?
Дискуссии об общественном образовании во Франции в эпоху Революции
Философские науки. 2014. № 9. С. 131-145.
The article focuses on the philosophical and political discussions between Rousseau and Condorcet in France in the early years after the French Revolution and led to the abolition of university for a century. At the heart of this discussion is the thesis about a need of formation of a "new man" during transition from the Ancien Régime to Modern France. Duration and nature of this discussion about the ultimate goals of education demonstrated a lack of consensus on this issue among French intellectuals and politicians, as well as stimulate not only political, but also philosophical debates on the «university question».
Priority areas:
humanitarian
Language:
Russian
Ugleva A. V., Логос 2013
The article focuses on the philosophical and political discussions between Rousseau and Condorcet in France in the early years after the French Revolution and led to the abolition of university for a century. At the heart of this discussion is the thesis of the need for a "new man" during transition from the Ancien Régime ...
Added: September 27, 2013
Anastasia Yastrebtseva, Savoir en Prisme. Rencontres de CIRLEP 2013 No. 2 P. 51-77
From XVI - XVII centuries, modern European political philosophy put the State in the center of his investigations. The key-question raised in several works of the philosophers of modern Time until the XVIII century was the question about the State sovereignty. The XVIII century became a starting point in the philosophical tradition where the State ...
Added: March 5, 2013
Кондорсе Ж. -., Философские науки 2015 № 9 С. 141-152
The text reveals the views of J.A. Condorcet, French philosopher, mathematician and
sociologist, the famous writer and politician on the public education. The author considers public education as a the duty of society to citizens. He believes the public education
to be a tool for establishing equality of rights of people and for avoidance of subordination, since, ...
Added: April 6, 2015
Safronov P., Новое литературное обозрение 2016 Т. 138 № 2
The article examines the now-typical condition of universities worldwide, in which the unity of research and teaching is on the decline. In Safronov’s opinion, because teaching has no palpable, materially evident results (in comparison with scientific results), it is now being deprofessionalized. Yet this deprofessionalization opens up some new opportunities for educational theory and practice. ...
Added: May 30, 2016
Tulchinskii G. L., Ведомости прикладной этики 2016 № 48 С. 27-35
The university reproduces professional community. Such reproduction is associated not only with the knowledge and skills (human capital), but also social capital. The article contains a distinction between types (levels) of success and criteria for the professional. Such criteria are due the ethos of different professions. ...
Added: November 29, 2016
Tulchinskii G. L., Ведомости прикладной этики 2015 № 47 С. 76-83
Элиминация академического этоса - только одно из проявлений ситуации в современной России, которую можно квалифицировать как социум и экономику недоверия. Взаимное недоверие власти, бизнеса и общества сказывается не только на диком банковском проценте, перегороженных дворах, толпах охранников, писанине вороха бумаг «для прокурора»… Проявляется это и высшей школе, которая, вместо производства новых сообществ компетентной профессиональной элиты, ...
Added: December 4, 2016
Ugleva A. V., История философии 2015 С. 25-45
In his «Five memoirs on public instruction» the French politician and philosopher of the Age of Revolution, Marquis Nicolas de Condorcet formulated the basic ideas of his five-levels educational model. This article focuses on its impact on school reform implemented by Jules Ferry in the 1880s. It argues that it was Condorcet, who developed the ...
Added: April 6, 2015
Safronov P., Отечественные записки 2014 № 3 (60)
Ключевой проблемой российской системы образования является не «слом» и тем более не «смерть», а сверхстабильность, устойчивость, монолитность всех ее исторически сложившихся составляющих. Но задача обсуждения будущего образования не становится проще, даже если удалось корректно сформулировать условие. В настоящем тексте я хотел бы сформулировать некоторые вопросы, которые, на мой взгляд, должны быть затронуты в таком обсуждении. ...
Added: August 18, 2014
Chirikov I., Университетское управление: практика и анализ 2010 № 5 С. 15-23
The present paper summarizes a review of the best practices and models of academic development in foreign universities. It is argued that academic development as a domain of professional activity is developed as a response to the three interrelated processes: emergence of the new forms of public management, dissemination of 'entrepreneurial university' conception and life-long ...
Added: October 1, 2012
Горин Н. И., Нещадин А. А., Tulchinskii G. L., Философские науки 2016 № 1 С. 21-38
Настало время, в целях подгонки системы образования к совре- менным, а главное и будущим требованиям экономики, рассортиро- вать имеющиеся у нас государственные и негосударственные вузы и определить, что в наличии имеется весьма незначительное количество действительно конкурентноспособных университетов, небольшое ко- личество ведущих высших отраслевых школ и остальные вузы, которые не попадают под эти определения и могут ...
Added: December 4, 2016
Tulchinskii G. L., Горин Н. И., Нещадин А. А., Философские науки 2016 № 2 С. 22-35
The Russian higher education reform is ripe and overripe a long time. It is conducted primarily as optimization for purely economic criteria. This work contains a sketch of the actions that are able to adjust the conversion in connection with the orientation of the universities to the real labor market. This adjustment includes a number ...
Added: December 4, 2016
Gorizontow L., Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 2013 Vol. 11 No. 3 P. 15-23
The mutual understanding in the evaluation of common past, reached recently by Russian and Polish historians, doesn't yet properly reflect in the practice of school teaching. Hence the importance of the bilateral project aimed at the preparation of training aids for school teachers, which started in summer 2013. An interest in the history of Russian-Polish ...
Added: February 26, 2014
Safronov P., Новое литературное обозрение 2013 № 122 (4) С. 37-40
Статья представляет собой реплику в дискуссии об антропологическом повороте в социально-гуманитарном знании, ведущуюся на страницах НЛО. Предлагается рассмотреть эту дискуссию как своеобразное проявление риторики оптимизации образовательных институтов. В заключение формулируются идеи по возможным путям развития дискуссии о будущем университетов. ...
Added: April 4, 2014
Savelieva I. M., Общественные науки и современность 2015 № 1 С. 24-36
The paper analyzes the contents and objectives of ‘public social science’, the relationship between scholarly and popular knowledge, conventions governing the representation of the past outside the academic context, and the transfer of scholarly knowledge from academic to media environment.
Public history is treated as a specific type of historical judgment and historical practice, thus the ...
Added: June 10, 2014
Rutkevich A. M., Вопросы философии 2019 № 7 С. 43-51
Max Weber’s lecture “Science as a vocation and a profession” sums up a hundred years history of the German “Humboldtian” university. From the reflections on the academic career in Germany of his time he passes to the feeling of “inner vocation” and to the science as Weltanschauung. As a sociologist of religion Weber retraces the ...
Added: July 25, 2019
Khusyainov T., Вестник по педагогике и психологии Южной Сибири 2015 № 2 С. 60-78
В данной статье автором рассматривается такое явление, как получение второго высшего профессионального образования российскими студентами. В работе выявляются основные предпосылки и причины, по которым студенты предпочитают не ограничиваться получением одного образования в ВУЗе. В статье рассмотрены процессы, происходящие на современном российском и мировом рынке труда и то, какое воздействие он оказывает на рынок образовательных услуг ...
Added: July 10, 2016
М. : МАКС Пресс, 2009
Первый в России сборник статей, посвященный проблемам создания этической инфраструктуры (этические кодексы, этические комитеты и т.п.) в университетах. ...
Added: July 2, 2015
Kildyushov O., Сократ 2016 № 5 С. 142-143
Рецензия на книгу: Стефан Коллини. Зачем нужны университеты? / Пер. с англ. Д. Кралечкина; под науч. ред. А. Смирнова. – М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2016. – 264 с. – (Библиотека журнала «Вопросы образования»). ...
Added: October 22, 2016
Баженов О.А., Гатина З.С., Новое прошлое 2017
The article focuses on the formation of the historical memory of the life of the Russian universities in 1990s. Thesis researchers, magazine and newspaper articles, statistical reports, as well as enactments document the crisis of the Russian universities. However, none of these sources does not allow the historian to study the thoughts and feelings of ...
Added: November 8, 2016
Тюмень : Научно-исследовательский институт прикладной этики, 2013
Issue devoted to the analysis of applied morals at various levels, including professional training ...
Added: March 1, 2014
Kryuchkova S. E., Меликов И. М., Храпов С. А., Logos et Praxis 2018 Т. 17 № 1 С. 40-48
The article presents the author’s view on the problem of globalization of higher education in its socio-cultural aspect. The authors rely on their own experience of teaching in Russian universities, as well as on the works of domestic and foreign scientists: teachers, philosophers, psychologists. The attention of authors is directed to the philosophical analysis of ...
Added: September 28, 2018
М. : МАКС Пресс, 2015
Второй выпуск Научно-методического ежегодника гимназии № 1514 посвящен проблемам метода гуманитарных наук, аналитическим исследованиям в области истории и семиотики культуры, русской литературы, комментирования текстов и конкретным педагогическим практикам, которыми делятся коллеги, учителя, выпускники, сотрулничающие с гимназией ученые-педагоги.
Сборник статей адресован как специалистам в области преподавания истории культуры, литературы, отечественной истории, так и всем интересующимся этой проблематикой. ...
Added: March 17, 2016
Усть-Каменогорск : Казахстанско-Американский свободный университет, 2018
This collection of papers includes the materials of the XX International scientific conference "Ilyenkov Readings: Ilyenkov and psychology" (Second meeting: may 15-16, 2018, Moscow). The materials of the collection reflect the main content of the oral discussion of problems related to the understanding of the Marxist approach to human education. The content has philosophical and ...
Added: July 15, 2019
Zhukova O., Ученый совет 2013 № 10 С. 38-45
В статье выделяются три основных способа-стратегии достижения социокультурных и личностных целей, значимых для современного типа культуры: стратегия диалога, стратегия творчества, стратегия знания, обеспечивающие процедуру культурной идентичности в исторической преемственности социального опыта. Исследуется эффект реализации инновационно-исследовательской модели образования; говорится об оценке ее эффективности и ее основной задаче — выступать в качестве инструмента развития. ...
Added: December 11, 2013