?
Тридцать лет - это все-таки мало
Информатика и образование. 2015. № 7. С. 6-8.
Uvarov A., Semenov A.
Kapuza A., Kersha Y., Zakharov A. et al., Вопросы образования 2017 № 4 С. 10-35
Dynamics of academic performance of Russian school students depending on cultural capital and the size of community is analyzed using PISA and TIMSS data. In order to reveal tendencies in TIMSS and PISA scores dynamics ten educational experts were interviewed. The last 15 years have witnessed a slight improvement in performance of Russian school students ...
Added: December 17, 2017
Mertsalova T., Вопросы образования 2015 № 2 С. 40-75
Представленный текст представляет собой набор кейсов исследовательской проблематики, который формирует целостное проблемное поле, и позволяет определить важнейшие исследовательские вопросы и задать наиболее существенные направления развития практики.
В этом своеобразном обзоре представлена попытка провести анализ современной ситуации «открытости» российского образования, вычленить и сформулировать основные характеристики информационной открытости, позволяющие говорить об ее эффективности, выявить существующие разрывы и противоречия, ...
Added: May 6, 2016
Dudyrev F., Shabalin A. I., Университетское управление: практика и анализ 2015 № 3 С. 6-20
The article belongs to research category and deals with the analysis of educational statistics on student currents including young people enrolling into universities, colleges and professional technical schools of the Russian Federation. The aim of the article is to describe and analyze new balance between student currents in higher and secondary professional education as well ...
Added: November 6, 2015
Sabelnikova E. V., Хмелева Н. Л., Знание. Понимание. Умение 2015 № 4 С. 194-204
InIn this article, we propose a classification of international research educational surveys based on the criterion of the “level of education”: secondary or post-secondary. Our aim was to review large-scale international research surveys in the sphere of post-secondary education, such as Assessment of Higher Education Learning Outcomes (AHELO), Programme for the International Assessment of Adult ...
Added: January 11, 2016
Uvarov A., Каракозов С. Д., Сулейманов Р. С., Наука и школа 2015 № 1 С. 17-27
Сегодня в МПГУ ведутся работы по погружению студентов в современную педагогику. Для этого требуется сформировать в Университете новую ИКТ-насыщенную образовательную среду, которая позволяет поддержать эту работу без существенного увеличения нагрузки на педагогический персонал. В статье рассмотрены основные шаги преобразования цифровой образовательной среды МПГУ. Они рассматриваются как составная часть концепции развития вуза, как инструмент решения задач ...
Added: October 25, 2020
Kasprzhak A. G., М. : Логос, 2010
Управление системой образования – это сложный и дорогостоящий процесс. В случае, когда принятие решений базируется на реальных фактах, а не только на соображениях политического и идеологического характера, важно иметь достоверную информацию о результатах обучения. Правильно собранные и проанализированные данные об учебных достижениях школьников нужны на всех уровнях принятия педагогических решений: система образования в целом, отдельно ...
Added: June 3, 2013
Kosaretsky S., Grunicheva I., Гошин М. Е., Мир России: Социология, этнология 2016 № 4 С. 115-135
Для обсуждения предлагаются результаты исследования образовательной политики России конца 1980-х — начала 2000-х годов в связи с появившимися тенденциями образовательного неравенства в области общего образования. С использованием статистического анализа данных об образовательных организациях, контент-анализа документов, посредством изучения законодательства и материалов экспертных интервью показано, что декларируемый на протяжении всего рассматриваемого периода курс государственной политики на всеобщее ...
Added: October 21, 2016
Poddiakov A., Образовательная политика 2012 № 6 С. 34-53
In 2012 the Programme for International Student Assessment (PISA), for the first time in the history of large-scale assessments, included a new type of problems called “interactive problems”. This article will analyze the problems. The research area behind it is the psychology of complex problem solving in a complex multi-factor environment which involves search, experimenting ...
Added: November 16, 2013
Uvarov A., Информатика и образование 2015 № 9 С. 3-17
В статье обсуждается современное состояние и перспективы распространения общедоступных онлайн-курсов (МООС, или МУК), их связь с движением за открытые образовательные ресурсы и развитием облачных вычислений. Приведены аргументы, показывающие, что они не являются «подрывной инновацией». Предложен ответ на вопрос, зачем разрабатывать такие курсы в России. ...
Added: October 25, 2020
Gokhberg L., Kovaleva N. V., Вопросы образования 2004 № 1 С. 274-278
Интенсивное обсуждение целей и инструментов образовательной политики в течение последнего года в очередной раз вынуждает органы управления, как и экспертное сообщество, обратить внимание на проблемы статистики образования. Хотя она и обеспечивает получение обширного массива информации, тем не менее несоответствие ее понятийного аппарата, методологических принципов, методов организации статистического наблюдения, обработки и распространения данных современным требованиям, обусловленным ...
Added: January 16, 2013
Васильев К., Rogers H., Trembley A. et al., Washington : The World Bank, 2014
Added: July 3, 2015
Khusyainov T., Журнал министерства народного просвещения 2017 Т. 4 № 2 С. 164-170
The subject of this article is the process of informatization of secondary education in the Republic of Latvia. This issue has a long history and goes back to the Soviet period. However, the process of informatization was most developed in the second half of the 1990s. Then, in 1997, a major project was launched in ...
Added: November 20, 2017
Bolotov V., Педагогика 2012 № 6 С. 39-45
The article examines main directions and conditions of utilization of quality assessment results which should be taking into account within planning and implementation student achievement assessment programs. ...
Added: October 14, 2014
Kuzminov Y., Froumin I., Zakharov A., Вопросы образования 2011 № 3 С. 5-54
Russian school: an alternative to modernization from above. The current paper is concerned with an analysis of main challenge to contemporary school education and of examples of good responses to these challenges in different countries. The authors use results of international surveys of quality of education and comparative educational research to discuss competitive advantages of ...
Added: September 9, 2012
Malinina I., Современные научные исследования и инновации 2013 № 10 (30) С. 202-210
The paper presents the main results of experimental implementation of blended learning technologies in educational process of studying English by first-year students of National Research University Higher School of Economics. Blended learning – combining online and face-to-face teaching – allows to use high educational potential of the Internet technologies and realise modern concepts of teaching ...
Added: November 20, 2013
Gokhberg L., Kovaleva N. V., Sokolov A., Вопросы статистики 2002 № 2 С. 41-48
Интенсивное обсуждение целей и инструментов образовательной политики в течение последнего года в очередной раз вынуждает органы управления, как и экспертное сообщество, обратить внимание на проблемы статистики образования. Хотя она и обеспечивает получение обширного массива информации, тем не менее несоответствие ее понятийного аппарата, методологических принципов, методов организации статистического наблюдения, обработки и распространения данных современным требованиям, обусловленным ...
Added: January 16, 2013
Savinskaya O., / Высшая школа экономики. Series EDU "Education". 2015. No. 26/EDU/2015.
This article describes the development of tools for parental evaluation of the quality of services in municipal kindergartens. The parents’ point of view is required as part of a complex evaluation of the quality of educational services in order to make an evidence-based educational policy. We emphasize the importance of a preschool educational institution and ...
Added: April 29, 2015
М. : Новое литературное обозрение, 2015
1940-1980s were the time of reforms in school education in the USSR. This book is a collective monograph focused on the ideas which inspired these reforms, in particular: new collectivism, individual approach to each child, trade education in school, etc. The contributors also discuss the commonalities and differences with the previous school reforms (1900-1930s), as ...
Added: April 24, 2015
Valdman I., Bolotov V., Образовательная политика 2012 № 1 С. 36-42
В рамках данной статьи обсуждаются возможные условия использования результатов оценки, которые необходимо учитывать при планировании и проведении программы оценки учебных достижений школьников. ...
Added: October 14, 2014
Gokhberg L., Kovaleva N. V., Высшее образование в России 2002 № 2 С. 21-27
Интенсивное обсуждение целей и инструментов образовательной политики в течение последнего года в очередной раз вынуждает органы управления, как и экспертное сообщество, обратить внимание на проблемы статистики образования. Хотя она и обеспечивает получение обширного массива информации, тем не менее несоответствие ее понятийного аппарата, методологических принципов, методов организации статистического наблюдения, обработки и распространения данных современным требованиям, обусловленным ...
Added: January 16, 2013
Anastasia Yastrebtseva, Savoir en Prisme. Rencontres de CIRLEP 2013 No. 2 P. 51-77
From XVI - XVII centuries, modern European political philosophy put the State in the center of his investigations. The key-question raised in several works of the philosophers of modern Time until the XVIII century was the question about the State sovereignty. The XVIII century became a starting point in the philosophical tradition where the State ...
Added: March 5, 2013
Pavlovets M., Литература в школе 2012 № 4 С. 30-31
Article is devoted to the anniversary of the famous literary critic, editor in chief of teaching methods in literature for school and university V.V. Aguenosoff ...
Added: March 9, 2015
М. : [б.и.], 2010
Сборник составлен на основе материалов 21-й и 22-й ежегодных конференций преподавателей японского языка стран СНГ, состоявшихся в 2009 и в 2010 гг., и включает статьи по лингвистике, культурологии, различным аспектам преподавания японского языка. ...
Added: February 19, 2014
Orlov A. B., Soviet education 1989 Vol. 31 No. 6 P. 46-66
Added: November 22, 2013