?
Использование лингвистических характеристик дискурса при формировании иноязычной коммуникативной компетенции (на примере немецкой рекламы)
С. 166-176.
Ulyanova E. S.
This article is devoted to a problem of development of modern German discourse of advertising. Properly selected linguistic means allow for success of the advertising texts. Today it is more important to put emphasis on the creation of the ideal image of the consumer rather than demonstrate the value of the product to the customer. So the structure and components of modern advertising texts differ from the text of the end of the twenties century. Presently the slogan is the most important and long-term part of the modern advertisement. It transfers the essential meaning of the whole message. Consequently, the creation of a slogan requires specific linguistic methods.
Keywords: качественная оценкаskills and competenceskey competencesиноязычная профессиональная коммуникативная компетенцияadvertising sloganрекламный слоганигра словдискурсивная компетенциярекламный дискурсadvertising discourseprofessional competencesellipsisэллипсисspeech activitiesword playqualitative evaluationalgorithm of discourse analisisалгоритм анализа дискурсавид речевой деятельности
Nikiforova S. A., В кн. : Homo Loquens: актуальные вопросы лингвистики и методики преподавания иностранных языков (2010). Вып. 2.: СПб. : НИУ ВШЭ (Санкт-Петербург), 2010. С. 107-115.
Статья посвящена проблемам идентификации номинативных предложений и их отграничения от таких односоставных структур, как именительный темы, обращение, эллипсис и аппозиция, которые, несмотря на структурное сходство, имеют существенные различия в семантике. Особенности функционирования в тексте позволяют определить их грамматический статус. ...
Added: February 20, 2013
Zhilina L. V., Cultural World 2015 No. 6 P. 30-36
The article is devoted to the study of neologisms in advertising English and German discourse. The primary aim of the research was to single out the main tendencies of the use of neologisms in modern authentic English and German advertisements; to find out common features and distinctions between them. The typical features of the advertising ...
Added: October 15, 2015
Яковлева В. А., В кн. : Современная англистика и американистика: актуальные проблемы лингвистики и литературоведения: сборник материалов Первой межвузовской научно-практической конференции (г. Москва, 27 апреля 2017 г.). : М. : ИИУ МГОУ, 2017. С. 169-174.
Сборник содержит материалы первой межвузовской научно-практической конференции «Современная англистика и американистика: актуальные проблемы лингвистики и литературоведения (Москва, 27 апреля 2017 г.). Затрагиваются проблемы междисциплинарных исследований в лингвистике, вопросы изучения дискурса и текста в рамках антропоцентрической парадигмы исследований, история идей в истории жанров и методов британской и американской литературы, проблемы интертекстуальности в лингвистических и литературоведческих исследованиях. ...
Added: September 7, 2018
Каз. : Казанский (Приволжский) федеральный университет (Казань) , 2018
This article deals with onomatopoeic advertising discourse. We attempt to examine the capability of sound imitation in cohesive texts, based on the concepts of textuality developed by Beaugrande and Dressler. We also consider stylistic aspects of sound imitation in advertising and trace the manifestations of different kinds of expressive means in onomatopoeic texts. The article ...
Added: September 3, 2018
Рахман Д. М., В кн. : Четырнадцатая конференция по типологии и грамматике для молодых исследователей. Тезисы докладов. (Санкт-Петербург, 23-26 ноября 2017 г.). : СПб. : Издательство Нестор-История, 2017. С. 143-146.
Данная статья посвящена синтаксису целевых клауз в горномарийском языке. Отличительной чертой описываемой системы является влияние неаккузативности целевой клаузы на возможность опущения ее субъекта. Подобное явление, по-видимому, весьма редкое типологически, требует теоретического объяснения. Мы считаем, что наблюдаемое в этих случаях опущение не является заменой нулевым местоимением PRO (так как в таком случае система противоречила бы некоторым типологическим ...
Added: January 16, 2019
Никулина Е. А., Яковлева В. А., Преподаватель XXI век 2018 Т. 2 № 2 С. 271-278
The article is devoted to imagery capacity of iconicity and to onomatopoeia as its sound variety, in particular. Both these phenomena are examined in the context of advertising discourse and the author’s arguments are backed with different examples of sound imitation advertising. As an iconic sign, onomatopoeia can be , in our opinion, considered beneficial ...
Added: January 29, 2019
Letuchiy A., В кн. : Материалы к корпусной грамматике русского языка. Выпуск II. Синтаксические конструкции и грамматические категории. : М. : Издательство Нестор-История, 2017. С. 132-204.
The chapter analyzes Russian comparative constructions. The focus is on constructions with comparative subordinators, such as "kak", "kak budto", "slovno", "tochno", "budto". It is showed that the constructions under analysis differ from each other both in the syntactic and semantic respects. For instance, the distinction between two-part constructions ('He cried as if someone was killing ...
Added: March 15, 2018
Никулина Е. А., В кн. : Преподаватель XXI век. : М. : МПГУ, 2018.
The article is devoted to imagery capacity of iconicity and to onomatopoeia as its sound variety, in particular. Both these phenomena are examined in the context of advertising discourse and the author’s arguments are backed with different examples of sound imitation advertising. As an iconic sign, onomatopoeia can be , in our opinion, considered beneficial ...
Added: September 8, 2018
Яковлева В. А., Вестник Костромского государственного университета (Российская Федерация) 2018 Т. 24 № 1 С. 108-111
В данной статье рекламный дискурс рассматривается как с лингвистической позиции, так и с позиции явления поликодовости, которое позволяет сконцентрировать всю семантику слова в минимальном текстовом пространстве. Проведена параллель между метафорическим знаком («визуальная семиотика») и применением ономатопеических элементов в рекламном дискурсе, позволяющих потенциальному потребителю самостоятельно создать связь между текстовым образом звука и рекламируемым товаром. Предпринята попытка ...
Added: November 8, 2018
Dzhakupova S., Zevakhina N., В кн. : Slavica Helsingiensia 45. Инструментарий русистики: Ошибки и многоязычие. : Хельсинки : Университет Хельсинки, 2014. С. 35-49.
The paper discusses case (non-)coincidence in elliptical coordinated constructions, which is one of the most wide-spread type of errors that Russian native speaker make. ...
Added: June 16, 2014
Philippova T., , in : Proceedings of the 47th Annual Meeting of the North East Linguistic Society. Vol. 3.: Amherst : GLSA Publ., 2017. P. 1-14.
This paper bears on the debate (cf. Lechner 2015) whether single DP-remnant comparatives are underlyingly clausal (reduced clause analysis, RCA) or base-generated as DPs (direct analysis, DA). Setting aside čem-comparatives, exhibiting clear CP-like behavior (see Pancheva 2006), I focus on genitive comparatives. No evidence for additional structure has been proposed for the Russian genitive comparative, ...
Added: October 2, 2018
Khrabrova V. E., В кн. : Коммуникация в современном поликультурном мире: массовая коммуникация и языковая личность. Вып. 5.: М. : Pearson Education Limited (российское представительство), 2017. С. 163-174.
The article is concerned with some approaches to definitions of blending as a word formation process, its morphological, semantic and functional characteristics based on the linquo-didactic principles of language awareness and consciousness, communicativeness – in terms of l2 learner concept, wherein an L2 learner has aptitudes for: interpreting foreign language activities, actualizing intellectual processes and ...
Added: October 29, 2017
Podobryaev A., , in : A Pesky Set: Papers for David Pesetsky. : Cambridge : MIT Working Papers in Linguistics, 2017. P. 487-492.
Added: March 16, 2018
Zhilina L. V., Качество. Инновации. Образование 2015 № 10 С. 67-70
The article is devoted to the study of neologisms in advertising English and German discourse. The primary aim of the research was to single out the main tendencies of the use of neologisms in modern authentic English and German advertisements; to find out common features and distinctions between them. The typical features of the advertising ...
Added: October 15, 2015
Pirogova Y., , in : Mediensprache und Medienkommunikation im interdisziplinären und interkulturellen Vergleich. : Mannheim : Amades, 2013. P. 257-262.
The paper deals with the features of marketing messages that are widely presented in various forms in the modern mass-media. The study reported in this article reveals some semantic and pragmatic means which maintain special sort of unity within a marketing communication campaign – series of messages. Many linguistic and semiotic peculiarities of advertising and ...
Added: June 28, 2013
Рахман Д. М., Acta Linguistica Petropolitana. Труды института лингвистических исследований 2019 Т. 15 № 2 С. 213-228
This paper addresses the system of purpose clauses in Hill Mari. It focuses on the conditions licensing omission of infinitival purpose clause subjects. Basically, these emerge where such subjects corefer to the matrix subject or indirect object. In cases of embedded predicate’s unaccusativity and direct object coreference, however, the subordinate subject can be omitted. Since this ...
Added: January 15, 2020
Pirogova Y., В кн. : Поэтика и фоностилистика: Бриковский сборник. Выпуск 1. Материалы международной научной конференции «I-е Бриковские чтения: Поэтика и фоностилистика» (Московский государственный университет печати, Москва, 10–12 февраля 2010 года). Вып. 1.: М. : Московский государственный университет печати, 2010. С. 305-314.
Объект исследования в статье – серийные сообщения в различных дискурсах. Рассматриваются подходы к определению понятия серийного сообщения, сложившиеся в различных научных сферах. На основе семантико-прагматического анализа проводится сопоставление серийных сообщений в трех изучаемых дискурсах, выявлены сходства и различия. Более подробно анализируются структурные схемы серийных сообщений в рекламном дискурсе. ...
Added: February 3, 2013
Letuchiy A., Труды института русского языка им. В.В. Виноградова 2019 № XXII
The article focuses on Russian constructions where the case of an NP is not acquired from the syntactic head. This phenomenon is characteristic, first of all, for comparative constructions with kak (Mozhet, mne, kak Vase, uexat’ v derevnju? ‘Maybe, I, like Vasja, should go to the village?’) and for constructiosn with comparative degree and the ...
Added: December 16, 2019
Pirogova Y., Реклама: теория и практика 2010 № 2 С. 76-87
В статье речь пойдет об особенностях воздействия слоганов различных типов и их функционировании как инструментов брендинга. Автор рассказывает о том, что отличает их от рекламных заголовков и других ключевых фраз рекламного сообщения, предлагает классификацию по их функциям, включающую семь основных таксонов. Классификация создана на основе функционально-семантического анализа 500 слоганов коммерческой рекламы.
Содержание статьи.
• Понятие рекламного слогана, ...
Added: October 18, 2012
Брянск : Курсив, 2012
Сборник включает материалы Всероссийского форума учителей и преподавателей иностранного языка, проходившего в Брянском госуниверситете им. акад. И.Г. Петровского 10-12 октября 2012 года. Сборник расситан на преподавателей языковых дисциплин в различных учебных заведениях. Сборник будет интересен специалистам в области лингводидактики и теории обучения иностранным языкам. ...
Added: March 21, 2013
Levitskaya G., В кн. : Актуальные проблемы преподавания иностранных языков в неязыковых вузах (материалы Межфакультетской научно-методической конференции). : М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. С. 26-32.
В статье рассматриваются актуальность, особенности и области применения тестирования на современном этапе обучения английскому языку. Описаны преимущества тестов перед традиционными методами контроля. Приводятся характеристики правильно составленного теста и наиболее распространенные формы тестовых заданий. ...
Added: June 27, 2012
Kornakova E., Sergeeva M. G., Kodaneva L. N. et al., Humanities and Social Sciences Reviews 2019 Vol. 7 No. 4 P. 827-832
Purpose: The ideas of integrity, unity, systematic organization of teacher’s work allow presenting the work of the teacher – a complex pedagogical reality – in the form of the unity of three interrelated spaces: the teacher’s personality, pedagogical activity, and pedagogical communication.
Methodology: The analysis of the works of national and foreign experts devoted to the ...
Added: June 24, 2019
Tarev B., Функциональная лингвистика 2011 Т. 2 № 4 С. 215-217
This article represents the application of Case-studies for the English language teaching at Business Schools (students of World Economy and International Affairs Departments). The author shows the sequence of stages that provide for the learners the effective development of professional communication skills. ...
Added: January 25, 2013
Volodina G. E., Obolonskaya A. V., Ratt T. A., Вопросы образования 2014 № 1 С. 46-63
The paper describes relevancy, aim, scope and technologies of experimental activity conducted by HSE—Perm to set up a university and school cluster as an innovative form of enhancing Perm region teachers’ professional competencies. The authors describe organizational structure of the cluster, determine unique features of applied forms and techniques of cooperation among participants (high school ...
Added: October 5, 2015