Khusyainov T., Журнал министерства народного просвещения 2017 Т. 4 № 2 С. 164-170
The subject of this article is the process of informatization of secondary education in the Republic of Latvia. This issue has a long history and goes back to the Soviet period. However, the process of informatization was most developed in the second half of the 1990s. Then, in 1997, a major project was launched in ...
Added: November 20, 2017
Грибанова В. В., Пономарев И. В., М. : Институт Африки РАН, 2018
В монографии предлагается нетрадиционный подход к изучению образовательной политики на основе сопоставления альтернативных данных из различных областей научного знания: антропологии, истории, политологии, кросс-культурной психологии, а также эконометрических исследований. ...
Added: March 27, 2019
Derkachev P., Pinskaya М., Управление школой 2014 № 7-8 (576) С. 14-28
This article describes a sociological study conducted in the project 'Monitoring of the economics of education'. Teachers and schools principals answered questions about wages, didtribution of work time, sources of bonuses. Analysis of the data gives an idea of the impact of the introduction of 'effective contract' in school education. ...
Added: September 2, 2014
М. : Совпадение, 2016
Издание посвящено осмыслению проблем чтения школьников и студентов методистами, социологами, филологами и библиотекарями. Особое место уделено актуальным для сегодняшнего дня читательским практикам. По материалам конференции "Чтение современного школьника: программное, свободное, проблемное" (МГПУ, март 2016) ...
Added: December 1, 2016
Alexandrov D. A., Baranova V. V., Ivaniushina V. A., / Sociology of Education and Science Laboratory. Series WP 001 "Sociology of Education and Science Laboratory Working Papers SESL". 2012. No. 1.
The paper presents first findings of large-scale study of children from migrant families (104 schools, 419 classes, 7380 students) carried out in St. Petersburg. Researchers discuss the issues of ethnic and social differentiation among schools, parents’ interaction with schools, teachers’ attitudes to migrant minority students, ethnic effects in communication among students. A multi-level regression modeling ...
Added: February 24, 2013
Пермь : НИУ ВШЭ - Пермь, 2011
Материалы пятой краевой научно-практической конференции Университетского округа НИУ ВШЭ. ...
Added: February 5, 2013
Гетман А. В., Kersha Y., Kosaretsky S., Психологическая наука и образование 2020 Т. 25 № 6 С. 77-87
The paper presents results of a comparative study of motivation for studying science in Russia and leading countries in science education. We explored the relationship and its strength between various types of motivation and the level of science literacy. The analysis was based on the data of the international study PISA-2015, represented by a sample of ...
Added: December 30, 2020
Lyubimov L., Психологическая наука и образование 2010 № 2 С. 109-124
The article is devoted to the spiritual and moral education (SME). Along with the author's concept of SME, an overview of axiological attitudes and orientations, an approximate set of principles, mechanisms and conditions of the spiritual and moral development of children in school is presented. The attention is paid also to the issues that cause ...
Added: October 13, 2012
Pinskaya М., Ivanov A. V., Народное образование 2010 № 5 С. 192-201
В статье описываются существующие критерии и формы оценивания в школьном образовании. Как пример взято критериальное формирующее оценивание в отечественной практике на основе стандартов учебных достижений. Даётся представление об организации учебного процесса, учебных целях, формах оценивания и т.д. ...
Added: October 2, 2012
Koroleva D., Вопросы образования 2016 № 1 С. 205-224
16–18-year-old students of Moscow schools and other educational institutions were surveyed to assess how the Russian school uses modern methods of e-learning, mobiles technologies and social media in the learning process. The sample covered 3,194 respondents. The study describes three waves of Russian school informatization and the challenges the system has been fac- ing over ...
Added: June 5, 2016
Бутовская З. С., Kosaretsky S., Zvyagintsev R., Образовательная политика 2022 № 2 С. 52-69
The concept of educational poverty has emerged in scientific literature at the end of the XX century, and denotes socio-economic conditions, in which it is impossible to fully provide high-quality education. The problem of educational poverty as a barrier to the formation of human capital is increasingly attracting the attention of the world community, particularly ...
Added: September 1, 2022
Pavlovets M., Практики & Интерпретации: журнал филологических, образовательных и культурных исследований 2021 Т. 6 (4) С. 64-82
The article focuses on some recent approaches to teaching literature as a school discipline, that arise to “reconstruct” it on a new ground in response to the general awareness of crisis in this area. Special attention is paid to the concept of “subject-to-subject reading method” formulated by a widely known expert on F.M. Dostoevsky’s work, doctor of Philology ...
Added: February 11, 2022
Khavenson T., Tyumeneva Y. A., Социология: методология, методы, математическое моделирование 2012 № 35 С. 5-28
В статье предпринята попытка выявить причинно-следственные связи характеристик учителей и успеваемости школьников на основе срезовых данных международного исследования школьного образования TIMSS (волна 2007). Подробно описана методология, основанная на регрессионных моделях с фиксированными эффектами, а именно на оценках первой разницы, позволяющая перейти к квазиэкспериментальному плану исследования. Сравниваются результаты, полученные с использованием линейного регрессионного анализа, с результатами, ...
Added: February 20, 2013
Kraynova P., Obukhov A., Проблемы современного образования 2020 № 5 С. 142-152
In the context of global trends in the humanization of education, issues of diff erentiation, individualization and personalization of education are actively discussed. At the same time, the key question remains – how to preserve the individual capabilities, interests and needs of each student while maintaining collective learning formats? How to take into account the personal ...
Added: November 20, 2020
Pishnyak A., Социологические исследования 2016 № 11 С. 144-149
This article analyses the schoolchildren`s parents subjective perceptions of risks related with receiving education by children in Moscow. The study examines the prevalence of different opinions on this process and attempts to implement a classification of subjective risks. Basing on the data of survey of 1-11th grade pupils` parent conducted in 2013 in Moscow by Institute ...
Added: October 21, 2016
Pavolotsky A. V., Горячев А. В., Беленькая Н. Л. et al., М. : Баласс, 2014
Данное пособие входит в состав учебно-методического комплекса по информатике для 7-9-го классов. Содержит описание уроков информатики в 9-м классе, а также варианты поурочного планирования и ответы к заданиям учебника.
Учебник "Информатика" для 8-го класса соответствует Федеральному государственному оразовательному стандарту основного общего образования, является продолжением непрерывного курса информатики и составной частью комплекта учебников развивающей Образовательной системы "Школа ...
Added: March 9, 2014
Каз. : НОУ ДПО "Центр социально-гуманитарного образования"; редакционно-издательский центр "Школа", 2017
Сборник содержит научные статьи отечественных и зарубежных ученых, а также научно-методические материалы практических специалистов, решающих актуальные задачи современного образования внутри российского и международного психолого-педагогического сообщества. ...
Added: October 20, 2017
Kuznetsov D. Y., Нижегородское образование 2010 № 4 С. 107-112
The article tackles the problem of development of the modern school mathematical education. The author of the article compares the state exams in mathematics and the mathematical Olympics of pupils. The author also describes team mathematical games for gifted pupils which took place in 2006. ...
Added: November 6, 2012
Давыденко В. Д., Kolchinskaya E., Яковлева П. Э., Образовательная политика 2022 № 3(91) С. 34-48
Thе article is devoted to the placement of educational institutions in the Far North and the analysis of the availability
of their services for residents of the Arctic zone of Russia related to indigenous small-numbered peoples. The article verifies the assumption that the areas of residence of the indigenous population are geographically remote from schools, which prevents ...
Added: November 30, 2022
Carnoy M., Khavenson T., Fonseca I. et al., Cadernos de Pesquisa 2015 Vol. 45 No. 157 P. 450-485
This article assesses the changes in mathematics and reading scores of socially advantaged or disadvantaged Brazilian students, in the International Student Assessment Program – Pisa – between 2000 and 2012, and the National Basic Education Assessment System – Saeb – between 1995 to 2013, in order to extract some provisional conclusions regarding the variations in ...
Added: October 2, 2015
Pinskaya М., Ivanov A. V., Школьные технологии 2010 № 3 С. 177-184
Сегодня, когда активно обновляются образовательные стратегии, организационные формы и учебные технологии, система оценивания в отечественной школе практически не изменилась (если иметь ввиду массовую практику). Между тем консервативные формы оценивания достижений учащихся на уровне школы и класса становятся препятствием для работы по программам индивидуализированного, практико-ориентированного обучения. ...
Added: October 12, 2012
Abankina I., Народное образование 2010 № 10 С. 117-120
Модернизация образования происходит в условиях бюджетной реформы, что накладывает дополнительную ответственность на органы управления образованием при внедрении моделей нормативно-подушевого финансирования. Оптимизация механизма управления бюджетными ресурсами сводится к переходу от ассигнований на текущее содержание учреждений образования к финансированию оказываемых ими услуг на основе задания учредителя. Задание должно обеспечивать увязку показателей объемов и качества предоставляемых образовательными учреждениями ...
Added: October 2, 2012
Горячев А. В., Pavolotsky A. V., Островский С. Л. et al., М. : Баласс, 2014
Данное пособие входит в состав учебно-методического комплекса по информатике для 7-9-го классов. Содержит описание уроков информатики в 8-м классе, а также варианты поурочного планирования и ответы к заданиям учебника.
Учебник "Информатика" для 8-го класса соответствует Федеральному государственному оразовательному стандарту основного общего образования, является продолжением непрерывного курса информатики и составной частью комплекта учебников развивающей Образовательной системы "Школа ...
Added: January 29, 2014
Lazareva T. F., Наука и школа 2007 № 1 С. 48-50
Статья посвящена описанию методов и методических приемов творческого развития и обучения учащихся в образовательной области «Технология» путем изучения декоративно-прекладного искусства. ...
Added: December 5, 2012