?
Организация опытно-экспериментальной работы по использованию учениками индивидуальных образовательных маршрутов в предметном обучении по новым ФГОС общего образования.
С. 271-275.
Буланов М. В.
In press
М. : МГПУ, 2018
В сборник включены материалы XI Международной научно-практической конференции (XXIII Всероссийской конференции) "Тьюторство в открытом образовательном пространстве: идея и реализация посредничества", которая состоялась 30-31 октября 2018 г. на базе ГАОУ ВО Московский городской педагогический университет при участии Межрегиональной тьюторской ассоциации. В сборнике публикуются научные работы участников конференции, посвященные вопросам, связанным с идеей и реализацией функции посредничества, а ...
Added: October 30, 2018
Буланов М. В., В кн. : Электронное обучение в непрерывном образовании. Материалы IV Международной научно-практической конференции «Электронное обучениев непрерывном образовании 2017». (Россия, Ульяновск, 12 – 14 апреля 2017 г.). : Ульяновск : УлГТУ, 2017.
In the article it is analyzed the didactic principles of the organization of models of blended learning are considered. It is formulated the possibilities of implementing the principle of individualization in lessons from the point of view of using information technologies for designing a lesson. ...
Added: November 21, 2018
Stognieva O., / Basic Research Programme. Series HUM "Humanities". 2015. No. WP BRP 113/HUM/2015.
In order to plan lessons that include effective instructional strategies, it is critical for teachers to be aware of student aptitudes, personality variables, learning strategies, interests, aspirations and talents. This paper presents a way for Russian teachers to improve their student’s speaking abilities when learning foreign languages, called individualised resources, which are based on the ...
Added: November 23, 2015
Grinin L. E., Гринин А. Л., Философия и общество 2015 № 1 С. 17-47
The article analyzes the technological shifts which took place in the second half of the twentieth and early twenty-first centuries and on the basis of the opportunities provided by the theory of production revolutions the authors thoroughly study the latest production revolution which is denoted as ‘Cybernetic’. There are given some forecasts about its development ...
Added: October 9, 2015
Буланов М. В., В кн. : Тьюторство в открытом образовательном пространстве: идея и реализация посредничества. Материалы XI Международной научно-практической конференции (XXIII Всероссийской конференции) 30-31 октября 2018 г. : М. : МГПУ, 2018.
В статье дается обзор методов использования городской среды в качестве дидактического
материала для предметного обучения и просвещения в формате edutainment. Также указывается
дидактический потенциал работы с индивидуальным восприятием городской среды тьюторантом в ходе
тьюторского сопровождения. ...
Added: November 21, 2018
Obukhov A., Исследователь/Researcher 2020 № 1 С. 9-13
Mentoring is a social practice that has powerful cultural and historical roots and traditions that have changed across different areas of implementation over several centuries. Currently, we can see a surge of interest in mentoring, especially in the practice of research and project training. We present the first part of the materials of the Researcher ...
Added: May 23, 2020
Институт психологии практик развития, 2019
Статья посвящена вопросу способа организации индивиду- ального образовательного проекта в традиционном университете как сред- ства посредничества между инициативой студента в собственном образо- вании и ресурсами формальной организации. Статья является осмыслени-ем опыта разработки индивидуального образовательного проекта кружком студентов экспериментальной группы бакалавриата. ...
Added: November 8, 2021
Минжулина А. В., Obukhov A., Исследователь/Researcher 2022 № 3-4 С. 25-46
The article presents an analysis of the most frequently used digital tools and digital educational platforms that are specialized or convenient for use in organizing and supporting students’ research and project activities. The article focuses on the functionality of certain digital tools when accompanying the key stages of organizing an activity with students in both ...
Added: March 15, 2023
Bogolepova S. V., Kirsanova M., Отечественная и зарубежная педагогика 2022 Т. 1 № 83(2) С. 102-120
Введение: Несмотря на распространение практики интеграции массовых открытых онлайн-курсов (МООК) в университетские дисциплины, опыт такой интеграции, особенно в контексте российского высшего образования и в отношении дисциплин по иностранному языку, исследован мало. Целью данного исследование является оценка эффективности использования онлайн курса путем измерения прироста языковых навыков, а также анализ опыта студентов и их отношение к интеграции ...
Added: April 24, 2022
Сулимина О. В., Казанская наука 2014 № 10 С. 311-315
Статья посвящена проблеме соотношения социализации и индивидуализации. Рассматриваются различные подходы к их взаимодействию в зарубежной и отечественной психологии. Делается вывод о том, что социализация и индивидуализация - две равноценные стороны единого процесса личностного развития, при взаимодействии которых с определенного возраста возможен выход к самодетерминации ...
Added: October 22, 2016
Tulchinskii G. L., В кн. : Обществознание. Учебник для бакалавров. : М. : Юрайт, 2011. Гл. 3. С. 126-182.
Раздел содержит системное рассмотрение человека в системе общественных отношений, процессов социализации и индивидуализации, поведения, социального контроля, самоопределения и ответственности. ...
Added: October 5, 2012
Orlov A. B., Орлова Н. А., В кн. : Ежегодник по клиентоцентрированной психотерапии и человекоцентрированному подходу - 2020. Т. 2.: М. : Институт консультативной психологии и консалтинга (ФПК-Институт), 2020. С. 82-98.
The article deals with two vectors of human development, supported by two
mental “poles” – the social imago responsible for socialization, and the essence
responsible for authentication. In contact with these “poles” the authentic centre
of initiatives of a man generates a process of personalization / individualization
and personification / individuation, shaping individuality and individity,
respectively. Within this theoretical framework, ...
Added: September 26, 2020
Kozlova M. A., Социологический ежегодник 2014 С. 188-218
Comparative content analysis of school textbooks of the Soviet and post-Soviet period of Russian history allows us to conclude the increasing individualization of the moral sphere in the Russian society. ...
Added: January 25, 2015
Gridneva E. A., Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского 2008 № 4 С. 278-283
The palmy days of the corporate culture of medieval guilds were the time of the origin of the modern corporate identity. Medieval corporate aesthetic as a code of corporate culture formed a unique identity of corporate culture and played the regulatory function in the activity of medieval craftsmen. This communicative potential of the corporate identity ...
Added: October 14, 2012
Kovaleva T., М. : Буки Веди, 2017
В сборник включены материалы VIII Международной научно-практической конференции и I научно-практической коучинговой конференции 27-28 октября 2015 г. ...
Added: November 21, 2018
Bogolepova S. V., Professional Discourse & Communication 2021 Vol. 3 No. 1 P. 49-61
The emergency transition of university education online posits a number of questions which are still to be answered. This paper aims to investigate whether language students’ needs were met when instruction was delivered completely online. To understand this, parallel questionnaires based on the current research on the needs, engagement and motivation in online and distance ...
Added: June 10, 2021
Pogodina R. I., В кн. : XIX Международная научно-методическая конференция заведующих кафедрами маркетинга, рекламы и связей с общественностью, дизайна и смежных направлений/Сборник материалов. : М. : Издательство Московского гуманитарного университета, 2015. С. 289-296.
В статье рассмотрен опыт организации тьюторского сопровожддения проектной деятельности как способа формирования индивидуальных образовательных страекторий студентов образовательной программы "Реклама и связи с общественностью" НИУ ВШЭ ...
Added: March 21, 2016
Polivanova K. N., Современная зарубежная психология 2016 Т. 5 № 2 С. 5-10
The article presents a psychological and socio-cultural analysis of contemporary childhood. It shows that in modern conditions the development of society necessitates scholars to expand the scope of analysis of childhood beyond psychological paradigm. The processes of diversification become more evident, increasing the number of recognized patterns of childhood, which cannot be evaluated from the ...
Added: October 23, 2016
Sizova I., Митягина Е. В., В кн. : Жизненные миры современной российской семьи. : Н. Новгород : Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского, 2015. Гл. 3. С. 114-142.
Рассматриваются проблемы российской семьи в условиях возрастающе-го значения труда и занятости населения в рыночной экономике. Оценива-ются такие важные составляющие семейной жизнедеятельности, как уро-вень образования и квалификации родителей, занятость и безработица, тру-довые доходы и распределение трудовых и домашних обязанностей в семье. Особо выделяются неблагоприятное положение неполных семей с детьми, внутрисемейные конфликты и напряжение, дискриминация женщин. Анали-зируется ...
Added: October 26, 2015
Попов В. А., Mobilities 2012 Vol. 7 No. 1 P. 151-169
The paper considers the development of the culture of new mobility in Russia from the perspective of the quantitative analysis of the changes occurring in the structure of traffic movements and flows and communication using mobile phones, the internet, and other mobile gadgets. The culture of mobility is defined as a set of the interactions ...
Added: January 9, 2013
Kraynova P., Obukhov A., Проблемы современного образования 2020 № 5 С. 142-152
In the context of global trends in the humanization of education, issues of diff erentiation, individualization and personalization of education are actively discussed. At the same time, the key question remains – how to preserve the individual capabilities, interests and needs of each student while maintaining collective learning formats? How to take into account the personal ...
Added: November 20, 2020
Фролов С. В., Frolova N., Историческая и социально-образовательная мысль 2018 Т. 10 № 1 С. 165-170
E-learning is a complex process of creating an educational space for sharing knowledge, acquiring skills, creating competencies via information and communication technologies, which includes web tools, hybrid, blended and full e-learning. The purpose of this article is to compare various blended learning means for optimizing the higher education system from the point of view of ...
Added: June 18, 2018