Глава
Automatic Generation of Text-Based Open Cloze Exercises
В книге

Mastering English through Global Debate brings together rhetorical traditions and the best practices of ESL instruction to facilitate Superior-level proficiency in the English language. Each chapter addresses a rich topic of debate, providing students with a set of prereading activities, texts covering both sides of a debate topic, and postreading comprehension and lexical development exercises - all of which foster the language and critical thinking skills needed for successful debates. A rhetorical methods selection in each chapter integrates language and practice and prepares students for end-of-chapter debates. Using debate to develop advanced proficiency in a second language is a method that is finding increased interest among instructors and students alike, in both synchronous online teaching and the individual classroom. Students are prepared to participate fully in debates with their classmates - at home, abroad, or both.
В преподавании иностранных языков широко используются различные виды языковых упражнений, однако их создание довольно трудозатратно и занимает много времени. В статье описывается метод автоматического создания лексико-грамматических упражнений по английскому языку в формате wordbank cloze. Упражнения генерируются на основе произвольных текстов на английском языке, что является важным преимуществом с точки зрения мотивации к их выполнению, поскольку у преподавателя появляется возможность адаптировать содержание заданий под интересы учащихся. Другая особенность метода – возможность варьировать уровень сложности упражнений. В отличие от других систем, наш алгоритм практически не зависит от внешних лингвистических ресурсов и может быть относительно легко адаптирован для других языков. Для подтверждения эффективности метода и оценки качества упражнений были проведены два эксперимента, которые показали, что наш алгоритм работает существенно лучше, чем метод «наивной» случайной выборки, а «точность» (precision) создания пропусков составляет 97%.
The workshop series on NLP for Computer-Assisted Language Learning (NLP4CALL) is a meeting place for researchers working on the integration of Natural Language Processing and Speech technologies in CALL systems and exploring the theoretical and methodological issues arising in this connection. The papers in the proceedings volume from the third NLP4CALL workshop cover three main topic areas: resources for development of ICALL applications (e.g., learner corpora and coursebook corpora), tools and algorithms for the analysis of learner language (e.g., focusing on collocations, reading tasks, cloze items, pronunciation, spelling, level classification of learner production), and the generation of learning materials (e.g., exercise generators).
В статье рассматриваются дидактические характеристики и возможности веб-среды «VoiceThread» для оптимизации обучения иностранным языкам.
В сборник входят материалыучастников конференции, посвященным основным проблемам использования информационных технологий в обучении.
The paper describes the learner corpus composed of English essays written by native Russian speakers. REALEC (Russian Error-Annotated Learner English Corpus) is an error-annotated, available online corpus, now containing more than 200 thousand word tokens in almost 800 essays. It is one of the first Russian ESL corpora, dynamically developing and striving to improve both in size and in features offered to users. We describe our perspective on the corpus, data sources and tools used in compiling it. Elaborate self-made classification of learners’ errors types is thoroughly described. The paper also presents a pilot experiment on creating test sets for particular learners’ problems using corpus data.