?
Динамика регионального неравенства в доступе к образованию в 2000–2016 г.
.
In book
М. : ФГБОУ ВО МГППУ, 2019
Yastrebov G., Bessudnov A., Pinskaya М. et al., Вопросы образования 2013 № 4 С. 188-246
In the study at hand, we focus on how social contexts promote academic performance disparities between Russian high schools. In particular, we investigate how a school's average USE (Unified State Examination) scores in Russian and mathematics relate to the social composition of its student body, material and human resources, and local deprivation. We develop a ...
Added: September 29, 2013
Zakharov A., Adamovich K., Экономическая социология 2020 Т. 21 № 1 С. 60-80
Today is still little known about regional inequality in education in Russia. In this article, we, on the one hand, analyze regional differences in educational resources in their association with regions’ socio-economic characteristics. On the other hand, we estimate relationship of regions’ socio-economic characteristics and educational resources with the proportion of students remaining in high ...
Added: February 3, 2020
Yastrebov G., В кн. : Выравнивание шансов детей на качественное образование: сб. материалов / Комиссия общественной палаты Российской Федерации по развитию образования. : М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. С. 83-99.
В главе представлен обзор наиболее интересных зарубежных исследований, посвященных изучению механизмов воспроизводства социального неравенства через систему общего образования. На основе проведенного анализа формулируется ряд предложений для определения соответствующей исследовательской повестки в России, а также приводятся некоторые соображения по поводу проводимой в этой сфере государственной политики. ...
Added: February 14, 2013
Чабан Т. Ю., Рамеева Р. С., Денисов И. С. et al., Вопросы образования 2022 № 1 С. 160-188
International studies about the impact of the COVID-19 pandemic on the quality of general education have yielded contradictory results: educational outcomes have fallen markedly in some countries while remaining more or less constant in others. At the same time, over half of published studies attest to the growth of educational inequality during the pandemic. The ...
Added: March 24, 2022
Dokhov R., Topnikov M., Environment and Planning A 2021 Vol. 53 No. 4 P. 612-615
Spatial inequality can lead to unexpected consequences, especially in large countries like Russia. State officials’ attempts to stop the spread of the coronavirus pandemic led to a national lockdown, which was supposed to dramatically reduce the daily mobility of people and therefore the likelihood of infection. At the same time, the Russian government did not ...
Added: October 24, 2020
Ozornina N., Ефимова П., Тимошенко Н. et al., Образование и саморазвитие 2022 Т. 17 № 4 С. 150-164
The coronavirus pandemic led to a massive transition to distance learning at schools. All participants in the educational process adapt their lifestyle, workplace, communication methods and leisure forms to the new circumstances. Nowadays the consequences of this phenomenon begin to be studied. This article is devoted to the study of the experience of learning, communication ...
Added: December 24, 2022
Golubchikov O., Спільне (Украина) 2019 № 12
Интервью с Олегом Голубчиковым ...
Added: June 6, 2019
Baranova V. V., Maslinsky K. A., Журнал исследований социальной политики 2017 Т. 15 № 2 С. 281-296
In this article we discuss the strategies used by teachers in job-seeking as one factor behind uneven access levels of higher and lower-achieving schools when hiring qualified teachers. Our central hypothesis is that these job-seeking strategies vary depending on qualification level and professional achievement. Empirical data for the study was collected in Saint Petersburg in ...
Added: July 20, 2017
Bekova S., Terentev E., Maloshonok N., Вопросы образования 2021 № 1 С. 74-92
The urgent transition to distance education in March 2020 revitalized the debate on the influence of a new educational reality on the educational inequality. A study was performed to measure the relationship between the difficulties experienced by students during distance learning and their socioeconomic status. Data from a nationwide survey of students administered in late ...
Added: March 17, 2021
Окольская Л. А., Вопросы образования 2007 № 2 С. 68-85
В статье изложены результаты анализа трудовых ценностей и норм в содержании учебников для начальной школы, выступающих в качестве канала социализации в образовательной системе. Специфика трудовых ценностей и норм, транслируемых учебниками, привязывается к социально-экономической и идеологической обстановке в обществе в тот или иной период времени. Рассматривается трансформация образовательного канона, свершившаяся от позднесоветских лет до настоящего времени, ...
Added: October 13, 2013
Zakharov A., Kapuza A., Вопросы образования 2017 № 2 С. 234-257
ровень читательской грамотности ребенка связан с культурным капиталом его семьи. В качестве фактора, объясняющего эту связь, исследователи часто упоминают участие родителей в обучении. В статье на данных PIRLS‑2011 анализируется выбор родителями с разным объемом культурного капитала практик поддержки детского чтения до школы и в 4‑м классе. Рассматриваются формальные (игры с алфавитом, игры со словами, письмо) ...
Added: August 7, 2017
Carnoy M., Khavenson T., Fonseca I. et al., Cadernos de Pesquisa 2015 Vol. 45 No. 157 P. 450-485
This article assesses the changes in mathematics and reading scores of socially advantaged or disadvantaged Brazilian students, in the International Student Assessment Program – Pisa – between 2000 and 2012, and the National Basic Education Assessment System – Saeb – between 1995 to 2013, in order to extract some provisional conclusions regarding the variations in ...
Added: October 2, 2015
Bondarenko N., Форсайт 2015 Т. 9 № 2 С. 22-37
В статье исследуется характер накопления человеческого капитала на примере участия взрослого экономически активного населения в основных видах непрерывного образования, а также роль отечественных работодателей в его организации в сравнении с практиками стран Евросоюза и ОЭСР. Запрос на развитие непрерывного образования в современной экономике предъявляют работодатели, заинтересованные в постоянном усилении компетенций и повышении квалификации работников. Драйвером ...
Added: June 12, 2016
М. : ФГБОУ ВО МГППУ, 2019
Печатается по решению оргкомитета ХVIII Всероссийской научно-практической конференции «Молодые исследователи образованию» (май 2019) ...
Added: September 20, 2019
Bershadskaya M., Voznesenskaya Y., Faculty of Political Sciences and Sociology, University Complutense, 2021
Challenges of the 21st Century:
Democracy, Environment, Inequalities, Intersectionality
This IV ISA Forum of Sociology will be our first virtual Forum, with over 800 sessions, more than 3,000 papers and the participation of sociologists from 125 countries.
This Forum will be a unique opportunity to gather our research results and analyses of the extraordinary time we live and ...
Added: March 23, 2021
Lezhnina Y. P., Социологические исследования 2010 № 3 С. 36-44
A survey investigating the risk of falling into poverty in Russia shows that after improvements in the level of well-being of the Russian population during the past decade, the situation has grown relatively worse during the current economic crisis and for the poor the situation will continue to worsen at an accelerated pace. ...
Added: December 5, 2012
Bukina T. V., Букин Е. К., В кн. : Экономика России: новые пути развития. : М. : ООО "ЭКЦ"Профессор", 2014. Гл. 6. С. 178-205.
Неравномерность развития различных территорий характерна для всех стран. Еще в 60-х гг. XX века Джоном Фридманом (Friedmann J.) была разработана и изложена модель «центр-периферия» в книге «Regional development policy», согласно которой уровень экономического развития изменяется в зависимости от движения от центральных районов к периферийным. Эти районы представляют собой взаимодействующие антиподы: центр, объединяющий самое передовое (место ...
Added: March 20, 2015
Prakhov I., International Journal of Educational Development 2023 No. 99 Article 102771
This paper analyzes the relationship between the indicators of higher education quality and the salaries of university graduates in Russia. Based on the data from the longitudinal study ‘Trajectories in Education and Careers’, it is shown that graduates of highly selective universities, higher education institutions which participate in the excellence initiatives, or those awarded a ...
Added: March 28, 2023
Kersha Y., Экономическая социология 2021 Т. 22 № 1 С. 92-123
The socioeconomic composition of schools is considered one of the most sig- nificant factors of educational inequality at the school level. Most of the re- viewed works demonstrate a positive relation between the student population’s socioeconomic status and educational outcomes. At the same time, a number of authors confirm that this effect is a statistical ...
Added: February 2, 2021
Anchikov K., Гошин М. Е., Kosaretsky S., Педагогика сельской школы 2022 № 2(12) С. 46-58
Additional education of children is currently one of the priority areas for the development of educational organizations. The availability of additional education for children and youth is one of the important factors in ensuring the social integrity and stability of the development of each region and the country as a whole. Accessibility of additional education ...
Added: September 1, 2022
Roshchina Y., М. : НИУ ВШЭ, 2015
В информационном бюллетене представлены результаты опроса российских школьников 9-х и
11-х классов в 2013 г. Анализ данных показал наличие существенных различий между семьями школьников в объеме семейного капитала, который оказывает влияние на образовательные достижения и намерения учащихся. Хотя большинство старшеклассников собирается поступать в вуз (86% одиннадцатиклассников и 65% девятиклассников), их решение зависит от уровня школьной подготовки, ...
Added: September 4, 2015
Pinskaya М., Kosaretsky S., Froumin I., Вопросы образования 2011 № 4 С. 148-177
The authors present results of a study which was conducted by the Institute for development of education (Higher school of economics) in 2009-2011 years. The study was concerned with the problem of inequality in education and its aim was to find out the causes of formation of a segment of schools with persistently low educational ...
Added: July 24, 2014
Roshchina Y., М. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2012
В бюллетене представлены данные опросов преподавателей учреждений высшего, среднего и начального профессионального образования в 2006-2011 гг. Рассматриваются сходство и различия мотивации труда, распространенности вторичной занятости и научной деятельности, доходов, рабочего времени, основных преподавательских практик. ...
Added: July 24, 2013