?
«Исключается из школы совсем»: Приказы директора в школьной повседневности
С. 85-97.
Leontjeva S., Maslinsky K. A.
In book
Пермь : Пермский государственный университет, 2010
Маслинский К. А., Антропологический форум 2012 № 16 С. 403-418
This article presents a case study of Soviet teachers' professional identity based on interviews with former teachers of railroad-sponsored schools in Orenburg region. This group demonstrates very high loyalty to their institutions and high percieved professional autonomy and status. The proposed level of explanation for the specific professional identity of the studied group is that of structure of local pedagogical community ...
Added: February 1, 2013
Пермь : Пермский государственный университет, 2010
Сборник составлен по материалам конференции «Антропология советской
школы: культурные универсалии и провинциальные практики», прошедшей
в Перми 1—3 октября 2010 г. Ставя задачи историко-антропологического
исследования советской школы, авторы публикуемых статей обращаются
к анализу конфликтных ситуаций внутри школьного сообщества, рекон струкции деталей советской школьной повседневности по воспоминаниям
и художественным текстам, содержанию и функционированию различных
документов школьной письменности. Издание адресовано специалистам по
антропологии, социальной истории и ...
Added: February 1, 2013
Kurakin D., / НИУ ВШЭ. Series WP IE "Научные доклады Института образования". 2014. No. WP 01/IE/2014.
Longitudinal cohort studies of life trajectories are progressively gaining international renown as the most relevant methods for studying education, socialization, and labor market, among other related issues. The Russian Longitudinal Panel Study of Educational and Occupational Trajectories is the first national-scale project of this type in contemporary Russia, and is aimed at improving the current ...
Added: March 17, 2015
Pichugina V., Отечественная и зарубежная педагогика 2023 Т. 2 № 2(92) С. 96-117
The article discusses the pedagogical heritage of Karl Schmidt (1819–1864), a German thinker and teacher, thanks to whom pedagogical anthropology appeared and began to fight for the scientific status. He was the author of several voluminous works, which substantiated the need for the anthropological foundations of education, for which he was called the “teacher-anthropologist of ...
Added: July 7, 2023
Chashchukhin A., Реброва И. В., В кн. : Социальная история: ежегодник. 2012. : СПб. : Алетейя, 2013. Гл. 8. С. 196-223.
В статье рассматривается профессиональная культура школьных педагогов в ее историческом измерении. Профессиональная идентификация школьного педагога невозможна без взгляда на себя самого со стороны носителей тех социальных ролей, с которыми педагог имеет дело. Школьный учитель смотрит на себя глазами своих учеников, коллег по работе, начальства, большой власти. Обретение навыков разглядывания себя в этих социальных «зеркалах» и ...
Added: March 21, 2014
Chashchukhin A., Вестник Пермского университета. Серия: История 2013 № 3 (23) С. 144-153
The article is devoted to the Soviet school of the late Stalinism. The Soviet education was intended to form a politically loyal citizen. In varying degrees all school subjects had an ideological basis. The teachers of physics and chemistry had to demonstrate the priority of Russian and Soviet science. The teachers of geography demonstrated the ...
Added: March 20, 2014
Kirill Maslinsky, Forum for Anthropology and Culture 2014 No. 10 P. 185-205
Main focus of this article is on narrative representation of the school discipline (student resistance, incompliance and conflicts with teachers) in Russian school folklore and official school documents in the second half of the 20th century. Two genres of school jokes (written and oral), school rules and official lists of allowed punishments were compared. Concept ...
Added: February 2, 2015
Образы города и человека. Город-воспитатель и город-учитель (траектории, навигации, антропопрактики)
Pichugina V., Mozhaysky A., Перфилова Т. Б. et al., В кн. : Образовательные пространства и антропопрактики города. : Аквилон, 2021. С. 19-215.
Трагедия Софокла «Эдип в Колоне» и первая часть трагедии Сенеки «Финикиянки» повествуют о заключительном этапе жизни фиванского царя Эдипа, вынужденного уйти в изгнание. Предыстория скитаний Эдипа хорошо известна из трагедий Эсхила, Еврипида и самого Софокла, а итог — предопределен божественным предсказанием о том, что земля, которая даст царю Эдипу вечное
успокоение, будет также вечно находиться под ...
Added: July 23, 2021
Sidorkin A. M., NY : Peter Lang, 2002
This book develops an educational theory centered around the notion of relation. Alexander M. Sidorkin defines learning as the production of useless things and shows that problems of learning motivation are more institutional than individual or cultural. He then argues that contemporary mass schools are difficult to manage. The solution to the resulting authority crisis ...
Added: August 28, 2013
Maslinsky K. A., В кн. : Конструируя детское. Филология. История. Антропология. Вып. 9.: М., СПб. : Азимут, 2011. С. 413-429.
В статье анализируется одна из дисциплинарных практик советской школы — вызов для внушения на заседание педагогического совета. Материалом послужили протоколы педсоветов советской сельской школы за 1975—1977 год. Рассмотрены дискурсивные стратегии учителей и учеников в ситуации педсовета: конструирование дисциплинарного сюжета и образа нарушителя в речи педагогов и тактики молчаливого и озвученного сопротивления со стороны учеников. ...
Added: February 1, 2013
Chashchukhin A., В кн. : История сталинизма: Жизнь в терроре. Социальные аспекты репрессий: материалы международной научной конференции. Санкт-Петербург, 18-20 октября 2012 г. : М. : РОССПЭН, 2013. Гл. 17. С. 196-207.
In article on the basis of a case study examines the everyday life of the Stalinist system. Postwar political campaign was broadcast on the world of Soviet man. The study of conflict within the school community, helps to understand the strength of practices that used an ordinary Soviet people beyond the boundaries of the world ...
Added: March 18, 2014
Реброва И. В., В кн. : Социальная история: ежегодник. 2012. : СПб. : Алетейя, 2013. Гл. 8. С. 196-223.
В статье рассматривается профессиональная культура школьных педагогов в ее историческом измерении. Профессиональная идентификация школьного педагога невозможна без взгляда на себя самого со стороны носителей тех социальных ролей, с которыми педагог имеет дело. Школьный учитель смотрит на себя глазами своих учеников, коллег по работе, начальства, большой власти. Обретение навыков разглядывания себя в этих социальных «зеркалах» и ...
Added: March 20, 2014
Chashchukhin A., Вопросы образования 2015 № 1 С. 234-251
This paper analyzes the specific features of habitus and speech practices of
education authority employees of the late Stalinist era. These people are often
“invisible” for researchers who traditionally focus on teachers and students.
Meanwhile, it’s inspectors and administrators of local education authorities,
developers of teaching methods, professors of advanced training institutes,
and party functionaries supervising educational policy issues who ...
Added: April 1, 2015
Kerov V., Вестник Томского государственного университета. История 2017 № 48 С. 50-59
The article is devoted to the formation of everyday life history as a separate direction of modern historical science with its theoretical concepts. Its formation can be attributed to the last quarter of 18th century. The historian Jesuit P.-J.-B. Legrand d'Aussy was one of its first authors. The dynamics of development and methods of various ...
Added: February 4, 2018
Dziubinskii I., В кн. : Реформы в повседневной жизни населения России: история и современность: материалы междунар. науч. конф. Т. 2.: СПб. : ЛГУ им. А.С. Пушкина, 2020. С. 273-278.
Based on a wide range of archival sources, this article analyzes the court service of the
second half of the 19th century at the micro level - recruitment, dismissal from service and
everyday practices of employees of the court staff of Grand Duke Konstantin Nikolaevich.
These cases allow us to identify the key structural components of the imperial ...
Added: October 5, 2022
Kamenskii A. B., М. : Российский государственный гуманитарный университет, 2019
The book is a study of the daily life of a small provincial town of central Russia throughout the 18th century. It examines the composition of the city’s population, the occupations of its inhabitants, their relationships with relatives and neighbors, conflicts in the urban environment, and cases of deviant behavior. ...
Added: May 24, 2019
М. : РГГУ, 1996
The series of studies collected in theis book represent different approaches of their authors to the problem of privat life in the past. ...
Added: October 30, 2013
Uvarov P. Y., М. : Новое литературное обозрение, 2017
Added: July 2, 2017
Matveev S., В кн. : Вестник научной ассоциации студентов и аспирантов ПГПУ. : Пермь : ПГПУ, 2010. С. 82-86.
Текст освещает проблемы повседневности в революционный период на примере эпохи Террора 1793 г. ...
Added: January 10, 2013
Goncharova G. D., / Высшая школа экономики. Серия WP20 "Философия и исследования культуры". 2013.
Period of single sex education in the Soviet school history was short - only 11 years (1943-54). Nevertheless, it has left a significant mark not only in the educational system, but in culture as well. This reform has reflected more general processes, first of all, those which were related to the rethink of the official ...
Added: January 10, 2014
Savelyeva O. O., Энергия: экономика, техника, экология 2017 № 7 С. 63-69
The history of the bath and the bathroom is described as part of the history of culture and the history of everyday life ...
Added: June 16, 2017
Maiofis M., Новое литературное обозрение 2019 № 159 С. 365-370
This article is a review focused on a new book by a well-known historian Galina Ivanova "Soviet Schooling in the 1950s-60s". In the author's opinion, the main achievement of this monograph is its scope: this is a first conceptual analysis of Soviet schoolong of the "Thaw" period from social history's point of view and in ...
Added: October 23, 2019
Мн. : Белнаучкнига, 2017
Публикуются статьи, содержащие новые исследования и интерпретации по актуальным вопросам микроистории истории повседневности Браслава и Браславского регинона, вопросам интерпретации историко-культурного наследия Беларуси сквозь призму микроистории и истории повседневности, личности и ее роли в микро- и макроистории, церковной микроистории и истории повседневности в свете религиозных практик, исследования по зарубежной микроистории и истории повседневности, теоретическим вопросам микроистории ...
Added: December 15, 2017
Khromova E., Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики 2013 Т. 2 № 3(29) С. 202-204
В статье идёт речь о некоторых особенностях немецкой концептуализации теории ментальностей, сформировавшихся под влиянием работ известной французской историко-антропологической школы "Анналов". ...
Added: October 18, 2013