?
Образование и доверие в России. Эмпирический анализ.
Экономический журнал Высшей школы экономики. 2011. Т. 15. № 3. С. 353-373.
In this paper we investigate the relationship between education and trust in Russia. Based on survey data of 68 regions of Russia our analysis showed that the average level of education in the region is the main variable that consistently correlated with the level of trust. At the individual level, education is the main predictor of trust, as well as participation in the non-profit organizations and associations. Controlling for unobserved individual characteristics, we estimated the marginal effect of education - each additional year of education increases the probability of a positive answer to the trust question of 5%. In addition, education produces significant positive externalities - an increase of one individual's level of education positively affects the probability of trust and social consensus estimate by another. Possible mechanisms for this connection include socialization during the learning process, accumulation of personal contacts and formation of shared values.
Language:
Russian
Nye J. V., Androuschak G., Desierto D. et al., / Высшая школа экономики. Series EC "Economics". 2012. No. 18.
It is now well established that highly developed countries tend to score well on measures of social capital and have higher levels of generalized trust. In turn, the willingness to trust has been shown to be correlated with various social and environmental factors (e.g. institutions, culture) on one hand, and accumulated human capital on the ...
Added: November 10, 2012
L. : Routledge, 2012
How are professors paid? Can the "best and brightest" be attracted to the academic profession? With universities facing international competition, which countries compensate their academics best, and which ones lag behind? Paying the Professoriate examines these questions and provides key insights and recommendations into the current state of the academic profession worldwide. Paying the Professoriate ...
Added: July 9, 2012
Anikin V. A., Экономическая социология 2017 Т. 18 № 4 С. 120-156
The present paper is aimed at considering the evolution of human capital theory. Drawing on the wide range of classical and recent studies, the author shows the link between changes in economies of industrially developed countries and the development of the human capital theory revealed in the expanded list of indicators measuring human capital. The ...
Added: October 2, 2017
Sofia : Perun-Sprint Ltd., 2012
Added: February 19, 2013
М. : МШЭ МГУ им. М.В.Ломоносова, 2011
Конференция была посвящена актуальным проблемам образования, науки и модернизации российской экономики. В рамках Конференции состоялись 3 пленарных и 4 тематических круглых стола, а также 26 секций. В программе конференции представлены 198 докладов участников из 46 городов России, стран ближнего и дальнего зарубежья. ...
Added: November 13, 2012
M. : HSE, 2014
The materials of The Third International Scientific-Practical Conference is presented below. The Conference reflects the modern state of innovation in education, science, industry and social-economic sphere, from the standpoint of introducing new information technologies.
Digest of Conference materials is presented in 3 parts. It is interesting for a wide range of researchers, teachers, graduate students and ...
Added: May 1, 2014
Derkachev P., Pinskaya М., Управление школой 2014 № 7-8 (576) С. 14-28
This article describes a sociological study conducted in the project 'Monitoring of the economics of education'. Teachers and schools principals answered questions about wages, didtribution of work time, sources of bonuses. Analysis of the data gives an idea of the impact of the introduction of 'effective contract' in school education. ...
Added: September 2, 2014
Prakhov I., / Консорциум экономических исследований и образования. Серия "EERC Working Paper Series". 2012. № 12/08P.
This paper examines the effects of pre-entry coaching (both in terms of money and efforts) on achievement of Russian high school graduates as measured by the results of the Unified state examination (USE). Using a dataset of students from the 16 biggest Russian cities, which includes information on USE results, family background, school characteristics and ...
Added: September 9, 2012
Androuschak G., Zabaturina I. Y., Kovaleva N. V. et al., М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2010
В бюллетене проанализированы основные результаты исследований, проведенных в рамках мониторинга экономики образования. Рассматривались поведение домохозяйств в сфере образования детей и взрослых; стратегии обучающихся (их родителей) и преподавателей школ и учреждений высшего, среднего и начального профессионального образования; стратегии руководителей учреждений ВПО, СПО и НПО, работодателей. Представленные материалы существенно обогащают традиционный статистический анализ, дополняют статистические и финансовые ...
Added: November 27, 2012
Denisenko M. B., Kozlov V. A., Ректор ВУЗа 2015 № 7 С. 38-45
Одной из основных проблем социально-экономического прогнозирования в РФ является слабая изученность влияния демографических изменений на экономическое и социальное развитие страны, и спрос на услуги образования в данном случае не является исключением. Недоучёт демографического фактора при разработке и реализации стратегий и политики развития на федеральном, региональном, отраслевом уровнях в конечном итоге приводит к снижению эффективности управленческих ...
Added: October 11, 2015
Pavlyutkin I., Androuschak G., Novikov A., Йошкар-Ола : ООО «Полиграфическое предприятие Центр Принт», 2010
В тексте предлагается описание показателей экономики образования России в региональном разрезе. Данные приводятся
преимущественно за 2008/2009 учебный год по следующим параметрам: размер рынка высшего образования, охват сетью учреждений,
уровень разнообразия направлений подготовки, уровень и динамика цен на образовательные услуги, а также уровень концентрации
на региональных рынках высшего образования. Представлены карты российских регионов, на которых изображены результаты расчетов
по соответствующим ...
Added: November 27, 2012
Androuschak G., Natkhov T., Вопросы образования 2010 № 2 С. 207-223
Income expectations of school students entering Russian universities Studied are determiners of income expectation of Russian school students planning to enter universities. Data for the study are drawn from a survey of 1600 families conducted by the Laboratory for Institutional Analysis of Economic Reforms of HSE with the support of the Center for Fundamental Research ...
Added: October 18, 2012
Shevchuk A., Strebkov D., / Высшая школа экономики. Series SOC "Sociology". 2012. No. 12/SOC/2012.
Based on a sample of 5,784 Russian-speaking respondents, this study provides the first quantitative evidence on freelance contracting via the Internet. We explore the extent to which these virtual business relations are formal or informal, and the role of social capital and
networking. Our data suggest freelancers act under constant threat of malfeasance from clients. We ...
Added: December 19, 2012
Korotayev A., Юрьев С. Е., Восток. Афро-азиатские общества: история и современность 2018 № 1 С. 65-79
In this article, we consider the current developments in the educational systems of the Arab world using quantitative data for the period from 1980 to 2014. Building upon our analysis we can distinguish four major periods of educational expansion in the Arab world between 1980 and 2014: (1) the 1980s – the most substantial expansion, ...
Added: October 13, 2018
М. : Логос, 2015
Шестые Сабуровские чтения стали заметным событием в оте- чественной научной жизни. Их участники, как это уже вошло в традицию, сосредоточились на развитии идей Сабурова в кон- тексте актуальных проблем. Реализация его замыслов, посвящен- ных образованию, культуре, экономике и др., рассматриватся ими в качестве шансов для развития в условиях кризиса. Примеча- тельно, что в Шестых Сабуровских ...
Added: February 10, 2016
Abankina I., Народное образование 2010 № 10 С. 117-120
Модернизация образования происходит в условиях бюджетной реформы, что накладывает дополнительную ответственность на органы управления образованием при внедрении моделей нормативно-подушевого финансирования. Оптимизация механизма управления бюджетными ресурсами сводится к переходу от ассигнований на текущее содержание учреждений образования к финансированию оказываемых ими услуг на основе задания учредителя. Задание должно обеспечивать увязку показателей объемов и качества предоставляемых образовательными учреждениями ...
Added: October 2, 2012
Derkachev P., Вопросы образования 2014 № 4 С. 128-147
The paper provides an overview of studies dedicated to correlations between school teacher salaries and regional economics and to the local factors affecting the size of teacher salaries. The paper describes the basic teacher pay indicators in the regions: absolute salary, teacher pay level as compared to the average regional salary, ratio of salary to ...
Added: September 15, 2014
Androuschak G., Козьмина Я. Я., Sivak E. et al., Йошкар-Ола : ООО «Полиграфическое предприятие Центр Принт», 2010
В работе описывается процесс введения новой системы оплаты труда учителей (НСОТ) в Новгородской и Калининградской областях и изменения, происходящие в школе после введения НСОТ. Выводы основаны на данных опросов, проведенных Институтом институциональных исследований ГУ-ВШЭ в городских школах Калининградской области в мае 2009 года и Новгородской области в октябре 2009 года. Рассматривается формирование критериев стимулирования, динамика ...
Added: November 27, 2012
М. : МИЭМ НИУ ВШЭ, 2013
The materials of The Second International Scientific – Practical Conference is presented below. The Conference reflects the modern state of innovation in education, science, industry and social-economic sphere, from the standpoint of introducing new information technologies.
Digest of Conference materials is presented in 4 parts. It is interesting for a wide range of researchers, teachers, graduate ...
Added: April 18, 2013
Kuzminov V., Androuschak G., Ежегодное приложение к журналу "Вопросы образования" 2010 С. 5-9
Представлена информация о динамике семейных затрат, связанных с получением образования, в расчете на одного обучающегося в последнее десятилетие. Данные Росстата, а также результаты Мониторинга экономики образования свидетельствуют о том, что в этот период затраты семей на образование росли меньшими темпами, чем стоимость других платных услуг населению. Увеличение затрат семей сопровождалось опережающим ростом бюджетного финансирования в ...
Added: November 27, 2012
Zinchenko D., Lukyanova A., Мир России: Социология, этнология 2021 Т. 30 № 1 С. 111-133
This paper studies the impact of educational upgrading on marital status and educational assortative mating. We use data from the Russian Longitudinal Monitoring Survey – HSE (RLMS-HSE) for 1995–2015. Our findings reveal a decline in the proportion of the population who are married for both men and women, at all education levels, and for most ...
Added: March 11, 2021
Pravdina M., Скворцова М. В., Yudkevich M. M., Мониторинг университета 2010 № 4 С. 2-7
В статье идет речь об исследовательском проекте ЦВМ, проведенном по заказу Управления академического развития (УАР). Одна из ключевых тем проекта — программа кадрового резерва (или группа высокого профессионального потенциала ГУ ВШЭ, далее также — КР). Эмпирической основой исследования послужили 32 интервью с молодыми преподавателями и научными сотрудниками Школы. Опираясь на материалы интервью, в первой части ...
Added: November 27, 2012
Пенза : Приволжский дом знаний, 2011
В трудах настоящей конференции представлен анализ общих тенденций развития экономики, анализ рынков, ценообразования, механизмов регулирования экономики, анализ социальных групп и процессов, исследование операций и оптимизация, обработка экономической информации, финансовая и страховая математика, методы принятия решений, проблема коррупции, анализ систем в условиях неопределенности, обучение экономическим и социологическим специальностям, история экономических и социальных, этика экономической деятельности и ...
Added: March 12, 2013
Pavlyutkin I., Вопросы образования 2010 № 1 С. 25-41
The article analyzes the effects of introducing the institute of ranking into the higher education system. The function of ratings is to remedy market failures, to create incentives for competition, and for the efficient choice of education institution by customers. However, the research of the last decade dealing with the influence of ratings on the ...
Added: October 18, 2012