• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
  • HSE University
  • Publications of HSE
  • Articles
  • Земляков М. В. Право раннего Средневековья в контексте эпохи: к вопросу о заимствованиях в тексте древнейшей редакции Салической правды

Article

Земляков М. В. Право раннего Средневековья в контексте эпохи: к вопросу о заимствованиях в тексте древнейшей редакции Салической правды

This  article  deals  with  the  problem  of  influences  exerted  by  ancient  and  medieval
legal  and  narrative  sources  on  the  Frankish  law  during  the  reign  of  king  Clovis
(481–511).  This  issue  hadn’t  sufficient  attention  in  contemporary  scholarly  works.
Among  the  sources,  which  could  be  available  for  Frankish  officials  and  lawyers
composed  the  Laws  of  Salian  Franks  (Lex  Salica),  authors  explains  both  the
Germanic  sources  (such  as  Code  of  Euric  and  Burgundian  laws),  and  late  Roman
codes  been  in  use  in Gaul  territory  in  the  5th  –  6th  centuries  (Breviary  of Alaric  and
some  legal  compilations),  and  even  Celtic  sources  (The  Welsh  canons)  and  nonlegal  texts  (Exodus). Using  the  textual  critisism,  scholar  proves  that  the  biggest
volume of textual adoptions in Lex Salica was a result of the long-time relations and
collisions  between  the  Franks  and  their  southern  neighbours  –  Burgundians  and
Visigoths.  Influence  of  the  late  Roman  legal  culture  on  the  Laws  of  Salian  Franks
was  very  close,  namely  it  ends  on  the  establishing  of  slave  rank  as  “instrumentum
vocale”  (cattle  with  voice).  This  state  was  a  feature  of  all  late  Roman  codes  and
compilations  based  on  it  (such  as  Theodosian  Code,  Breviary  of  Alaric,  Code  of
Justinian). The  profoundest  influence  of  the  Burgundian,  Visigothic  and  (in  a  less
degree)  late  Roman  laws  on  the  Lex  Salica  was  revealed  in  those  titles,  which  are
concerned  to  the  social  structure  in  Northern  Gaul  of  the  end  of  5th  –  early  6th
centuries.  Firstly,  it  refers  to  the  position  of  slaves  in  estate,  degree  of  their  legal
capability  and  participation  of  business  with  free  persons,  compensation  for  their
injuries  and  death.  Then,  some  legal  procedures  of  Burgundian  laws  (for  example,
the  order  of  returning  of  the  person  sold  into  slavery  from  abroad,  paying  of  pledge
for  a  slave,  which  had  been  subjected  to  tortures  on  charges  of  third  party)  also  had
been  put  in  the  Laws  of  Salian  Franks.  Finally,  the  influence  of  the  Old  Testament
(Exodus)  and  the  so-called  “Welsh  canons”  (Canones  Wallici)  can  be  find  in  the
case of sale and division of slave accused in the murder of servant of another person
between their owners.