?
Влияние французского искусства на становление жанра манги сёнэн-ай (boy’s love)
С. 75-82.
Discusses the works of Japanese manga authors of the 1970s – Takemiya Keiko and Hagio Moto, who created a new genre shounen-ai (boy’s love). This genre of manga is intended for female audiences and developed in Japan, but was experienced a considerable influence of European art, especially French literature and cinema.
In book
М. : Российская государственная библиотека для молодежи, 2017
Magera Y., , in : Russian Japanology Review. Issue 2.: M. : Association of Japanologists, 2019. P. 103-127.
This article discusses mainly the works of Japanese manga authors
of the 1970s – Takemiya Keiko and Hagio Moto, who created the manga genre
shōnen-ai (boys’ love). This manga genre, intended for female audiences and
developed in Japan, had been considerably influenced by European art, especially
by French literature and cinema. Such films as “This Special Friendship”
(1964) or works ...
Added: January 19, 2020
Yu. A. Magera, Tarasyuk Y. B., Russian Japanology Review 2021 Vol. 4 No. 2 P. 113-141
In the USSR, like in many other countries, comics were mostly seen as light reading material and published in children’s magazines. When a comics market formed in Russia during the 1990s, it consisted mainly of translated American and European children’s comics, but first comics-only magazines aimed at teenagers and adults also appeared at that time ...
Added: October 25, 2022
Екатеринбург : Фабрика комиксов, 2022
В книге собраны статьи исследователей комиксов из России и зарубежных стран. Представлено шесть разделов, в которых изучение комиксов распределяется в соответствии с географической или тематической принадлежностью. Первые три раздела посвящены комиксам и анимации таких стран, как Россия, США, а также азиатскому региону — Китай, Корея и Япония. Последующие три раздела анализируют комиксы из разных стран, ...
Added: October 28, 2021
Magera Y., Японские исследования 2018 № 4 С. 6-23
After the dissolution of the Soviet Union, a foreign culture poured into Russia in a powerful stream. The books of previously banned writers are beginning to be published, and comic books are also being actively promoted, including Japanese manga, about which former Soviet citizens heard for the first time. The spread of manga (and anime) ...
Added: October 10, 2018
Magera Y., Ценности и смыслы 2023 № 3 (85) С. 112-143
Many researchers of Japanese comics usually pay attention to the differences of manga from comics of other countries. In addition to the fact that Japanese manga introduces the reader to Japanese life, culture and value system, it has a number of specific features, including the publication format and black-and-white printing, the order of reading from ...
Added: June 26, 2023
Magera Y., В кн. : Сборник VII конференции молодых японоведов «Новый взгляд», 22–23 октября 2015 г., Москва. : М. : ООО "Спектр", 2016. С. 207-216.
В статье анализируется манга «Гусеница» (Имомуси), созданная в 2009 году художником Маруо Суэхиро и представляющая собой адаптацию одноименного рассказа Эдогавы Рампо. Данный рассказ был написан Эдогавой Рампо в 1936 году в ответ на события военной интервенции в Сибири и в дальнейшем подвергся цензуре. Одноименная манга позволяет достроить некоторые фрагменты текста и раскрыть эстетику жанра эро-гуро-нансэнсу, оказавшую значительное влияние на ...
Added: October 9, 2018
Samutina N., Новое литературное обозрение 2019 № 160 (6/2019) С. 307-321
The article introduces first results of 3-years research on practices of manga reading in Russia. It builds upon participant observation in manga reading communities, focus groups, expert interviews and an online survey (1545 participants). The article gives information about age and geographical scope of Russian manga readers, characterizes reading contexts and the main influences of ...
Added: October 29, 2019
Magera Y., В кн. : Изотекст-2011: Статьи и комиксы. : М. : Российская государственная библиотека для молодежи, 2011. С. 74-84.
Added: August 19, 2019
Magera Y., Искусство кино 2019 № 5/6 С. 229-237
Japanese culture is famous for unique folklore, where monsters called yokai have become very popular. The visual appearance of many yokai occurred in the Edo period (1603-1868) and came to us thanks to the books printed by woodblock printing. The irrepressible imagination of Japanese artists of that time gave rise to amazing creatures, who continue ...
Added: June 23, 2019
Magera Y., В кн. : Манга в Японии и России. Вып. 2. Вып. 2.: Фабрика комиксов, 2018. С. 264-290.
This article discusses mainly the works of Japanese manga authors of the 1970’s – Takemiya Keiko and Hagio Moto, who created manga genre shounen-ai (boy’s love). This genre of manga, which is intended for female audiences and developed in Japan, had experienced a considerable influence of European art, especially French literature and cinema. Such films ...
Added: October 3, 2018
Magera Y., В кн. : Мир комиксов-2020: диафильм, супергерои, японская субкультура. : Екатеринбург : Фабрика комиксов, 2020. С. 181-193.
Tezuka Osamu is one of the first manga author, who started to transform
works of classical literature into the language of Japanese comics. Among his works we can
distinguish comic adaptations of Goethe’s “Faust” and “Crime and Punishment” by Dostoevsky.
Those works, according to the assurances of Tezuka Osamu, were created by him in order
to introduce the younger ...
Added: October 12, 2020
М. : Российская государственная библиотека для молодежи, 2011
Вниманию читателей предлагается очередной сборник статей и комиксов, подготовленный сотрудниками Российской государственной библиотеки для молодежи.
По традиции, в сборник вошли статьи по истории и теории комикса от российских и зарубежных авторов, а также впервые демонстрируемые отечественной публике комиксы Тимо Мякеля, Андрея Аринушкина, Аскольда Акишина, Дилана Хоррокса, Уоррена Плиса и Бенжамина Диксона, и молодых авторов — Meethos ...
Added: August 19, 2019
Magera Y., В кн. : Манга в Японии и России: Субкультура отаку, история и анатомия японского комикса. Вып. 1.: Кабинетный ученый, 2015. С. 184-224.
В статье рассматривается процесс того, как, начиная с конца 1990-х гг., отечественные художники и сценаристы приобщались к стилистике японских комиксов. Выявляются особенности первых работ в стиле манга и прослеживаются ключевые события, которые привели к появлению так называемой "русской манги". Анализируется творчество российских авторов манги, получивших известность не только у себя на родине, но и за рубежом. ...
Added: October 9, 2018
Magera Y., В кн. : Изотекст-2011: Статьи и комиксы. : М. : Российская государственная библиотека для молодежи, 2011. С. 70-73.
Added: August 19, 2019
Magera Y., В кн. : Изотекст: Сборник материалов III конференции исследователей комиксов 04 апреля 2018 г. : М. : Российская государственная библиотека для молодежи, 2018. С. 115-130.
The article illuminates a literary genre kaidan, which in Japanese means "stories about the extraordinary". The characters of such stories are usually fantastic creatures called yokai, whose visual image came to us thanks to the woodblock prints of the Edo period artists, and was later popularized in modern Japanese pop culture with a light hand ...
Added: October 30, 2018
М., Екатеринбург : Фабрика комиксов : Кабинетный ученый, 2023
В книге собраны статьи российских и зарубежных исследователей комиксов. Всего представлено шесть разделов, в которых изучение комиксов распределяется в соответствии с географической или тематической принадлежностью. Седьмой выпуск сборника посвящен преимущественно протокомиксным формам, комиксам и анимации России и азиатского региона, хотя и не исчерпывается только этими направлениями. Первый раздел описывает историю развития русского комикса, начиная с его истоков на лицевых изразцах, в русской почтовой открытке и лубке, на детском рисунке-переделке. Второй ...
Added: November 2, 2023
Magera Y., В кн. : Yokai. Энциклопедия японских демонов, призраков, оборотней и монстров. : Альт Граф, 2022. С. 10-19.
Японский фольклор славится своими монстрами. Особенно выделяются призраки юрэй и ёкай (妖怪, от яп. ё — «волшебный», кай — «странный, загадочный») — причудливые создания, похожие на людей или животных, но с более длинными конечностями, ртом на затылке, множеством глаз или другими отклонениями.
Историям об этих существах, пришедших из сказок и легенд, посвящен целый жанр японской литературы ...
Added: October 25, 2022
Samutina N., , in : Orientaliska studier. 2018. V.156. Special Issue: Manga, Comics and Japan: Area Studies as Media Studies. : Stockholms universitet, 2018. Ch. 16. P. 214-229.
This article combines Media Studies' and Fan Studies' approaches to such phenomenon as global manga spread, highlighing the role of participatory cultures and fan communities in the distribution, translation and interpretation of manga in Russia. The first part of the article is dedicated to participatory cultures as a concept and cultural reality in Russia, to differences between ...
Added: October 29, 2019
Magera Y., Максимова Е. С., В кн. : Практики и интерпретации: журнал филологических, образовательных и культурных исследований. Т. 8. Вып. 2.: Ростов н/Д : Южный федеральный университет, 2023. С. 7-20.
Added: December 7, 2023
Magera Y., Вестник РГГУ. Серия «Литературоведение. Языкознание. Культурология» 2022 № 7(2) С. 225-244
Japanese manga author Mizuki Shigeru is often regarded as a popularizer of traditional monster imagery. He created not only entertaining comics, but also popular science illustrated catalogs and encyclopedias, becoming the largest researcher and collector of Japanese folklore after ethnographer Yanagita Kunio. For his educational activities, he was awarded a number of awards and prizes. ...
Added: December 19, 2022
Stockholms universitet, 2018
This year’s final issue of Orientaliska studier consists of papers initially
given at the conference on Manga Studies held at Stockholm University,
Department of Asian, Middle Eastern and Turkish Studies from
6-8 September. The conference was arranged on the occasion of the
150th anniversary of the establishment of diplomatic relations
between Sweden and Japan. A wide variety of topics within ...
Added: October 29, 2019
Magera Y., В кн. : Ежегодник Япония. 2021. Т. 50.: М. : Наука, Восточная литература, 2021. С. 342-357.
The article discusses the concept coined by Japanese manga researcher Natsume Fusanosuke. In comparison with other researchers who pay attention to the plots in manga, Natsume Fusanosuke paid his attention to the
visual components: signs and symbols in manga, as well as the type of lines and functioning of the panel. This approach is related to the field of ...
Added: October 28, 2021
Samutina N., , in : Manga, Comics and Japan: Area Studies as Media Studies. : Routledge, 2019.
This article combines Media Studies' and Fan Studies' approaches to such phenomenon as global manga spread, highlighing the role of participatory cultures and fan communities in the distribution, translation and interpretation of manga in Russia. The first part of the article is dedicated to participatory cultures as a concept and cultural reality in Russia, to differences between ...
Added: December 8, 2018
Magera Y., В кн. : Вестник РГГУ. Серия "Литературоведение. Языкознание. Культурология". Вып. 9.: Издательский центр «Российский государственный гуманитарный университет», 2021. С. 100-115.
Tezuka Osamu is one of the first manga artist, who started to transform works of classical literature into the language of Japanese comics. Among his works we can distinguish the comic adaptation of Goethe’s “Faust” (1950)
and “Crime and punishment” (“Tsumi to batsu”, 1953) by Dostoevsky. These works, according to the assurances of Tezuka Osamu, were created by him ...
Added: December 8, 2021