?
Ведомости прикладной этики
Вып. 43: "Что такое хорошо и что такое плохо?" в прикладных моралях.
Tyumen :
-, 2013.
Under the general editorship: В. И. Бакштановский, В. В. Новоселов
Issue devoted to the analysis of applied morals at various levels, including professional training
Tulchinskii G. L., В кн. : Ведомости прикладной этики. Вып. 43: "Что такое хорошо и что такое плохо?" в прикладных моралях.: Тюмень : Научно-исследовательский институт прикладной этики, 2013. С. 214-227.
Usually marketization is associated with the commercialization as the desire for recovery of the profit. This means replacing the educational functions to the provision of services, with all the unfortunate consequences. However, such an approach is superficial and emotional. The orientation of higher education on the client is very appropriate. Moreover, it is able to ...
Added: March 1, 2014
Semenova M. A., Начальная школа плюс До и После 2012 № 9 С. 82-86
Use of art materials while painting with watercolors is being revealed in the article, as well as their main characteristics. This information is vital for development of future arts teachers' professionalism and is useful in the process of graphic literacy teaching at school. Watercolor painting and application of enthralling creative methods richens lessons and develops ...
Added: December 9, 2012
Ugleva A. V., Логос 2013
The article focuses on the philosophical and political discussions between Rousseau and Condorcet in France in the early years after the French Revolution and led to the abolition of university for a century. At the heart of this discussion is the thesis of the need for a "new man" during transition from the Ancien Régime ...
Added: September 27, 2013
Tulchinskii G. L., Горин Н. И., Нещадин А. А., Философские науки 2016 № 2 С. 22-35
The Russian higher education reform is ripe and overripe a long time. It is conducted primarily as optimization for purely economic criteria. This work contains a sketch of the actions that are able to adjust the conversion in connection with the orientation of the universities to the real labor market. This adjustment includes a number ...
Added: December 4, 2016
Tulchinskii G. L., Ведомости прикладной этики 2016 № 48 С. 27-35
The university reproduces professional community. Such reproduction is associated not only with the knowledge and skills (human capital), but also social capital. The article contains a distinction between types (levels) of success and criteria for the professional. Such criteria are due the ethos of different professions. ...
Added: November 29, 2016
Safronov P., Новое литературное обозрение 2016 Т. 138 № 2
The article examines the now-typical condition of universities worldwide, in which the unity of research and teaching is on the decline. In Safronov’s opinion, because teaching has no palpable, materially evident results (in comparison with scientific results), it is now being deprofessionalized. Yet this deprofessionalization opens up some new opportunities for educational theory and practice. ...
Added: May 30, 2016
Gorizontow L., Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 2013 Vol. 11 No. 3 P. 15-23
The mutual understanding in the evaluation of common past, reached recently by Russian and Polish historians, doesn't yet properly reflect in the practice of school teaching. Hence the importance of the bilateral project aimed at the preparation of training aids for school teachers, which started in summer 2013. An interest in the history of Russian-Polish ...
Added: February 26, 2014
Khusyainov T., Вестник по педагогике и психологии Южной Сибири 2015 № 2 С. 60-78
В данной статье автором рассматривается такое явление, как получение второго высшего профессионального образования российскими студентами. В работе выявляются основные предпосылки и причины, по которым студенты предпочитают не ограничиваться получением одного образования в ВУЗе. В статье рассмотрены процессы, происходящие на современном российском и мировом рынке труда и то, какое воздействие он оказывает на рынок образовательных услуг ...
Added: July 10, 2016
Safronov P., Отечественные записки 2014 № 3 (60)
Ключевой проблемой российской системы образования является не «слом» и тем более не «смерть», а сверхстабильность, устойчивость, монолитность всех ее исторически сложившихся составляющих. Но задача обсуждения будущего образования не становится проще, даже если удалось корректно сформулировать условие. В настоящем тексте я хотел бы сформулировать некоторые вопросы, которые, на мой взгляд, должны быть затронуты в таком обсуждении. ...
Added: August 18, 2014
Tulchinskii G. L., Ведомости прикладной этики 2015 № 47 С. 76-83
Элиминация академического этоса - только одно из проявлений ситуации в современной России, которую можно квалифицировать как социум и экономику недоверия. Взаимное недоверие власти, бизнеса и общества сказывается не только на диком банковском проценте, перегороженных дворах, толпах охранников, писанине вороха бумаг «для прокурора»… Проявляется это и высшей школе, которая, вместо производства новых сообществ компетентной профессиональной элиты, ...
Added: December 4, 2016
Баженов О.А., Гатина З.С., Новое прошлое 2017
The article focuses on the formation of the historical memory of the life of the Russian universities in 1990s. Thesis researchers, magazine and newspaper articles, statistical reports, as well as enactments document the crisis of the Russian universities. However, none of these sources does not allow the historian to study the thoughts and feelings of ...
Added: November 8, 2016
Chirikov I., Университетское управление: практика и анализ 2010 № 5 С. 15-23
The present paper summarizes a review of the best practices and models of academic development in foreign universities. It is argued that academic development as a domain of professional activity is developed as a response to the three interrelated processes: emergence of the new forms of public management, dissemination of 'entrepreneurial university' conception and life-long ...
Added: October 1, 2012
Ugleva A. V., Философские науки 2014 № 9 С. 131-145
The article focuses on the philosophical and political discussions between Rousseau and Condorcet in France in the early years after the French Revolution and led to the abolition of university for a century. At the heart of this discussion is the thesis about a need of formation of a "new man" during transition from the ...
Added: October 10, 2014
Горин Н. И., Нещадин А. А., Tulchinskii G. L., Философские науки 2016 № 1 С. 21-38
Настало время, в целях подгонки системы образования к совре- менным, а главное и будущим требованиям экономики, рассортиро- вать имеющиеся у нас государственные и негосударственные вузы и определить, что в наличии имеется весьма незначительное количество действительно конкурентноспособных университетов, небольшое ко- личество ведущих высших отраслевых школ и остальные вузы, которые не попадают под эти определения и могут ...
Added: December 4, 2016
Kotomina O., Sazhina A., Отечественная и зарубежная педагогика 2022 Т. 1 № 4(85) С. 151-165
There is currently an increase in parent participation in their children's university education compared to previous generations. Researches in the field of studying the influence of parents on the academic results of university students indicate that the involvement of parents in the educational process of students can influence their academic performance. However, this phenomenon has ...
Added: August 20, 2022
Titova N. L., Университетское управление: практика и анализ 2011 № 5 С. 24-30
The paper presents a strategy model for the universities where faculties, branches and institutes are relatively independent in their activity, have different level of development and can have distinctive goals. It is proposed to establish a multi-level balanced strategy which supposes that each unit can have its own curriculum, but together they have to pursue ...
Added: September 13, 2012
М. : МЭСИ, 2012
В сборнике представлены статьи, обобщающие результаты междисциплинарного изучения актуальных проблем организации и развития организационной среды в условиях современного российского общества. ...
Added: November 28, 2012
З.С. Гатина, Е.А. Вишленкова, Вестник Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств 2014 № 1 (18) С. 168-178
In the XIX century Russia had a more complicated system of scientific promotion than today is. There were three different types of academic titles’ hierarchies from the beginning of the universities’ founding: for graduates of ecclesiastic schools, medicine faculties and other university departments. Two of them were the objects of study in the modern historiography, ...
Added: November 20, 2013
Korshunov I., Пешкова В. М., Малкова Н. В., Вопросы образования 2019 № 1 С. 187-214
Open statistics is analyzed to examine the successful strategies of implementing continuing education ( CE) programs by vocational schools and universities. The study identifies the industries that benefit from those successful
strategies the most. A relationship has been established between CE enrollment and general student population.
Implementation of CE programs contributes to financial sastainability of vocational institutions. Successful ...
Added: April 3, 2019
Semenov I. N., Мир психологии. Научно-методический журнал 2010 № 2 С. 37-51
In this work the problem of learning and development of creativity with a view to the position of reflexive psychology, akmeology and pedagogics in the context of the human capital analysis in the conditions of modern society globalization is raised. The theme is urgent from the practical point of view in demand of a creative ...
Added: October 8, 2012
Kildyushov O., Сократ 2016 № 5 С. 142-143
Рецензия на книгу: Стефан Коллини. Зачем нужны университеты? / Пер. с англ. Д. Кралечкина; под науч. ред. А. Смирнова. – М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2016. – 264 с. – (Библиотека журнала «Вопросы образования»). ...
Added: October 22, 2016
Velikaya E. V., Journal of Language and Education 2016 Vol. 2 No. 2 P. 52-58
The article explains the need for such innovations in teacher development as self- and peer observation, peer coaching, and keeping a teaching journal. It gives the results of teachers’ questionnaire and works out ways of collaborative teacher development. The author links the listed activities to professional development of English language teachers and their professionalism. ...
Added: July 11, 2016
Vantsova N., Исламов Д., Khusyainov T., Наука. Мысль 2016 № 10 С. 31-34
Авторы данной работы рассматривают возможность использования проективной методики в рамках преподавания иностранных языков в высших учебных заведениях. В статье рассматриваются основные особенности данной методики и их проявление в процессе обучения иностранному языку. ...
Added: November 17, 2016
Volkova N., Plotnikov V., Университетское управление: практика и анализ 2017 Т. 21 № 2 С. 131-143
The article is categorized as a case study. In the paper described the experience of Saint-Petersburg branch of Higher School of Economics to optimizeUniversity management through a transformation of approaches to the administrative services. This optimization process should be handled by highly potential employees through their project management teams.
The main purpose of this paper is ...
Added: June 7, 2017
Semenov I. N., Вестник Ярославского государственного университета им. П.Г. Демидова 2014 № 4
В статье анализируется творческий путь и научная, педагогическая, организационная и государственная деятельность одного из крупнейших современных российских психологов и педагогов В.Д.Шадрикова. На фоне анализа развития отечественной психологии второй половины ХХ в. и начала ХХI вв. характеризуется вклад научных трудов В.Д,Шадрикова в общую, педагогическую и психологию труда, а также в организационно-методическое обеспечение оптимизации и реформирование системы ...
Added: December 20, 2014