?
Различные подходы к оценке влияния билингвизма на интеллектуальное развитие личности
Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2010. № 2. С. 91-102.
Emelyanova Y. B.
The article presents a review of foreign research studies of the possible effects of bilingualism on different aspects of cognitive development of an individual and on the process of the third language acquisition. Such effects are viewed as positive ones by most authors.
Пермь : Пермский государственный гуманитарно-педагогический университет, 2013
Коллективная монография является одним из итогов работы временного творческого коллектива из профессорско-преподавательского состава кафедры психологии по проекту 032-Ф Программы стратегического развития ПГГПУ на 2012-2016 гг. В монографии представлены результаты нескольких направлений исследований - изучение взаимосвязей социально-психологических характеристик родителей, их отношений к детям; установок женщин на рождение детей; развитие когнитивной и личностной сферы детей от дошкольного ...
Added: June 22, 2014
Orel E., Kulikova (Ponomareva) A., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2018 Т. 15 № 1 С. 107-127
Socio-emotional and personal development of a child is one of the key factors that determine the success of the educational process at its early stages. How successful the first steps of a child in his/her first year at school will be is certainly associated with the level of his/her personal, social and emotional development (Merrel, Bailey, 2008). The ...
Added: September 27, 2018
Дубна : Международный институт природы, общества и человека "Дубна", 2015
В сборник вошли научные статьи авторов, принимавших участие во II Международной научно-практической конференции, организованной кафедрой психологии университета «Дубна». Включенные в сборник статьи, присланные из Беларуси, Германии Казхстана, Украины и России отражают широкий круг проблем современной психологии. Сборник адресован специалистам, студентам и аспирантам в области психологии, а также смежных областей и читателям, интресующихся психологическими проблемами личности ...
Added: June 2, 2015
Дюков В. М., Semenov I. N., Шайхутдинова Р., Современные наукоемкие технологии 2010 № 12 С. 56-58
Рефлексивно-деятельностная педагогика является одной из новаций человекознания рубежа XX-XXI веков. Она возникла в результате взаимодействия общей педагогики, педагогической психологии, рефлексивной психологии, рефлексивной акмеологии и рефлексивной педагогики. В рамках рефлексивнодеятельностной педагогики особое внимание уделяется повышению квалификации учителей. С точки зрения авторов профессиональное развитие учителя происходит тогда, когда он находится по одну сторону со своими учащимися в ...
Added: October 20, 2012
Children with Behavioral Problems in the First Grade of Russian School: Similarities and Differences
Orel E., Куликова Алена Александровна, / Высшая школа экономики. Series PSY "Psychology". 2016. No. WP BRP 66/PSY/2016.
Recent research indicates that behavioral problems may lead to low academic performance. The present study is aimed to discover, what differences exist between primary school students who meet a sufficient number of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) criteria and those who do not experience any behavioral problems, in terms of academic achievements in reading and ...
Added: January 24, 2017
Lyashenko M. S., Вестник Челябинского государственного педагогического университета 2010 № 11 С. 110-117
The article deals with the question of the designing the didactic system of forming the psycho-pedagogical culture from the holographic aspect. ...
Added: October 5, 2012
Kharkhurin A. V., RUDN Journal of Psychology and Pedagogics 2016 Vol. 4 P. 16-28
This work presents a widely discussed topic in both bilingualism and creativity research that comes from pedagogical considerations. The research conducted by the author over the last decade has delivered a solid argument that speaking more than one language facilitates an individual’s creative capacities. The author has expanded the scope of his research and implemented ...
Added: July 20, 2019
Petrov M., Жукова М., Овчинникова И. et al., Экспериментальная психология 2020 Т. 13 № 4
В последние десятилетия было проведено значительное количество исследований, показавших, что опыт институционализации и ранней психосоциальной депривации оказывает негативное влияние на развитие человека. Важным аспектом оценки развития является исследование функционального состояния головного мозга в состоянии покоя. Целью данной работы является выявление изменений распределения спектральной мощности ЭЭГ в состоянии покоя у детей раннего возраста, проживающих в домах ...
Added: December 11, 2020
Orel E., Brun I. V., Kardanova E. et al., / Высшая школа экономики. Series PSY "Psychology". 2016.
It is well known that performance, both cognitive and noncognitive, in primary school is very important for children’s future outcomes. In this study we attempt to classify patterns of cognitive, social, emotional and personal development based on data from first-graders beginning their schooling. We use complex iPIPS (international Performance Indicators in Primary Schools) data – ...
Added: October 12, 2016
Kharkhurin A. V., International Multilingual Research Journal 2017 Vol. 11 No. 4 P. 277-279
Using author’s own words, this monograph signifies a bilingual turn in the scientific investigation of the relationship between language and thought. This book deserves to occupy a prominent place on any shelf collecting academic literature on bi- and multilingualism, and not only there. It is an important contribution to broader fields of study such as ...
Added: July 20, 2019
Kharkhurin A. V., Frontiers in Psychology 2017 Vol. 8 P. 1-16
This is the first attempt of empirical investigation of language mediated concept activation (LMCA) in bilingual memory as a cognitive mechanism facilitating divergent thinking. Russian-English bilingual and Russian monolingual college students were tested on a battery of tests including among others Abbreviated Torrance Tests for Adults assessing divergent thinking traits and translingual priming (TLP) test ...
Added: July 20, 2019
Kharkhurin A. V., Altarriba J., Bilingualism: Language and Cognition 2016 Vol. 19 No. 5 P. 1079-1094
This study explores the hypothesis that language of testing and mood states can influence creativity in bilinguals. Arabic-English bilingual speakers were induced into positive or negative mood states using film clips and recall-of-events procedures. Then, participants’ creativity was assessed with the Abbreviated Torrance Test for Adults. Participants were tested in either English or Arabic. A ...
Added: July 23, 2019
Bolotova A., Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия Психологические науки: Акмеология образования, Гендерная психология 2010 Т. 16 № 3 С. 214-218
The article is devoted to the problem of selfdisclosure of a personality as implicit readiness to active self-fulfillment. The author examines positive and negative consequences of self-disclosure in communication and studies temporal boundaries, time and relevance of self-disclosure of a person in dyadic, interpersonal and inter-group relationship. ...
Added: October 5, 2012
Kecskes I., Albertazzi L., Dordrecht : Springer, 2007
A unique feature of this book is that chapters favor that line of cognitive linguistics which makes a clear distinction between real world and projected world. Information conveyed by language must be about the projected world. Both the experimental results and the systematic claims in this volume call for a weak form of whorfianism. Also, ...
Added: November 2, 2019
Vlasova E., Acta Linguistica Petropolitana. Труды института лингвистических исследований 2020 Т. 16 № 2 С. 366-396
This paper presents a corpus based analysis of morphosyntactic errors made by Finnish Russian heritage speakers belonging to the second generation of Russian emigrants in Finland. The study reveals that the speech of bilingual speakers of two inflecting languages with ramified systems of case marking practically does not develop analyticity and attrition of case government in prepositional phrases. The incomplete acquisition of government manifests itself as a mixture of correct and incorrect forms of oblique cases induced by the prepositional pattern of the dominant language. ...
Added: December 11, 2020
Gordeeva T. O., Культурно-историческая психология 2020 Т. 16 № 4 С. 14-25
Система развивающего обучения Д.Б. Эльконина - В.В. Давыдова прошла большой путь, от экспериментальной программы до широкого признания в начальных школах России. В статье анализируются исследование, посвященные доказательствам эффективности системы развивающего обучения по показателям когнитивного развития и сформированности учебной деятельности. Выделены четыре основных категории результатов, по которым были обнаружены публикации отечественных исследователей - различия детей из ...
Added: September 6, 2020
Kotova T., Kotov A. A., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2022 Т. 19 № 3 С. 626-641
The present article contains a review of contemporary research on the development of concepts in children in infancy and early childhood. Human concepts underlie such fundamental cognitive functions as thinking, problem solving, planning, and decision making. The study of children's formation of concepts has recently been gaining popularity in cognitive developmental psychology. The main topics ...
Added: October 18, 2022
Леля А. А., Semenov I. N., Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования 2017 Т. 6 № 2А С. 5-27
Неотъемлемой частью развития современной франкоязычной психолого-педаго - гической науки является исследование проблематики рефлексии. В силу исторически сложившейся специфики французского гуманитарного знания, а именно его развития в рамках философского категориального и методологического аппарата, в данной статье анализу подвергаются не только современные изыскания по данной тематике, но, прежде всего, фундаментальные труды Александра Марка и Жана Пиаже, опреде ...
Added: October 9, 2017
Semenov I. N., Культурно-историческая психология 2014 Т. 10 № 2 С. 27-39
Цель исследования – теоретический анализ многогранной научно-педагогической деятельности одного из крупнейших российских психологов академика РАО В.П.Зинченко. Методология исследования определяется взаимодействием таких применяемых в современном науковедении видов системного анализа научной деятельности, как: социокультурный, биографический, историографический, предметно-тематический, концептуально-метеодологический. В результате на фоне науковедческого анализа истории отечественной психологии характеризуется научно-исследовательская, научно-организационная и научно-преподавательская деятельность В.П.Зинченко на основных этапах ...
Added: December 20, 2014
Ижевск : Издательство "Удмуртсткий университет", 2011
Added: February 22, 2014
Dolgoarshinnaia A., Martín-Luengo B., Frontiers in Psychology 2021 Vol. 12 P. 1-12
Human memory is prone to memory errors and distortion. Evidence from studies on cognitive functions in bilinguals indicates that they might be prone to different types of memory errors compared to monolinguals, however, the effect of language in false memories is still understudied. Source monitoring processes required for proper memory functioning, presumably, rely on inhibitory ...
Added: September 11, 2021
Савенков А. И., Dvoinin A., Буланова И. С., Современная зарубежная психология 2022 Т. 11 № 3 С. 84-93
The article presents an analysis of modern research on international educational practices of distance learning from the point of view of psychological support of cognitive and psychosocial development of schoolchildren. There are three stages of the development of these studies: catching up, operational and advanced. In catch-up studies, the authors focus on the analysis of ...
Added: October 19, 2022
Sekerina I. A., Sauermann A., Second Language Research 2015 No. 31 P. 75-104
Added: October 21, 2015
М. : [б.и.], 1978
Added: November 30, 2013