?
Теория самодетерминации: настоящее и будущее. Часть 2: Вопросы практического применения теории
Психологические исследования: электронный научный журнал. 2010. Т. 5. № 13.
Suchkov D., / Издательский дом НИУ ВШЭ. Series WP BRP "PSYCHOLOGY". 2016. No. 64.
How one perceives one’s own level of autonomy has important consequences for motivational features of goal pursuit and well-being during this process. We tested the hypothesis, inspired by Self-Determination Theory, and the Self-Concordance model, that pursuit of self-concordant goals, emanating from autonomous motivation results in an increase of well-being. This study employed a prospective design ...
Added: November 25, 2016
Gordeeva T. O., Психологические исследования: электронный научный журнал 2010 Т. 12 № 4
Теория самодетерминации – современный подход к изучению человеческой мотивации, личности и психологического благополучия. В данной статье рассмотрены основные темы дискуссий, развернувшихся на прошедшей в Гентском университете конференции по теории самодетерминации (Бельгия, 13–16 мая 2010 года). Анализируются перспективы развития теории, новые направления эмпирических исследований, вопросы кросс-культурной универсальности базовых положений теории. Представлены современные исследования в русле пяти мини-теорий, ...
Added: October 19, 2014
Gordeeva T. O., Сычев О. А., Osin E. N., Психологический журнал 2014 Т. 35 № 4 С. 96-107
Представлены результаты разработки нового опросника академической мотивации (на выборке студентов ВУЗов, N=459), теоретической основой которого являются основанные на теории самодетерминации представления о внутренней и внешней мотивации учебной деятельности. В основу выделения различных типов мотивации положены представления о базовых человеческих потребностях, соответствующих учебной деятельности (потребности в познании, достижениях, саморазвитии), а также внешних по отношению к ней ...
Added: March 26, 2014
Sheldon K. M., Osin E. N., Gordeeva T. O. et al., / Издательский дом НИУ ВШЭ. Series WP BRP "PSYCHOLOGY". 2015. No. 48.
We conducted a psychometric evaluation of the "relative autonomy continuum" postulated by Selfdetermination theory (SDT), a continuum whose validity has recently been questioned. We started by a) examining all of the RAI items we could find, across multiple published and unpublished scales; b) extracting the core repeating words and concepts via paired-item paraphrase analysis; and ...
Added: October 23, 2015
Titov R. S., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2013 Т. 10 № 2 С. 138-147
The constructs of autonomous and controlled motivation as introduced in Self-Determination theory, and their application to psychology of religion are described. Studies in this field confirm general findings that depending on the quality of motivation, the same actions can have drastically different psychological well-being outcomes. They also touch upon specific religious issues like literal or ...
Added: November 15, 2013
Osin E. N., Suchkov D., Gordeeva T. O. et al., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2015 Т. 12 № 4 С. 103-121
Удовлетворение базовых психологических потребностей в автономии, компетентности и связанности с другими людьми, постулируемые в теории самодетерминации Э. Диси и Р. Райана, рассматриваются как важный предиктор оптимального функционирования индивидов. В статье представлены результаты русскоязычной адаптации Шкалы удовлетворенности базовых психологических потребностей на работе, предложенной Э. Диси с коллегами. Использована выборка сотрудников крупной производственной организации (N = 1183). ...
Added: September 16, 2015
Gordeeva T. O., Вестник Московского университета. Серия 14: Психология 2014 № 3 С. 63-78
В статье анализируется современное состояние проблемы внутренней и внешней мотивации деятельности. Рассматривается вклад отечественных авторов в ее решение, а также подход к выделению типов внутренней и внешней мотивации, предлагаемый в рамках теории самодетерминации (Э. Диси и Р. Райан). Предложена новая концептуализация внутренней и разных типов внешней мотивации, основанная на представлениях о базовых психологических потребностях и ...
Added: October 18, 2014
Tulchinskii G. L., Философские науки 2017 № 7 С. 33-44
The concept of will is one of the most common in modern humanities and social sciences. At the same time, its use has still serious problems of clarifcation and operationalization content. The will discourse is considered in this work on the basis of modern political science and neuropsychology. This allows us to systematize the main ...
Added: November 20, 2017
Gordeeva T. O., Сычев О. А., Психологическая наука и образование 2021 № 5 С. 6-16
Статья посвящена анализу стратегий самомотивации. ...
Added: October 17, 2021
Smirnova E. A., Permyakova T. M., Sheveleva M. S., Journal of Language and Education 2017 Vol. 3 No. 4 P. 27-35
This is a qualitative study of candidates’ motivation to take BEC exams and their expectations towards the exam results, which was conducted at the Cambridge Exam Preparation Center in a Russian university. The research dataset comprised 33 participants who took part in faceto- face in-depth semi-structured interviews. Overall, candidates show a positive attitude to BEC ...
Added: January 1, 2018
Веракса А. Н., Кондратичев А. Н., Rasskazova E., Психологическая наука и образование 2016 Т. 8 № 1 С. 137-155
The article is devoted to the motivation to run or to end of young athletes career. This article describes the steps of sports career. "Sports Enjoyment" concept is considered as one of the motivating factors. In a sample of 225 athletes from 28 different sports, we tested the questionnaire "The Role of Enjoyment in the ...
Added: October 22, 2016
Markova A. K., Orlov A. B., Fridman L. M., Soviet education 1986 Vol. 28 No. 7 P. 8-12
This work will familiarize the teacher with contemporary Soviet psychology's progress to date in the study and shaping of the motivation to learn. ...
Added: November 21, 2013
Gordeeva T. O., Смысл, 2015
Книга посвящена рассмотрению наиболее значимых современных теорий мотивации деятельности - теории самодетерминации Э. Диси и Р. Райана, атрибутивным теориям мотивации (Б. Вайнер), теории самоэффективности А. Бандуры, теории выученной беспомощности и атрибутивного стиля М. Селигмана, теории имплицитных теорий интеллекта К. Двек, теории воспринимаемого контроля Э. Скиннер, структурно-процессуальному подходу к мотивации (Т.О. Гордеева). ...
Added: October 19, 2014
Helsinki University Press, 2014
Книга представляет собой сборник тезисов международной конференции по мотивации ...
Added: December 26, 2014
Shadrikov V., Высшее образование сегодня 2020 № 8 С. 52-58
The substantiation of the conceptual model of human understanding of the surrounding world is presented. The role of personal meaning in understanding is shown. The organization of behavior based on biological motivation is considered. New concepts of "signal understanding" and "quasi-understanding"are introduced. Based on them, the transition to conscious understanding is analyzed. ...
Added: October 21, 2020
Ponizovskiy V., Grigoryan L., Kühnen U. et al., Frontiers in Psychology 2019 Vol. 10 P. 1-12
Personal values are reliable cross-situational predictors of attitudes and behavior. Since the resurgence in research on values following the introduction of Schwartz’s theory of basic values, efforts were focused on identifying universal patterns in value-attitude relations. While some evidence for such universal patterns exists more recent studies point out, there is still considerable variation in ...
Added: June 17, 2019
Leontiev D., Suchkov D., Психологические исследования: электронный научный журнал 2015 Т. 6
The process of goal setting and attainment, as well as the role of their content, in the framework of psychological well-being is considered. We review of a number of Western empirical studies aimed at understanding this relationship, especially in the framework of self-determination theory (SDT). The concepts of internal and external goals are introduced. The ...
Added: October 22, 2015
Gordeeva T. O., Sychev O., Lynch M. F., Psychology in Russia: State of the Art 2020 Vol. 13 No. 3 P. 16-34
Background. The Academic Self-Regulation Questionnaire (SRQ-A) is a useful self-report measure of academic motivation grounded in self-determination theory (Deci & Ryan, 2000).
Objective. The aim of the present study was to evaluate the utility of the Russian version of the SRQ-A by reporting psychometric properties, examining the factorial structure of the SRQ-A, and assessing its construct ...
Added: September 6, 2020
Lobanova T., Психологический журнал 2015 Т. 36 № 2 С. 87-98
New classifi cation grounds for assigning of characteristics and types of interests are proposed, the typology of interests actual for employees is offered. Structural model of employee’s interests that can be used for researches in organizations by managers and by psychologists as well is presented. Socio-psychological aspects of contradictions in employees interests in organization are ...
Added: July 15, 2015
Gulevich O., Психологический журнал 2014 Т. 35 № 3 С. 20-28
В этом исследовании рассматривается взаимосвязь между оценкой справедливости учебного взаимодействия, социальными верованиями и мотивацией обучения. Мы предположили, что чем выше студенты оценивают справедливость обращения с ними, чем ниже у них вера в опасный и конкурентный мир, тем ниже амотивация и выше внутренняя мотивация обучения. Однако воздействие социальных верований опосредуется оценкой справедливости учебного процесса. В исследовании ...
Added: November 24, 2014
Sheldon K. M., Gunz A., Nichols C. et al., Journal of Personality 2010 No. 78 P. 149-178
Added: September 19, 2014
Gordeeva T. O., Sychev O., Sidneva A. et al., Psychology in Russia: State of the Art 2018 No. 4
Background. While the current literature provides valuable insight into how school climate perceptions and student motivation impact academic achievement, research examining the mediating effects of motivation in the linking of innovative educational system, school climate, and achievement is limited. The potential of the El’konin-Davydov system of developmental education as a basis for educational innovation is ...
Added: October 23, 2018
Leontiev D., Mospan A., Митина О. В., Психологические исследования: электронный научный журнал 2019 Т. 12 № 63 С. 1-13
Sensitivity to feedback is an individual psychological variable that plays an important role in the process of self-regulation. It represents the ability of a person to respond to the success of his or her actions and adjust the activity in accordance with the assessment of this success. The purpose of this research was to define ...
Added: October 26, 2019