?
«Мессалианский» миф iv-v вв. и споры об аскетике в иранской Церкви Востока VII в. н.э.
Вестник древней истории. 2010. Т. 275. № 4. С. 153-167.
The article tries once more to reconsider the notion of «the heresy of worshippers» or msalyanë as they were called in Syriac, cf. «Messaliamsm». Alter summing up the soursces and latest research tendencies (M. Kmosko, A. Guillaumont, K.. Fitschcn, C. Stewart) the conclusion seems to be imposing; the encounter of the Graeco-Roman Christianity with the native Syriac ascetic practices ended in a misunderstanding, Some ascetic trends (incessant prayer, aksertayutha, dépaysement) were interpreted in the 4th cent, us signs of anti-intellectual popular beliefs. The list of mcssalian heresies came from Theodoret and Epiphanius down to John Damascene. It reflects • practical absence of positive information on the teaching of the presumed 'heretics' completed with idiosyncratic myths and fantasies of Byzantine heresiologists. In the 7th cent, this myth was re-used in the Iranian Church of the East in the struggle between mar Dabai the Great and the monastic communities of Izla. Babai and some of his allies tried to stigmatize their opponents as msalyane using the notion coined in Byzantine circles in the 4th—5th cent. The irony of the situation was that the Messalian myth was born as a repulsion of the native Syrian asceticism but returned as polemical weapon against ascetics who tended toward a more synthetic (and perhaps closer to the Byzantine ascetic) tradition like Ishaq of Ninivch, Joseph Hazzaya, John of Dalyatha and other. Their works however returned to the Greek-speak in g Byzantium in the Sth—9 th cent, as a yardstick of Orthodox asceticism.
Research target:
Philosophy, Ethics, and Religious Studies
Priority areas:
humanitarian
Language:
Russian
Seleznyov N., Символ. Журнал христианской культуры 2009 Т. 55 С. 257-286
Имя константинопольского епископа Нестория, вокруг которого в 431 г. разгорелся «вселенский скандал»1, вскоре стало служить символом, определяющим разные позиции в церковно-политическом и вероучительном контекстах, и оставалось таким символом на протяжении всей последующей истории, вплоть до наших дней. ...
Added: October 3, 2017
Muraviev A., Вестник древней истории 2015 № 1 С. 66-86
The article deals with the Messalian movement and its infl uence on three confl icts in the Greek Christian milieu of the IV–V centuries AD. The fi rst confl ict took place in Cappadocia where imperial politics in Church matters put bishop Basil in opposition to his old friend ascetic Eustathios of Sebaste. Both advocated ...
Added: February 14, 2015
Seleznyov N., М. : Изд-во АЦВ, 2016
Yōḥannān Bar Zō‘bī was an East-Syriac author of the late 12 th–early 13th c. His Explanation of the Mysteries is a metrical commentary on the liturgy. It is preceded by a prologue narrating the biblical history from the beginning of creation to the redemptive mission of Christ, and followed by a doctrinal part as well ...
Added: September 29, 2017
Muraviev A., Вестник древней истории 2015 № 3 С. 22-43
Syriac Life of St. Basil by Ps-Amphilochiushas not been preserved in a complete form. The fragment from BL Add 17.272 is published and the textoogy is presented. ...
Added: March 13, 2015
М. : РАНХиГС, 2015
Thematic volume of the Gosudarstvo, religija, cerkov' v Rossii i za rubezhom (2/33, 2015) entitled “Hristianskij Vostok: gosudarstva i mezhkonfessional'nye svjazi” [Christian Orient: The States and Interconfessional Relations]; edited by Dr. N. Seleznyov. ...
Added: September 29, 2017
Seleznyov N., Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия: Востоковедение. Африканистика 2011 № 2 С. 221-231
...
Added: October 2, 2017
М., Париж : Изд-во ИФТИ, 2012
Как весь христианский мир вовеки связан с Палестиной Рождеством Христовым, так же он навсегда связан с Персией пришедшими оттуда с дарами свидетелями Востока - магами, или волхвами. Христианство в Персии было в основном сироязычным; еще со времен Ахеменидского владычества арамейский язык, одним из вариантов которого является сирийский, господствовал в этом регионе. Иноязычные народы Востока, откликнувшиеся ...
Added: September 29, 2017
М. : Церковно-научный центр "Православная энциклопедия", 2014
35-й том авторитетного научного издания, в создании которого принимают участие виднейшие специалисты историки, филологи, искусствоведы и др. ...
Added: March 13, 2015
Seleznyov N., Символ. Журнал христианской культуры 2012 Т. 61 С. 280-300
Nikolai Seleznyov, Héraclius et Ishoyahb II: Un épisode oriental de l’histoire du projet “œcuménique” de l’empereur byzantin. ...
Added: September 30, 2017
Seleznyov N., Էջմիածին [Эчмиадзин] 2016 No. 5 P. 9-23
The present research aims at explaining the Christological concepts of the Assyrian Church of the East otherwise known as the East Syrian Church. Like the other Apostolic Churches, the Church of the East developed its Christological confession as а series of antitheses against those propositions that contradicted its tradition. The positive content of the confession ...
Added: October 7, 2017
Alexey Muraviev, Parole de L'Orient, Liban 2015 Vol. 40 P. 1-15
The emergence of asceticism as a religious and social phenomenon of the Early Christianity has long been a matter exclusively for religious historians . Its origin has been traced back to the Essenes fasting or rig-orist approach of some apocryphal texts. Syriac asceticism is a special case but it was subjected to the same analysis. ...
Added: November 27, 2014
Seleznyov N., М. : Путь, 2005
Исследование посвящено истории и характеру отношения Церкви Востока к личности и учению константинопольского архиепископа Нестория (архиеп. 428–431), а также осмыслению учения Нестория с учетом традиции этой Церкви. Книга представляет интерес для религиоведов, историков Церкви, исследователей христианского Востока. ...
Added: September 29, 2017
М. : Изд-во РГГУ, 2016
Статьи, включенные в сборник, посвященный В.Н.Романову (ум. 2013) — это скромная дань памяти от благодарных коллег. Структура книги отражает разные сферы интересов ученого: индология, история и теория культуры. Помимо аналитических статей, касающихся религий и литератур Древней Индии, а также исследований, связанных с разными странами и культурами Востока и Запада (Россия, Япония, арабский мир), в сборник ...
Added: October 1, 2017
Seleznyov N., М. : Изд-во РГГУ, 2014
В книге представлены материалы, свидетельствующие о примечательных эпизодах истории интеллектуальных связей на средневековом Ближнем Востоке. В эпоху, предшествовавшую установлению арабского владычества, в восточном христианстве сложилось конфессиональное противостояние, и разошедшиеся конфессии Египта и Персии представлялись противоположными концами спектра вероучительных позиций. Становление арабского Халифата внесло изменения в сложившуюся картину. Занятия философскими науками и творческое взаимодействие представителей разных ...
Added: September 29, 2017
Seleznyov N., Религиоведение 2006 № 3 С. 16-27
Книга Гераклида: Находясь в ссылке, Несторий составил апологию, надписав ее, с целью уберечь от сожжения, именем Гераклида Дамасского. Это сочинение, еще известное Евагрию Схоластику (536-594), в оригинале до нас не дошло, однако оно сохранилось в традиции сирийского Востока в сирийском переводе. ...
Added: October 3, 2017
Seleznyov N., Волшебная гора 2005 Т. XI С. 72-76
О проникиовении на восток уйгурского христианства свидетельствуют среди прочего обнаруженные в 1941 и 1983/4 гг. в 350 км. к севера-востоку от Пекина и в юго-восточной провинции Китая Фу-цзянь христианские надгробья, датирующиеся 1253 и 1331 гг. РХ с надписями на сирийском и уйгурском языках. Ещё одно свидетельство: во время монгольского владычества, в 1280 г., было организовано ...
Added: October 4, 2017
Терпелюк А. А., М. : Изд-во АЦВ, 2009
The present critical edition of the Martyrdom of Cyriacus and Julitta is based on the MS of the Vаtican Library, Syriac 161 (its facsimile reproduction was issued by the Bibliotheca Apostolica Vаticana together with Brighаm Young University) and on the text of the Martyrdom edited by P. Bedjan (Acta Martyrum et Sanctorum III). The latter was ...
Added: October 14, 2017
Chalisova N., Шаги/Steps 2016 Т. 2 № 2-3 С. 258-279
The present publication includes a Russian translation of the 28th chapter from ʻAttar’s Memorial of God’s friends (Taẕkiratu’l-awliyā). The hero of this chapter, Sahl of Tustar (d. 896), was a Qur’an commentator and a Sufi sheik affiliated both with Sufi and Islamic Law circles of the 9th century Basra. The first translation of this text ...
Added: October 20, 2017
Seleznyov N., Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 1: Богословие. Философия. Религиоведение 2012 Т. 42 № 4 С. 123-124
Представленное издание – обширный и прекрасно структурированный библиографический справочник по сирийской мистико-аскетической письменности, охватывающий издания письменных памятников, их переводы и посвященные данной теме научные работы на европейских, русском и арабском языках. Справочник состоит из трех частей: введения, собственно библиографии (состоящей из двух разделов: в первом представлены публикации общего характера; второй же, основной, раздел, организован по ...
Added: October 7, 2017
Seleznyov N., Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 9. Филология. Востоковедение. Журналистика 2015 № 4 С. 57-65
The Book of Sessions (Kitāb al-majālis) of Elias of Nisibis is a remarkable example of the Arab-Christian literature of the 11th century CE which is still pending its full critical edition. The content of the book is an account of the discussions between Metropolitan Elias (975–1046) and his Muslim vis-à-vis – wazir Abū ʾl-Qāsim al-Ḥusayn ...
Added: October 1, 2017
Muraviev A., Немировский А. А., Вестник древней истории 2012 Т. 3 С. 67-77
The article deals with the toponyms occurring in the Aramaic and Arabic texts of the Late Sassanian and Early Moslem period concerning the biography of the prominent Eastern Syrian mystical writer Isaac of Nineveh. Two particular cases are analysed. Firstly, it is reported by Ishodnah and other writers that Isaac left Qatar in the mid-7th ...
Added: February 18, 2015
Seleznyov N., ʾIzgadda 2007 Vol. 1 No. 6-7 P. 8-11
كان نسطور من مواليد بلدة (گرمانيكيا) ، حالياً مرعش في تركيا، والتابعة آنذاك لرئيس أساقفة أنطاكية وتعلم علم اللاهوت، فيما يبدو، تحت إشراف ثيودورس المسيسي، ثم ترهب بدير (آوبريبيوس) بالقرب من أنطاكية، وكان كاهناً، حيث ذاعت شهرته ناسكاً وواعظاً. بعد وفاة سيسينيوس رئيس أساقفة القسطنطينية في سنة 427 نصب الامبراطور ثيودوسيوس الثاني نسطور اسقفاً للعاصمة ...
Added: October 8, 2017
Seleznyov N., Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography 2013 Vol. 9 P. 382-398
It is a conventional view that one of the most important denominations of Eastern Christianity — the Jacobites — owes its formation to the activity of the sixth‐century Syrian bishop Jacob Baradaeus, and that it was called “Jacobite” after him. However, medieval sources show that the reality was more complex than that. Works by Egyptian ...
Added: September 30, 2017
Seleznyov N., Волшебная гора 2006 Т. XII С. 66-82
Христология Нестория была продолжением традиции богословия Антиохийской школы. После дискредитации антиохийской традиции в греко-римском мiре, выразившейся в осуждении Нестория на Эфесском и Халкидонском соборах (соответственно 431 и 451 гг.), а также осуждении учителя Нестория Феодора Мопсуестийского на соборе в Константинополе в 553 г. при императоре Юстиниане, она сохранилась только в русле традиции Церкви Востока, кафедры ...
Added: October 8, 2017