Mikheeva S., Журкина О. А., Вопросы образования 2019 № 4 С. 231-253
ФГОС среднего общего образования регламентирует изучение экономики в школе в трёх форматах (базовый уровень, углублённый уровень и в курсе обществознания), однако на практике «экономика» как предмет на базовом уровне практически отсутствует в учебных планах российских школ. В работе делается попытка выявить, что является причиной такой ситуации: отсутствие спроса или предложения. На основе эмпирических данных авторы доказывают ...
Added: March 25, 2019
Androuschak G., Natkhov T., Вопросы образования 2012 № 3 С. 64-88
Оцениваются изменения стратегий абитуриентов и их семей в выборе вузов и подготовке к поступлению в них после введения отбора на основании результатов Единого государственного экзамена. Анализ данных социологических опросов показывает, что после введения ЕГЭ стало больше абитуриентов, которые выбирают для поступления несколько вузов и предпочитают бюджетные места как первый и второй наилучший вариант. Больше абитуриентов ...
Added: December 14, 2012
Prakhov I., Прикладная эконометрика 2012 Т. 27 № 3 С. 86-108
This paper examines the effects of pre-entry coaching on achievement of Russian high school graduates as measured by the results of the Unified state examination (USE). We estimate the factors which determine the final USE results. Parental education, family income, student’s abilities and the fact of graduation from a gymnasium or magnet school are significant ...
Added: September 9, 2012
Prakhov I., / Высшая школа экономики. Серия WP10 "Научные доклады Института институциональных исследований". 2010. № 06.
В работе строится модель выбора вуза с учетом ожидаемой оценки за Единый государственный экзамен (ЕГЭ). Исследуются факторы, влияющие на ожидания абитуриентов, поскольку ожидания, в свою очередь, могут определять ту или иную образовательную стратегию, связанную с подготовкой к поступлению и выбором вуза. На основе проведенного опроса абитуриентов показано, что такие факторы, как способности абитуриента (текущая успеваемость), ...
Added: March 16, 2013
Peresetsky A., Давтян М. А., Прикладная эконометрика 2011 Т. 23 № 3 С. 41-56
The paper considers efficiency of the Russian Unified State Exam (USE, or EGE, Russian version of SAT), and results of «olympiads» - national students' contests in economics, mathematics as predictors of ICEF HSE students' academic achievements. Most courses in ICEF are taught in English, but USE in English is not a significant predictor. USE in ...
Added: September 23, 2012
Козьмина Я. Я., Директор школы 2012 № 7
Почему проблема равных возможностей при поступлении в вуз по-прежнему, несмотря на ЕГЭ, остается актуальной? Исследование, о котором рассказывает автор, показало, что многое здесь зависит от школы, в которой учился абитуриент. ...
Added: September 3, 2012
Prakhov I., / Консорциум экономических исследований и образования. Серия "EERC Working Paper Series". 2012. № 12/08P.
This paper examines the effects of pre-entry coaching (both in terms of money and efforts) on achievement of Russian high school graduates as measured by the results of the Unified state examination (USE). Using a dataset of students from the 16 biggest Russian cities, which includes information on USE results, family background, school characteristics and ...
Added: September 9, 2012
Melikyan A., Вопросы статистики 2021 Т. 28 № 1 С. 38-49
The article presents the results of a study based on statistical methods for analyzing trends in the Russian higher education system over the five-year period preceding the global crisis provoked by the coronavirus pandemic COVID-19. This study is one of the first attempts at a large-scale analysis of the growth rates of the performance indicators ...
Added: February 21, 2021
Poldin O. V., / Нижегородский филиал НИУ ВШЭ. Серия P1 "Научные доклады лаборатории количественного анализа и моделирования экономики". 2007. № P1/2007/01.
Рассмотрена вероятностная модель выбора вуза абитуриентами при двух системах приема: по результатам вступительных экзаменов в отдельный вуз и по результатам единого экзамена для всех вузов. Абитуриенты различаются априорными функциями распределения результатов экзаменов, вузы отличаются степенью привлекательности для абитуриентов. Из модели следует, что система раздельных экзаменов уступает единому экзамену по критерию сопоставления лучших абитуриентов лучшим вузам, ...
Added: March 14, 2013
Попова Е.А., Sheina M. V., Вопросы образования 2017 № 1 С. 128-157
The paper tests the hypothesis about better academic performance of graduates from stronger high schools and the nature of correlations between college students’ achievements and their high school performance (whether they performed on average better or worse than their peers) with due regard for school characteristics. Regression analysis is used to measure the correlation between ...
Added: February 13, 2017
Akishin I., Горяйнова В. А., Вопросы образования 2010 № 1 С. 151-189
Эмпирической основой работы послужили данные обследования школьников Ханты-Мансийского автономного округа — Югры. Сделан вывод о влиянии социально-экономического положения семей школьников на результаты их обучения. ...
Added: February 2, 2016
Penskaja E., Вопросы образования 2010 № 1 С. 257-280
The article analyzes the emergence of the market of school literature textbooks in Russia starting from 1990s. In particular, analyzed is the role of competitions of education literature as a means of introducing innovations in humanities education. Their efficiency in various aspects is evaluated. Discussed are results of education publishing reform and the resulting circle ...
Added: October 18, 2012
Poldin O. V., Прикладная эконометрика 2011 Т. 1 № 21 С. 56-69
This paper presents the results of econometric study on predicting first-year grade point average and dropout probability with national examination (EGE) results at the bachelor program in Economics in the Higher School of Economics. The use of a sum of four exams - math, social studies, Russian language and foreign language - shows worse fitting ...
Added: September 3, 2012
Kiselgof S. G., / Высшая школа экономики. Серия WP7 "Математические методы анализа решений в экономике, бизнесе и политике". 2011. № 01.
В России с 2009 г. прием в вузы производится на основании результатов Единого государственного экзамена (ЕГЭ). Абитуриент подает заявления не более чем в пять вузов . Зачисление абитуриентов производится в две «волны», по централизованно утвержденным правилам. В работе построена математическая модель выбора абитуриентом вузов для подачи заявлений. На основе спрогнозированного выбора абитуриентов смоделировано течение приемной ...
Added: December 25, 2012
Ampilogov A. I., Prakhov I., Yudkevich M. M., / Высшая школа экономики. Series EDU "Education". 2013. No. 12.
The introduction of the Unified State Exam (USE) has simplified the process of university entry by decreasing transaction costs associated with the application process. The new system allows applicants to apply to several higher education institutions at the same time. However, many students do not take advantage of this opportunity and apply only to a ...
Added: September 25, 2013
Prakhov I., / Высшая школа экономики. Серия WP10 "Научные доклады Института институциональных исследований". 2013. № 1.
Despite the introduction of the Unified State Examination (the USE) , the main forms of pre-entry coaching to get into university – pre-entry courses and classes with tutors – which existed long before the new system of admission, have not lost their popularity . The introduction of the USE has unified a set of requirements ...
Added: December 18, 2013
Klyachko T. L., Уровень жизни населения регионов России 2011 № 2 С. 15-30
The article is devoted to the analysis of economic processes, which occured in system of general (common) formation (education) in 2000-2010 years. The special attention is given to questions of financing of school, and also to institutional changes: to introduction of a Uniform graduation examination, division of state and municipal educational establishments into three types: ...
Added: November 30, 2012
Androuschak G., Prakhov I., Yudkevich M. M., Йошкар-Ола : ООО «Полиграфическое предприятие Центр Принт», 2010
В информационном бюллетене представлены результаты опроса одиннадцатиклассников, собирающихся поступать в вузы, и их родителей. Исследуются особенности текущего обучения, стратегии выбора вуза и подготовки к поступлению в зависимости от различных характеристик абитуриента и его семьи. Особое внимание уделяется результатам пробного ЕГЭ и ожиданиям относительно результатов ЕГЭ как факторам, оказывающим влияние на фактический выбор вуза. Кроме того, ...
Added: September 18, 2012
Prakhov I., Higher Education Quarterly 2016 Vol. 70 No. 2 P. 170-199
This paper examines the characteristics of students admitted to Russian universities with different levels of selectivity. First, we argue that students differ not only by the results of the Unified State Exam (USE), the university entrance exam, but by family and school characteristics, and by educational strategies. Next, it is shown that the probability of ...
Added: April 4, 2016
Pishnyak A., Khalina N., Вопросы образования 2015 № 3 С. 144-170
Based on the data of a representative poll performed by Institute of Megalopolis Humane Development in April of 2014 among 1516 parents of 1st through 11th grade students of Moscow schools, there are data being analyzed related to parents’ perception of preparation to and taking of SFT and USE. There are results given for groups ...
Added: May 22, 2015
Prakhov I., / Economics Education and Research Consortium. Series "EERC Working Paper Series". 2012. No. 12/08E.
This paper examines the effects of pre-entry coaching (both in terms of money and efforts) on achievement of Russian high school graduates as measured by the results of the Unified state examination (USE). Using a dataset of students from the 16 biggest Russian cities, which includes information on USE results, family background, school characteristics and ...
Added: September 9, 2012
Roshchina Y., М. : НИУ ВШЭ, 2013
В бюллетене представлены данные опросов родителей учеников школ и воспитанников дошкольных образовательных учреждений в 2006–2012 гг. В исследовании рассматриваются мотивы и стратегии семей в сфере выбора школы или ДОУ, суммы, расходуемые на оплату образовательных услуг, планы продолжения обучения на следующем уровне. Описаны характеристики ДОУ, школ, а также самих семей учащихся, в том числе по различным ...
Added: February 11, 2014
М. : ИНИОН РАН, 2014
В сборнике рассматриваются теоретические и практические проблемы взаимодействия человека, техносферы и биосферы, а также преодоления антропогенной деградации биосферы.
Для научных работников, специалистов, преподавателей и аспирантов. ...
Added: October 22, 2014
Kotelnikova M. V., Aistov A., Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки 2019 Т. 55 № 3 С. 183-189
The article describes a method that allows to improve the content of disciplines of the mathematical cycle by dividing them into invariant (general) and variable parts. The invariants were identified for such disciplines as «Linear algebra», «Mathematical analysis», «Probability theory and mathematical statistics» delivered to Bachelors program students of economics at several universities. Based on ...
Added: January 28, 2020