?
Формы записи как основа интегративных академических умений устной и письменной речи
Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2014. № 2. С. 115-120.
The article is devoted to the development and assessment of academic skills in general and note-taking/ note making in particular in the process of language learning and teaching. The main goal is to define the role of note-taking and note-making in developing academic skills in general and as a means of bridging the stages of processing new information and creating new texts on its basis. An attempt is made to identify and classify basic macro- and micro skills in note-taking/making in accordance with CEFR (Common European Framework of References) levels B2-C1. Samples of task types designed to assess one group of note-taking\note-making skills are provided as an illustrative material.
Solovova E., Большакова Е. А., Иностранные языки в школе 2014 № 10 С. 2-9
This article considers one of the possible ways of assessing note-taking/note-making skills which are used as a means of bridging the stages of processing new information and creating new texts on its basis. A justification for the necessity of this integrative skill assessment is given. The fragments of a specification and of a sample test ...
Added: October 13, 2014
Kuryan M., Гуманитарий: актуальные проблемы науки и образования 2015 Т. 32 № 4 С. 79-86
The paper considers the problem of organisation of EAP classes aimed at developing students’ research competencies that are to be realized in the process of preparing their graduation thesis. The following stages are suggested: designing the research, introducing students to the formalities and technicalities of writing a research paper, developing academic skills. This diversity of ...
Added: October 13, 2015
Pleshakova T. V., Социосфера 2010 № 3 С. 19-25
The article deals with an increasing role of writing in developing skills and competences which are so necessary for learners to face the challenges of competitiveness at different stages of their lives both in academic studies and different professional environments. ...
Added: December 4, 2012
Kuzmenkova Y. B., Brattseva E. F., Loseva A. V., Ученые записки национального общества прикладной лингвистики 2015 № 3 (11) С. 7-26
The authors address the issue of optimising methods used for instructing university level students (under- and post graduates) to write academic project proposals. The present article is mostly concerned with the question of how to incorporate traditional and novel approaches in the teaching process thus rendering it more efficient. The authors share their experience in ...
Added: February 21, 2016
Rodomanchenko A., Solovova E., Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация 2012 № 4 С. 46-54
Данная статья открывает серию статей, связанных с контролем устной речи на этапе школа-ВУЗ, и предназначена для учителей старшей школы и преподавателей ВУЗов. Целью данной публикации является анализ существующих подходов к контролю владения навыками устной речи на иностранном языке (на основе рекомендаций Совета Европы и заданий международных экзаменов по иностранному языку) и определение актуальности данных подходов ...
Added: November 15, 2013
Tver : -, 2011
The practice book includes the material which is compulsory according to the syllabus for second year students. The second edition contains exercises aimed at the development of academic skills. Academic Word List includes vocabulary items the knowledge of which will contribute to the success in studying different subjects in any educational institution. They are given ...
Added: January 30, 2013
Varlamova Y., Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина 2014 Т. 1 № 3 С. 244 -245
This paper is devoted to teaching academic skills gradually on the subject of ESP English for Specific Purposes through implementing project-based learning approach. The article considers each of the stage of the project with detailed description, provides practical advice. It discusses the challenges and the perspectives of development and improving project work applied in academic ...
Added: March 15, 2015
Zakharova A. V., Иностранные языки: теория и практика 2012 № 2 С. 30-36
Языковая подготовка в национальных исследовательских университетах приобретает особую важность в свете их стратегических целей, связанных с выходом на мировой уровень, а также внедрения в зарубежные профессиональные и научные сообщества. ...
Added: February 24, 2013
Rodomanchenko A., Solovova E., Иностранные языки в школе 2013 № 4 С. 61-65
Данная статья продолжает серию статей, связанных с контролем устной речи на этапе школа-ВУЗ, и предназначена для учителей старшей школы и преподавателей вузов.
Тема и проблема статьи обусловлены возросшим интересом к организации системы контроля и оценивания умений говорения, особенно в связи с временным отсутствием данной части в ЕГЭ. Очевидно, что в обновленном формате экзамена данная часть будет ...
Added: November 4, 2013
Rodomanchenko A., Solovova E., Иностранные языки в школе 2013 № 2 С. 39-47
Данная статья открывает серию статей, связанных с контролем устной речи на этапе школа-ВУЗ, и предназначена для учителей старшей школы и преподавателей ВУЗов.
Тема и проблема статьи обусловлены возросшим интересом к организации системы контроля и оценивания умений говорения, особенно в связи с временным отсутствием данной части в ЕГЭ. Очевидно, что в обновленном формате экзамена данная часть будет ...
Added: November 16, 2013
Rodomanchenko A., Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация 2013 № 4 С. 133-136
Уточняются макро и микро умения говорения, на основе общеевропейских уровней владения иностранным языком. Рассматриваются возможные ситуации для формирования конкретных макро и микро умений, а так же параметры их оценивания в рамках текущего контроля. ...
Added: November 4, 2013
Брянск : Курсив, 2012
Сборник включает материалы Всероссийского форума учителей и преподавателей иностранного языка, проходившего в Брянском госуниверситете им. акад. И.Г. Петровского 10-12 октября 2012 года. Сборник расситан на преподавателей языковых дисциплин в различных учебных заведениях. Сборник будет интересен специалистам в области лингводидактики и теории обучения иностранным языкам. ...
Added: March 21, 2013
Varlamova Y., Shcherbakova I., СПб. : Лема, 2013
Настоящее пособие предназначено для студентов экономических специальностей университетов. Помимо вводных текстов и лексических упражнений по теме «Реклама», пособие содержит обширный материал, необходимый для развития навыков академического чтения и письма.
Задачей пособия является освоение академических навыков на основе специальных текстов экономической тематики. Активизация лексических навыков по предложенной тематике способствует развитию речевых навыков. Теоретический материал, а также упражнения ...
Added: March 2, 2014
Tareva E. G., М. : МГПУ, 2013
Учебное пособие нацелено на повышение эффективности самостоятельной работы студентов, активизацию их учебно-познавательной деятельности путем формирования рационального стиля учебного труда. Содержит материал, касающийся становления мотивации рационализации, развития процессов саморегуляции личности, формирования учебных действий (учебных умений), оптимизирующих учебную деятельность. Материал излагается в форме ответов на вопросы, которые могут возникнуть у студента в процессе совершенствования своего учебного труда. ...
Added: February 28, 2014
Stepanov B., Высшее образование в России 2012 № 7 С. 130-138
The article sums up the discussion on teaching of academic writing courses at Russian universities. Author gives his view on the main topics of discussion: 1) place and function of these courses in the curriculum; 2) strategies of interpretation science and humanities and methods of teaching scholarship in these courses; 3) contesting strategies of academic ...
Added: September 2, 2012
Baranovskaya T., Lastochkina T., Zaytseva V. S. et al., M. : Higher School of Economics Publishing House, 2010
Supplementary material to “Economics” by Ch. St. J. Yates to develop reading, writing, listening, speaking academic skills. And to master economic terms. ...
Added: March 6, 2013
Shilovskaya M. M., Педагогические науки 2011 № 6 С. 251-257
Developing academic skills is a major purpose of foreign language studies. Reading skills are prior to raising language competence. Mastering different kinds of reading (skimming, reading for gist, scanning, reading for detail) leads to a general increase of language skills. The teacher's task is to train students to know what to learn and how to ...
Added: October 5, 2012
Pavlovets M., Литература в школе 2012 № 4 С. 30-31
Article is devoted to the anniversary of the famous literary critic, editor in chief of teaching methods in literature for school and university V.V. Aguenosoff ...
Added: March 9, 2015
М. : [б.и.], 2010
Сборник составлен на основе материалов 21-й и 22-й ежегодных конференций преподавателей японского языка стран СНГ, состоявшихся в 2009 и в 2010 гг., и включает статьи по лингвистике, культурологии, различным аспектам преподавания японского языка. ...
Added: February 19, 2014
Orlov A. B., Soviet education 1989 Vol. 31 No. 6 P. 46-66
Added: November 22, 2013
Dugartsyrenova V., Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация 2013 Т. 2 С. 134-142
The paper reports on the results of a pilot study investigating the effects of a teacher-made website on Psychology majors’ foreign language acquisition. The author outlines the didactic opportunities, the principles, and the practical aspects of employing a teacher website to enhance students’ language proficiency and autonomy outside the language classroom (Faculty of Foreign Languages ...
Added: March 3, 2015
Vishlenkova E. A., / Basic Research Programme. Series HUM "Humanities". 2012. No. 03.
The article analyzes documentation management as a cultural practice and institution through which university professors’ corporations in Russia in the first half of the nineteenth century lost their autonomy, acquiring instead a bureaucratic identity and ethics of state service. The study draws on official documents from university archives of Kazan, Moscow and Kharkov, and the ...
Added: August 27, 2012
ДВФУ, 2017
Рассматривается современное состояние корееведческого образования и научных исследований в области корееведения, затронуты проблемы истории, экономики, культуры и филологии Кореи. ...
Added: February 21, 2018
Zakharova A. V., Suvorova Y., Alma mater (Вестник высшей школы) 2015 № 10 С. 71-80
The article deals with the description of the model which illustrates the process of students' research skills development. The model is tested on the student audience of the National research university Higher School of Economics (Moscow). The model has theoretical and practical importance as it is built in accordance with the framework of educational standards ...
Added: November 19, 2015