?
Эффект самостоятельного выведения принципа из комплексной учебной задачи для последующего переноса
Вопросы психологии. 2017. № 4. С. 27-39.
Tyumeneva Y. A., Шкляева И. В.
Nikiforova N., Диалог со временем 2020 № 72 С. 165-180
Basing on the materials of Russian scientific, literary, philosophical, journalist and poetic texts, the article looks at the ways electricity was described scientifically and how electrical metaphors were used in non-scientific texts from mid-eighteenth to mid-nineteenth century. Natural science was not free from romanticized and theological ideas, while literature and journalist texts put scientific concepts ...
Added: May 6, 2019
Eliseenko A., Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования 2012 № 2-3 С. 78-102
The study is focused on the role of uncertainty in solving various complex problems. Solving of complex problems is a relatively new and exciting area of research. Indeed, there is a great interest among researchers to understand how people deal with complex, novel task situations. The main target is to understand how uncertainty changes when ...
Added: November 27, 2012
Eliseenko A., Poddiakov A., Психологические исследования: электронный научный журнал 2016 Т. 9 № 50
Solving a complex problem during interaction with a novel complex system (a virtual factory) is considered from view of dynamics of knowledge acquisition and knowledge application. Performance of successful and non-successful participants is compared based on objective indicators (e.g., profit gained, actions on acquisition of information about the system and actions to control the system, ...
Added: December 27, 2016
Eliseenko A., Экспериментальная психология 2013 № 3 С. 16-30
Изучение процессов решения комплексных проблем является актуальной задачей многих современных направлений психологической науки, которая может быть успешно решена на стыке различных научных дисциплин, т. е., в рамках междисциплинарного подхода. Настоящая работа посвящена экспериментальному исследованию решения комплексных проблем в ситуации неопределенности. Экспериментальная ситуация предполагала построение испытуемыми эффективной системы управления виртуальной фабрикой на основании разработанной компьютерной модели ...
Added: November 27, 2013
Poddiakov A., Образовательная политика 2012 № 6 С. 34-53
In 2012 the Programme for International Student Assessment (PISA), for the first time in the history of large-scale assessments, included a new type of problems called “interactive problems”. This article will analyze the problems. The research area behind it is the psychology of complex problem solving in a complex multi-factor environment which involves search, experimenting ...
Added: November 16, 2013
Tyumeneva Y. A., Гончарова М., Экспериментальная психология 2016 Т. 9 № 1 С. 69-81
The importance of the ability of mathematical modeling as a method of application of mathematics in different contexts is emphasized in numerous studies. It is unknown, however, what happens to the skill of modeling formed on typical tasks in solving problems with atypical context. In the sample 106 first-year students, we experimentally verified how transfer ...
Added: April 20, 2016
Poddiakov A., Психологические исследования: электронный научный журнал 2015 Т. 8 № 40 С. 6
Features of teaching/learning under conditions of novelty, complexity and uncertainty are considered. Distinctions between: (a) abilities to learn independently in novel areas, and (b) abilities to be taught following external rules and demands, are introduced. Also the corresponding distinctions between teaching abilities are introduced. Learners’ preparation for unique situations and difficulties is analyzed. It is ...
Added: May 5, 2015
Eliseenko A., Poddiakov A., Психолого-экономические исследования 2016 Т. 3(9) № 4 С. 51-58
In the article it is described the experiment in which participants should explore an unknown complex dynamic system simulating a factory and control it to get profit. Based on objective data (including eye tracking) and self-reports, there are revealed essential differences of dynamics of setting goals related to knowledge acquisition and knowledge application of successful ...
Added: January 23, 2017
Colosio M., Bellebaum C., Journal of Cognitive Neuroscience 2014 Vol. 26 No. 9 P. 2111-2127
Humans can adapt their behavior by learning from the consequences of their own actions or by observing others. Gradual active learning of action-outcome contingencies is accompanied by a shift from feedback- to response-based performance monitoring. This shift is reflected by complementary learning-related changes of two ACC-driven ERP components, the feedback-related negativity (FRN) and the error-related ...
Added: November 10, 2015
Tyumeneva Y. A., Шкляева И. В., Вопросы образования 2016 № 3 С. 8-33
The patterns of knowledge application in new situations are explored from the perspectives of modeling and transfer. We provide an overview of studies to compare these two conceptions and get a comprehensive idea of which psychological processes are involved in knowledge application, what will change in research and teaching practices if the conceptual frameworks change, ...
Added: October 24, 2016
Tyumeneva Y. A., Goncharova M., Russian Education and Society 2017 Vol. 59 No. 5-6 P. 298-318
This study seeks to analyze how students apply a mathematical modeling skill that was previously learned by solving standard word problems to the solution of word problems with nonstandard contexts. During the course of an experiment involving 106 freshmen, we assessed how well they were able to transfer the mathematical modeling skill that is used ...
Added: January 28, 2018
Миллер А., М. : Академический проект, 2018
Книга швейцарского психотерапевта Алис Миллер "Драма одаренного ребенка"- мировой бестселлер. Она посвящена исследованию природы детских психических травм, полученных в ходе воспитания. В своей книге автор поднимает важнейшую проблему: как вытесненные травматические переживания отражаются на личной жизни и социальных успехах человека и порождают психические заболевания. Показаны калечащие воздействия воспитывающих взрослых и психотерапия полученных в раннем детстве ...
Added: October 28, 2018
Schmidt P., Wiesbaden : Springer, 2012
The volume addresses major features in empirical social research from methodological and theoretical perspectives. Prominent researchers discuss central problems in empirical social research in a theory-driven way from political science, sociological or social-psychological points of view. These contributions focus on a renewed discussion of foundations together with innovative and open research questions or interdisciplinary research ...
Added: November 23, 2012
Butovskaya M., Chemical Senses 2018 Vol. 43 No. 7 P. 503-513
A model including individual-level predictors (gender, age, material situation, education, and preferred
social distance) provided a relatively good fit to the data, but adding country-level predictors
(Human Development Index, population density, and average temperature) did not improve model
parameters. Although there were some cross-cultural differences in social odor awareness, the
main differentiating role was played by the individual differences. ...
Added: February 12, 2019
Markova A. K., Orlov A. B., Fridman L. M., Soviet education 1986 Vol. 28 No. 7 P. 8-12
This work will familiarize the teacher with contemporary Soviet psychology's progress to date in the study and shaping of the motivation to learn. ...
Added: November 21, 2013
Martín-Luengo B., Zinchenko O., Alexeeva M. et al., Frontiers in Psychology 2020 Vol. 11 P. 545304
General knowledge varies from one country to another; therefore, the mere translation of knowledge-based experimental tools from one language to another is usually not enough. This is one of the conclusions that can be extracted from the results of the Program for International Student Assessment (PISA), a measure of the knowledge achieved by 15-year-olds. Over the years, this periodic measure ...
Added: September 21, 2020
Александрова А. И., Loginov N., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2020 Т. 17 № 3 С. 444-453
Когнитивные искажения, возникающие в процессе мышления и принятия решений, становятся все более обсуждаемой темой, вызывают споры и дебаты относительно психологических механизмов и теорий, лежащих в их основе. Вопросы, касающиеся рациональности принятия решений и отклонений от рациональности, возникают во многих областях жизнедеятельности и особо остро интересуют маркетологов, политиков, дизайнеров и людей, на которых лежит большая ответственность ...
Added: September 29, 2020
Shadrikov V., Мир психологии. Научно-методический журнал 2018 № 2 (94) С. 36-47
In present work an attempt to unravel the mystery of consciousness issue is addressed to. This is done on the basis of the analysis of the mind and consciousness relationship; by bringing the term “thought” to the mind and consciousness contents determination; by considering the role of cognitive processes in forming the mind and consciousness ...
Added: August 22, 2018
Боуэн М., Вопросы психологии 1992 № 3-4 С. 24-33
Added: February 9, 2010
Molokostova A., Якиманская И. С., Вестник Оренбургского государственного университета 2015 Т. 177 № 2 С. 181-166
The article is devoted to the study of the components of psychological safety. We present objective characteristics and conditions of psychological safety of organization, factors of psychological safety at the individual and organizational level. Also we analyzed subjective characteristics of helping specialists that themselves are requiring psychological support. The paper presents the results of a ...
Added: March 26, 2015
Evdokimenko A., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2016
Анализ «интуитивных» решений в ситуациях выбора альтернатив позволяет предположить, что человек принимает решение, исходя из оценки (рефлексии) своего эмоционального состояния, возникшего в ответ на актуальную ситуацию (комплекс условий) выбора, объективные условия которой могут: не осознаваться, подвергаться сомнению, вытесняться, обесцениваться и т.д. Однако несмотря на подобную «работу» сознания, при ориентации на собственное эмоциональное реагирование может возникать ...
Added: October 20, 2015
Kotov A. A., Котова Т. Н., Вопросы психологии 2016 Т. 3 С. 138-147
В эксперименте дети 4-5 лет после нахождения целевого объекта получали дополнительную информацию о нем, состоящую из категориальных и индивидуальных признаков. Дети выполняли задание в одном из двух условий: когда у них были искусственные названия для целевых объектов, и когда названий не было. Мы обнаружили, что только в условиях наличия искусственных названий дети смогли запомнить дополнительную ...
Added: December 14, 2014
Rasskazova E., Тхостов А. Ш., Абрамова Ю. А., Психологические исследования: электронный научный журнал 2015 Т. 8 № 39 С. 4-4
Although traditional psychodiagnostics is based on the demand for consistency and stability as a measure of reliability inconsistency and variability in people’s responses and behavior may be of great prognostic importance. The aim of the study is to develop an instrument that allows differentiating inconsistency of self-estimation, estimation of the world and estimation of other ...
Added: July 14, 2015
Снеговая М. В., Tatarko A., Ученые записки ИМЭИ 2012 Т. 2 № 2 С. 35-49
В статье приводятся результаты эмпирического исследования взаимосвязи социального капитала и экономических представлений у респондентов, принадлежащих к шести этническим группам России. Выборка включала более 800 респондентов: русские, армяне, чеченцы, дагестанцы, татары, башкиры. Исследование показало, что во всех этнических группах индикаторы социального капитала связаны с т.н. «продуктивными» экономическими представлениями. Обнаружены как культурно-универсальные, так и культурно-специфические паттерны взаимосвязей ...
Added: November 7, 2012