?
Основные подходы к оценке креативного мышления в рамках проекта «Мониторинг формирования функциональной грамотности»
Отечественная и зарубежная педагогика. 2019. № 4. С. 124-145.
Гетман А. В., Kersha Y., Kosaretsky S., Психологическая наука и образование 2020 Т. 25 № 6 С. 77-87
The paper presents results of a comparative study of motivation for studying science in Russia and leading countries in science education. We explored the relationship and its strength between various types of motivation and the level of science literacy. The analysis was based on the data of the international study PISA-2015, represented by a sample of ...
Added: December 30, 2020
Poddiakov A., Образовательная политика 2012 № 6 С. 34-53
In 2012 the Programme for International Student Assessment (PISA), for the first time in the history of large-scale assessments, included a new type of problems called “interactive problems”. This article will analyze the problems. The research area behind it is the psychology of complex problem solving in a complex multi-factor environment which involves search, experimenting ...
Added: November 16, 2013
Kardanova E., Пономарева Алена Александровна, Osin E. N. et al., Вопросы образования 2014 № 2 С. 44-81
Teachers’ beliefs should be changed in order to introduce modern teaching methods in education. The notion of “belief” combines the ideas, attitudes, and personal philosophies teachers apply in their work. We differentiate between traditional beliefs about teaching as a direct transfer of knowledge and constructivist beliefs assuming that students construct their knowledge themselves through specifically ...
Added: February 22, 2014
Коваль Т. В., Дюкова С. Е., Kolachev N., Отечественная и зарубежная педагогика 2021 Т. 2 № 5(79) С. 31-40
The article presents a continuation of the gender aspects’ analysis of the results obtained by the international study of the quality of education PISA 2018 in the field of functional literacy “global competences”, characterizes the attitudes of the international study in analyzing the results from a gender perspective. Focusing on the results of Russian boys ...
Added: November 30, 2021
Kapuza A., Kersha Y., Zakharov A. et al., Вопросы образования 2017 № 4 С. 10-35
Dynamics of academic performance of Russian school students depending on cultural capital and the size of community is analyzed using PISA and TIMSS data. In order to reveal tendencies in TIMSS and PISA scores dynamics ten educational experts were interviewed. The last 15 years have witnessed a slight improvement in performance of Russian school students ...
Added: December 17, 2017
Valdman I., Директор школы 2014 № 6 С. 68-73
На основании данных опроса директоров школ из стран, участвующих в исследовании PISA-2012, автором рассмотрены несколько сюжетов, связанных с направлениями и особенностями использования данных оценки учебных достижений школьников в России. В статье рассматриваеются восемь основных вариантов использования данных оценивания (об успеваемости учеников) на уровне школы. Проведено сравнение российских данных с аналогичными даннми Финляндии и стран ОЭСР. ...
Added: September 29, 2014
Логинова О. Б., Avdeenko N., Яковлева С. Г. et al., Отечественная и зарубежная педагогика 2020 № 2 (70) С. 132-154
В статье описывается концептуальная модель оценки сформированности креативного мышления, особенности инструментария и первые результаты диагностических работ учащихся 5-х — 9-х классов (2019–2020 гг.).
В фокус проведенного исследования ставится выявление и описание границ, в рамках которых учащиеся демонстрируют способность мыслить креативно, т. е. продуктивно участвовать в выдвижении, оценке и совершенствовании идей, что позволяет им предлагать оригинальные и ...
Added: June 24, 2021
Цукерман Г. А., Kovaleva G., Kuznetsova M. I., Вопросы образования 2011 № 02 С. 123-150
Тест PIRLS свидетельствует о высоком уровне готовности 9–10‑летних выпускников российской начальной школы к обучению с помощью текстов. Тест PISA обнаружил низкий уровень готовности 15–16‑летних выпускников основной школы к использованию текстов для решения широкого круга бытовых, социальных и образовательных задач. Для изучения динамики читательской грамотности 10–15‑летних учеников основной школы была создана диагностическая методика «Тяни‑толкай», сочетающая подходы ...
Added: October 23, 2014
Chernobay E., Tuchkova D. V., Вопросы образования 2019 № 3 С. 238-256
Expected learning outcomes have changed following the adoption of the new Federal State Educational Standards of General Education. New organizational forms, teaching methods and tools are required to achieve the new learning outcomes, which affects functionality of conventional learning aids, school textbooks in particular. New interrelation mechanisms are being developed between the textbook and the ...
Added: October 2, 2019
Prilipko E. V., Современное дополнительное профессиональное педагогическое образование 2015 № 4 С. 91-97
The article looks into the application of learner-centered approach in the assessment of learning outcomes in competence-based tertiary education and describes the prevailing principles of assessing learners’ achievements under current reforming of tertiary education in Russia, namely the principle of integrative character of assessment, the principle of criterion-based assessment, the principle of openness, the principle ...
Added: February 29, 2016
Вергелес К. П., Kovaleva G., Kolachev N. et al., Отечественная и зарубежная педагогика 2020 Т. 2 № 2 (70) С. 8-23
The article focuses on an analysis of existing approaches to providing feedback based on a criterion-referenced approach for evaluating and reporting results with the aim to identify features that can be used in the national functional literacy instrument. Critical concepts in the field of formative assessment are analyzed, the experience of international comparative studies (PISA, ...
Added: April 20, 2021
Podolskiy O., Popov D., Rylko E., М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2015
Данный отчет представляет собой подробный анализ результатов первого в Российской Федера ции международного исследования компетенций взрослого населения — PIAAC (Programme for the
International Assessment of Adult Competencies). Представленное исследование направлено на оцен ку грамотности чтения, математической грамотности и навыков решения задач в техноло гически насыщенной среде. Эти компетенции выделяются в качестве ключевых для взрослого на селения в привязке к социально-экономическим ...
Added: March 21, 2015
Tyumeneva Y. A., Kuzmina Y., Вопросы образования 2011 № 3 С. 164-191
The authors estimate contribution of different factors in reading skills of 15?year-olds by using four models of multilevel regression analysis. It turned out that the most significant factor is family background — not only at the individual level, but at the school level as well (average school socio-economic status of schoolchildren families effects average reading ...
Added: December 13, 2012
Kovaleva G., Логинова О. Б., Avdeenko N. et al., М., СПб. : Просвещение, 2020
Пособие входит в серию «Функциональная грамотность. Учимся для жизни» и направлено на формирование умения применять в жизни знания, полученные в школе. Рассчитано на обучающихся 10—13 лет и содержит
задания для самостоятельного и коллективного выполнения. К заданиям приводятся комментарии, предполагаемые ответы и критерии оценивания, необходимые для овладения теми знаниями и умениями, которые позволят ориентироваться в современной жизни. ...
Added: May 20, 2020
Поддьяков Александр, Образовательная политика 2016 № 2(72) С. 71-94
The article discusses a trend in tests developing looking at tests with restricted actions of test takers (this takes place in a situation of solving explicitly formulated problems with the only right answer) and diagnostic problem situations tests with novel content, high degree of uncertainty, open beginning and end. Open beginning is being used more ...
Added: December 2, 2016
Tyumeneva Y. A., Alexandrova E., Шашкина М. Б., Психология обучения 2015 № 07 С. 5-23
Factors connected to the results of PISA on the national level are rather well examined by now. But they are often described too generally and in correlation paradigm only and it is difficult to use the results of such studies in real educational policy. We shifted the accent from explanation of Russian students’ low results ...
Added: July 25, 2015
Chernobay E., Тучкова Д. В., Вопросы образования 2019 № 3 С. 238-256
Expected learning outcomes have changed following the adoption of the new Federal State Educational Standards of General Education. New organizational forms, teaching methods and tools are required to achieve the new learning outcomes, which affects functionality of conventional learning aids, school textbooks in particular. New interrelation mechanisms are being developed between the textbook and the ...
Added: September 3, 2019
Pavlovets M., Литература в школе 2012 № 4 С. 30-31
Article is devoted to the anniversary of the famous literary critic, editor in chief of teaching methods in literature for school and university V.V. Aguenosoff ...
Added: March 9, 2015
М. : [б.и.], 2010
Сборник составлен на основе материалов 21-й и 22-й ежегодных конференций преподавателей японского языка стран СНГ, состоявшихся в 2009 и в 2010 гг., и включает статьи по лингвистике, культурологии, различным аспектам преподавания японского языка. ...
Added: February 19, 2014
Orlov A. B., Soviet education 1989 Vol. 31 No. 6 P. 46-66
Added: November 22, 2013
Dugartsyrenova V., Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация 2013 Т. 2 С. 134-142
The paper reports on the results of a pilot study investigating the effects of a teacher-made website on Psychology majors’ foreign language acquisition. The author outlines the didactic opportunities, the principles, and the practical aspects of employing a teacher website to enhance students’ language proficiency and autonomy outside the language classroom (Faculty of Foreign Languages ...
Added: March 3, 2015
Vishlenkova E. A., / Basic Research Programme. Series HUM "Humanities". 2012. No. 03.
The article analyzes documentation management as a cultural practice and institution through which university professors’ corporations in Russia in the first half of the nineteenth century lost their autonomy, acquiring instead a bureaucratic identity and ethics of state service. The study draws on official documents from university archives of Kazan, Moscow and Kharkov, and the ...
Added: August 27, 2012
ДВФУ, 2017
Рассматривается современное состояние корееведческого образования и научных исследований в области корееведения, затронуты проблемы истории, экономики, культуры и филологии Кореи. ...
Added: February 21, 2018
Zakharova A. V., Suvorova Y., Alma mater (Вестник высшей школы) 2015 № 10 С. 71-80
The article deals with the description of the model which illustrates the process of students' research skills development. The model is tested on the student audience of the National research university Higher School of Economics (Moscow). The model has theoretical and practical importance as it is built in accordance with the framework of educational standards ...
Added: November 19, 2015