?
Религия как переживание? (феноменологический набросок)
Преподаватель XXI век. 2014. № 2. С. 222-242.
Religious feeling is specified on the basis of qualitative distinction between cognitive and none-cognitive structures of consciousness: using examples of biblical and talmudic extracts religious feeling is demonstrated in its special emotional traits – worldness, regularity, participation. It is declined traditional understanding of religious feeling as knowledge of God, image of God or world disguised as this image. Such understanding should be comprehended in view of uncertain broadened epistemology. This religious feeling specification shows religion as a special sphere of clean consciousness.
Research target:
Philosophy, Ethics, and Religious Studies
Priority areas:
humanitarian
Language:
Russian
Kirsberg I.W., Journal for the Study of Religions and Ideologies 2019 Vol. 18 No. 52 P. 142-155
This paper provides a foundation for a form of phenomenology, namely
phenomenological, that rejects the traditional phenomenology of religion in order to
provide a cognitive and non-theological discipline in the study of religion. Proposed
amendments to phenomenology are based on the ideas of E. Husserl. The simultaneous
strict distinction and necessary cooperation between facts and phenomena provided by the
impurity ...
Added: February 24, 2019
Kirsberg I. V., Вопросы философии 2014 № 8 С. 160-166
Demonstrating uncertain broadened understanding of epistemology as common ground of phenomenology and phenomenology of religion the article criticises it to propose new more strict variants of understanding of these disciplines. ...
Added: February 18, 2014
Kirsberg I. V., М. : Прогресс-Традиция, 2016
The book discusses possibilities of phenomenology in the studies of religion as knowledge and phenomenology. Distinguishing between studies of religion and theology, religionswissenschaftliche and theological phenomenology, pointing out pseudo-cognitive theological disguises, the book shows religion as a special feeling through its intentional traits in researches of structural-content peculiarities of the consciousness of early Christianity and ...
Added: December 26, 2016
Veretennikov A., М. : Изд-во РГГУ, 2019
В пятый выпуск Ежегодника по феноменологической фи- лософии вошли статьи, посвященные важнейшим феноменоло- гическим темам: событие, мир, интерсубъективность. В основе выпуска – материалы конференций, проведенных философским факультетом РГГУ в 2018 году: «От бытия к событию: пути пост- метафизического мышления» и «Алешинские чтения 2018: Ин- терсубъективность, коммуникация, солидарность». Кроме этого, в номере опубликованы русские переводы статей ...
Added: April 30, 2020
Упразднение самосознания и конституирование коллективного бессознательного в философии Густава Шпета
Afanasov N., Вестник Института мировых цивилизаций 2017 Т. 1 № 15 С. 8-14
Рассматривается понимание сознания в философии Густава Шпета. Автор показывает принципиальное значение концепта сознания как отправной точки для построения теории познания. Определяется переход от самосознания к социальному пласту бытия как основе рефлексии. ...
Added: October 23, 2017
Chernavin G., М. : Рипол Классик, 2021
В монографии на примере комментариев «платных троллей», а также на художественном и психопатологическом материале разбирается тезис Гуссерля «мир как действительность всегда есть». Феноменология и критика идеологии встречаются в пространстве философии литературы. Исследование сопровождается полевым материалом (интервью с выпускниками философских факультетов — «платными комментаторами») и дискуссией с современными русскоязычными философами. ...
Added: February 2, 2021
Chernavin G., Вестник Русской христианской гуманитарной академии 2020 Т. 21 № 1 С. 73-82
В работах Я. С. Друскина проводится то, что сам автор называет «радикальной феноменологической редукцией» к «внутреннему молчанию», которая, по его утверждению, позволяет агенту такой радикальной редукции «быть ничем». При этом Я. C. Друскин делает важную оговорку: его интересует «феноменологическая редукция, если она действительно есть…», т. е. ее существование не гарантировано. Такая оговорка придает «радикальной феноменологической ...
Added: March 17, 2021
Ugleva A. V., Философские науки 2010 № 7 С. 40-49
Статья является введением в творчество малоизвестного в России выдающегося современного французского философа-феноменолога и теолога Жана-Люка Мариона, с именем которого связан «теологический поворот во французской феноменологии». Она предваряет публикацию перевода статьи Мариона «Некоторые правила в истории философии», поэтому акцент в ней сделан на историко-философских и теологических исследованиях французского мыслителя и на значении феноменологического метода для его ...
Added: October 12, 2012
Kirsberg I. V., Философия и культура 2012 № 11 С. 29-38
В первой части статьи обосновано понимание богословия как не науки: по феноменологически выявляемым особенностям чувства в отличие от мышления показано ценностное, а не познавательное качество богословия. По особенностям взаимодействия чувства и мышления, соответственно с различением видов соподчинения ценности и знания, показана неоднородность богословия как дисциплины – с преобладанием ценностного. Таким же образом предусмотрено религиоведение – ...
Added: January 31, 2013
Kirsberg I. V., Jahrbuch fur Religionsphilosophie 2014 Vol. 13 P. 179-194
On the basis of qualitative distinction between cognitive and none-cognitive
structures of consciousness the article criticizes an idea of uncertain broadened
epistemology, using examples from phenomenology and phenomenology of religion.
The given attitude would allow strict research, deviating or reducing normative-valuable,
none-cognitive activity in these disciplines. Accordingly religion is sketched as nonecognitive
feeling (faith) that could inform nothing about God, ...
Added: March 26, 2014
Ryabushkina T., Антиномии 2017 Т. 17 № 4 С. 7-23
The claim that human understanding is grounded in receptivity of mind-independent reality, despite its historical anteriority and accordance with intuition of ordinary consciousness, becomes invalid in the process of development of phenomenological thought. The reason for denial of receptivity is a lack of conformity between separate sense data and concepts as involving unifying functions. An ...
Added: June 8, 2017
Chernavin G., Interpretationes. Studia philosophica europeanea 2014 Vol. 1 No. 2 P. 85-98
...
Added: November 13, 2014
Rutkevich A. M., Вопросы философии 2019 № 12 С. 118-131
The article holds the idea that for A. Kojève during his lecture course «Introduction
to Hegel's Reading» the central figure of the course was «Gestalt
» of the Intellectual. The author of the article emphasizes: the beginning
of the transition from Master–Slave relationship to the bourgeois
world, Kojève sees in times of the late Roman Empire, and with the ...
Added: December 18, 2019
Ryabushkina T., Философские науки 2011 № 4 С. 128-142
В статье обосновывается тезис о том, что попытка мыслить познание, необходимо предполагающее субъектно-объектное отношение путем рефлексии, сводящей это отношение к единству, обусловливает фундаментальную трудность традиционного понимания самопознания. ...
Added: October 10, 2012
Berlin, Brux., Oxford, Wien, Frankfurt am Main, NY, Bern : Peter Lang, 2014
Cet ouvrage cible la pratique qui est solidaire de la fondation de la connaissance réalisée par la phénoménologie, en voyant dans cette pratique la condition même de la formulation positive de son projet. Dans cette perspective, la critique sociale et la psychopathologie sont notamment les deux champs pratiques où la phénoménologie se trouve investie, par-delà ...
Added: November 13, 2014
Ischenko N. I., Антиномии 2018 Т. 18 № 3 С. 27-46
The subject of this article is Heidegger's existentially-ontological consideration of human being (Dasein) as the transcending structure. This article proves the conclusion that the interpretation of Heidegger's intentional consciousness as "transcendence"
means going beyond Husserl's phenomenology. Consequently, raising an issue of intentionality as a specific kind of Being (rather than cognition) Heidegger in contrast with Husserl ...
Added: October 21, 2018
Malinkin A. N., Вопросы философии 2015 № 11 С. 175-186
Two fundamental problems of the methodology of M. Scheler and K. Mannheim are in focus of this comparative analysis: the one of the rationals of a new sociocentric thinking which is represented in the sociology of knowledge, the another of the objectivity of cognition which is connected with the fending off the threat of the ...
Added: March 3, 2016
Chernavin G., Horizon. Феноменологические исследования 2013 Т. 2 № 1 С. 28-47
In this paper we treat the problematic of immanent teleology of experience in the boundaries of transcendental phenomenology, including problems such as the accomplishment of intention, adequate evidence, and implications of reason in experience. We bring special attention to the thematic of the Thing, which we treat as a “regulative idea” or as a τέλος. ...
Added: October 14, 2014
Miroshnichenko M., Философские науки 2020 Т. 63 № 4 С. 46-63
The paper is dedicated to the reconstruction of Alexander Piatigorsky’s observational philosophy within the context of the confrontation between two versions of the transcendental project of man-in-the-world. The first project accentuates the invariant functional organization of cognitive systems by abstracting from bodily, affective and phenomenological realization of this realization. On the contrary, the second project ...
Added: January 26, 2020
Chernavin G., Annales de Phénoménologie 2015 No. 14 P. 97-120
The article discusses the flexible or mouveable architectonics of phenomenological philosophy. The special attention is given to the problems of "Sinnbildung" and "Urstiftung". The phenomenology is considered to be not a philosophical system, but an open research project. ...
Added: April 8, 2015
СПб. : Алетейя, 2013
В сборнике представлены результаты исследований проблематики трансцендентного в современной философии, а также объяснение контекстов, которые возрождают эту проблему, несмотря на серьезную критику как данного понятия, так и этой онтологической схемы. В нём проводится всестороннее и аргументированное обоснование актуальности критики, а также реставрации трансцендентного в рамках наиболее влиятельных контекстов современной философии, таких как аналитическая философия, феноменология, философия пост-структурализма. ...
Added: November 17, 2013
Ryabushkina T., Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Философия 2014 Т. 12 № 4 С. 24-30
The author argues that the classical method of transcendence of the experience bases on temporality and substantiality – the structures that are found by the way of reflection. In classical theory the basis of the experience lies beyond the world of objects. Phenomenologists deny that decision because of its formal character. For Sartre self-consciousness is ...
Added: December 6, 2014
СПб. : Алетейя, 2012
Попытки философского осмысления проблем языка, мышления и культуры объединяют представителей самых различных школ и направлений социально-гуманитарной мысли. Возникающие здесь сложные и многоуровневые взаимосвязи, характеризающие символическое измерение бытия человека и культуры, образуют проблемное поле, чрезвычайно актуальное не только для лингвистики и культурологии, но и для широкого круга гуманитарных дисциплин.
В этой связи представляется интересным очертить панораму вопросов, ...
Added: October 25, 2012
Kirsberg I. V., Философские науки 2013 № 11 С. 67-82
The article shows the importance of studying religion as a special state of consciousness for general religious study. Such approach allows to focus on examining specifics of religion, on details of the believer's lifeworld without turning to the world as it is. The examples of text, body and law demonstrate christological determinacy of the Apostle ...
Added: November 26, 2013