?
Когда сходят лавины
Вопросы образования. 2013. № 3. С. 230-235.
Language:
Russian
Keywords: высшее образование
Oxford : Oxford University Press, 2018
Higher Education has become a central institution of society, building individual knowledge, skills, agency, and relational social networks at unprecedented depth and scale. Within a generation there has been an extraordinary global expansion of Higher Education, in every region in all but the poorest countries, outstripping economic growth and deriving primarily from familial aspirations for ...
Added: October 17, 2016
Nazarova I. B., Образовательные технологии 2014 № 3 С. 69-77
В университетах созданы условия для перевода отношений с преподавателем на контрактую основу. Контракт позволяет преподавателю осуществлять выбор развития карьеры и принцип формирования заработной платы. Университет принимает на себя обязательства предоставить преподавателю возможность выбора материального вознаграждения и других условий, необходимых для успешной профессиональной работы. ...
Added: October 22, 2014
Nagornov V., Perfilieva O. V., Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика 2010 № 4 С. 60-87
В статье представлен анализ опыта взаимодействия российских федеральных университетов с региональным сообществом. На примере двух российских федеральных университетов, СФУ и ЮФУ, анализируются формы участия вузов в развитии региона, возможности построения нового уровня взаимоотношений между образовательными учреждениями, властью, бизнесом и обществом в ходе продолжающейся модернизации образования. Особое внимание уделяется общим чертам и существенным различиям моделей интеграции ...
Added: September 30, 2012
Voevodskiy A., Электронный научно-образовательный журнал "История" 2016 Т. 7 № 3
In his paper A. V. Voevodsky analyzes the Russian-South African interaction in the sphere of the higher education. The author considers historical background of relations of two countries in this area during the Soviet period. Untill 1990 th these contacts were developed mainly through two main forces of liberation movement in apartheid era — ANC ...
Added: July 11, 2017
Prakhov I., Вопросы образования 2009 № 2 С. 108-120
Основные модели перехода «школа — вуз» рассматриваются в контексте требований, предъявляемых вузами к абитуриентам. Четыре образовательные системы — американская, британская, скандинавская и европейская континентальная — отличаются степенью централизованности, селективности и доступности. В централизованной образовательной системе существуют единые для всей страны государственные стандарты, в то время как при наличии децентрализованной системы вузы имеют право самостоятельно определять ...
Added: August 10, 2009
Bershadskaya M., Voznesenskaya Y., Faculty of Political Sciences and Sociology, University Complutense, 2021
Challenges of the 21st Century:
Democracy, Environment, Inequalities, Intersectionality
This IV ISA Forum of Sociology will be our first virtual Forum, with over 800 sessions, more than 3,000 papers and the participation of sociologists from 125 countries.
This Forum will be a unique opportunity to gather our research results and analyses of the extraordinary time we live and ...
Added: March 23, 2021
Ampilogov A. I., Prakhov I., Yudkevich M. M., / Высшая школа экономики. Series EDU "Education". 2013. No. 12.
The introduction of the Unified State Exam (USE) has simplified the process of university entry by decreasing transaction costs associated with the application process. The new system allows applicants to apply to several higher education institutions at the same time. However, many students do not take advantage of this opportunity and apply only to a ...
Added: September 25, 2013
Arhipov A., В кн. : Многоуровневая языковая подготовка специалистов в высшей школе: проблемы и перспективы развития. : Ростов н/Д : Южный федеральный университет, 2014. С. 79-82.
В сборнике трудов IV международной научно-практической интернет-конференции "Многоуровневая языковая подготовка специалистов в высшей школе: проблемы и перспективы развития" вошли статьи ведущих преподавателей иностранных языковых вузов России, ближнего и дальнего зарубежья. ...
Added: October 9, 2014
Fridman A., Вербецкий А. Д., Экономическая политика 2014 № 6 С. 137-160
The paper focuses on the specifics of government regulation of higher education market in Russia. We propose a theoretical model of price competition between universities under vertical differentiation, where each university provides services in accordance with state-funded quota and sets the price for the services produced above this quota. It is shown that efficient allocation ...
Added: January 12, 2015
Boston, Rotterdam, Taipei : Sense Publishers, 2016
In this book it is discussed and reflected how HEIs are coping with the demands placed on them and how the various dimensions of change are intertwined. In particular, the following questions are discussed:
How do governance regimes steer higher education institutions? This part of the book focuses its attention on how higher education and research institutions ...
Added: August 1, 2016
Zair-Bek S. I., Belikov A., Сергеев Ю. Н., Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук 2016 № 10 (93) С. 103-105
В статье раскрывается понятие "доступная среда для инвалидов" применительно к высшему образованию на основе анализа результатов мониторинга занятости и трудоустройства инвалидов-выпускников организаций высшего образования в России ...
Added: December 22, 2016
Максимова М. В., Этуев Х. Х., Фролова О. В., Информатика и образование 2023 Т. 38 № 4 С. 14-27
В эпоху четвертой промышленной революции активно ведутся исследования по изменению построения программ высшего образования, соответствующих современным технологическим достижениям. С развитием технологий перед современной системой образования встает вопрос о внедрении адаптивной самодостаточной среды обучения для удовлетворения запросов рынка труда и потребностей обучающихся в персонализированном подходе в обучении. Адаптивное персонализированное обучение в электронной информационно-образовательной среде позволяет создавать ...
Added: October 24, 2023
Kotomina O., Вестник Пермского университета. Серия: Экономика 2022 Т. 17 № 3 С. 321-337
Higher education plays an important role in promoting the concept of sustainable development and achieving the 2030 UN goals. In modern society, higher education institutions act as educational and research centers and impact the economy, politics, and social sphere of the region. At the same time, unlike the world's leading universities, Russian higher education institutions ...
Added: October 28, 2022
Smolentseva A., Higher Education 2017 Vol. 74 No. 6 P. 1091-1108
This paper studies transformations in the role of higher education in Russia as represented in official Soviet and post-Soviet policy documents between the 1950s and 2013. The focus is on the categories defining the purposes and tasks of higher education in the larger context of society and economy. There is a basic dichotomy in relation ...
Added: February 21, 2017
Poldin O. V., Valeeva D., Yudkevich M. M., Applied Economics 2015 Vol. 47 No. 44 P. 4728-4740
Social influence is an important factor in learning and decision-making. We estimate peer influence on student choice of specialization using data on undergraduate students of a Russian university. Information about individual social ties has been gathered from a questionnaire survey. We show that specialization choice is significantly influenced by friends as well as by study ...
Added: July 2, 2015
Solntsev S., Вопросы образования 2015 № 3 С. 208-229
We review the most widespread theoretical models of demand for higher education. We use weekly Vedomostipublications on appointments of senior executives in Russian companies and Russian branches of foreign companies from the late 1999 to the late 2009 to analyze the education level of Russian senior executives: what first higher education they reseived and where; ...
Added: September 28, 2015
Timokhovich A. N., В кн. : Актуальные проблемы управления: материалы 16-ой Всероссийской научно-практической конференци. : М. : Издательский дом ГУУ, 2011. С. 237-241.
В статье рассматриваются социально-психологические основания восприятий инноваций в образовании. ...
Added: March 16, 2014
Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2015
Сборник статей подготовлен группой экспертов Федерального ресурсного центра по сотрудничеству в сфере образования Россия — Франция Министерства образования и науки Российской Федерации, а также Российско-французского центра образования и консалтинга Института государственной службы и управления РАНХиГС.
Авторы, статьи которых легли в основу сборника, давно и плодотворно занимаются исследованиями различных сфер сотрудничества Франции и России и представляют ведущие ...
Added: May 5, 2015
Shirkova N., Марченко А. А., Иванова Г. П., Социально-гуманитарные знания 2022 № 5 С. 12-15
В представленной статье на основе научного осмысления литературы и собственных эмпирических исследований рассматривается сущность и специфика социокультурной адаптации иностранных обучающихся. Авторами были проанализированы факторы, влияющие на успешность данного процесса, а также представлена авторская программа поддержки и сопровождения иностранных студентов. Значимость разработанной программы заключается в необходимости обеспечения улучшения процесса адаптации иностранных студентов, обучающихся в российских вузах, ...
Added: January 23, 2023
Zamyatnina E., Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены 2017 № 3 С. 163-176
Based on the full-time enrollment data in the Russian universities in 2011—2016, the paper provides an analysis of gender-related preferences among the applicants. Specialties where the share of the representatives of the same gender exceeded two-thirds on a regular basis are marked as «male» or «female». Those specialties where there is relative parity of men ...
Added: November 2, 2019
М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2016
20–22 октября 2016 г. в Москве прошла VII Международная конференция Российской ассоциации исследователей высшего образования. Седьмой год подряд конференция собирает ведущих российских и зарубежных исследователей. Поиск ответов на актуальные вопросы современного образования ведется на стыке наук, представителями разных научных направлений, так или иначе связанных с проблемами высшего образования.
На этот раз ключевая тема конференции отражала современные ...
Added: December 28, 2016
Melikyan A., Вопросы образования 2014 № 3 С. 100-117
We present results of a study of 27 existing international university networks created in different years and comprising 1,119 member organizations from 117 countries. We have analyzed information both posted on their official websites and publicly available online, as well as annual reports on activities of international university networks, their strategic development plans, texts of ...
Added: October 10, 2014
Kryuchkova S. E., Известия МГИУ. Социальные и гуманитарные науки 2011 № 2(22) С. 15-20
Статья посвящена анализу глобальных изменений, которые происходят в мировой системе высшего образования. Рассматриваются дискуссии о роли европейских университетов в развитии общества и экономики, основанной на знаниях. Автор обосновывает необходимость развития инновационого потенциала высшей школы через новые формы интеграции учебного и научного процессов, в числе которых ключевое место занимают государственные целевые программы. ...
Added: January 24, 2013
Rozanova N. M., Terra Economicus 2010 Т. 8 № 1 С. 142-153
An oblique decrease of interest to economic theory from students and teachers can be observed in contemporary universities. How to make classes of economic theory more vivid and more real? How to activate surreptitious resources of students and stimulate them for self-reliant search for answers to the most important economic questions? These problems are discussed ...
Added: October 31, 2012