Оптика инноваций. От новой образовательной политики к новой экономической политики. Вторые Сабуровские чтения. : М. : Логос, 2012. С. 35-70.
Проблемы и перспективы развития сельского образования постоянно находятся в фокусе внимания как международных организаций, так и экспертов во многих странах мира. В рамках масштабной программы ЮНЕСКО «Образование для всех» в последние годы разворачивается исследовательское направление «Образование как старт для жизни», в котором особый интерес сосредоточен на странах с переходной экономикой. В 2010 году Национальный исследовательский ...
Added: October 25, 2013
Suslov A. B., Вестник Пермского университета. Серия: Политология 2012 № 1 С. 156-160
В работе анализируются Федеральные государственные образовательные стандарты нового поколения в аспектах, касающихся обучения правам человека. На основании этого анализа делаются выводы, насколько современная российская образовательная политика соответствует потребностям развития демократии и международным обязательствам в сфере образования по правам человека, взятых на себя Российской Федерацией. ...
Added: January 20, 2013
Froumin I., Каспаржак А. Г., Вопросы образования 2012 № 1 С. 6-58
This report was prepared by the expert group “The New School”. This group was formed in February 2011 on behalf of the Russian Prime Minister to develop proposals for the Russian government to adjust the Program of the long-term socio-economic development of the Russian Federation up to 2020 year (the “Strategy 2020”) in education which ...
Added: July 24, 2014
Melikyan A., Zhelezov B., Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика 2012 № 1 С. 156-171
The paper discusses recent initiatives undertaken by the Russian Government that are aimed to attract highly qualified foreign specialists to Russian higher education institutions. The authors describe obstacles that both institutions and specialists face. Best practices to attract leading scientists used in various countries are identified. ...
Added: August 27, 2012
Zaretsky Y., Social & Political Philosophy eJournal 2012 Vol. 5 No. 185
The article offers a broad historical overview of the university policy of the Russian state. It suggests that such a general picture could shed some fresh light not only on the role of the state in shaping the Russian university model throughout two and a half centuries, but also on the way of its functioning ...
Added: December 26, 2012
Gokhberg L., Kovaleva N. V., Sokolov A., Вопросы статистики 2002 № 2 С. 41-48
Интенсивное обсуждение целей и инструментов образовательной политики в течение последнего года в очередной раз вынуждает органы управления, как и экспертное сообщество, обратить внимание на проблемы статистики образования. Хотя она и обеспечивает получение обширного массива информации, тем не менее несоответствие ее понятийного аппарата, методологических принципов, методов организации статистического наблюдения, обработки и распространения данных современным требованиям, обусловленным ...
Added: January 16, 2013
Talovskaya B., В кн. : К вопросу об интернационализации высшей школы: международный опыт. : Томск : Издательский Дом Томского государственного университета, 2015. С. 68-86.
Информационные материалы ориентированы на ученых, предпринимателей, преподавателей и студентов, тех, кто интересуется зарубежным опытом интернационализации высшего образования и развития туриндустрии. ...
Added: April 7, 2017
Entina E., Танасич Н., Дунамалян Н. et al., М. : Институт Европы РАН, 2023
В работе российских и зарубежных учёных рассмотрены пробле- мы публичной дипломатии и «мягкой силы» в условиях растущей конкуренции международных акторов и надлома прежней структуры международных отношений на европейском континенте. Особое внимание уделено Черноморско-Средиземноморскому региону, где гео- политические противоречия и международная конкуренция в последние два десятилетия неуклонно усиливаются. ...
Added: May 8, 2023
Girinsky A., Lepetiukhina A., Отечественная и зарубежная педагогика 2022 Т. 1 № 6 (88) С. 43-57
This article presents an attempt to define the concept of "critical thinking" through an analysis of the main features of modern society. The authors analyze in detail the problem of the lack of a unified definition of "critical thinking" in modern educational philosophy and pedagogy. Despite the fact that such a definition does not exist, ...
Added: December 23, 2022
Sorokin P. S., Froumin I., Policy Futures in Education 2022 Vol. 20 No. 2 P. 201-214
Over the last two decades, increasing participation rates in post-secondary education in many countries have been accompanied by decreases in aggregate economic growth and raising social tensions. It is obvious now that education does not ‘automatically’ produce more well-being (at least, if conventionally measured through income or gross domestic product) either for the individual or ...
Added: August 8, 2021
Melikyan A., Высшее образование в России 2014 № 5 С. 134-145
The present article describes recent initiatives undertaken by the Russian Government that are aimed to increase the effectiveness of universities’ operation through their reorganization in the form of a merger or acquisition. The author describes the process of organization of an annual monitoring of Russian universities that is conducted to identify universities and universities' branches ...
Added: April 29, 2014
Melikyan A., Университетское управление: практика и анализ 2014 № 3 С. 58-66
The article is devoted to the analysis on the Russian higher education monitoring system. It describes the rules of the monitoring and main characteristics of higher education system which are evaluated by monitoring’s indicators. It also considers indicators that are used in foreign education monitoring systems to describe the same characteristics of higher education. The ...
Added: October 14, 2014
Melikyan A., Вопросы статистики 2015 № 10 С. 39-47
The article presents the results of the study, which aims to evaluate the condition of higher education system in the Central Federal District (CFD) on the basis of statistical data from the project - Monitoring the efficiency of higher educational institutions in 2014. The higher educational institutions have been arranged into groups according to various ...
Added: November 5, 2015