?
Die Rezeption der klassischen deutschen Ästhetik in den Arbeiten und Diskussionen der GAChN.
P. 225-246.
Dobrohotov A. L.
Für die Theoretiker der GAChN war die synthetisierende Kraftder Form von Belang: Nicht die ›Physik‹
der Zusammensetzung instrumenteller Mittel, sondern die ›Chemie‹ der gegenseitigen Durchdringung subjektiver und objektiver Ziele. Diese beiden Strategien unterscheiden sich wie die Morphologie des Mechanismus von der des Organismus. Ein natürlicher Verbündeter der Akademie ist in diesem Falle die klassische deutsche Ästhetik mit ihrem beständigen Streben, die organische Präsenz des Ganzen im Individuellen herauszustellen.
In book
Felix Meiner Verlag, 2014
Felix Meiner Verlag, 2014
Der Band präsentiert das breite Spektrum an Positionen in der west- und osteuropäischen Kunstphilosophie im Zusammenhang mit der Wirkung der Staatlichen Akademie der Kunstwissenschaften in Moskau (GAChN, 1921–1930). Er erschließt damit eines der produktivsten und bislang nur fragmentarisch erforschten Kapitel der Kunsttheorie des 20. Jahrhunderts.
In der Geschichte der Kunsttheorie der Moderne und insbesondere des deutsch-russischen ...
Added: November 2, 2014
Dobrohotov A. L., В кн. : Искусство как язык — языки искусства. Государственная академия художественных наук и эстетическая теория 1920-х гг. Т. I. Т. 1.: М. : Новое литературное обозрение, 2017. Гл. 5. С. 113-142.
The study of the most revealing mental moves and concepts worked out by the scientists of the Academy of Natural Sciences reveals a special non-mythical type of attitude to the classics that arose in the Academy due to the unique constellation of historical factors. The theorists of the State Academy of Natural Sciences on the ...
Added: December 20, 2017
Государственная Третьяковская галерея, 2022
Сборник основан на материалах Международной научной конференции "Товарищество передвижных художественных выставок. К 150-летию со дня основания", прошедшей в Третьяковской галерее 19—21 мая 2021 года. Статьи ведущих исследователей из Москвы, Санкт-Петербурга, Саратова, а также из США, Великобритании, Германии и Финляндии посвящены самым актуальным проблемам осмысления истории Товарищества передвижников, взаимодействию русского и европейского искусства, соотношению реалистических и ...
Added: November 24, 2022
Dobrohotov A. L., Studies in East European Thought 2011 Vol. Vol. 63 P. 31-42
In the course of his collaboration with GAKhN, whose task was to create a systemic ‘scientific’ theory of art, Losev undertook a systematic interpretation of German classical aesthetics as the historical presupposition for his own Christian, Platonist doctrine of art conceived as a dialectical universe comprising totalizing connections at all levels. This interpretation was concealed ...
Added: November 4, 2012
Dobrohotov A. L., В кн. : Искусство как язык — языки искусства. Государственная академия художественных наук и эстетическая теория 1920-х гг. Т. 2.: М. : Новое литературное обозрение, 2017. С. 627-628.
Доклады и дискуссии, объединенные рубрикой «История эстетических теорий», высвечивают теоретические горизонты ГАХН. Здесь пересекаются две темы, в которых были заинтересованы и интеллектуалы и власть: Наука и Форма. Для власти «эстетика-наука» – это конструктивный метод трудового преображения действительности, а «эстетика-форма» это возможность создания прозрачной системы предписаний для работников художественного фронта. Для спецов-интеллигентов «наука» – это путь ...
Added: December 20, 2017
Vinkelman A., Метаморфозис 2016 № 1 С. 49-55
В статье рассматриваются трансценденталистские подходы обоснования эстетики у Л. Витгенштейна (Логико-философский трактат) и И. Канта (Критика способности суждения, Наблюдения над чувством прекрасного и возвышенного). ...
Added: October 19, 2017
Afanaseva I., Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 15. Искусствоведение 2023 Т. 13 № 2 С. 255-272
The article is devoted to the study of visual semantics in the artworks of the famous artist Vladimir Makovsky (1846–1920). This painter entered the history of Russian art as an outstanding master of “small genre”, the author of a short, fascinating story in painting. It is no coincidence that the contemporaries compared the characters in ...
Added: June 28, 2023
Afanaseva I., Художественная культура 2023 № 2 С. 156-187
The Peredvizhnik artist Vladimir Makovsky (1846–1920) went down in history of Russian art as a recognized master of “small genre”, the author of a short entertaining story in painting. This article for the first time analyses the parallels between the artworks of V. Makovsky and texts of Russian writers of the 19th century — N. ...
Added: June 21, 2023
М. : Новое литературное обозрение, 2017
The first volume of this edition presents a systematic analysis of the main trends in the theory of art developed by the leading scientists of the Philosophical Department of the GAChN (AG Gabrichevsky, GG Shpet, SL Frank, AF Losev, AA Sidorov and many others). Particular attention is paid to Russian-German scientific relations, thanks to which ...
Added: December 20, 2017
Afanaseva I., В кн. : Товарищество передвижных художественных выставок. К 150-летию со дня основания : материалы Международной научной конференции. : Государственная Третьяковская галерея, 2022. С. 296-310.
Жанровые картины Владимира Егоровича Маковского (1846–1920) по праву можно считать хрестоматийными образцами искусства передвижников. Художник на протяжении нескольких десятилетий принимал активное участие в жизни Товарищества передвижных художественных выставок, навсегда связав с ним свою творческую и общественную деятельность. В ноябре 1872 года он был единогласно принят в члены Товарищества, а в январе 1874 года — в ...
Added: November 24, 2022