?
Креативность: имеет ли размер значение?
С. 558-559.
Language:
Russian
Publication based on the results of:
In book
М. : Институт психологии РАН, 2016
Isaeva O., Savinova S. Y., Организационная психология 2020 Т. 10 № 3 С. 69-84
Abstract. Purpose. To evaluate future managers’ soft skills using psychological methods and graphology. Design. Future managers’ soft skills evaluation (determination, communicability, critical thinking, creativity, flexibility of thinking) took place in 3 stages. In the first stage, soft skills development was evaluated by methods of psycholog- ical diagnostics. In the second stage, soft skills assessment was carried out using graphological expertise. ...
Added: March 28, 2020
Avdeenko N., Денищева Л. О., Краснянская К. А. et al., Вопросы образования 2018 № 4 С. 282-304
This study is part of the OECD Center for Educational Research and Innovation’s project Teaching, Assessing and Learning Creative and Critical Thinking Skills in Education and uses action research methodology. It seeks to elaborate a teaching format to develop 21st century skills within the framework of a particular school subject, making participation in such classes ...
Added: December 13, 2018
Mikhailova A., Пинская М. А., Психологическая наука и образование 2022 Т. 27 № 6 С. 36-45
This article examines the change in teachers’ beliefs regarding new educa- tional outcomes and new forms of using digital tools . For six months, 18 teach- ers developed and conducted lessons that form students’ critical and creative thinking . At the same time, ICT tools were used not only by the teacher, but, most importantly, ...
Added: January 27, 2023
Lebedeva N., Bushina E., В кн. : Психология - наука будущего Материалы V Международной конференции молодых ученых, 28‐29 ноября 2013 года. : М. : Институт психологии РАН, 2013. С. 356-357.
Современное состояние изучения креативности и креативного поведения заключается в том, что креативность является не только индивидуальным, но и социальным продуктом: все составляющие креативности должны изучаться с учетом социокультурной среды, в которой вырос человек. На данный момент, несмотря на существующий в российском обществе запрос на точное понимание детерминант креативного поведения, широкомасштабных исследований, аналогичных западным [Sternberg,1988; Gardner, ...
Added: December 5, 2013
М. : Канон+, 2013
В книге анализируются проблемы творчества с позиции новейших достижений когнитивной науки и неклассической эпистемологии. Рассматривая творчество в контексте эпистемологических проблем, авторы книги развивают новые, нетрадиционные подходы телесный, натуралистический, конструктивистский, нелинейно-динамический, феноменологический. Исследуются личностные особенности творчески одаренных людей, механизмы функционирования креативного мышления и работы творческой интуиции, способы развития и тренировки креативного мышления, креативность при создании систем ...
Added: November 9, 2013
Kharkhurin A. V., Altarriba J., Bilingualism: Language and Cognition 2016 Vol. 19 No. 5 P. 1079-1094
This study explores the hypothesis that language of testing and mood states can influence creativity in bilinguals. Arabic-English bilingual speakers were induced into positive or negative mood states using film clips and recall-of-events procedures. Then, participants’ creativity was assessed with the Abbreviated Torrance Test for Adults. Participants were tested in either English or Arabic. A ...
Added: July 23, 2019
Korotaev S., В кн. : XV апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: в 4-х книгах. Кн. 3.: М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2015. С. 340-349.
В качестве одной из причин отставания России в сфере инноваций могут рассматриваться устаревшие управленческие и трудовые практики, препятствующие реализации креативных способностей российских профессионалов. В то время как отечественные менеджеры проявляют определенный консерватизм, выражая сомнение в эффективности иностранных управленческих практик в российских условиях, можно предположить, что формирование новых подходов к управлению происходит в смешанных коллективах, состоящих ...
Added: April 8, 2015
Knyazeva H., Вестник Томского государственного педагогического университета 2011 № 10 С. 191-199
Science develops today, when generating more and more complex transdisciplinary structuresof knowledge. Just on the transdisciplinary fields of knowledge, a constructive dialogue between specialists of different disciplines is carried out, new knowledge arises, breakthroughs in the understanding of the world occur. Some peculiarities of transdisciplinarity, its differences from interdisciplinarity and multidisciplinarity, are under consideration in ...
Added: November 11, 2013
Bultseva M. A., Lebedeva N., Культурно-историческая психология 2019 Т. 15 № 3 С. 51-59
Intercultural contacts can be both destructive and beneficial to creativity, depending on the characteristics of acculturation. The aim of this study is to identify the relationship between intercultural experiences, acculturation expectations and creativity of Russian students in the context of internationalizing educational environment. Using quantitative methods on a sample of 272 Russian students (average age ...
Added: October 11, 2019
Poddiakov A., М. : Национальное образование, 2016
Книга посвящена психологии исследовательского поведения. В ней анализируются методология и стратегии исследовательского поведения, а также различные виды взаимодействия и взаимопроникновения исследовательского поведения, интеллекта, творчества и игры. Показана роль самостоятельной исследовательской деятельности в познавательном, социальном и личностном развитии ребенка.
Обсуждаются особенности диагностики исследовательского поведения, интеллекта и творчества. Показаны ошибки и внутренние противоречия тестов креативности как «стандартов измерения ...
Added: October 14, 2015
Bushina E., Lebedeva N., В кн. : Теоретические проблемы этнической и кросс-культурной психологии: Материалы Четвертой международной научной конференции 30-31 мая 2014 г. В 2 т. Т. 1.: Смоленск : Смоленский гуманитарный университет, 2014. С. 158-161.
Using confirmatory factor analysis such types of creative behavior as visual creativity, literature, craft, performance and organizational creativity were identified. The study also revealed the existence of a generalized factor of creativity. Literature and visual creativity brings the greatest contribution in the generalized factor. ...
Added: June 1, 2014
Двойнин А.М, Троцкая Е. С., Психологическая наука и образование 2022 Т. 27 № 2 С. 42-52
The article provides an overview of modern works devoted to the study of cognitive predictors of academic success. The general patterns of forecasting are revealed: the most powerful and universal predictor of academic success at different stages of school education is psychometric intelligence; creativity is less significant and rather unstable. It is argued that these ...
Added: August 12, 2022
De Marchis G., Shchebetenko S., Anales de Psicologia 2023 Vol. 39 No. 3 P. 505-516
Creativity is becoming one necessary human skill in a world where robots increasingly outperform people in daily routines. In order to efficiently develop creativity as a research field, scholars need to know where they are. We employed a bibliometric approach to study themes and characteristics of creativity research in Spain. The results indicated that the ...
Added: June 8, 2022
Spiridonov V., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2012 Т. 9 № 3 С. 122-130
Традиционно креативность понимается как стабильное свойство личности или познавательной сферы, неподверженное целенаправленному изменению в экспериментальных условиях. Проведенное с помощью семантического прайминга исследование показало ошибочность подобных представлений в отношении вербальной креативности. Использование в качестве праймов редких и частотных ответов на тест использования предметов Гилфорда привело к статистически значимым различиям по оригинальности ответов между группами испытуемых, получивших ...
Added: August 5, 2013
Knyazeva H., В кн. : Проблема воображения в эволюционной эпистемологии. : М. : Институт философии РАН, 2013. С. 30-51.
В статье анализируется феномен ментальных образов (mental imagery) и его связь со способностью воображения. Особое внимание уделяется историко-философскому контексту возникновения этих понятий в воззрениях Джорджа Беркли, Дэвида Юма, Вильгельма Вундта и Уильяма Джеймса, понимавших идею как ментальный образ. Проводится анализ таких особенностей ментальных образов, как быстрота смены, калейдоскопичность, живость визуальной картины, непроизвольность, спонтанность, эмерджентность. Воображение ...
Added: November 8, 2013
Kharkhurin A. V., , in : An Introduction to Bilingualism: Principles and Processes. : NY : Routledge, 2018. Ch. 8. P. 159-189.
This chapter provides an overview of empirical research on the relationship between bilingualism and creativity. It focuses on the creative performance of bilingual and monolingual children and adults. After reviewing the empirical findings, the chapter discusses their methodological issues and provides their theoretical interpretation. One of the major methodological glitches contaminating not only bilingual creativity ...
Added: July 22, 2019
Kharkhurin A. V., Charkhabi M., Symmetry 2021 Vol. 13 Article 343
The study is a part of a research project, which explores the role of creative perception in creative behavior. We operationalized creative behavior as an ability to overcome structured imagination, as measured by the Invented Alien Creature test, and operationalized creative perception as a preference for complexity and asymmetry, which we assessed using a standard ...
Added: February 22, 2021
М. : Благотворительный фонд «Вклад в будущее», 2023
Книга разъясняет, что такое "мягкие" и "жесткие" навыки, как они связаны с различными компетентностями и грамотностью. Предлагаются практические методики развития и оценивания "мягких" навыков, таких как: критическое мышление, креативность, взаимодействие с людьми, управление собой. Приводятся примеры учебных заданий и сценарии уроков. Обсуждается место "мягких" навыков в учебной программе, а также подготовка педагогов для работы с "мягкими" навыками. ...
Added: January 24, 2024
Kharkhurin A. V., Kashirskaya E., В кн. : Человеческий потенциал: современные трактовки и результаты исследований. : М. : Всероссийский центр изучения общественного мнения, 2023. С. 278-304.
Added: February 17, 2024
Bultseva M. A., Общественные науки и современность 2020 № 1 С. 132-147
Numerous foreign studies have shown that intercultural interactions can stimulate creativity when a person is adapted enough to such an experience. Intercultural competence can be seen as an indicator of such adaptation. However, recent studies have shown ambiguous relationship between components of intercultural competence and creativity. This study is a qualitative analysis of the perception ...
Added: March 17, 2020
Lebedeva N., Bushina E., Cherkasova L. L., Общественные науки и современность 2013 № 4 С. 28-42
The current study examines the interrelations of values and social capital with attitudes towards innovation. The sample consists of respondents (N = 1238) from four Russian regions – Central, Far Eastern, Volga and North Caucasian federal districts. The participants of the study were asked to fill in a questionnaire, which included the Schwartz value survey ...
Added: September 17, 2013
Медведев Б. П., Yagolkovskiy S. R., В кн. : Творчество в современном мире: человек, общество, технологии: Материалы Всероссийской научной конференции, посвященной 100-летию со дня рождения Я.А. Пономарева. : Институт психологии РАН, 2020. С. 85-86.
Представлены результаты 3 экспериментов, в рамках которых рассматривалось влияние на функциональную фиксированности выполнения заданий по называнию объектов, у которых функциональное свойство (ФС) целевого предмета (способность выполнять стандартную функцию целевого предмета) выражено в меньшей степени. ...
Added: October 28, 2021
Fedorova A., В кн. : Бизнес-психология - современный ресурс развития организаций (Business Psychology: new resources for organizational development) / Материалы Международной научно-практической конференции "Бизнес-психология - современный ресурс развития организаций. : М. : СГУ, 2016.
Влияние эмоционального состояния на творческое мышление человека неоднозначно. Так, отрицательные эмоции могут играть как мотивирующую роль, так и являться сильнейшим стрессором. Положительные же либо стимулируют к новым достижениям, либо дают недостаточно напряжения для начала выполнения работы. В нашем исследовании проверялась гипотеза о том, что индукция положительной эмоции будет способствовать повышению креативности при дефиците времени (Болотова ...
Added: December 3, 2016
Khestanov R., Социологическое обозрение 2018 Т. 17 № 3 С. 173-196
With the rise of the concept of “culture”, numerous attempts were made to integrate it into state policy, but failed. “Culture” then required a clear and unambiguous definition. A new effort, known as the “debate about cultural and creative industries”, was undertaken in a new historical context at the beginning of this century. This article ...
Added: October 6, 2018