?
Проблемы преподавания философии в высшей школе
Credo new. 2016. № 3(87). С. 158-171.
Sidorova L. P., Шнырёва О. Е.
Topical trends of the Russian education system contribute to a reassessment of the status of humanities and social science in higher school. The consequence of this is difficulties in their teaching. This article is devoted to consideration of the main problems encountered in the process the study of philosophy and analysis of difficulties in methodical, substantive and communicative components of the lecture course. Our research provides ways of overcoming these difficulties in the light of current trends of science and education and philosophy of M. Mamardashvili.
Priority areas:
humanitarian
Language:
Russian
Gasparyan D., Новые технологии в образовании 2008 № 4 С. 26-29
In this article the topical question on philosophy and its teaching is considered. Because of high political and in this meaning ideological potencies of philosophy its role is problematic. Accordingly this in the article the evolution of interaction between power and philosophy is presented and also some possible goals and purposes for philosophy as a ...
Added: March 5, 2009
Sidorova L. P., Credo new 2016 № 4 С. 215-225
The article presents an analysis of the fluctuating position of philosophy in the architectonic of modern educational space. The author tries to justify the need of teaching of philosophical disciplines on the non-philosophical faculties, and also show the role of philosophical training in the formation of personal qualities and general cultural competence of graduates. ...
Added: September 10, 2016
РГГУ, 2016
Сборник статей « Философия и наука : проблемы соотнесения » представляет материалы второй конференции « Алёшинские чтения » ( Москва , РГГУ , 7–9 декабря 2016). В центре обсуждения – соотнесение философии и науки в историческом , социальном , культурном , эпистемическом и других аспектах . В статьях сборника рассматриваются как некоторые общие вопросы , ...
Added: July 14, 2017
М. : Янус-К, 2010
Книга посвящена рассмотрению философских проблем гуманитарного познания, а также роли гуманитарного знания в учебном процессе в техническом вузе. Авторы выявляют и анализируют специфику гуманитарных знаний (философских, исторических, педагогических), их связь с техническими дисциплинами. Показывается роль гуманитарных знаний в подготовке специалистов с высшим техническим образованием. ...
Added: October 4, 2012
Pospelova T. B., Ульяновск : Ульяновский государственный университет, 2004
Пособие имеет целью овладение и развитие навыков чтения и перевода текстов оригинального характера. В сборник вошли тексты о месте философии в системе наук, о связи философии и образования, о жизни и мировоззрении известных философов.
Послетекстовые упражнения направлены на усвоение и отработку лексического и грамматического материала и выработку навыков устной и письменной речи. Данный сборник предназначен для ...
Added: December 12, 2012
Laurukhin A., Кебуладзе В., Дзядевич Т. et al., В : Издательство Европейского гуманитарного университета, 2015
Which of the dominant metodological paradigm replaced the Soviet Marxism in philosophy and humanities on the post-Soviet place? How it influenced the formation of independent scientific communities? What is the status philosophy in the context of contemporary humanities in post-Soviet countries? This is the range of issue discussed by Belarusian and Ukrainian scientist in this ...
Added: March 6, 2017
Sidorkin A. M., Philosophy of Education Archive 2014 P. 302-310
Within classical liberalism, we are free to pursue our private ideals of the good life, as long as we do not infringe on the rights and interests of others. Whether politics can really be non- teleological is debatable. 1 It is difficult to see how the contemporary state with its broad social policy agenda can ...
Added: June 23, 2014
Laurukhin A., Topos (Философско-культурологический журнал) 2012 № 1 С. 148-167
The article advocates philosophy facing the trial of time and current state of affaires of its right to the further institutional existence in Belarus and namely: philosophy as a resource of (1) construction of national identity (through positioning of national university in the field of social and humanitarian disciplines), (2) construction of «a worthy citizen» ...
Added: November 8, 2014
М. : Издательство МГОУ, 2013
Сборник представляет собой собрание трудов, посвященных вопросам экономико-социальной, а также правовой сферы, менеджмента, государственного и муниципального управления. ...
Added: March 28, 2015
Demin M., Эпистемология и философия науки 2012 Т. 34 № 4 С. 226-229
Текст представляет собой обзор междисциплинарного семинара «Философия в современном университете», состоявшегося 15-ого июня 2012 г. в Санкт-Петербургском филиале Национального исследовательского университета - Высшей школе экономики. ...
Added: October 26, 2012
М. : ГУ-ВШЭ, 2002
Added: October 15, 2013
Суми : Університетська книга, 2017
Some topical problems of human existence in a complex changing multi-dimensional world are considered in the book from the standpoint of the modern scientific research, in particular, of synergetics, complexity theory, cognitive science, etc. Special attention is paid to the synergetic understanding of the complex world of human in terms of psychosynergetics, psychology, cognitive science, ...
Added: July 23, 2017
Sidorkin A. M., Studies in Philosophy and Education 2016 Vol. 34 No. 4 P. 321-332
Added: June 26, 2015
Мн. : Международный государственный экологический университет им. А.Д.Сахарова, 2014
Сборник включает материалы докладов 14 Международной научной конференции "Сахаровские чтения 2014 года: экологические проблемы ХХ1 века", которая проводилась 29-30 мая в г. Минске на базе Международного государственного экологического университета им. А.Д.Сахарова. На конференции обсуждался широкий круг вопросов (философия, образование, медицина, экономика, социология). ...
Added: February 10, 2015
Germanovich A., Известия Российской академии образования 2017 № 2 (42)
The article examines pedagogical and educational heritage of the “second” most outstanding representative of classical Confucianism - Mencius. The teaching of Mencius is of a great importance due to his ideas about the human "good nature", "heart depletion", "four basic foundations" , "humane rule," "child heart," etc. These ideas outlined further development of social, ...
Added: August 28, 2017
М. : Юрайт, 2011
Учебник содержит изложение всех тем курса «Обществозннаие», соответствует требованиям государственного образовательного стандарта по данной учебной дисциплине. Написан простым языком, изобилует примерами из истории, мифологии и литературы.
Для учащихся высших и средних учебных заведений, старших классов общеобразовательных учреждений, абитуриентов, а также всех интересующихся данной темой. ...
Added: October 5, 2012
Demin M., Логос 2013 Т. 91 № 1 С. 240-261
In this article I investigate the place of philosophy in the organizational structure of the Humboldt university model. I reconstruct an understanding of the meaning of philosophy for the new university, as well as look at to what extent declarative claims and rhetorical formulation coincided with the real-life practice of including philosophy into the system ...
Added: July 4, 2013
Kocherov S., Касьян А. А., Половинкина Л. М. et al., Н. Новгород : Нижегородский государственный педагогический университет, 2013
The Teaching aid describing the basic top-ics of the philosophy course, namely: what is philosophy?; history of philosophy; philosophy of existence; cognition, its possibilities and limits; scientific knowledge; human philosophy; social philosophy. These topics are fully compatible with the standard of education, approved by the Ministry of education and science of the Russian Federation. In ...
Added: March 19, 2015
Springer, 2017
This book constitutes the proceedings of the 5th European Conference, EMOOCs 2017, held in Leganés, Madrid, Spain, in May 2017.
The 23 full and 10 short papers presented in this volume were carefully reviewed and selected from 53 submissions. Massive Open Online Courses (MOOCs) have marked a milestone in the use of technology for education. The ...
Added: September 28, 2018
Fomichov V. A., Fomichova O. S., Informatica 2012 Vol. 36 No. 2 P. 121-130
The paper grounds the necessity of much earlier socialization of children in the Internet age. The main goal is to make children (including teenagers) be aware of possible social consequences of their misuse of information and communication technologies, in particular, of the cell telephones and the Internet. An original method of early forming the cognitive ...
Added: November 20, 2012
Gorizontow L., Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 2013 Vol. 11 No. 3 P. 15-23
The mutual understanding in the evaluation of common past, reached recently by Russian and Polish historians, doesn't yet properly reflect in the practice of school teaching. Hence the importance of the bilateral project aimed at the preparation of training aids for school teachers, which started in summer 2013. An interest in the history of Russian-Polish ...
Added: February 26, 2014
Усть-Каменогорск : Казахстанско-Американский свободный университет, 2018
This collection of papers includes the materials of the XX International scientific conference "Ilyenkov Readings: Ilyenkov and psychology" (Second meeting: may 15-16, 2018, Moscow). The materials of the collection reflect the main content of the oral discussion of problems related to the understanding of the Marxist approach to human education. The content has philosophical and ...
Added: July 15, 2019
Волгоград : Волгоградское научное издательство, 2011
Сборник включает статьи участников международной конференции «Актуальные вопросы развития общественных наук: экономика, право, социология, философия», прошедшей 27-28 апреля 2011г. в г.Волгограде на базе Регионального центра социально-экономических и политических исследований «Общественное содействие». Статьи посвящены актуальным вопросам развития общественных наук, решениям и перспективам их реализации, современным проблемам теории и практики, находящимся в фокусе внимания ученых из разных ...
Added: November 1, 2012
Kara-Murza A., Философский журнал 2020 Т. 13 № 2 С. 5-18
В статье исследуется вопрос о генезисе и эволюции культурно-цивилизационной самоидентификации крупнейшего русского поэта XX в. Бориса Леонидовича Пастернака (1890‒1960). На основе анализа многочисленных материалов автор доказывает, что Борис Пастернак сформировался как «русский северянин», продолжив плодотворную линию в русской культурной традиции, идущую от екатерининской эпохи (Державин) – через золотой век русской культуры (Вяземский – Пушкин – ...
Added: July 1, 2020