Глава
Reframing of teaching: a new chance for agency of teaching academics in Germany
В книге
В статье рассматривается становление профессиональных норм внутри сообщества университетских философов Германии. Анализируется природа громких скандалов, связанных с лишением права преподавать таких известных интеллектуалов, как Давид Фридрих Штраус (1835), Людвиг Фейербах (1836), Бруно Бауэр (1842) и Куно Фишер (1852). Демонстрируется, что социальная острота полемики была обусловлена особенностями требований к найму академических работников. К концу XIX века развитая профессиональная солидарность помогала сгладить остроту трудовых конфликтов, что, однако, не защитило академическое сообщество от идеологического давления нацистского режима.
The Global Future of Higher Education and the Academic Profession focuses on the all-important emerging BRIC (Brazil, Russia, India, and China) nations by analyzing the academic profession and particularly salaries and contracts. The professoriate is key to the success of any academic system, and this is the first book to carefully analyze academic systems and the academic profession.
The academic profession must be adequately paid, and appointments to academic jobs must be based on merit and provide an effective career path for the 'best and brightest' to be attracted to the profession. The BRICs show a variety of approaches to academic careers—and none provide globally competitive salaries. China and Russia, in particular, pay academics poorly. Using purchasing power parity, this book is able to accurately compare the actual purchasing power of the academic profession. The book also analyzes how professors are appointed and promoted.
While the BRICs may be emerging global economic powers, their academic systems still face significant challenges.
В статье рассматривается идеология «медленной науки», получившая широкое распространение среди зарубежных академических профессионалов в ответ на неоменеджериалистские реформы высшей школы, повлекшие за собой трансформацию бюджетов времени университетских преподавателей и исследователей и ослабление профессиональных свобод. Представлен обзор ключевых текстов, артикулирующих основные идеи этой идеологии, и обсуждаются перспективы ее рецепции и адаптации к российскому контексту. Отмечается, что проблематика режимов трудовой деятельности российских академических профессионалов и, в частности, бюджетов их рабочего времени является важной темой, которая пока не получила должного рассмотрения в академической литературе.
“Academic inbreeding”—involving the appointment of faculty members who graduated from the institution employing them—is considered a small and peripheral aspect of the academic profession but is quite widespread globally. This paper analyzes the nature of inbreeding and its impact on universities. Data from eight countries where inbreeding is widespread are analyzed in order to examine the perceived impact of the phenomenon on academics and universities. Our analysis reveals that while inbreeding has deleterious effects on universities, it is widely perceived as a “normal” part of academic life—and some positive aspects are evident.