?
Роль приемной семьи в психическом развитии ребенка
Гл. 5. С. 88-109.
Krasnov A. V., Вяткина Л. Б.
In book
Пермь : Пермский государственный гуманитарно-педагогический университет, 2013
Пермь : Пермский государственный гуманитарно-педагогический университет, 2013
Коллективная монография является одним из итогов работы временного творческого коллектива из профессорско-преподавательского состава кафедры психологии по проекту 032-Ф Программы стратегического развития ПГГПУ на 2012-2016 гг. В монографии представлены результаты нескольких направлений исследований - изучение взаимосвязей социально-психологических характеристик родителей, их отношений к детям; установок женщин на рождение детей; развитие когнитивной и личностной сферы детей от дошкольного ...
Added: June 22, 2014
Petrov M., Жукова М., Овчинникова И. et al., Экспериментальная психология 2020 Т. 13 № 4
В последние десятилетия было проведено значительное количество исследований, показавших, что опыт институционализации и ранней психосоциальной депривации оказывает негативное влияние на развитие человека. Важным аспектом оценки развития является исследование функционального состояния головного мозга в состоянии покоя. Целью данной работы является выявление изменений распределения спектральной мощности ЭЭГ в состоянии покоя у детей раннего возраста, проживающих в домах ...
Added: December 11, 2020
Orel E., Kulikova (Ponomareva) A., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2018 Т. 15 № 1 С. 107-127
Socio-emotional and personal development of a child is one of the key factors that determine the success of the educational process at its early stages. How successful the first steps of a child in his/her first year at school will be is certainly associated with the level of his/her personal, social and emotional development (Merrel, Bailey, 2008). The ...
Added: September 27, 2018
Orel E., Brun I. V., Kardanova E. et al., / Высшая школа экономики. Series PSY "Psychology". 2016.
It is well known that performance, both cognitive and noncognitive, in primary school is very important for children’s future outcomes. In this study we attempt to classify patterns of cognitive, social, emotional and personal development based on data from first-graders beginning their schooling. We use complex iPIPS (international Performance Indicators in Primary Schools) data – ...
Added: October 12, 2016
Children with Behavioral Problems in the First Grade of Russian School: Similarities and Differences
Orel E., Куликова Алена Александровна, / Высшая школа экономики. Series PSY "Psychology". 2016. No. WP BRP 66/PSY/2016.
Recent research indicates that behavioral problems may lead to low academic performance. The present study is aimed to discover, what differences exist between primary school students who meet a sufficient number of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) criteria and those who do not experience any behavioral problems, in terms of academic achievements in reading and ...
Added: January 24, 2017
Falikman M., Utochkin I. S., Markov Y. et al., В кн. : Когнитивная наука в Москве: новые исследования. Материалы конференции 19 июня 2019 г. : М. : Буки Веди, 2019. С. 513-517.
Исследования зрительного поиска обрели особую актуальность в современной когнитивной психологии как в связи с запросами практики (дизайн интерфейсов, медицинская диагностика, досмотр багажа и т. п.), так и в связи с фундаментальной проблемой взаимодействия восходящих и нисходящих процессов обработки зрительной информации. Проведено сравнительное исследование разных типов зрительного поиска (поиск по уникальному признаку, поиск по сочетанию признаков, ...
Added: October 9, 2019
Leontiev D., Lebedeva A., Kostenko V., Educational studies 2017 No. 2 P. 98-112
The paper presents a theoretical reconstruction of Lev Vygotsky’s project of theory of personality development and highlights Vygotsky’s relevance and heuristic value for the personality psychology of our days, especially positive psychology. The authors focus on several aspects of Vygotsky’s heritage. 1. General concept of personality within a non-classical framework. 2. The idea of self-mastery ...
Added: November 30, 2018
Falikman M., В кн. : От рождения до взрослости: Материалы международной конференции, посвященной 30-летию РБОО «Центр лечебной педагогики» 26–27 февраля 2019 г. : РБОО "Центр лечебной педагогики", Теревинф, 2019. С. 55-58.
В главе представлен обзор исследований роли совместного внимания в когнитивном и социально-эмоциональном развитии ребенка, нарушений совместного внимания при расстройствах аутистического спектра и возможностей коррекции этих нарушений. ...
Added: May 21, 2020
Tyumeneva Y. A., Khavenson T., Вопросы образования 2012 № 3 С. 113-140
One merit of Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) is that apart from a direct school students cognitive appraisal, it enables to collect information on teachers of these students, on their education, work experience and teaching practices. The first difference method was used to determine how teachers characteristics were associated with students achievements ...
Added: December 2, 2012
Emelyanova Y. B., Вестник Челябинского государственного педагогического университета 2010 № 2 С. 91-102
The article presents a review of foreign research studies of the possible effects of bilingualism on different aspects of cognitive development of an individual and on the process of the third language acquisition. Such effects are viewed as positive ones by most authors. ...
Added: October 5, 2012
Савенков А. И., Dvoinin A., Буланова И. С., Современная зарубежная психология 2022 Т. 11 № 3 С. 84-93
The article presents an analysis of modern research on international educational practices of distance learning from the point of view of psychological support of cognitive and psychosocial development of schoolchildren. There are three stages of the development of these studies: catching up, operational and advanced. In catch-up studies, the authors focus on the analysis of ...
Added: October 19, 2022
Ivanchenko G. V., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2008 Т. 5 № 3 С. 105-122
The article analyses the notion of metapathology introduced in the late works of A. Maslow. It characterizes personality disorders as a sequence of a decrease in humaneness, as a manifestation of social shortcomings. The article justifies that «Metapathological» variants which are not optimal for personality development can be regarded as dilemmas. ...
Added: October 12, 2012
Arsalidou M., Bachurina V., , in : Когнитивная наука в Москве: новые исследования. Материалы конференции 19 июня 2019 г. : М. : Буки Веди, 2019. P. 18-22.
Eye tracking is a non-invasive method that has proven invaluable in studying attention, cognitive control and other higher order mental processes. The term mental attentional capacity was introduced by Juan Pascual-Leone in the Theory of Constructive Operators within the framework of a neo-Piagetian approach to cognitive development, where it is also known as the M-operator. ...
Added: October 18, 2020
Leontiev D., Lebedeva A., Kostenko V., Вопросы образования 2017 № 2 С. 98-112
The paper presents a theoretical reconstruction of Lev Vygotsky’s project of theory of personality development and highlights Vygotsky’s relevance and heuristic value for the personality psychology of our days, especially positive psychology. The authors focus on several aspects of Vygotsky’s heritage. 1. General concept of personality within a non-classical framework. 2. The idea of self-mastery ...
Added: October 23, 2016
Kotova T., Kotov A. A., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2022 Т. 19 № 3 С. 626-641
The present article contains a review of contemporary research on the development of concepts in children in infancy and early childhood. Human concepts underlie such fundamental cognitive functions as thinking, problem solving, planning, and decision making. The study of children's formation of concepts has recently been gaining popularity in cognitive developmental psychology. The main topics ...
Added: October 18, 2022
Gordeeva T. O., Культурно-историческая психология 2020 Т. 16 № 4 С. 14-25
Система развивающего обучения Д.Б. Эльконина - В.В. Давыдова прошла большой путь, от экспериментальной программы до широкого признания в начальных школах России. В статье анализируются исследование, посвященные доказательствам эффективности системы развивающего обучения по показателям когнитивного развития и сформированности учебной деятельности. Выделены четыре основных категории результатов, по которым были обнаружены публикации отечественных исследователей - различия детей из ...
Added: September 6, 2020
Савенков А. И., Dvoinin A., Буланова И. С. et al., М. : Известия Института педагогики и психологии образования, 2022
В монографии представлен анализ международного опыта психологических исследований, концепция и методика психологического сопровождения когнитивного и психосоциального развития учащихся начальной школы в условиях дистанционного обучения.
Пособие адресовано педагогам высшей школы, специалистам в области психологии, педагогам, аспирантам, студентам и др. ...
Added: September 2, 2022
Чигирева Е. С., Иностранные языки в школе 2017 № 9 С. 48-54
The paper dwells upon the problem of the conceptual metaphors and similes functioning in the pedagogical discourse. The author considers two approaches to studying metaphors and similes in the pedagogical discourse – on the one hand, metaphors and similes are viewed as the means of conceptualisation of the teaching process, on the other hand, metaphors ...
Added: September 30, 2017
Shilmanskaya A., В кн. : Психологические проблемы смысла жизни и акме: Электронный сборник материалов XXII симпозиума. : ФГБНУ «Психологический институт РАО», 2017. С. 103-106.
В дaнной статье рассмотрены рaзличные трaктовки понимaния позиции, a именно:философское предстaвление понятия «жизненной позиции», понятие «позиции» кaк положения в обществе, группе, рaссмaтривaемое в психологии и социологии, понятие«позиции» кaк отношения. ...
Added: October 26, 2019
Korenkova M., В кн. : ОМСКИЕ СОЦИАЛЬНО-ГУМАНИТАРНЫЕ ЧТЕНИЯ – 2018 Материалы XI Международной научно-практической конференции, посвященной 25-летию факультета гуманитарного образования Омского государственного технического университета (Омск, 24–26 апреля 2018 года). : Омск : Издательство ОмГТУ, 2018. С. 57-62.
The article is devoted to the study of the popularity of personal trainings among the population of Russia. The search for the meaning of life and the desire for values of self-expression, which have replaced the values of survival, as well as global transformations, lead to the search for ways to meet the new demands ...
Added: November 10, 2018
Ukolova E., Кудрявая Н. В., Смирнова Н. Б. et al., М. : КноРус, 2021
The modern view on the problems of pedagogy in medicine and higher medical education is presented.
This book will help you navigate the main categories of pedagogy, understand the goals, principles, methods and forms of education in a medical university, identify pedagogical aspects in the activity of a doctor, as well as understand the role of ...
Added: October 29, 2020
Falikman M., Frontiers in Psychology 2021 Vol. 12 P. 1-4
Digital transformation of human mind is on the agenda in both cognitive and personality psychology. There is a number of approaches in cognitive science addressing the question how humans create culture, but less approaches address the issue of how culture transforms our ‘natural’ cognitive functions. One of such approaches, the cultural-historical psychology, was proposed almost ...
Added: February 3, 2021
Grishutina M., Kostenko V., / Издательский дом НИУ ВШЭ. Series WP BRP "PSYCHOLOGY". 2021. No. WP BRP 126/PSY/2021.
The development of possible self theory led to the introduction of new types of construct. However, the types are inconsistent with the original definition by Markus and Nurius (1986). Authors tend not to consider the phenomenon of agency, playing a crucial role in the motivational function of possible self. Thus, now in the literature, we ...
Added: October 14, 2021
Lyubimov L., Вопросы образования 2011 № 2 С. 193-204
Author discusses the most important and controversial issues associated with the project of educational standards for high school: a paradigm shift from "vseobuch" to "actionism", the need for teacher retraining, the changing nature of public control over the school and also the question of when new standards should be the implemented. Special attention is paid ...
Added: September 15, 2012