?
Эволюция педагога: новый ролевой набор
Образовательная политика. 2019. № 3(79). С. 76-87.
Language:
Russian
Fedorov O., Образовательная политика 2019 № 3(79) С. 122-130
В статье рассмотрен процесс подготовки и сопровождения профессионального становления молодого учителя в рамках программы
"Учитель для России" ...
Added: October 27, 2019
Fedorov O., Киселева Е. В., Непрерывное образование 2023 Т. 1 С. 36-44
The article is devoted to the stable trends in the development of school education, which largely determine the system of teacher training for professional activity. The authors stand that in the foreseeable future, the most pressing issues of school everyday educational practices will be the formation of a positive atmosphere and a healthy climate in ...
Added: February 16, 2024
Chernobay E., Ташибаева Д. Н., Вопросы образования 2020 № 4 С. 141-164
The results of the Teaching and Learning International Survey ( TALIS‑2018) of teachers and school leaders are used to compare the teacher professional development systems in Russia and Kazakhstan. In particular, comparative analysis concerns the induction and mentoring programs for beginning teachers, the mechanisms of teacher professional learning, teachers’ needs for professional development, and barriers to the latter. TALIS‑2018 involved over ...
Added: January 12, 2021
Obukhov A., Наука и школа 2014 № 5 С. 84-98
The introduction of the teacher professional standard as a new basis for professional training, on the one hand, and approval and implementation of new educational standards of preschool and school education, on the other hand, led to the principal change in a high school teacher training. Modernization of teacher training education in Russia has started and its aim is to enhance ...
Added: October 19, 2017
Bolotov V., Рубцов В., Froumin I. et al., Психологическая наука и образование 2015 Т. 20 № 5 С. 13-28
Проект модернизации педагогического образования инициирован Минобрнауки России в 2014 году и включал несколько проектов модернизации педагогического образования на межрегиональном уровне, в которых приняли участие 45 вузов России. Для ока¬зания экспертно-аналитического сопровождения реализации проектов модернизации педагогического образования на межрегиональном уровне созданы Ресурсный центр на базе Оператора проекта, МГППУ, и соисполнителя Оператора, НИУ ВШЭ, портал сопровождения проектов ...
Added: November 20, 2015
Fedorov O., Проблемы современного педагогического образования 2016 № 53 С. 348-356
Статья посвящена проблеме моделирования образовательной программы педагогической интернатуры как ступени педагогического образования. В статье рассмотрены институциональные особенности и функциональные ориентиры формального, неформального и информального постдипломного педагогического образования, определен круг проблем, связанных с теоретической разработкой и практическим воплощением их комбинаторности в процессе профессионального становления и развития учителя. Представлены результаты исследования отношения молодых педагогов к совершенствованию профессиональных ...
Added: September 21, 2017
Kasprzhak A. G., Kalashnikov S., Малова В. В., Образовательная панорама 2016 № 1 (5) С. 67-70
Авторами данной статьи рассматриваются основные положительные характеристики подготовки педагогов-исследователей в рамках обучения на программах исследовательской магистратуры в педагогических вузах России. Реализация данных мероприятий стала возможной благодаря проекту «Модернизация педагогического образования».
Актуальность затронутых в статье вопросов объясняется необходимостью привлечения в школы высококвалифицированных педагогов, что соотносится с целями проекта модернизации.
Адресована статья сотрудникам вузов, реализующих обучение на программах исследовательской ...
Added: April 4, 2016
Fedorov O., Проблемы современного педагогического образования 2016 № 53 С. 101-108
Статья посвящена проблеме определения места педагогической интернатуры в системе профессионального образования педагога. Проанализирован зарубежный опыт моделирования образовательных программ педагогической интернатуры. ...
Added: September 21, 2017
Fedorov O., Отечественная и зарубежная педагогика 2022 № 1 С. 43-63
Introduction. The problem of the quality of personnel in the education system is relevant not only for the pedagogical community, but also for many sectors of the economy as a whole. The quality of teacher training largely plays a decisive role for the progressive development of the country and its economy. The author of this ...
Added: February 16, 2024
Zaichenko N. A., Овечкина Т. А., Писарева С. А. et al., СПб. : ООО "Береста", 2010
Представленный вариант Стратегии развития системы образования Санкт-Петербурга 2011-2020 гг. "Петербургская Школа 2020" (далее - Стратегия) прошел предварительную стадию общественных обсуждений и был одобрен на коллегии Комитета по образованию в ноябре 2010 года в качестве проекта. По решению коллегии проект Стратегии должен быть предложен для дальнейшего обсуждения педагогическим коллективам образовательных учреждений и организаций, жителям Санкт-Петербурга, и ...
Added: March 11, 2013
Zaichenko N. A., Народное образование 2017 № 8 С. 53-61
The article reviews the problems of integration of young teachers into their professional field taking into account the external and internal drivers for adoptation. The empirical part of the paper is based on the data derived from two projects: the Young Teachers of St.Petersburg Survey results which was held as a part of pilot and ...
Added: November 27, 2017
Patarakin Y., Ярмахов Б. Б., Сотникова А. Л., Психологическая наука и образование 2018 Т. 23 № 3 С. 67-76
The paper provides a detailed review of the issue of basic frameworks underlying the development of professional standards for teachers in the part referring to ICT competency. We focus on a case of designing an ecosystem of the ISTE association community which is based on the lifecycle of standards for students, educators, coaches, computer science ...
Added: January 19, 2020
Chernobay E., Ташибаева Д. Н., Вопросы образования 2020 № 4 С. 141-164
The results of the Teaching and Learning International Survey (TALIS‑2018) of teachers and school leaders are used to compare the teacher professional development systems in Russia and Kazakhstan. In particular, comparative analysis concerns the induction and mentoring programs for beginning teachers, the mechanisms of teacher professional learning, teachers’ needs for professional development, and barriers to ...
Added: December 15, 2020