?
Confession and Theodicy in Dostoevsky’s Oeuvre (The Reception of St. Augustine)
Russian Studies in Philosophy. 2012. Vol. 50. No. 3. P. 10-23.
The author analyzes Dostoevsky's ideas about confession and theodicy and shows how they were influenced by Vladimir Solov'ev and St. Augustine
Kantor V., Философские науки 2014 № 4 С. 53-64
Теодицея и антроподицея, которую Бердяев находит у Достоевского, применима только к личности. Достоевский показал, что безграничная свобода личности приводит к безграничному деспотизму, т.е. абсолютному общественному злу. Но дело в том, что здесь происходит некая словесно-идейная подмена, понятие свободы в ее безграничности по сути дела оказывается своеволием, произволом, который прямо противоположен свободе. Позже он понял, что ...
Added: October 23, 2014
Kantor V., Гефтер 2016 № 16.09.2016
Тема теодицеи после Достоевского стала одной из ключевых тем русской мысли. В его романах мы находим спор человеческого сегодня с временем Бога, которое, строго говоря, и не совсем вечность, но длящееся сегодня, вбирающее в себя все времена, прошедшее и будущее. Отсюда, полагал Камю, идет бунт Достоевского. Бунт героя в романе — не призыв к тотальному ...
Added: September 26, 2016
Kantor V., Гефтер 2014 № 17.10.2014 С. 1-32
В тексте будут сближены три имени — Данте, Бальзак, Достоевский. Причем Данте взят как ориентир, как патрон, а Бальзак и Достоевский — как фигуры между собой равновеликие, но разные, иначе не было бы мотива для сравнения. Данте задал новой европейской литературе уровень и в значительной степени проблематику. Путешествия гомеровского Одиссея в Аид, а затем вергилиевского ...
Added: December 21, 2014
Girinsky A., Человек 2018 Т. №5 С. 176-181
This review provides a brief overview of the monograph by E.V. Beschetnova about Vladimir Solovyov and Konstantin Leontiev. ...
Added: November 20, 2019
Kantor V., Revue philosophique de la France et de l'étranger 2013 Vol. 138 No. 2 P. 239-252
Temptation as a Paradigm of Christian Culture
Is temptation at the center of Christian culture, as suggested by the temptations Christ had been exposed to by the Devil, according to the Gospels? This is what Dostoyevsky seems to believe, most notably in The Brothers Karamazov, in which he aims at showing that only innocent people are ...
Added: April 26, 2013
Kantor V., Форум новейшей восточноевропейской истории и культуры 2014 № 1 С. 115-123
Не раз исследователи творчества Франка отмечали, что соловьевская идея всеединства была не просто прочитана Франком, но философски актуализирована им. Учение о Богочеловечестве, концепция русского европеизма, идея "всечеловечсности" русского человека, трагический эсхатологизм - вот лишь немногие соловьевские темы, которые определили философское творчество Семена Франка. ...
Added: August 12, 2014
Kantor V., Вопросы философии 2013 № 12 С. 165-169
Рецензия на книгу И.И. ЕВЛАМПИЕВ. Философия человека в творчестве Ф. Достоевского (от ранних произведений к “Братьям Карамазовым”). СПб.: РХГА, 2012, 585 с. ...
Added: November 30, 2013
Kantor V., Гефтер 2015 № 17.12.2015 С. 1-12
Почему последние сто лет идея прогресса из идеи благотворной стала идеей опасной, чреватой войнами и почти непрекращающимся насилием? Я попытаюсь ответить на этот вопрос, опираясь на анализ идеи прогресса в русской мысли и русской истории. ...
Added: December 22, 2015
Porus V. N., Beijing : Beiging Normal University Publisching Group, 2017
The book enters into a circle of the problems connected with crisis of modern European culture. Relying on experience of the Russian philosophy of the Silver age (V. Solovyov, L. Shestov, S. Frank, N. Berdyaev, P. Florensky), the author investigates the reasons of spiritual and cultural shocks of our time. He sees manifestations of the ...
Added: November 7, 2017
Kantor V., М. : Центр гуманитарных инициатив, 2016
В книге предпринята попытка демифологизации одного из крупнейших мыслителей России, пожалуй, с самой трагической судьбой. Власть подарила ему 20 лет Сибири вдали не только от книг и литературной жизни, но вдали от просто развитых людей. Из реформатора и постепеновца, блистательного мыслителя, вернувшего России идеи христианства, в обличье современного ему позитивизма, что мало кем было увидено, ...
Added: October 12, 2016
Kara-Murza A., Социологическое обозрение 2018 Т. 17 № 2 С. 262-283
This article is devoted to the analysis of the distinctive “sociology of Moscow” of the Russian philosopher and sociologist Fyodor Avgustovich Stepun (1884–1965) who was born, studied, and lived in Moscow until his expulsion in 1922 by the Bolshevik regime of Soviet Russia. From a large amount of factual material, the author shows how the ...
Added: July 2, 2018
Rutkevich A. M., / Высшая школа экономики. Серия WP6 "Гуманитарные исследования". 2015. № WP6/2015/01.
Alexandre Kojeve (Kojevnikoff) relatively early, when he was only 32 years old, formulated main ideas of his philosophical doctrine. This was preceded by his childhood and youth in prerevolutionary Moscow, where his study of philosophy begins (1902 - 1919); university studies in philosophy and oriental languages in Germany, finishing with his dissertation on Vladimir Solovyov's metaphiysics ...
Added: March 30, 2015
Kamenskikh A. A., Forum Philosophicum 2013 Vol. 18 No. 2 P. 209-232
The subject of this paper is a specific form of cosmogony — the conception of cosmogonic objectivation, interpreted as a tragedy or cosmogonic fall. This conception is examined on the basis of the evidence furnished by two sets of materials: firstly, the original texts and paraphrases of the Valentinian Gnostics of the 2ⁿᵈ and 3ʳᵈ ...
Added: May 9, 2014
Kantor V., Вопросы философии 2018 № 11 С. 142-152
The author shows that in times of great social upheavals even rationally thinking philosophers sometimes resorted to mythological images for understanding and explaining what was happening. Frank also resorted to the semi-lingual symbolism of the dead as a force acting in life. However, in Russian culture the theme of Necropolis, dead souls, a dead house, ...
Added: November 30, 2018
Besschetnova E., Мысль: Журнал Петербургского философского общества 2010 Т. 9 № 1 С. 149-159
По утверждению Владимира Соловьева, на рубеже XIX и ХХ вв. русские люди были увлечены тремя идеями: экономическим материализмом Маркса, отвлеченным морализмом Толстого и идеей сверхчеловека Ницше. Одно из самых значительных своих произведений - «Три разговора» Владимир Сергеевич обратил именно против толстовства. Соловьев критикует Евангелие от Толстова, называя его мнимым. ...
Added: October 9, 2012
Besschetnova E., Вопросы философии 2015 № 10 С. 93-100
...
Added: September 28, 2015
Rezvykh P. V., Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Философия 2014 № 3 С. 102-114
The article presents a critical edition and an interpretation of the transcript of F.W.J.Schellings lectures on philosophy of mythology of 1837 by the Protestant pastor from Moscow K.A.Sederholm. ...
Added: May 10, 2013
Besschetnova E., Философические письма. Русско-европейский диалог 2019 Т. 2 № 1 С. 216-225
Added: April 18, 2019
Glebov O., Метаморфозис 2018 Т. 2 № 3
In the article, the author interprets the judgments from the “Apotheosis of baselessness” and concludes that baselessness is a kind of ontological negativity with which a person can have direct experience of the reality. ...
Added: March 2, 2020
Kantor V., Гефтер 2017 № 27.02.2017 С. 1-8
Одним из наиболее глубоко и страстно разрабатывавших тему космической обреченности человека был Федор Иванович Тютчев, любимый поэт как Толстого, так и Достоевского. Вряд ли найдется другой поэт, который в такой мере, как Тютчев, направлял свое внимание прямо на вечные, непреходящие начала бытия. По Тютчеву, человек всегда находится над бездной, перед пропастью, более того, он носит ...
Added: March 5, 2017
Dobrohotov A. L., Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 1: Богословие. Философия. Религиоведение 2010 № 4(32) С. 75-87
Анализируя книгу Вяч. Иванова "Достоевский: Трагедия. Миф. Мистика", автор раскрывает занимающую в ней важное место мифологему зла. Он указывает место "понерологии" Иванова в европейской культурной и философской традиции, систему основных образов зла в их взаимном отношении : Люцифер - Ариман - Легион; наглядно демонстрирует объяснительные возможности, открываемые концепцией Иванова для анализа современной культуры. ...
Added: October 26, 2012
Boston, Leiden : Brill, 2021
Russian Philosophy in the Twenty-First Century: An Anthology provides the English-speaking world with access to post-Soviet philosophic thought in Russia for the first time. The Anthology presents the fundamental range of contemporary philosophical problems in the works of prominent Russian thinkers. In contrast to the “single-mindedness” of Soviet-era philosophers and the bias toward Orthodox Christianity of ...
Added: November 19, 2020
Kara-Murza A., Вопросы философии 2018 № 3 С. 7-13
The A.A. Kara-Murza’s article «Russian Northernship» of the Princes Vyazemsky (to the Question of National Identity) explores the little-studied question of the role of the princes Vyazemsky in the creation of the concept of «Russian Northernship» – a rich «identification matrix», which played a big role in the philosophical and ideological polemics of the 18th and the ...
Added: April 19, 2018
Levina T., Артикульт 2015 № 3 С. 18-28
Revolutionary in art, Malevich left reach theoretical legacy behind, that often differenciates from an image, that have been made about him. Theoretical tractate “Suprematism. World as non-objectivity or eternal peace” have been written after suggestion of Mikhail Gershenzon to write down philosophical ideas appeared in the mind. In this tractate Malevich revealed himself as a ...
Added: January 28, 2016