М. : Библиотека журнала «Исследователь/Researcher», 2022
Брошюра по итогам первого Всероссийского фестиваля краеведческих объединений "Краефест". ...
Added: September 23, 2022
Obukhov A., Pavlov A. V., Глазунова О. В. et al., М. : ФГБОУ ДО ФЦДЮКиТ, 2020
Образование и учение сегодня перестали быть исключительным правом и возможностью только детей – школьников, студентов. В наш стремительный век изменений мы учимся всю жизнь – совершенствуем то, что умеем, узнаем и изучаем неизвестные для нас области, направления, учимся, переучиваемся. И это не наша прихоть, это требование и реальность современности, нового времени. Мы получаем образование из ...
Added: November 30, 2020
Obukhov A., Проценко Л. М., Глазунова О. В. et al., Исследователь/Researcher 2020 № 1 С. 46-87
The program “Topos. Research in Local Studies” is a synthesis of the traditional approach of local historians and researchers and the modern ecosystem approach to the development of open educational environments, training of mentors and scientific leaders and the organization of modern youth’s local studies. The concept presents the basic principles and algorithms for organizing ...
Added: May 30, 2020
Obukhov A., Исследователь/Researcher 2022 № 1-2 С. 9-12
The introductory article of the issue explains the logic of structuring materials around the topic of local studies as a way of development of true patriotism – emotional and active involvement in one’s homeland, where he or she was born. The Kraefest festival became the core event of 2021, which has set new development paths ...
Added: October 10, 2022
Пичко А. В., Ivanov I., Отечественная и зарубежная педагогика 2023 Т. 1 № 6(96) С. 148-162
The article considers the importance of children’s active tourism for the health improvement and development of the child’s personality. The authors present the current state of the sector, research and pedagogical contexts in which active school tourism is developing. Russian and foreign studies describes the benefits of tourism activities for children’s health and for the ...
Added: December 19, 2023
Pavlov A. V., Гошин М. Е., Ершова В. С., ПРО-ДОД 2020 № 3 С. 13-27
В статье представлены результаты интернет-опроса 5 951 респондента, проведенного специалистами Центра общего и дополнительного образования им. А.А. Пинского совместно с федеральным оператором навигаторов дополнительного образования «Inlearno» среди руководителей и педагогов дополнительного образования о переходе на удаленную (дистанционную) форму работы с обучающимися во время пандемии и режима самоизоляции. Среди опрошенных 620 руководителей организаций дополнительного образования и 5 331 педагог из всех федеральных округов.
В опросе приняли участие руководители в возрасте от 40 до 50 лет (40%), в возрасте от 50 до 65 лет ...
Added: September 15, 2020
Obukhov A., ДУМский вестник: теория и практика дополнительного образования 2014 № 1 С. 9-13
Modern additional education of children should be built based on a number of psychological and pedagogical requirements. Proposes a set of principles and criteria to be met by educational environment supplementary education establishments. The proposed approach is built in line with the subject-active approach in education. ...
Added: October 22, 2017
Jankiewicz S., EDexpert 2018 № 6 С. 66-69
Мир прошел точку невозврата — больше нет областей, которые бы не затронул глобальный переход в онлайн. Пока мы точно не знаем, какие именно знания пригодятся в будущем, но уверены, что детям предстоит взаимодействовать с компьютерами и алгоритмами, и можем их этому научить. ...
Added: December 3, 2019
Obukhov A., Глазунова О. В., Проценко Л. М. et al., М. : ФГБОУ ДО ФЦДЮКиТ, 2019
Изучая историю края, традиции, местные особенности, мы часто оборачиваемся в прошлое и мало мечтаем о будущем. Хотелось бы так организовать общее поле проектов, исследований, чтобы они, подобно элементам мозаики, собирали наше представление о том, как развивать будущее, свой край. Чтобы складывались комплексные программы, которые уже сейчас изменят нашу жизнь, чтобы разные проектные и исследовательские группы ...
Added: December 27, 2019
М. : Образование, 2021
В Атласе приводится описание 55 существующих и действующих на данный момент в Российской Федерации авторских практик и проектов неформального образования детей и молодежи. Практики отбирались в Атлас по итогам Всероссийского конкурса лучших практик неформального образования, проведенного Ассоциацией лидеров практик неформального образования совместно с Агентством стратегических инициатив по продвижению новых проектов. Практики объединены по семи направлениям: ...
Added: March 11, 2021
Grebnev L., Вопросы экономики 2003 № 7 С. 4-25
В статье анализируются данные о динамике ряда демографических показателей России: детских и подростковых возрастных когорт за период с 1970 по 2010 гг., продолжительности жизни за период с 1970 по 1995 гг., миграционных потоках между федеральными округами в период между переписями населения 1989 и 2002 гг. Высказываются гипотезы о связи этих показателей с состоянием образования в ...
Added: November 20, 2012
Н. Новгород : Книги, 2015
В сборник включены статьи по материалам XI Всероссийской конференции, состоявшейся в г. Нижний Новгород в марте 2015 г. ...
Added: October 7, 2015
Anchikov K., Гошин М. Е., Kosaretsky S., Педагогика сельской школы 2022 № 2(12) С. 46-58
Additional education of children is currently one of the priority areas for the development of educational organizations. The availability of additional education for children and youth is one of the important factors in ensuring the social integrity and stability of the development of each region and the country as a whole. Accessibility of additional education ...
Added: September 1, 2022
Korenkova M., В кн. : Помогающие профессии: научное обоснование и инновационные технологии. : Н. Новгород : Издательство НИСОЦ, 2016. С. 278-282.
In recent time there appeared a special type of learner who already has a diploma of higher education. They need additional knowledge due to changes in their career or they want to try a new career. They pose a challenge to specialists who provide additional education to adult learners. ...
Added: January 10, 2017
Rumyantseva M., Диалог со временем 2016 № 54 С. 16-31
Analyzed the transformation of the mechanisms of formation of historical memory and commemorations at the change of rationality types / models of science. The problem is considered in the context of source studies of historiography and the study of narrative. Hypothesis: for the classical model of historical science peculiar to the meta-narration and coupled with ...
Added: March 15, 2016
Семенцов А. Д., В кн. : Управление образованием. : СПб. : Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ – Санкт-Петербург, 2012. С. 63-64.
Выявлены и раскрыты некоторые проблемы образовательного запроса семьи к дополнительному образованию детей. Предложены конкретные пути решения. ...
Added: January 22, 2013
Kersha Y., Obukhov A., Интеграция образования 2023 Т. 27 № 2 С. 208-226
Introduction. Russian studentsʼ natural science literacy lags behind that of their counterparts in other countries, largely due to a lack of interest in the subject area and low self-confidence. Digital technologies offer new opportunities for basic and additional education that can help address these challenges and increase student engagement in the natural sciences. However, not ...
Added: June 16, 2023
Гошин М. Е., Sorokin P. S., Kosaretsky S., Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены 2022 № 5 С. 394-417
The study focuses on the issues of agency (proactive behavior) among schoolchildren engaged in extracurricular activities in the context of COVID-19 pandemic, including the sources of agency, its manifestations, and possible effects. Theoretically, the authors base on the sociological structure/agency debates, in which the role of education remains understudied. The empirical basis for the analysis are ...
Added: December 2, 2022
Obukhov A., Saveleva D. I., Исследователь/Researcher 2019 № 4 С. 12-47
On the initiative of the Moscow City Tourism Committee “The City of Discoveries” project was developed – to develop edu¬cational tourism for schoolchildren from Russian regions in Moscow as a living and developing megalopolis. This project is starting in a pilot mode at the end of 2019. The article presents the methodol¬ogy of the educational ...
Added: November 7, 2019
Obukhov A., Глазунова О. В., Pavlov A. V., Исследователь/Researcher 2020 Т. 31 № 3 С. 84-121
This article describes the generic model of the “Topos” site, the creation of which was aimed at the development of regional systems of additional education for children in the field of tourism and local studies. The generic model “Topos” was developed as part of organizational and methodological support for solving the issue of creating new ...
Added: December 20, 2020
Ofitserov-Belskiy D. V., Вестник Пермского университета. Серия: Российская и зарубежная филология 2014 № 4 С. 214-219
In modern Polish press has become the main source of the image of Russia. Russian discourse rather slowly updated with new symbols, signs and unifying ideas. This is partly due to the fact that the current set of stereotypes about Russia is important for the Polish society as an element of own identity. Representation of ...
Added: February 6, 2015
И.А. Афанасьева, ПРО-ДОД 2022 № 1(37) С. 49-56
В статье рассматриваются особенности организации дополнительного образования в контексте экстенсивного и интенсивного подходов, а также обосновывается необходимость непрерывного профессионального развития педагогов в сфере дополнительного образования детей. Создание конкурентоспособной образовательной модели позволяет повышать конкурентоспособность государства в быстро меняющихся социально-экономических условиях. Автор анализирует механизмы реализации различных образовательных моделей и на конкретных примерах показывает, что непрерывное профессиональное развитие ...
Added: September 23, 2022
Stepanov B., ENTHYMEMA 2014 No. 11 P. 7-24
This paper discusses the legacy of Nikolai Antsiferov (1889–1958), a Russian historian who suggested a unique approach to urban studies in which literature played the key role. In the first section of this paper, the genesis of Antsiferov‘s conceptions of the study of urban history and the image of the city are outlined. The second ...
Added: February 8, 2015
Bobrovnikov V., В кн. : Ислам в России и Евразии XVI–XXI вв. Памяти Д.Ю. Арапова / Сост. и отв. Ред. Т.В. Котюкова. : СПб. : Алетейя, 2021. С. 515-528.
The article analyzes prehistory of the Daghestani school of Oriental archaeography putting it into a wider context of post-colonial Soviet reforms. The author argues that academic source studies in the region is based of amateur area studies (kraevedenie). With the establishment of museums, circles and universities in the 1920s, Soviet Muslim elites were involved in ...
Added: June 16, 2022