?
О месте исследовательских компетенций в структуре компетенций образовательных стандартов вуза категории «национальный исследовательский университет» и ФГОС
Alma mater (Вестник высшей школы). 2014. № 12. С. 60-66.
Zakharova A. V.
The article deals with the analysis which facilitate better understanding of research competences and their place within the framework of educational standards of research universities and state educational standards of high education. Innovative educational standards of National Research University-Higher School of Economics are used for the purposes of this study.
Zakharova A. V., Alma mater (Вестник высшей школы) 2014 № 10 С. 65-70
The article deals with the comparative analysis of the definition and content of competences mentioned in educational standards of research universities and state educational standards of high education. The analysis is conducted on the base of two types of standards: innovative educational standards of National Research University-Higher School of Economics and state educational standards of ...
Added: November 11, 2014
Koryagina N. A., Шульга К. Н., Austria Science 2017 № 4 С. 27-34
В статье описана проблема, связанная с оценкой компетенций учащихся в процессе обучения на образовательной программе в сфере управления образованием.Работа посвящена разработке системы оценки развития компетенций учащихся магистерской образовательной программы, которые представлены специалистами и руководителями в сфере образования. ...
Added: February 20, 2018
Sabelnikova E. V., Психологическая наука и образование 2021 Т. 26 № 2 С. 78-89
The article presents the history of the development of competence assessment from the XX century till now. On the basis of the completed study the author developed the periodisation of national and international research projects in order to systematize various projects and highlight the stages of their development. The main focus of most projects is ...
Added: May 27, 2021
Гурьянова С. Ю., Качество. Инновации. Образование 2012 № 6(85) С. 42-48
The up-to-date problem of improvement of the quality of higher equation is discussed in the present article. Results of the world rating of the higher-educational institutions for 2011 and 2012 as well as its Russian positions are given by the QS research agency. «Strategy-2020» is being discussed (paragraph 10. Professional education). The author of the ...
Added: November 27, 2012
Zakharova A. V., Pospelova T. B., Alma mater (Вестник высшей школы) 2018 № 3 С. 66-70
The article deals with the opportunities for using such technological approaches to individualization of students' research skills as project method, learning in cooperation and information and computer technologies. These approaches being complexly used help to decide the problem of insufficient research skills development. The authors highlight the problem of students¢ insufficient research skills development, focus ...
Added: January 11, 2018
Zhukova N. V., Grevtseva Y., Отечественная и зарубежная педагогика 2020 Т. 1 № 2 (66) С. 135-148
This research is focused on the system of evaluating students’ scientific and research work written in French for Russian and francophone experts at the Higher School of Economics International scientific conference for graduate and postgraduate students “La France et la Francophonie d’aujourd’hui” in the years 2017 and 2018. The authors analyze the current evaluation system ...
Added: December 3, 2018
Zakharova A. V., Даютова Е. Н., В кн. : Коммуникация в современном поликультурном мире: этнопсихолингвистический анализ. Вып. 1.: М. : Pearson Education Limited (российское представительство), 2013. С. 387-398.
Development of students’ research skills is one of the priorities for the teaching process at university, as they help students gain sufficient learning results as well as professional success. The universal character of research skills makes them approachable within the framework of many subjects, including English teaching. ...
Added: October 11, 2013
Государственное задание как механизм удовлетворения спроса рынка труда в специалистах среднего звена
Zaichenko N. A., Управленческое консультирование 2014 № 4 (64) С. 91-100
Modernization of funding mechanisms for the organizations of the budgetary sector of economy through institute of the state order generates new tasks and creates new opportunities regarding coordination of actions between labor markets and "production" of experts of an average link. In the secondary professional education (SPE) sphere the state order can be considered as ...
Added: June 9, 2014
Баранников К. А., Лесин С. М., Муниципальное образование: инновации и эксперимент 2019 № 2 С. 38-45
The article reveals the features of the implementation of US Standard K-12, primary and basic general education. The authors presented the structure K - 12, the system of organization of educational activities. Purpose. Analysis of the Standard K - 12 to determine the features of three-component science education in the United States Methodology and research ...
Added: October 16, 2019
Lytaeva M. A., Talalakina E., Вопросы образования 2011 № 4 С. 178-201
Исследование основано на гипотезе о том, что выстраивание определенной иерархической модели academic skills позволяет систематизировать имеющиеся в западной науке подходы и описать эффективные методы применения модели на практике с учетом российских реалий ...
Added: January 14, 2013
Shadrikov V., Кузнецова И. В., Справочник заместителя директора школы 2012 № 8 С. 58-69
Проводится содержательный анализ базовых педагогических компетенций в области: личностных качеств, компетентности в постановке целей и задач педагогической деятельности, мотивации учащегося, обеспечении информационной основы педагогической деятельности, разработки программ, методических и дидактических материалов, принятия педагогических решений, организации педагогической деятельности ...
Added: March 1, 2013
Georgieva N. Y., Shakina M. A., Экономика и предпринимательство 2014 Т. 8 № 12-3 С. 694-701
Участие России в Болонском процессе обусловило необходимость адаптации программ обучения бакалавров в соответствии с необходимостью формирования данных компетенций бакалавров-менеджеров. В этих условиях важно, что для формирования данных компетенций преподаватели и студенты должны изменить форму совместного участия в процессе передачи-получения знаний. Одним из вариантов решения данной проблемы является использование интерактивных методов обучения. Подход "learning by doing", ...
Added: February 25, 2015
Shadrikov V., Dikova M., Кузнецова И. В., М. : Педагогический университет "Первое сентября", 2012
Определяются составляющие профессионализма современного педагога, раскрывается понятие и состав профессиональных педагогических компетенций. Описывается процедура оценки педагогической компетентности в ходе аттестации. Приводится методиука разработки конспекта урока как формы оценки уровня квалификации педагогических рабоников. ...
Added: October 22, 2013
Zakharova A. V., Иностранные языки: теория и практика 2012 № 2 С. 30-36
Языковая подготовка в национальных исследовательских университетах приобретает особую важность в свете их стратегических целей, связанных с выходом на мировой уровень, а также внедрения в зарубежные профессиональные и научные сообщества. ...
Added: February 24, 2013
Stepanov B., Высшее образование в России 2012 № 7 С. 130-138
The article sums up the discussion on teaching of academic writing courses at Russian universities. Author gives his view on the main topics of discussion: 1) place and function of these courses in the curriculum; 2) strategies of interpretation science and humanities and methods of teaching scholarship in these courses; 3) contesting strategies of academic ...
Added: September 2, 2012
Kashkarova T., Kirillova N. V., Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук 2012 № 5 (40) С. 227-230
В статье рассмотрены ключевые иноязычные компетенции, которыми необходимо овладеть выпускникам неязыкового вуза, чтобы соответствовать требованиям работодателей, анализируются современные подходы к определению «языковая личность». ...
Added: September 29, 2012
Koshkina E., Kant 2018 № 1(26) С. 52-58
Abstract: The purpose of the article is to observe the formation of students’ Research competence in the higher school within the framework of the scientific-research seminar and in Research projects.
The object of analysis is the Research competence, and the subject is its formation and difficulties in the process.
We are going to describe two ways of ...
Added: January 13, 2018
Barabashev A. G., Масленникова Е. В., Вестник Московского университета. Серия 21: Управление (государство и общество) 2010 № 3 С. 101-130
The article focuses on the development of a competence and knowledge paradigm of education, stages and outcomes of its formation in the field of public administration abroad and in Russia. The attention is paid to processes and conditions of development of the professional competences within the curriculum in the field of public administration. ...
Added: October 5, 2012
Protsenko D. S., Shalamkov S. A., Егоров И. В. et al., Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология 2014 № 3 С. 19-31
In this article, the authors, based on the model of higher education student-describe four forms of training at the university in distance and e-learning education. Forms of training are arranged according to the interests and educational needs of students, from the interests of employers with respect to the desired specialist depending on the choice of ...
Added: March 20, 2015
Pavlovets M., Реморенко И. М., Вопросы образования 2014 № 4 С. 209-226
A survey of first-year philology students was conducted in autumn 2008 at Moscow Humanitarian Pedagogical Institute (MHPI) with a purpose to explore their reading interests and to get an idea of how they had read the required school reading books — whether in full, in short summaries, or in excerpts. The same survey was conducted ...
Added: January 7, 2015
Koreshnikova Y., Froumin I., Pashchenko T., Педагогика 2020 Т. 84 № 9 С. 45-54
Современные работодатели уделяют повышенное внимание навыкам критического мышления у потенциальных работников. Причиной этому послужили изменения, происходящие на рынке труда: появляются новые профессии, требующие умений работать с информацией и гибкости мышления. Эти изменения нашли отражение в ФГОС высшего образования. Тем не менее, остается значительное число нерешенных проблем, касающихся создания педагогических условий развития критического мышления в вузах. ...
Added: November 3, 2020
Zakharova A. V., Suvorova Y., Alma mater (Вестник высшей школы) 2015 № 10 С. 71-80
The article deals with the description of the model which illustrates the process of students' research skills development. The model is tested on the student audience of the National research university Higher School of Economics (Moscow). The model has theoretical and practical importance as it is built in accordance with the framework of educational standards ...
Added: November 19, 2015
Лапин П. М., Balezina E., Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология 2021 № 4 С. 662-672
The requirements for university graduates include the possession of research skills, which implies the inclusion of this type of activity in the curriculum. Research work of students is included in both compulsory types of work and those performed at will of the student himself (over and above the curriculum), the latter being associated with a ...
Added: April 30, 2022