?
Поэтика визуальности в пьесе Уиндема Льюиса «Враг звезд»
Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2010. № 4 (10). С. 135-144.
Tulyakov D.
Tulyakov D., Вестник Томского государственного университета. Филология 2015 Т. 37 № 5 С. 172-184
The essay draws on Wyndham Lewis’s literary criticism written in response to some of the major modernist writers between the late 1920s and mid–1930s, which is considered here both as development of his initial critical writings about modern painting and as evidence of a change in his evaluation of the whole modernist practice.
The argument begins ...
Added: October 7, 2015
Tulyakov D., Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика 2015 № 4 С. 76-82
Abstract: the article addresses the interrelations between Wyndham Lewis’s notion of the visual in literature and the poetics of his novel, “Tarr” (1918). Commonly accepted definition of visuality in Lewis’s literary texts as analogy between their certain poetic characteristics and the features of modern painting is supplemented by an analysis of the author’s philosophical criticism of ...
Added: October 7, 2015
Tulyakov D., Мировая литература в контексте культуры 2012 № 1 (7) С. 221-226
В статье исследуются отношения живописной абстракции и литературного произведения на материале пьесы Уиндема Льюиса «Враг звезд» и одноименной иллюстрации. Предлагается интерпретация иллюстрации в контексте системы образов пьесы и взглядов Льюиса на абстрактное искусство, изложенных в журнале «БЛАСТ». Определяется значение абстракции и абстрактной иллюстрации в раннем творчестве художника и в пьесе «Враг звезд» ...
Added: April 15, 2014
Tulyakov D., Филологический класс 2015 № 3 С. 99-105
The article analyzes how modernism is represented in two Wyndham Lewis’s autobiographies, «Blasting and Bombardiering» (1937) and «Rude Assignment» (1950). The author’s reflection on modernism is considered within the context of his critical attitude towards the autobiographical in modernist novel and taking into account the changes in his autobiographical intentions from one book to the ...
Added: October 16, 2015
Tulyakov D., / Высшая школа экономики. Series WP BRP "Literary Studies". 2016. No. 13/LS/2016.
This article considers Wyndham Lewis’s autobiography Blasting and Bombardiering (1937) as an instrument for reassessing modernism and representing it to the wider readership of popular literature. Lewis’s employment of autobiography to conceptualise modernism and position himself within/towards it is a marked step away from his criticism where modern subjectivity, historical approach to the self, and ...
Added: February 16, 2016
Tulyakov D., Известия Уральского федерального университета. Серия 2: Гуманитарные науки 2017 Т. 19 № 1 С. 233-243
The paper considers the impact of cinema on the satirical novel «The Apes of God» (1930) by English modernist painter and writer Wyndham Lewis as contextualized by its author’s predominantly negative reception of cinema in his fiction and criticism. Cinema is represented in the novel as an anti-intellectual and anti-aesthetic mass-produced cultural product, whose model ...
Added: October 16, 2016
Avramenko I. A., Бочкарева Н. С., Братухин А. Ю. et al., Пермь : Пермский университет, 2011
Предпринимается попытка осмыслить понятие «рубеж веков» через обобщение исследований русской и зарубежной литературы и культуры XIX-XXI вв. Выявляются факторы, свидетельствующие о кризисе духовного (в частности – художественного) сознания порубежных эпох (усталость и исчерпанность; парадигмы начала и конца, смерти и возрождения, разрушения и творения). Анализ литературы и культуры «двух рубежей» (модерна и постмодерна) позволяет обнаружить типологические ...
Added: January 30, 2014
Tulyakov D., Новый филологический вестник 2017 № 1(40) С. 136-146
The modern concept of literary visuality, defined as those features of a literary text which trigger a vivid and memorable image to appear in the reader’s consciousness, is in stark contrast with the research tradition which treats visuality as manifestation of the visual arts’ influence on a text. Based on this modern approach, we consider ...
Added: October 16, 2016
М. : ИМЛИ РАН, 2017
The book offers works of specialists in studies of European and American Literatures dedicated to the fin-de-siècle in Germany, Great Britain, United States, Italy, Latin America, France and Spain. ...
Added: December 21, 2017
Tulyakov D., Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология 2012 № 4 (20) С. 167-183
В статье исследуется соотношение вербального и визуального в теории синтеза искусств В.Кандинского и его сценической композиции «Желтый звук». Анализируется отношение Кандинского-теоретика к слову как составному элементу сценического искусства (статья «О сценической композиции»), противоречащее литературной практике художника. В ходе анализа визуального уровня текста «Желтого звука» доказывается, что слово является универсальным инструментом пе
редачи внутренне взаимосвязанных визуального сценического ...
Added: April 15, 2014
Tulyakov D., Vestnik Tomskogo Gosudarstvennogo Universiteta, Filologiya 2017 No. 50 P. 224-235
The article considers Wyndham Lewis’s autobiography Blasting and Bombardiering (1937) as an instrument for reassessing modernism and representing it to the wider readership of popular literature. Lewis’s employment of autobiography to conceptualise modernism and position himself within/towards it is a step away from his criticism where modern subjectivity, historical approach to the self, and fictionalisation ...
Added: December 7, 2017
М., Екатеринбург : Кабинетный ученый, 2016
Сборник включает программные статьи, интервью, рецензии и другие важные тексты ведущих формалистов "золотого века" русского и советского модернизма. Представлены работы Д. Вертова, С. Третьякова, Б. Эйхенбаума, А. Родченко, В. Степановой. Тематические разделы книги и подборки каждого автора предварены специально написанными для этой антологии статьями известных современных исследователей. ...
Added: November 10, 2016
Tulyakov D., Вестник Пермского университета. Серия: Российская и зарубежная филология 2016 № 4(36) С. 132-141
The article offers a review of the oeuvre of a lesser-known English writer, artist, and critic Wyndham Lewis; analyses the reasons why his disregard gave place to increasing attention from scholars; highlights the key trends in the vast criticism concerning Lewis; proposes the most promising directions for future studies. Lewis’s marginal position in literary history, ...
Added: October 16, 2016
Kharitonova N., Studia Litterarum 2018 Vol. 3 No. 3 P. 94-103
The essay examines two blocks of poetry published in the pages of a Spanish literary magazine Prisma that came out in Barcelona in the 1920s. Both are literary hoaxes, result of the mysterious China motif and its circulation in Spain. ...
Added: September 21, 2018
СПб. : Издательство Европейского университета в Санкт-Петербурге, 2014
The book is about the year 1913 in Russian culture. ...
Added: September 27, 2014
Tulyakov D., Бочкарева Н. С., Мировая литература в контексте культуры 2009 № 4 С. 329-333
Added: April 15, 2014
Tulyakov D., Мировая литература в контексте культуры 2016 № 5(11) С. 250-259
Theory on characterization in fiction pays little attention to metaphor. One exception is literary grotesque, a technique close to Wyndham Lewis’s satire and the author’s conception thereof, both of which are considered in the present article. Using the example provided by one of the characters of Lewis’s satire The Apes of God (1930), we propose ...
Added: October 16, 2016
Tulyakov D., Новый филологический вестник 2018 Т. 44 № 1 С. 275-283
Трактовке книги рассказов У. Льюиса «Дикая плоть» (1927) как одностороннего, нескладного и периферийного (в истории модернизма и творчестве автора) образчика жанра модернистского рассказа в данной статье противопоставлена интерпретация, акцентирующая цельность и диалогическую сложность комического содержания сборника. Рассмотрение смеха рассказчика в контексте теории комического, изложенной в вошедших в книгу эссе Льюиса, позволяет сделать вывод, что рассказчик ...
Added: December 7, 2017
Avramenko I. A., Мировая литература в контексте культуры 2013 Т. 8 № 2 С. 52-59
The article deals with transformation of Modernist tradition in the 1930s English novel represented by Anthony Powell’s “Afternoon Men” (1931). Such typological features of Modernism as epistemological doubt, mythological universalism, cyclic worldview, hermetic character of the fictitious world remain although certain themes, motives, ideas and images of Modernism are parodied and transferred into the sphere ...
Added: January 30, 2014
Chaban A., Тарту : University of Tartu Press, 2018
The dissertation investigates the evolution of N. Gumilev's estimations of the main russian symbolists: V. Bryusov, F. Sologub, A. Belyj, Vyach. Ivanov, A. Blok. ...
Added: November 29, 2018
Lekmanov O., М. : Восточная книга, 2014
The book is about the mass and modernist poetry in 1913 ...
Added: September 20, 2014
Zenkin S., Фольклор: Структура, типология, семиотика 2019 Т. 2 № 4 С. 72-83
The paper introduces the concept of an intradiegetic image –
an image (a painting, a statue, a photo, etc.) that becomes one of the
“characters” of the narrative plot in a literary or cinematic work. An
intradiegetic image enters a state of forceful tension with its fictional
surroundings: adapting to its environment, it deforms both the latter
and itself. Such ...
Added: September 25, 2020
Tulyakov D., Мировая литература в контексте культуры 2015 Т. 4 № 10 С. 141-150
The article focuses on theoretical considerations of visual image, visual perception and visuality in a number of literary and art studies and conceptions of psychology of perception in Anglo-American tradition. It argues for the topicality of visuality investigation in literary studies as a part of the general «pictorial turn» across disciplines and suggests the sources ...
Added: November 25, 2015
Wien : Peter Lang, 2011
Added: April 24, 2013