?
Когнитивное развитие как область когнитивной психологии
Методология и история психологии. 2012. № 4.
Kotova T., Kotov A. A.
Gordeeva T. O., Культурно-историческая психология 2020 Т. 16 № 4 С. 14-25
Система развивающего обучения Д.Б. Эльконина - В.В. Давыдова прошла большой путь, от экспериментальной программы до широкого признания в начальных школах России. В статье анализируются исследование, посвященные доказательствам эффективности системы развивающего обучения по показателям когнитивного развития и сформированности учебной деятельности. Выделены четыре основных категории результатов, по которым были обнаружены публикации отечественных исследователей - различия детей из ...
Added: September 6, 2020
Orel E., Brun I. V., Kardanova E. et al., / Высшая школа экономики. Series PSY "Psychology". 2016.
It is well known that performance, both cognitive and noncognitive, in primary school is very important for children’s future outcomes. In this study we attempt to classify patterns of cognitive, social, emotional and personal development based on data from first-graders beginning their schooling. We use complex iPIPS (international Performance Indicators in Primary Schools) data – ...
Added: October 12, 2016
Emelyanova Y. B., Вестник Челябинского государственного педагогического университета 2010 № 2 С. 91-102
The article presents a review of foreign research studies of the possible effects of bilingualism on different aspects of cognitive development of an individual and on the process of the third language acquisition. Such effects are viewed as positive ones by most authors. ...
Added: October 5, 2012
Petrov M., Жукова М., Овчинникова И. et al., Экспериментальная психология 2020 Т. 13 № 4
В последние десятилетия было проведено значительное количество исследований, показавших, что опыт институционализации и ранней психосоциальной депривации оказывает негативное влияние на развитие человека. Важным аспектом оценки развития является исследование функционального состояния головного мозга в состоянии покоя. Целью данной работы является выявление изменений распределения спектральной мощности ЭЭГ в состоянии покоя у детей раннего возраста, проживающих в домах ...
Added: December 11, 2020
Пермь : Пермский государственный гуманитарно-педагогический университет, 2013
Коллективная монография является одним из итогов работы временного творческого коллектива из профессорско-преподавательского состава кафедры психологии по проекту 032-Ф Программы стратегического развития ПГГПУ на 2012-2016 гг. В монографии представлены результаты нескольких направлений исследований - изучение взаимосвязей социально-психологических характеристик родителей, их отношений к детям; установок женщин на рождение детей; развитие когнитивной и личностной сферы детей от дошкольного ...
Added: June 22, 2014
Дубна : Международный институт природы, общества и человека "Дубна", 2015
В сборник вошли научные статьи авторов, принимавших участие во II Международной научно-практической конференции, организованной кафедрой психологии университета «Дубна». Включенные в сборник статьи, присланные из Беларуси, Германии Казхстана, Украины и России отражают широкий круг проблем современной психологии. Сборник адресован специалистам, студентам и аспирантам в области психологии, а также смежных областей и читателям, интресующихся психологическими проблемами личности ...
Added: June 2, 2015
Orel E., Kulikova (Ponomareva) A., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2018 Т. 15 № 1 С. 107-127
Socio-emotional and personal development of a child is one of the key factors that determine the success of the educational process at its early stages. How successful the first steps of a child in his/her first year at school will be is certainly associated with the level of his/her personal, social and emotional development (Merrel, Bailey, 2008). The ...
Added: September 27, 2018
Children with Behavioral Problems in the First Grade of Russian School: Similarities and Differences
Orel E., Куликова Алена Александровна, / Высшая школа экономики. Series PSY "Psychology". 2016. No. WP BRP 66/PSY/2016.
Recent research indicates that behavioral problems may lead to low academic performance. The present study is aimed to discover, what differences exist between primary school students who meet a sufficient number of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) criteria and those who do not experience any behavioral problems, in terms of academic achievements in reading and ...
Added: January 24, 2017
Schmidt P., Wiesbaden : Springer, 2012
The volume addresses major features in empirical social research from methodological and theoretical perspectives. Prominent researchers discuss central problems in empirical social research in a theory-driven way from political science, sociological or social-psychological points of view. These contributions focus on a renewed discussion of foundations together with innovative and open research questions or interdisciplinary research ...
Added: November 23, 2012
Martín-Luengo B., Zinchenko O., Alexeeva M. et al., Frontiers in Psychology 2020 Vol. 11 P. 545304
General knowledge varies from one country to another; therefore, the mere translation of knowledge-based experimental tools from one language to another is usually not enough. This is one of the conclusions that can be extracted from the results of the Program for International Student Assessment (PISA), a measure of the knowledge achieved by 15-year-olds. Over the years, this periodic measure ...
Added: September 21, 2020
Александрова А. И., Loginov N., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2020 Т. 17 № 3 С. 444-453
Когнитивные искажения, возникающие в процессе мышления и принятия решений, становятся все более обсуждаемой темой, вызывают споры и дебаты относительно психологических механизмов и теорий, лежащих в их основе. Вопросы, касающиеся рациональности принятия решений и отклонений от рациональности, возникают во многих областях жизнедеятельности и особо остро интересуют маркетологов, политиков, дизайнеров и людей, на которых лежит большая ответственность ...
Added: September 29, 2020
Markova A. K., Orlov A. B., Fridman L. M., Soviet education 1986 Vol. 28 No. 7 P. 8-12
This work will familiarize the teacher with contemporary Soviet psychology's progress to date in the study and shaping of the motivation to learn. ...
Added: November 21, 2013
Миллер А., М. : Академический проект, 2018
Книга швейцарского психотерапевта Алис Миллер "Драма одаренного ребенка"- мировой бестселлер. Она посвящена исследованию природы детских психических травм, полученных в ходе воспитания. В своей книге автор поднимает важнейшую проблему: как вытесненные травматические переживания отражаются на личной жизни и социальных успехах человека и порождают психические заболевания. Показаны калечащие воздействия воспитывающих взрослых и психотерапия полученных в раннем детстве ...
Added: October 28, 2018
Butovskaya M., Chemical Senses 2018 Vol. 43 No. 7 P. 503-513
A model including individual-level predictors (gender, age, material situation, education, and preferred
social distance) provided a relatively good fit to the data, but adding country-level predictors
(Human Development Index, population density, and average temperature) did not improve model
parameters. Although there were some cross-cultural differences in social odor awareness, the
main differentiating role was played by the individual differences. ...
Added: February 12, 2019
Shadrikov V., Мир психологии. Научно-методический журнал 2018 № 2 (94) С. 36-47
In present work an attempt to unravel the mystery of consciousness issue is addressed to. This is done on the basis of the analysis of the mind and consciousness relationship; by bringing the term “thought” to the mind and consciousness contents determination; by considering the role of cognitive processes in forming the mind and consciousness ...
Added: August 22, 2018
Molokostova A., Якиманская И. С., Вестник Оренбургского государственного университета 2015 Т. 177 № 2 С. 181-166
The article is devoted to the study of the components of psychological safety. We present objective characteristics and conditions of psychological safety of organization, factors of psychological safety at the individual and organizational level. Also we analyzed subjective characteristics of helping specialists that themselves are requiring psychological support. The paper presents the results of a ...
Added: March 26, 2015
Снеговая М. В., Tatarko A., Ученые записки ИМЭИ 2012 Т. 2 № 2 С. 35-49
В статье приводятся результаты эмпирического исследования взаимосвязи социального капитала и экономических представлений у респондентов, принадлежащих к шести этническим группам России. Выборка включала более 800 респондентов: русские, армяне, чеченцы, дагестанцы, татары, башкиры. Исследование показало, что во всех этнических группах индикаторы социального капитала связаны с т.н. «продуктивными» экономическими представлениями. Обнаружены как культурно-универсальные, так и культурно-специфические паттерны взаимосвязей ...
Added: November 7, 2012
Blythe D., Nikulin V., Müller K., Scientific Reports 2016 Vol. 6 No. 27089
We show that widely used approaches in statistical physics incorrectly indicate the existence of power-law cross-correlations between financial stock market fluctuations measured over several years and the neuronal activity of the human brain lasting for only a few minutes. While such cross-correlations are nonsensical, no current methodology allows them to be reliably discarded, leaving researchers ...
Added: August 29, 2016
Ivanova N., Котова С., Психология обучения 2010 № 4 С. 88-95
Рассматриваются возможности метода генограммы в исследовании и развитии профессиональной идентичности клиента. Поднимается вопрос о методологических ограничениях диагностического и консультационного инструментария анализа идентичности. Показана возможность применения нового метода в консультировании молодежи на ранних этапах профессионального самоопределения, а также в условиях переквалификации и обучения персонала. ...
Added: October 11, 2012
Evdokimenko A., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2016
Анализ «интуитивных» решений в ситуациях выбора альтернатив позволяет предположить, что человек принимает решение, исходя из оценки (рефлексии) своего эмоционального состояния, возникшего в ответ на актуальную ситуацию (комплекс условий) выбора, объективные условия которой могут: не осознаваться, подвергаться сомнению, вытесняться, обесцениваться и т.д. Однако несмотря на подобную «работу» сознания, при ориентации на собственное эмоциональное реагирование может возникать ...
Added: October 20, 2015
Боуэн М., Вопросы психологии 1992 № 3-4 С. 24-33
Added: February 9, 2010
Kotov A. A., Котова Т. Н., Вопросы психологии 2016 Т. 3 С. 138-147
В эксперименте дети 4-5 лет после нахождения целевого объекта получали дополнительную информацию о нем, состоящую из категориальных и индивидуальных признаков. Дети выполняли задание в одном из двух условий: когда у них были искусственные названия для целевых объектов, и когда названий не было. Мы обнаружили, что только в условиях наличия искусственных названий дети смогли запомнить дополнительную ...
Added: December 14, 2014
Rasskazova E., Тхостов А. Ш., Абрамова Ю. А., Психологические исследования: электронный научный журнал 2015 Т. 8 № 39 С. 4-4
Although traditional psychodiagnostics is based on the demand for consistency and stability as a measure of reliability inconsistency and variability in people’s responses and behavior may be of great prognostic importance. The aim of the study is to develop an instrument that allows differentiating inconsistency of self-estimation, estimation of the world and estimation of other ...
Added: July 14, 2015
Strizhova E., Национальный психологический журнал 2016 № 1(21) С. 78-87
The article presents results of the study focused on the work motivation dynamics. Participants were candidates for the job, accepted on probation in finance company. The influence of the motivational object "Money" on the motivational space before and after job placement, an attempt to operationalize situational and temporal stability of work motivation are presented. The ...
Added: April 14, 2016