?
Исследование результатов реструктуризации системы высшего образования: объективная оценка вузов, прошедших процессы объединения
С. 116-121.
Keywords: экономика образованияуправление образованиемeducation managementоболочечный анализ данныхEconomics of educationмониторинг эффективности вузовреструктуризация системы высшего образованияrestructuring of the higher education systemuniversities associationliquidation of branchesmonitoring the efficiency of universitiesdata envelope analysisприсоединение вузовликвидация филиалов
In book
М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2016
Zinkovsky K., Derkachev P., Университетское управление: практика и анализ 2016 № 6 С. 135-145
The main focus of the article is the question if mergers, takeovers, and organizational restructuring lead to increased university efficacy. The task of defining efficacy with several “input” and “output” performance indicators nowadays is easily solved by a data envelope analysis (DEA). Two models for evaluating educational and academic efficacy of a university. Calculations use ...
Added: January 19, 2017
Gokhberg L., Kovaleva N. V., Вопросы статистики 2004 № 9 С. 38-45
Оставаясь важнейшей социальной отраслью, обеспечивающей потребности человека в получении знаний, образование все в большей степени ориентируется на потребности рынка, а учреждения образования сами становятся его экономическими субъектами. Поэтому если раньше можно было ограничиться в основном знанием возможностей и особенностей функционирования собственно системы образования, то сейчас информационный запрос значительно расширился, так утверждает автор статьи. На образовательных ...
Added: January 16, 2013
М. : Логос, 2013
The book contains abstracts of papers presented at the Third Saburov reading. Most of them develop ideas and topics specifically related to the life and works of Eugene F. Saburov (1946-2009) - statesman, reformer, a prominent organizer of education, writer and poet. Like the preceding Saburov readings, in a statement reflected the problems of innovation ...
Added: July 22, 2013
Manokin M., Shenkman E., Отечественная и зарубежная педагогика 2021 Т. 2 № 75 С. 23-37
The 2020 pandemic has forced universities to change their traditional teaching format and move most of the courses to the distance learning format. This study aims to analyze the experience gained so far in translating courses online, compare different forms of online learning and formulate recommendations for their application.
Generalization of previous studies is carried out ...
Added: March 2, 2021
Sobolev A., Sorolin S., Russian Education and Society 2016 Vol. 58 No. 4 P. 283-298
The article discusses a comprehensive reporting and monitoring framework used to evaluate the performance of state and private higher education institutions. By analyzing diversified indicators including regulatory compliance, organizational and economic indicators, training and research, and other metrics, the authors spotlight key developments taking place in the Russian higher education system as well as areas ...
Added: February 17, 2017
Gokhberg L., Kovaleva N. V., Высшее образование в России 2002 № 2 С. 21-27
Интенсивное обсуждение целей и инструментов образовательной политики в течение последнего года в очередной раз вынуждает органы управления, как и экспертное сообщество, обратить внимание на проблемы статистики образования. Хотя она и обеспечивает получение обширного массива информации, тем не менее несоответствие ее понятийного аппарата, методологических принципов, методов организации статистического наблюдения, обработки и распространения данных современным требованиям, обусловленным ...
Added: January 16, 2013
Derkachev P., Pinskaya М., Управление школой 2014 № 7-8 (576) С. 14-28
This article describes a sociological study conducted in the project 'Monitoring of the economics of education'. Teachers and schools principals answered questions about wages, didtribution of work time, sources of bonuses. Analysis of the data gives an idea of the impact of the introduction of 'effective contract' in school education. ...
Added: September 2, 2014
Gokhberg L., Kovaleva N. V., Sokolov A., Вопросы статистики 2002 № 2 С. 41-48
Интенсивное обсуждение целей и инструментов образовательной политики в течение последнего года в очередной раз вынуждает органы управления, как и экспертное сообщество, обратить внимание на проблемы статистики образования. Хотя она и обеспечивает получение обширного массива информации, тем не менее несоответствие ее понятийного аппарата, методологических принципов, методов организации статистического наблюдения, обработки и распространения данных современным требованиям, обусловленным ...
Added: January 16, 2013
Abankina I., Abankina T., Nikolayenko E. et al., Экономика образования 2013 № 1 С. 53-73
Исследованы схемы финансирования высшего образования, ориентированные на введение конкурентных механизмов регулирования распределения средств. При сравнительном анализе различных схем финансирования государственного сектора высшего образования основное внимание уделяется механизмам финансирования образовательных учреждений стран ОЭСР, Евросоюза и других ведущих стран мира. Оценены возможности их применения, выявлены преимущества, ограничения и риски. Проанализированы изменения и современные направления в развитии механизмов ...
Added: March 27, 2013
Pleshkova A., Отечественная и зарубежная педагогика 2023 Т. 1 № 6(96) С. 108-118
In the presented study, the author examines how the introduction of new knowledge management instruments and their active use in teaching the discipline help to improve the results of both students (in improving their academic performance) and lecturers (in applying a variety of teaching methods that enrich the pedagogical process). This study is devoted to the issue ...
Added: December 19, 2023
Наука, 2022
В книге раскрывается концептуальный DATA-ANTHROPO подход в аналитике образовательных данных. Подход основан на применении методов data-анализа, выявляющих детерминанты и корреляции развития человека и человеческих групп. Для этого используется не типовая система индикаторов анализа, как в институциональном подходе, а система индикаторов, включающая метрики развития человеческого потенциала (ценности развития, удовлетворенность предоставленными возможностями развития, условия самореализации, выбора, участия ...
Added: October 19, 2022
Derkachev P., Богомолова Ю. В., В кн. : Инновации в дополнительном образовании: опыт и перспективы. Материалы II межрегиональной научно-практической конференции. Якутск, 18-20 декабря 2017 г. : Якутск : Цикл, 2017. С. 52-59.
В 2017 году Республика Саха (Якутия) продолжила участие в эксперименте по внедрению персонифицированного финансирования дополнительного образования, продемонстрировав значительные результаты в рамках данного направления. Целью настоящей статьи является представление кратких итогов анализа региональной модели персонифицированного финансирования с точки зрения следующих аспектов: источники финансирования ПФ ДОД; характер средств в бюджете, выделенных на ПФ ДОД; фиксированность размера обязательств ...
Added: July 27, 2018
Derkachev P., Вопросы образования 2014 № 4 С. 128-147
The paper provides an overview of studies dedicated to correlations between school teacher salaries and regional economics and to the local factors affecting the size of teacher salaries. The paper describes the basic teacher pay indicators in the regions: absolute salary, teacher pay level as compared to the average regional salary, ratio of salary to ...
Added: September 15, 2014
Abankina I., Abankina T., Derkachev P., Университетское управление: практика и анализ 2014 № 4-5 (92-93) С. 52-65
The "cost disease" was recorded in U.S. higher education and other countries. In the USA The Delta Cost Project conducts continuous monitoring of university costs and students education costs starting from1987 to 2010. A. Rubinstein confirmed the hypothesis of the existence of the 'cost disease' for cultural organizations in Russia. In this paper we answer ...
Added: September 24, 2014
Derkachev P., Директор школы 2019 № 5 С. 65-73
В статье анализируются результаты социологического опроса по актуальным вопросам правоприменительной практики в сфере общего образования. ...
Added: June 12, 2019
Kupriyanov B., Kosaretsky S., Социология образования 2014 № 2 С. 91-100
Results of survey conducted in establishments of additional education of children (101 – state, 264 – municipal and 35 non-state), representing various departments (education, culture, sports) in various settlements on type (Moscow, the cities with the population over 1 million people, with the population from 100 thousand to 1 million people, to 100 thousand people, ...
Added: May 20, 2014
Maksimov A. G., Tsar'kov A. S., Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования 2010 № 2 С. 142-149
The problem of goals formation and model building for university of economics profile in a crisis and post-crisis situation are considered. The internal and external audits of regional university on example of Nizhny Novgorod Branch, University - Higher School of Economics are fulfilled. The different scenarios of a development are considered. Also there are determined ...
Added: October 21, 2012
Derkachev P., Zinkovsky K., Russian Education & Society 2018 Vol. 60 No. 5 P. 402-421
We investigate the main question of whether higher education institutions are able to increase their performance due to mergers, takeovers, or organizational restructuring. The problem of measuring performance when there are several “output” and “input” indicators can currently be solved by recourse to a proven data analysis method (data envelopment analysis, DEA). Two models are ...
Added: August 27, 2018
Maiorov A., Вопросы образования 2012 № 3 С. 274-287
The author analyzes from general perspectives of the management theory how the concept of separation of powers is implemented in education, and how it can be improved in the future. It is shown in the article that in a period since 2004, when an administrative reform started and the united Ministry of Education and Science ...
Added: December 2, 2012
АНО «Новая экономическая ассоциация», 2020
21-25 декабря 2020 г. состоялся Четвертый Российский экономический конгресс (РЭК-2020), организованный Новой экономической ассоциацией (НЭА), Институтом экономики РАН, Экономическим факультетом и Московской школой экономики МГУ имени М.В. Ломоносова в онлайн формате (на платформе Zoom).
Участники РЭК обсудили свыше 600 докладов в рамках более чем 200 сессий и круглых столов, которые представляли 22 тематических направления развития экономической ...
Added: January 27, 2021
Saburov E., Abankina I., Vavilov A. et al., Риалтекс, 2005
Added: January 16, 2014
Zair-Bek S. I., Mertsalova T., М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2022
The authors analysed the external and internal factors of the COVID-19 pandemic first outbreak (March — June 2020) and the responses of general education to those factors. It was revealed that both the combination of factors and the responses to them in different regions were different in view of the federal nature of the Russian ...
Added: September 25, 2023
Sorokin S., Sobolev A., Russian Education and Society 2016 Vol. 58 No. 4 P. 260-282
The article discusses the deployment of a comprehensive reporting and monitoring framework used to evaluate the performance of state and private higher education institutions in Russia. By referring to diversified indicators including organizational, financial and economic, training, research, graduate employment, and other metrics, the authors spotlight key developments taking place in the Russian higher education ...
Added: February 17, 2017
Rozanova N. M., Вестник Института экономики Российской академии наук 2020 № 5 С. 64-78
In the 21st century, national competitiveness depends mostly on the educational level of labor in the national economy. Up to the end of the 20th century competition in education was done on the basis of extensive development, more and more social strata being involved in studying at different levels from high to higher schools. Now ...
Added: November 3, 2020