?
Стало ли российское образование эффективнее за восемь лет? (на данных международного исследования PISA)
С. 565-574.
Larina G., Kuzmina Y.
In book
М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2014
Poddiakov A., Образовательная политика 2012 № 6 С. 34-53
In 2012 the Programme for International Student Assessment (PISA), for the first time in the history of large-scale assessments, included a new type of problems called “interactive problems”. This article will analyze the problems. The research area behind it is the psychology of complex problem solving in a complex multi-factor environment which involves search, experimenting ...
Added: November 16, 2013
Malik V., Longitudinal and Life Course Studies 2019 Vol. 10 No. 1 P. 125-144
This study profile presents the Russian panel study Trajectories in Education and Careers (TrEC). This longitudinal project has been conducted in Russia since 2009 and comprises one national panel and several regional panels of school and university students. The national panel is a longitudinal follow-up with the participants of the Trends in International Mathematics and ...
Added: February 12, 2019
Поддьяков Александр, Образовательная политика 2016 № 2(72) С. 71-94
The article discusses a trend in tests developing looking at tests with restricted actions of test takers (this takes place in a situation of solving explicitly formulated problems with the only right answer) and diagnostic problem situations tests with novel content, high degree of uncertainty, open beginning and end. Open beginning is being used more ...
Added: December 2, 2016
Savitskaya E. V., Tomozova N., Народное образование 2017 № 8 С. 12-20
Communication of the results of countries in international tests (PISA 2012 and TIMSS-2011) quality of life indicators (human development index (HDI) and the global competitiveness index (GCI)). The relationship of quality of life and human development index of students with the number of years of schooling. The level of income and its impact on the ...
Added: December 6, 2017
Kardanova E., Пономарева Алена Александровна, Osin E. N. et al., Вопросы образования 2014 № 2 С. 44-81
Teachers’ beliefs should be changed in order to introduce modern teaching methods in education. The notion of “belief” combines the ideas, attitudes, and personal philosophies teachers apply in their work. We differentiate between traditional beliefs about teaching as a direct transfer of knowledge and constructivist beliefs assuming that students construct their knowledge themselves through specifically ...
Added: February 22, 2014
Шаповал С. А., В кн. : Восьмая международная конференция по когнитивной науке: Тезисы докладов. : Институт психологии РАН, 2018. С. 1256-1258.
Тезисы посвящены сравнению модели читательской грамотности (reading literacy) в PISA и нейропсихологической модели понимаия сложного сообщения (А.Р. Лурия); рассмотрен пример разработки когнитивной диагностики для оценивания качества понимания текста школьниками. ...
Added: December 13, 2018
Tyumeneva Y. A., Kuzmina Y., Russian Education and Society 2015 Vol. 57 No. 4 P. 214-253
The PISA 2009 data (in reading) investigated the effectiveness of one year of schooling in seven countries: Russia, Czech Republic, Hungary, Slovakia, Germany, Canada, and Brazil. We used an instrumental variable, which allowed us to estimate the effect of one year of schooling through the fuzzy method of regression discontinuity. The analysis was performed both ...
Added: September 17, 2015
Chirkina T., Khavenson T., Вопросы образования 2017 № 1 С. 207-229
School climate is a significant factor of educational achievement. However, relevant research in Russia is difficult due to the absence of instruments. The paper peeks into the history of the notion of school climate, discussing approaches to defining the term. It also describes the most widespread questionnaires used to measure school climate and provides an ...
Added: March 31, 2017
Tyumeneva Y. A., Khavenson T., В кн. : Тенденции развития образования: проблемы управления и оценки качества образования: материалы VIII Международной научно-практической конференции. : М. : Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2012. С. 107-123.
Вопрос о том, какие элементы образовательной системы являются эффективными средствами улучшения достижений школьников, с точки зрения управления образованием – один из ключевых в любой стране. Набор затронутых аспектов образовательной системы зависит от цели авторов этого описания, но в конечном итоге вопрос всегда сводится к поиску признаков успешных и неуспешных реформ/систем образования. И хотя на сегодняшний ...
Added: July 20, 2018
Polivanova K. N., Культурно-историческая психология 2020 Т. 16 № 4 С. 26-34
The article traces the logical sequence of the emergence of the constructs “quality of life” and “wellbeing” in the public discourse. It is shown that gradually since the end of the 60s of the XX century, the socio-economic and public sphere is turning to invest in education and health, indicators of well-being are being developed. ...
Added: December 7, 2021
Poder K., Lauri T., Ivaniushina Valeria et al., Studies of Transition States and Societies 2016 Vol. 8 No. 3 P. 5-28
In this article, we demonstrate the size of family background eff ects in various regions of Russia and Estonia, concentrating on urban and rural diff erences, addressing the idea that the family background effect is moderated by school level admission policies. Having common path-dependent educational institutions from the communist period, the countries diff er in ...
Added: December 4, 2016
Цукерман Г. А., Kovaleva G., Kuznetsova M. I., Вопросы образования 2011 № 02 С. 123-150
Тест PIRLS свидетельствует о высоком уровне готовности 9–10‑летних выпускников российской начальной школы к обучению с помощью текстов. Тест PISA обнаружил низкий уровень готовности 15–16‑летних выпускников основной школы к использованию текстов для решения широкого круга бытовых, социальных и образовательных задач. Для изучения динамики читательской грамотности 10–15‑летних учеников основной школы была создана диагностическая методика «Тяни‑толкай», сочетающая подходы ...
Added: October 23, 2014
Adamovich K., Образовательная политика 2022 Т. 3 № 91 С. 49-61
The results of the international study PISA (Programme for International Student Assessment) have long been in the focus of the educational policy of many countries and become the basis for recommendations to educational organizations. However, often these recommendations do not consider the within-country context and regional differences in the landscape of educational inequality.
This study is ...
Added: November 17, 2022
Valdman I., Директор школы 2014 № 6 С. 68-73
На основании данных опроса директоров школ из стран, участвующих в исследовании PISA-2012, автором рассмотрены несколько сюжетов, связанных с направлениями и особенностями использования данных оценки учебных достижений школьников в России. В статье рассматриваеются восемь основных вариантов использования данных оценивания (об успеваемости учеников) на уровне школы. Проведено сравнение российских данных с аналогичными даннми Финляндии и стран ОЭСР. ...
Added: September 29, 2014
Carnoy M., Kuzmina Y., / Высшая школа экономики. Series EDU "Education". 2015.
In this paper, we examine the relative academic effectiveness of vocational education in three countries with early tracking systems: Austria, Croatia and Hungary. Our measures of academic effectiveness are the results of an international test, the Organization for Economic Cooperation and Development’s (OECD’s) Program of International Student Assessment (PISA). Our results show few, if any, ...
Added: October 11, 2015
Khavenson T., Вопросы образования 2019 № 3 С. 77-100
This article investigates into the reform of national school curriculum in Russian-language schools in Latvia and Estonia. We assess how well the reform-related regulations have been integrated into everyday schooling practices and reflected in educational outcomes in order to measure the success of the education reform in terms of adopting the new learning standard and ...
Added: December 4, 2018
Khavenson T., Kersha Y., НИУ ВШЭ, 2017
В исследовании проводится глубинный анализ результатов российских школьников в тестах TIMSS и PISA по математике. Основное внимание уделяется анализу результатов в динамике с 2003 по 2012 год, при этом рассматриваются не общестрановые средние баллы, а средние баллы по группам учеников, выделенным на основе социально-экономического положения их семей. Используется сравнительный подход — результаты России сопоставляются с ...
Added: February 16, 2017
Gordeeva T. O., Сычев О. А., Психологическая наука и образование 2023 Т. 4
Академические достижения школьников-подростков – важный показатель их дальнейшей успешности и адаптации к жизни во взрослом социуме. Материалом исследования стали данные, собранные в рамках международного проекта PISA 2018 на репрезентативной выборке российских подростков (N=7608). В статье представлены результаты изучения роли образовательных и мотивационных факторов (при контроле пола и особенностей семейной среды) академических достижений российских подростков на ...
Added: November 8, 2023
Gordeeva T. O., Сычев О. А., Сибирский психологический журнал 2023 № 88 С. 85-104
The universal and cross-cultural aspects of the obtained results are discussed,
as well as study limitations.
Key words: psychological well-being; life satisfaction; parental support; teacher support; bullying; predictors of well-being; Russian teenagers; PISA ...
Added: July 28, 2023
Tyumeneva Y. A., Kuzmina Y., / Высшая школа экономики. Series EDU "Education". 2012. No. 08.
The purpose of our study is to compare the impact of an extra year of schooling on PISA achievement across several national education systems and explore why that impact may differ across systems. We first attempt to measure and compare the impact of an extra year of schooling on PISA achievement in selected countries. Second, ...
Added: January 17, 2013
Carnoy M., Khavenson T., Fonseca I. et al., Cadernos de Pesquisa 2015 Vol. 45 No. 157 P. 450-485
This article assesses the changes in mathematics and reading scores of socially advantaged or disadvantaged Brazilian students, in the International Student Assessment Program – Pisa – between 2000 and 2012, and the National Basic Education Assessment System – Saeb – between 1995 to 2013, in order to extract some provisional conclusions regarding the variations in ...
Added: October 2, 2015
Tyumeneva Y. A., Alexandrova E., Шашкина М. Б., Психология обучения 2015 № 07 С. 5-23
Factors connected to the results of PISA on the national level are rather well examined by now. But they are often described too generally and in correlation paradigm only and it is difficult to use the results of such studies in real educational policy. We shifted the accent from explanation of Russian students’ low results ...
Added: July 25, 2015
Цукерман Г. А., Kovaleva G., Kuznetsova M. I., Вопросы образования 2015 № 1 С. 284-300
Методика «Тяни-Толкай» представляет собой гибрид тестов PIRLS и PISA. Она предназначена для диагностики читательской грамотности у школьников 4–9‑х классов и специализирована на информационных текстах. Эта диагностическая методика позволяет оценить динамику читательской грамотности отдельных школьников и групп учеников. Представлены данные трех выборок школьников, отвечавших на вопросы методики «Тяни-Толкай» дважды с интервалом в один-два года. Во всех ...
Added: October 4, 2015
Gasinets M., Педагогика 2020 Т. 84 № 5 С. 111-117
The article briefly discusses the effects on German educational policy from participating in
and receiving unexpectedly low results in international PISA testing. Th e effects are characterized on
two sides. On the one hand, the educational reforms undertaken are described. On the other hand, the
changes in the ideology of education under the influence of PISA are considered. ...
Added: June 15, 2020