?
От «конвейера знаний» к «производству потока»
С. 437-442.
Language:
Russian
Keywords: философия образования
Zhukova O., Инновационное развитие профессионального образования (Российская Федерация) 2018 № 3 С. 26-33
The paper discusses some aspects of Russian modernization in the framework of the basic ideas
of contemporary educational philosophy. The article analyses the issue of the Russian University
and the competence-based education in Russia. The author introduces the notion of «Innovative
University» to show a powerful trend in the Russian modernization ideology, its politics of innovation
economics and technological ...
Added: November 24, 2018
Новосибирск : СИБПРИНТ, 2013
В сборник вошли материалы секций :"Философия образования: история и современность", "Общая педагогика", "Современные педагогические технологии","Современные информационные технологии в образовательной деятельности". ...
Added: March 7, 2013
Girinsky A., Lepetiukhina A., Pashchenko T., Образовательная политика 2022 Т. 89 № 1 С. 42-52
The subject of the study in this article is the concept of liberal education in its connection with the formation of such a concept as "critical thinking". The authors believe that the basis of liberal education is a phenomenon that modern researchers call "German philosophy of the university", historically associated with the emergence of the Humboldt University model. By analyzing the texts of philosophers and educational theorists who were ...
Added: May 31, 2022
Кукушкина В. А., Философические письма. Русско-европейский диалог 2021 Т. 4 № 4 С. 253-260
Рецензия на книгу: Сергей Иосифович Гессен / под ред. В. В. Сапова, Т. Г. Щедриной. — М. : Политическая энциклопедия, 2020. — 447 с. : ил. — (Философия России первой половины ХХ века). ...
Added: December 23, 2021
Sidorkin A. M., NY : Peter Lang, 2002
This book develops an educational theory centered around the notion of relation. Alexander M. Sidorkin defines learning as the production of useless things and shows that problems of learning motivation are more institutional than individual or cultural. He then argues that contemporary mass schools are difficult to manage. The solution to the resulting authority crisis ...
Added: August 28, 2013
Kumankov A., Chaganova D., Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Философия 2021 Т. 25 № 2 С. 355-363
This article is a summarizing review (in Russian) of the book «Peace and War» recently published in English. The book is a collection of peace and war studies, it contains reflections on possible ways of peacemaking today, since many ways of peacekeeping have not been philosophically considered or sufficiently conceptualized. The authors reproduce main arguments ...
Added: October 8, 2021
Щюс К., Философские науки 2012 № 10 С. 136-148
Статья посвящена исследованию по философии образования в XVIII веке ...
Added: December 13, 2013
Siutkina I. S., В кн. : Высшее образование в немецкой и русской традициях: коллективная монография. : Ижевск : Институт компьютерных исследований, 2016. Гл. 7. С. 161-191.
Монография посвящена характеристике процесса становления и развития университетов и высшего образования в России и Германии. ...
Added: November 30, 2016
Симф. : Антиква, 2018
В сборнике представлены статьи и тезисы, подготовленные преподавателями кафедры философии естественнонаучного профиля и аспирантами всех направлений подготовки Крымского федерального университета им. В.И.Вернадского. Они были обсуждены на площадке научной конференции по практической философии. Это первый опыт и относительно новая форма работы с аспирантами, которым читался курс
по «Истории и философии науки». По завершении этого курса аспиранты писали ...
Added: January 13, 2019
Germanovich A., Историко-педагогический журнал 2017 № 2 С. 147-158
It is hard to overestimate the impact of Confucianism on the spiritual, philosophical culture and pedagogical tradition and practice of China, Korea, Japan and Vietnam. The teaching of Xun-tzu is of a great interest due to the fact that it accumulated and systematizes the whole scope of already existing achievements and ideas not only of ...
Added: August 28, 2017
Zavaley A., Вопросы образования 2014 № 2 С. 236-255
Первые два раздела обзора зарубежных исследований по ключевым темам современной философии образовании посвящены обсуждению эпистемологических и морально-политических целей образования. В третьем разделе рассматривается одна из наиболее дискуссионных тем современной философии образования — вопрос о профессиональном статусе преподавателя. Показано, что умение критически осмыслять социально-политические условия производства и распространения знания является одной из важнейших эпистемологических целей образования. ...
Added: June 23, 2014
Germanovich A., В кн. : Институты образования, педагогические идеи и учения в истории человеческого общества. Вып. 104.: М. : АСОУ, 2017. С. 153-159.
Уникальное наследие Конфуция как педагога заключается в том, что он смог отбросить школьное обучение в привычном смысле слова с его программным формализмом, направляя своих учеников на путь их истинного духовно-этического самосовершенствования с учетом врожденных особенностей обучающихся на пути постижения ими Дао (Великого Пути). ...
Added: August 28, 2017
Sidorkin A. M., Philosophy of Education Archive 2012 No. 2012 P. 439-441
The essay explores whether social institutions nudge ethical behavior one way or another. ...
Added: August 28, 2013
Germanovich A., Психолого-педагогический поиск 2017 № 2 (42) С. 127-135
The unique pedagogical heritage of Confucius consists in the fact that he rejected formal teaching and focused on spiritual and ethical guidance. Confucius believed that on the Path of Tao, a teacher should take into consideration his students’ inborn abilities and innate characteristics. ...
Added: August 28, 2017
Knyazeva H., Философия. Журнал Высшей школы экономики 2023 Т. 7 № 3 С. 129-151
The development of creativity in educational and pedagogical practices is analyzed in the article as a foundation of modern educational policy focused on sustainable futures. The article demonstrates the importance of three approaches for practices of creative teaching andcreative learning: enactivism, complex systems theory, and multiverse conceptions. Enactivism focuses on building creative and interactive educational environments and on ...
Added: October 10, 2023
Lisanyuk E., Философские науки 2018 № 3 С. 146-153
A positive review of Adolf Trendelenburg’s book The Elements of Aristotle's Logic translated into Russian by B. Fokht and A. Vashestov proposes four reasons why it is worth reading today. In contrast to what its title suggests, none of them is connected to learning logic. We would recommend it rather to experienced readers, than to ...
Added: October 30, 2020
Moiseev D., В кн. : Социальная философия науки. Российская перспектива. К юбилею В.С.Степина Материалы конференции. Т.5. Секция 4. СТС – Эпистемологическая специфика обществознания. : М. : Альфа-М, 2014. С. 30-33.
This paper aims to analyze the role of education in the philosophy of the actual idealist philosopher Giovanni Gentile. The analysis is based on Gentile’s works “The reform of education” (1920) and “Sommario di Pedagogia”(1923). The paper also outlines the basic features of the educational reform made by Gentile in 1922 – 1924 while working ...
Added: May 13, 2021
Germanovich A., Известия Российской академии образования 2017 № 2 (42)
The article examines pedagogical and educational heritage of the “second” most outstanding representative of classical Confucianism - Mencius. The teaching of Mencius is of a great importance due to his ideas about the human "good nature", "heart depletion", "four basic foundations" , "humane rule," "child heart," etc. These ideas outlined further development of social, ...
Added: August 28, 2017
АСОУ, 2017
Монография подготовлена в формате Тринадцатой международной научной
конференции «Историко-педагогическое знание в начале III тысячелетия: педагогические институции в истории человеческого общества» (Москва, Академия социального управления, 16 ноября 2017 г.).
В книге представлены результаты новейших исследований становления и развития педагогических институций в истории человеческого общества.
Научно-педагогическим работникам, преподавателям педагогических дисциплин, студентам, магистрантам, аспирантам, соискателям, слушателям направлений
педагогической подготовки, работникам системы образования. ...
Added: September 9, 2018
М. : Издательство Московского гуманитарного университета, 2013
В сборнике публикуются материалы научного симпозиума, проведенного в рамках Х Международной научной конференции "Высшее образование для ХХI века". ...
Added: November 18, 2013
Скулачев А. А., Российские исследования 2022 Т. 3 № 1-2 С. 32-45
В рамках статьи предлагается аналитический обзор проблем, методологических установок и перспектив современного преподавания русской литературы в школе. Особое внимание уделяется как методологической рефлексии в широком гуманитарном контексте, так и описанию конкретных практических решений. Отдельно описываются перспективы работы с цифровой средой, с учащимися, требующими индивидуального подхода. На основании обзора перспективных практик сделаны выводы о возможных направлениях ...
Added: February 9, 2023
Воронина И. О., Khusyainov T., В кн. : Философия науки и техники в России: вызовы информационных технологий. : Вологда : Вологодский государственный университет, 2017. С. 46-48.
Статья посвящена актуальной проблеме информатизации образования и её философскому осмыслению. ...
Added: June 5, 2017