?
У истоков манги: монтаж в свитках ХII века // Изотекст-2011: Статьи и комиксы. М.: Рос. гос. б-ка для молодежи, 2011.
С. 70-73.
In book
М. : Российская государственная библиотека для молодежи, 2011
Fedorova A., Японские исследования 2018 № 3 С. 34-48
В статье рассмотрен период в истории Японии, когда кинематограф этой страны, всегда развивавшийся в диалоге с Западом, стремился стать воплощением исключительно «японского» культурного наследия. Поиски «чистого» национального стиля были продиктованы ростом национализма и политической конфронтацией с Западом, а также отсутствием коммерческого успеха японских кинофильмов на международной арене. Попытки наиболее прогрессивных киностудий модифицировать свою продукцию, приблизив ...
Added: September 27, 2018
Samutina N., Новое литературное обозрение 2019 № 160 (6/2019) С. 307-321
The article introduces first results of 3-years research on practices of manga reading in Russia. It builds upon participant observation in manga reading communities, focus groups, expert interviews and an online survey (1545 participants). The article gives information about age and geographical scope of Russian manga readers, characterizes reading contexts and the main influences of ...
Added: October 29, 2019
Magera Y., В кн. : Изотекст: Сборник материалов III конференции исследователей комиксов 04 апреля 2018 г. : М. : Российская государственная библиотека для молодежи, 2018. С. 115-130.
The article illuminates a literary genre kaidan, which in Japanese means "stories about the extraordinary". The characters of such stories are usually fantastic creatures called yokai, whose visual image came to us thanks to the woodblock prints of the Edo period artists, and was later popularized in modern Japanese pop culture with a light hand ...
Added: October 30, 2018
Magera Y., В кн. : Ежегодник Япония. 2021. Т. 50.: М. : Наука, Восточная литература, 2021. С. 342-357.
The article discusses the concept coined by Japanese manga researcher Natsume Fusanosuke. In comparison with other researchers who pay attention to the plots in manga, Natsume Fusanosuke paid his attention to the
visual components: signs and symbols in manga, as well as the type of lines and functioning of the panel. This approach is related to the field of ...
Added: October 28, 2021
Першеева Александра, М. : Т8, Пальмира, 2020
This study examines the history of video art as a special form of moving image that consistently violates the rules and traditions developed in cinema and on television. Alexandra Persheeva shows how, with the help of montage, it is possible to push together not only images, but also entire discursive fields, how meanings arise at the ...
Added: June 17, 2020
Magera Y., В кн. : Манга в Японии и России: Субкультура отаку, история и анатомия японского комикса. Вып. 1.: Кабинетный ученый, 2015. С. 184-224.
В статье рассматривается процесс того, как, начиная с конца 1990-х гг., отечественные художники и сценаристы приобщались к стилистике японских комиксов. Выявляются особенности первых работ в стиле манга и прослеживаются ключевые события, которые привели к появлению так называемой "русской манги". Анализируется творчество российских авторов манги, получивших известность не только у себя на родине, но и за рубежом. ...
Added: October 9, 2018
Magera Y., В кн. : Yokai. Энциклопедия японских демонов, призраков, оборотней и монстров. : Альт Граф, 2022. С. 10-19.
Японский фольклор славится своими монстрами. Особенно выделяются призраки юрэй и ёкай (妖怪, от яп. ё — «волшебный», кай — «странный, загадочный») — причудливые создания, похожие на людей или животных, но с более длинными конечностями, ртом на затылке, множеством глаз или другими отклонениями.
Историям об этих существах, пришедших из сказок и легенд, посвящен целый жанр японской литературы ...
Added: October 25, 2022
Kukulin I., М. : Новое литературное обозрение, 2015
This book examines shifts in the meaning of montage in different historical situations and in various artistic media, including literature, cinema, theater, and visual arts. Its scope includes literature and art of Soviet Russia (both official and unofficial), Germany, France, and the United States from 1910 to the 2010s. While this book does not provide ...
Added: October 19, 2015
Magera Y., Максимова Е. С., В кн. : Практики и интерпретации: журнал филологических, образовательных и культурных исследований. Т. 8. Вып. 2.: Ростов н/Д : Южный федеральный университет, 2023. С. 7-20.
Added: December 7, 2023
Magera Y., В кн. : Сборник VII конференции молодых японоведов «Новый взгляд», 22–23 октября 2015 г., Москва. : М. : ООО "Спектр", 2016. С. 207-216.
В статье анализируется манга «Гусеница» (Имомуси), созданная в 2009 году художником Маруо Суэхиро и представляющая собой адаптацию одноименного рассказа Эдогавы Рампо. Данный рассказ был написан Эдогавой Рампо в 1936 году в ответ на события военной интервенции в Сибири и в дальнейшем подвергся цензуре. Одноименная манга позволяет достроить некоторые фрагменты текста и раскрыть эстетику жанра эро-гуро-нансэнсу, оказавшую значительное влияние на ...
Added: October 9, 2018
М., Екатеринбург : Фабрика комиксов : Кабинетный ученый, 2023
В книге собраны статьи российских и зарубежных исследователей комиксов. Всего представлено шесть разделов, в которых изучение комиксов распределяется в соответствии с географической или тематической принадлежностью. Седьмой выпуск сборника посвящен преимущественно протокомиксным формам, комиксам и анимации России и азиатского региона, хотя и не исчерпывается только этими направлениями. Первый раздел описывает историю развития русского комикса, начиная с его истоков на лицевых изразцах, в русской почтовой открытке и лубке, на детском рисунке-переделке. Второй ...
Added: November 2, 2023
Samutina N., , in : Manga, Comics and Japan: Area Studies as Media Studies. : Routledge, 2019.
This article combines Media Studies' and Fan Studies' approaches to such phenomenon as global manga spread, highlighing the role of participatory cultures and fan communities in the distribution, translation and interpretation of manga in Russia. The first part of the article is dedicated to participatory cultures as a concept and cultural reality in Russia, to differences between ...
Added: December 8, 2018
М. : Российская государственная библиотека для молодежи, 2011
Вниманию читателей предлагается очередной сборник статей и комиксов, подготовленный сотрудниками Российской государственной библиотеки для молодежи.
По традиции, в сборник вошли статьи по истории и теории комикса от российских и зарубежных авторов, а также впервые демонстрируемые отечественной публике комиксы Тимо Мякеля, Андрея Аринушкина, Аскольда Акишина, Дилана Хоррокса, Уоррена Плиса и Бенжамина Диксона, и молодых авторов — Meethos ...
Added: August 19, 2019
Magera Y., Ценности и смыслы 2023 № 3 (85) С. 112-143
Many researchers of Japanese comics usually pay attention to the differences of manga from comics of other countries. In addition to the fact that Japanese manga introduces the reader to Japanese life, culture and value system, it has a number of specific features, including the publication format and black-and-white printing, the order of reading from ...
Added: June 26, 2023
Anastasia Fedorova, Cinema Studies 2015 No. 10 P. 4-27
This paper approaches the problem of cultural exchange in cinema by considering the work of a prominent Japanese documentary filmmaker Kamei Fumio (1908-1987). Prior to becoming a film director, Kamei spent two and a half years living in the Soviet Union (1929-1931) and later continued to play an important role as a cultural mediator between ...
Added: October 1, 2017
Magera Y., В кн. : Изотекст-2011: Статьи и комиксы. : М. : Российская государственная библиотека для молодежи, 2011. С. 74-84.
Added: August 19, 2019
Samutina N., , in : Orientaliska studier. 2018. V.156. Special Issue: Manga, Comics and Japan: Area Studies as Media Studies. : Stockholms universitet, 2018. Ch. 16. P. 214-229.
This article combines Media Studies' and Fan Studies' approaches to such phenomenon as global manga spread, highlighing the role of participatory cultures and fan communities in the distribution, translation and interpretation of manga in Russia. The first part of the article is dedicated to participatory cultures as a concept and cultural reality in Russia, to differences between ...
Added: October 29, 2019
Fedorova A., Научное мнение 2015 № 5.1 С. 170-179
Решающую роль в становлении этических и эстетических принципов кинодокументалистики в Японии сыграла творческая и теоретическая деятельность режиссера Камэи Фумио, обучавшегося в 1929–1931 гг. в Советском Союзе. Анализ статей и интервью Камэи позволит нам обосновать неоднозначный статус режиссера, одновременно воспринимающегося основоположником и отступником от японской кинотрадиции. ...
Added: October 16, 2017
Magera Y., В кн. : Изотекст: Сборник материалов II Конференции исследователей рисованных историй 17-19 мая 2017 г. : М. : Российская государственная библиотека для молодежи, 2017. С. 75-82.
Discusses the works of Japanese manga authors of the 1970s – Takemiya Keiko and Hagio Moto, who created a new genre shounen-ai (boy’s love). This genre of manga is intended for female audiences and developed in Japan, but was experienced a considerable influence of European art, especially French literature and cinema. ...
Added: October 9, 2018
Levchenko J., Laboratorium. Журнал социальных исследований 2021 Т. 13 № 3 С. 192-195
Sergei Oushakine's book, which analyzes the history of the optical turn in Russian culture after the Bolshevik Revolution, is written with almost no references to related research. It's quite explainable, because with rare exceptions, texts on montage available in Russian either tell the stories of the people who invented montage (like Sergei Eisenstein or Alexander Rodchenko) or teach ...
Added: January 25, 2022
Magera Y., Вестник РГГУ. Серия «Литературоведение. Языкознание. Культурология» 2022 № 7(2) С. 225-244
Japanese manga author Mizuki Shigeru is often regarded as a popularizer of traditional monster imagery. He created not only entertaining comics, but also popular science illustrated catalogs and encyclopedias, becoming the largest researcher and collector of Japanese folklore after ethnographer Yanagita Kunio. For his educational activities, he was awarded a number of awards and prizes. ...
Added: December 19, 2022
Magera Y., Искусство кино 2019 № 5/6 С. 229-237
Japanese culture is famous for unique folklore, where monsters called yokai have become very popular. The visual appearance of many yokai occurred in the Edo period (1603-1868) and came to us thanks to the books printed by woodblock printing. The irrepressible imagination of Japanese artists of that time gave rise to amazing creatures, who continue ...
Added: June 23, 2019
Magera Y., В кн. : Мир комиксов-2020: диафильм, супергерои, японская субкультура. : Екатеринбург : Фабрика комиксов, 2020. С. 181-193.
Tezuka Osamu is one of the first manga author, who started to transform
works of classical literature into the language of Japanese comics. Among his works we can
distinguish comic adaptations of Goethe’s “Faust” and “Crime and Punishment” by Dostoevsky.
Those works, according to the assurances of Tezuka Osamu, were created by him in order
to introduce the younger ...
Added: October 12, 2020
Stockholms universitet, 2018
This year’s final issue of Orientaliska studier consists of papers initially
given at the conference on Manga Studies held at Stockholm University,
Department of Asian, Middle Eastern and Turkish Studies from
6-8 September. The conference was arranged on the occasion of the
150th anniversary of the establishment of diplomatic relations
between Sweden and Japan. A wide variety of topics within ...
Added: October 29, 2019