?
Геокультурный брендинг городов и территорий: от гения места к имиджевым ресурсам
Современные проблемы сервиса и туризма. 2015. Т. 9. № 2. С. 25-31.
Geo-cultural regional policy is associated with the actualization of the real identity of communities, people and events that can convert and transform the real image of the city. It should be focused on people and not on tangible or intan- gible objects. This is its essential difference from traditional regional policy. Geo-cultural branding of an area is not a traditional branding area that exists in western branding and marketing for- mats and is now developing on Russian soil. This activity is related to the cultivation areas of images, which are impor- tant for the cohesion of territorial communities. It can be a non-profit or commercial, but, anyway, the main purpose of geo-cultural branding cannot be initially commercial, it is focused not on profit but on the development of the identity of the city (and wider - regional) communities and the events that actualize the image of the city. At the end of XX - the beginning XXI centuries the concept of genius loci has become part of popular culture, one of the tools for development of tourism and marketing of areas, used in the protection and promotion of cultural heritage. As part of humanitarian geography the concept of “genius loci” is semantically correlated with the notions of cultural land- scape as an object of heritage, local (spatial) myth, symbolic topography, geographical image. Particularly productive this notion in research on literature, geography, geography and the geography of aesthetic art, landscape architecture and garden art. Characteristics of image resources of cities and territories in the context of geo-cultural branding should include an analysis of the possibilities of using space imagery of geniuses and specific representations of these images within geocultural regional policy.
Priority areas:
humanitarian
Language:
Russian
Zamyatin D., Библиотечное дело 2015 № 4 С. 5-10
Геокультурный брендинг территории - это проектно-сетевая деятельность, направленная на прикладное использование геокультуры территории (специфическая региональная идентичность, историко-культурное наследие, архетипические географические образы, локальные мифы и культурные ландшафты) в целях формирования и продвижения социально значимого и эффективного (аттрактивного) территориального образа. ...
Added: December 10, 2015
Якутск : Арктический институт культуры и искусств, 2015
Рассмотрены базовые подходы к изучению понятия геокультуры. Исследованы закономерности развития арктических геокультур. Выявлены особенности формирования геокультур российской Арктики. ...
Added: December 10, 2015
Zamyatin D., Замятина Н. Ю., Лабиринт. Журнал социально-гуманитарных исследований 2015 № 1 С. 26-45
В статье рассматривается специфика анализа имиджевых ресурсов территории. Предлагается конкретная методика оценки на примере городов Свердловской области. Изучены локальные мифы территории и их репрезентации. Выделены образные кластеры отдельных городов ...
Added: December 10, 2015
Zamyatin D., Социологическое обозрение 2019 Т. 18 № 1 С. 9-35
From methodological standpoint, a comprehensive study of post-urbanism imply a cognitive fixation any spatial events as co-spatial. We can talk about the co-existence of different cognitive / ontological regimes in the post-urban reality, which themselves can also be called co-spatial. Co-spatialities, understood as a communicative event nodes, can be considered as key elements in prototypical ...
Added: April 1, 2019
Zamyatin D., Kultura Słowian Rocznik Komisji Kultury Słowian PAU 2017 Т. XIII С. 9-30
Humanitarian geography is an interdisciplinary science studying the different ways of repre - senting and interpreting the earth in the spaces of human activity, including mental activity. Basic concepts, which operates humanitarian geography is the cultural landscape (ethno-cultural land- scape), the geographical images, regional (spatial) identity, spatial or local myth (mythology). Cognitive scheme of levels ...
Added: January 16, 2018
Zamyatin D., Мир психологии. Научно-методический журнал 2015 № 4 С. 135-142
This article examines the processes of formation of geo-cultural space of the Arctic on the basis of ontological models of the imagination. Discusses the concept of geo-culture and its representations in relation to the Arctic space. Examines the existential quality of Arctic space in the context of the peculiarities of movement and nomadism. Specifics of ...
Added: October 23, 2016
Zamyatin D., Социологическое обозрение 2020 Т. 19 № 3 С. 232-266
One of the most significant factors influencing the co-spatialities regimes of post-urban communities is the development of new urban media. On the one hand, new urban media symbolizes the complex transition to new post-urban communities and new spatial regimes of their existence; on the other hand, they are the basic element of the newly emerging ...
Added: October 1, 2020
Zamyatin D., Лабиринт. Журнал социально-гуманитарных исследований 2013 № 5 С. 11-23
Всякая территория – сельское поселение, город, небольшая местность, крупный район, страна, макрорегион и т.д. – может быть репрезентирована как целенаправленный, детально структурированный образ. Этот образ территории может быть выстроен, сформирован как геокультурный бренд. ...
Added: January 27, 2018
М. : ГИТР им.М.А.Литовчина, 2019
В сборнике рассматриваются вопросы взаимодействия искусствознания, философии культуры и географии. Особенностью данного сборника является научное осмысление пространственных и географических закономерностей литературных произведений, живописных полотен, картографических произведений от средневековья до современности. Рассматриваются такие темы как художественное восприятие ландшафта, место искусства в формировании культурного ландшафта и образа территории, роль географических факторов в развитии искусства, концепт пространства в ...
Added: October 19, 2019
Mitin I., Meta-carto-semiotics. Journal for Theoretical Cartography 2017 Vol. 10 No. 1 P. 25-34
Two special kinds of mental maps emerging from the Russian geohumanities are described in the article. Russian geohumanities are regarded as a specific Russian Post-Soviet tradition of cultural geography that is focused on space perceptions & interpretations. The semiotic model of ‘place as palimpsest’ typical for Russian mythogeography is used to describe the multilayered structure ...
Added: December 8, 2017
М. : Издательство «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2017
Актуальность исследования определяется разработкой Арктической доктри- ны Российской Федерации, где геокультурная составляющая должна стать од- ной из ключевых факторов в развитии единого информационного и культурного пространства, объединяющего народы Арктики. Основной вопрос интерпрета- ции образа геокультуры Арктики состоит в следующем: складывается ли единая геокультура или геокультур много? Значимость проекта заключается в том, что Арктический регион имеет ...
Added: January 17, 2018
Zamyatin D., Романова Е. Н., Этнографическое обозрение 2016 № 4 С. 5-8
The authors introduce the special theme of the issue presenting the articles that explore the opportunities and possibilities for the interdisciplinary collaboration among ethnography, anthropology, cultural geography, and human geography in the area of studying the geo-cultural space of the Arctic. The presentation is focused on the range of interdisciplinary projects and approaches undertaken by ...
Added: October 19, 2016
Zamyatin D., СПб. : Алетейя, 2020
В книге предлагается новый методологический и практический подход в брендинге территорий различного уровня: городов, регионов и стран. В основе нового подхода лежит представление о геокультуре (геокультурах) территории, являющейся фундаментом эффективного территориального брендинга. В работе рассматриваются как теоретические и концептуальные проблемы изучения геокультурного брендинга территорий, так и прикладные проблемы и задачи его успешной реализации. Книга предназначена ...
Added: January 8, 2020
Zelenev E., СПб. : КАРО, 2012
В монографии исследуются два важнейших тренда современности, а именно возникновение гуманитарного научного образа мира и формирование глобальной этики. Понятие "Образ мира" рассматривается автором в контексте культурологической, исторической, лингвистической, психологической, политологической и ряда других научных областей. Разрабатываются научные концепции и гипотезы, связанные с такими понятиями, как культура, геокультура, хронокультура, цивилизация, империя, геокультурное пространство, геокультурное поле, (гео) ...
Added: June 20, 2014
Zamyatin D., Бренд-менеджмент 2014 № 5 С. 258-266
В статье рассмотрены профессиональные аспекты развития геокультурного брендинга города. Исследована роль локальных мифов в становлении гуманитарно-географических образов города. Впервые предложено включить геокультурный брендинг города в формат стоимостного инжиниринга территории. ...
Added: January 29, 2018
Zelenev E., Iliushina M., Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 13. Востоковедение. Африканистика 2013 № 3 С. 41-53
The publication is based on Arabic sources, classic and contemporary works of Russian and foreign scientists. One of the most important Arabic sources of the article is a chronic “Zubdat al-Fikra fi Ta’rikh al-Hijra” of Beibars al-Mansuri (d. in 1325), who himself was of mamluk origin. The article is concerned with a period of bitter ...
Added: September 28, 2014
Zamyatin D., Romanova E., Dobjanskaya O. et al., Presses de l’Université du Québec, Imaginaire Nord, 2020
The purpose of this book is to show the specifics of the formation of cultural landscapes and geocultural images of Northern and Arctic cities in the context of the concept of post-urbanism. The ontological and phenomenological category of cold, which is key for understanding this specificity, has a decisive influence on the formation of both ...
Added: October 28, 2020
Zamyatin D., В кн. : Город как вызов. : [б.и.], 2014. С. 53-61.
В статье рассмотрены профессиональные аспекты развития геокультурного брендинга города. Исследована роль локальных мифов в становлении гуманитарно-географических образов города. Впервые предложено включить геокультурный брендинг города в формат стоимостного инжиниринга территории. ...
Added: January 29, 2018
Изд-во ННГУ им. Н.И. Лобачевского, 2020
Сборник содержит статьи, подготовленные по материалам докладов Международной научной конференции «Национальные коды в языке и литературе» (Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского, Институт филологии и журналистики, 31 октября – 2 ноября 2019 г.). Рассматриваются актуальные проблемы функционирования русского языка в синхронии и диахронии в разных коммуникативных сферах. Особое внимание уделяется исследованию языка как фактора национальной ...
Added: September 30, 2020
Shkolnikov V., Die Welt der Slaven. Internationale Halbjahresschrift für Slavistik 2018 Vol. 63 No. 2 P. 334-363
This article examines how a crucial aspect of the founding myth of the Russian intelligentsia—the notion of the intelligentsia as “the conscience of Russian society”—was initially formulated in the conceptual language of Hegelian philosophy by the members of Stankevich circle in the late 1830s and early 40s. The aim is to present a more precise ...
Added: January 17, 2018
Российская правовая академия Минюста РФ, 2012
Статья прослеживает многовековой путь проникновения африканизмов в современный американский вариант английского языка. Для более глубокого понимания лексических особенностей этой разновидности английского языка, автор обращается к истории США, доказывая ее непосредственное влияние на развитие различных пластов американской лексики. ...
Added: October 11, 2015
Andriyanets V., Тирош труды по иудаике 2016
В данной статье исследуется поведение конвербного наращения –et в устной и письменной речи носителей языка идиш. С помощью, в основном, корпуса устной речи EYDES и поисковой машины Google исследуется география феномена, а также стилистические особенности его употребления. ...
Added: December 10, 2015
Васильев А. М., Issaev L., Korotayev A. et al., Азия и Африка сегодня 2018 № 12 С. 3-10
В статье рассматриваются медиастратегии «Исламского государства» (ИГ). Авторы приходят к выводу, что «мягкая сила» ИГ основывается на трех составляющих: культура, политическая идеология и внешняя политика. Источниками «мягкой силы» являются компоненты ее привлекательности для потребителя, т.е. те элементы и образы, которые позволяют заинтересованному и применяющему «мягкую силу» добиться контроля над потребителем. За время своего существования ИГ ...
Added: October 13, 2018