?
Использование технологии смешанного обучения в современной школе: обзор отечественных и зарубежных моделей
Стандарты и мониторинг в образовании. 2018. Т. 6. № 1. С. 27-36.
Chernobay E., Кузнецов А. А., Стандарты и мониторинг в образовании 2019 Т. 124 № 1 С. 16-23
В статье представлен обзор развития процессов, связанных с изданием учебной литературы для школы. Авторы показывают, как менялись требования к учебной литературе в связи с изменениями задач, возникающими в системе школьного образования. ...
Added: June 15, 2019
Chernobay E., Лащук С. А., Педагогика 2020 Т. 84 № 6 С. 58-67
The article discusses the lack of effective practices for school educational program development in Russian educational system. As an alternative to the existing practice, we suggest to consider a tool named curriculum mapping that is widely used by foreign schools for program development and optimization. A review of different aspects of this tool presented in ...
Added: July 21, 2020
Chernobay E., Ташибаева Д. Н., Вопросы образования 2020 № 4 С. 141-164
The results of the Teaching and Learning International Survey ( TALIS‑2018) of teachers and school leaders are used to compare the teacher professional development systems in Russia and Kazakhstan. In particular, comparative analysis concerns the induction and mentoring programs for beginning teachers, the mechanisms of teacher professional learning, teachers’ needs for professional development, and barriers to the latter. TALIS‑2018 involved over ...
Added: January 12, 2021
Chernobay E., Шевелёва Н. Н., Педагогика 2018 № 10 С. 95-103
В статье представлены результаты анализа социологического опроса учителей, проведенного в 2015-2017 г.г. Авторами обозначены профессиональные дефициты педагогов и предложены пути их минимизации. Особое внимание уделено развитию учительского потенциала. ...
Added: October 26, 2018
Chernobay E., Tuchkova D. V., Вопросы образования 2019 № 3 С. 238-256
Expected learning outcomes have changed following the adoption of the new Federal State Educational Standards of General Education. New organizational forms, teaching methods and tools are required to achieve the new learning outcomes, which affects functionality of conventional learning aids, school textbooks in particular. New interrelation mechanisms are being developed between the textbook and the ...
Added: October 2, 2019
Chernobay E., Davlatova M., Педагогика 2020 Т. 84 № 11 С. 100-108
The current article is aimed at identifying changes in the professional activities of teachers. Th e authors analyze teacher professional roles in distance learning. In addition, the article presents the results of research of changes in teacher professional roles in the context of an unexpected transition to distance learning during the coronavirus pandemic. ...
Added: November 26, 2020
Chernobay E., Ташибаева Д. Н., Вопросы образования 2020 № 4 С. 141-164
The results of the Teaching and Learning International Survey (TALIS‑2018) of teachers and school leaders are used to compare the teacher professional development systems in Russia and Kazakhstan. In particular, comparative analysis concerns the induction and mentoring programs for beginning teachers, the mechanisms of teacher professional learning, teachers’ needs for professional development, and barriers to ...
Added: December 15, 2020
Chashchukhin A., Вопросы образования 2015 № 1 С. 234-251
This paper analyzes the specific features of habitus and speech practices of
education authority employees of the late Stalinist era. These people are often
“invisible” for researchers who traditionally focus on teachers and students.
Meanwhile, it’s inspectors and administrators of local education authorities,
developers of teaching methods, professors of advanced training institutes,
and party functionaries supervising educational policy issues who ...
Added: April 1, 2015
Chernobay E., Народное образование 2010 № 5 С. 75-81
Компьютер должен стать содержательным помощником учителя. Этому педагогов надо учить. ...
Added: July 27, 2017
М. : Новое литературное обозрение, 2015
1940-1980s were the time of reforms in school education in the USSR. This book is a collective monograph focused on the ideas which inspired these reforms, in particular: new collectivism, individual approach to each child, trade education in school, etc. The contributors also discuss the commonalities and differences with the previous school reforms (1900-1930s), as ...
Added: April 24, 2015
Metelkova E., Вестник практической психологии образования 2007 № 1 С. 64-69
Эффективность деятельности является одним из ключевых показателей профессионализма специалиста. Психологи, работающие в системе образования, в данном случае не являются счастливым исключением. Сколько бы мы ни говорили о том, что сеем разумное, доброе, вечное, настает момент, когда все наши программные заявления подвергаются жестким испытаниям в столкновении с реалиями образовательной практики. В данной статье предлагается технология оценки ...
Added: September 10, 2014
Bolotova A., Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия Психологические науки: Акмеология образования, Гендерная психология 2010 Т. 16 № 3 С. 214-218
The article is devoted to the problem of selfdisclosure of a personality as implicit readiness to active self-fulfillment. The author examines positive and negative consequences of self-disclosure in communication and studies temporal boundaries, time and relevance of self-disclosure of a person in dyadic, interpersonal and inter-group relationship. ...
Added: October 5, 2012
[б.и.], 2012
ля сопровождения и обеспечения учебного процесса на всех уровнях образования, а также профессиональной подготовки. ...
Added: March 15, 2015
Lebedev O. E., Вопросы образования 2013 № 1 С. 7-24
The author’s views on the essence of educational objectives and outcomes, on their interrelation in the area of general education, on specifics of pedagogical goal-setting, on the structure of the hierarchical system of educational objectives have been forming throughout almost 60 years of professional educational work. He represents common objectives of school education as a ...
Added: April 27, 2013
Derkachev P., Директор школы 2019 № 5 С. 65-73
В статье анализируются результаты социологического опроса по актуальным вопросам правоприменительной практики в сфере общего образования. ...
Added: June 12, 2019
М. : Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2014
Материалы XI международной конференции. 19-20 февраля 2014 г. ...
Added: October 18, 2014
Frolova N., Frolov E. S., The Kazakh-American Free University Academic Journal 2017 P. 179-184
The article reflects the practical experience of enhancing the process of Academic English Writing teaching to undergraduate students by means of web tools. Along with theoretical analysis of the integration scheme of blended learning into the curriculum the article features empirical survey to confirm the efficiency of the project. The article contains a detailed description ...
Added: June 5, 2018
Burimskaya D., Информационное общество 2016 № 1 С. 48-54
In this article the advantages of blended learning are considered. ...
Added: February 29, 2016
Chernobay E., Преподавание истории в школе 2007 № 7 С. 43-46
В статье даётся обзор мультимедийных средств обучения историческим дисциплинам. Приводятся способы работы с ними. ...
Added: August 14, 2017
Kosaretsky S., Pinskaya М., Пономарева Алена Александровна, Вопросы образования 2016 № 2 С. 100-124
На основании данных, полученных в ходе международного сравнительного исследования учительского корпуса TALIS‑2013, анализируются уровень профессиональной подготовки молодых учителей в России, их трудоустройство, ввод в профессию и дальнейшее профессиональное развитие, трудности, которые они испытывают в преподавательской деятельности, их удовлетворенность обратной связью, получаемой от руководства школы и коллег. Показано, что отечественный учительский корпус не является гомогенным, оценки, ...
Added: October 21, 2016
Chernobay E., Мир науки, культуры, образования 2010 Т. 22 № 3 С. 220-223
В работе рассматривается педагогический подход к информационно-образовательной среде и её основные свойства. Проанализирована ситуация подготовки выпускника педвуза к профессиональной деятельности в новой информационно-образовательной среде. ...
Added: August 14, 2017
Zakharova U., Можаева Г. В., Бабанская О. М. et al., Открытое и дистанционное образование 2017 № 4 (68) С. 25-31
Представлена программа развития Томского регионального центра компетенций в области онлайнобучения (далее – ТРЦКОО), ключевой задачей которого является формирование компетенций у сотрудников и обучающихся учреждений высшего и среднего профессионального образования в области создания и использования онлайн-курсов. Мероприятия, направленные на решение этой задачи, сопровождаются описанием российского и мирового контекста, а также ожидаемыми результатами деятельности ТРЦКОО для Томской ...
Added: April 3, 2019
Davlatova M., Мир психологии. Научно-методический журнал 2023 № 1 С. 86-100
The article presents some results of research aimed at studying transformations in the design component of teacher’s professional activity within the framework of flipped classroom and station rotation models of blended learning as well as correlating the identified transformations with students’ learning motivation. This paper focuses on the key changes in the educational process caused ...
Added: May 14, 2023
Semenova T., Vilkova K., Университетское управление: практика и анализ 2017 № 6 С. 114-126
The aim of this work was to identify the existing types of massive open online courses integration into the educational process with the help of assessing the practices adopted by foreign and Russian universities. Besides, the authors identified conditions necessary for successful integration of online courses into academic programs of Russian universities and marked basic ...
Added: October 7, 2017