?
Небесные музыканты киннары в скульптуре и литературе Индии
С. 336-350.
The article is devoted to the images of ornithoanthomorphic kinnarasin the art and literature of Ancient India, their origin, mythology and interpretation in the visual arts. Appeared in the early Buddhist iconography, images of these celestial musicians, passed into the iconography of other religions — Hinduism and Jainism, and became popular in the Southeast and East Asian Art after the migration of Buddhism. The most vivid images of kinnaras in Indian art can be seen in the reliefs of the cave temples of South India (Ajanta, Ellora, Mamallapuram). The article pay particular attention also to the historiography of the issue.
Vorobeva D., Искусствознание 2014 № 1-2 С. 211-243
The article is devoted to images of dwarfish beings adorning Hinduism, Buddhism and Jainism temples of ancient and medieval India. Their weird poses that are at times funny, but sometimes quite inappropriate, raise the question about their meaning and functions in the sacral space of a temple. The author attempts to interpret the images of ...
Added: October 26, 2018
Vorobeva D., Научный вестник Московской консерватории 2013 № 4 С. 90-121
Numerous heavenly musicians inhabit inner and outer walls, pillars and even ceilings of Hindu, Buddhist and Jain temples of ancient and medieval India, being depicted in sculpture and painting. They are gandharvas, apsaras and kinnaras. They attend deities, present them gifts, dance, play musical instruments, sing hymns. The depictions of musicians appeared first in Harappa ...
Added: October 26, 2018
Vorobeva D., В кн. : Индия-Тибет: текст и интертекст в культуре. Рериховские Чтения 2012-2015 в Институте востоковедения РАН. : Языки славянской культуры, 2017. С. 53-74.
В данной статье были достаточно тезисно перечислены возможные аспекты прочтения образов карликов в иконографической программе храмов индуизма, буддизма и джайнизма, однако они отнюдь не являются исчерпывающими.
Фигура карлика в индийском искусстве прошла путь от отображения древнейших якш, автохтонного хтонического культа, до представления эзотерических существ тантрических учений. Они играют второстепенную, но немаловажную роль в иконографии. Предписания наставлений для ...
Added: October 26, 2018
Vorobeva D., Актуальные проблемы теории и истории искусства 2017 № VII С. 590-598
Images of dwarfish beings inhabit the ancient Indian temples in great abundance. One has only look carefully to start notice them everywhere: in mythological scenes and decorative friezes, in prabhamandalaaround the object of veneration and as bhadrakaras- original atlantes, supporting architectural elements; on walls, pillars and ceilings, in interiors and on facades of temples. This pan-Indian images – ...
Added: October 2, 2018
Vorobeva D., Актуальные проблемы теории и истории искусства 2019 № 9 С. 716-725
The article deals with similar compositional schemes in the art of different religions of AncientIndia on the example of two iconographic schemes: Triumphing Buddha over Mara (Maravijaya or “Temptation of the Buddha by the demon Mara”) and the temptation of Pārśvanātha by the demon Meghmal. With varying degrees of detail, this plot is presented in ...
Added: December 16, 2020
Vorobeva D., В кн. : Труды Института востоковедения РАН. Вып. 14: Письменные памятники Востока. Проблемы перевода и интерпретации. Избранные доклады. Т.2.: М. : Институт востоковедения РАН, 2018. С. 49-60.
В рельефах храмов Древней Индии часто встречаются изображения карликов. Нахождение in situ, в определенной части иконографической программы храма, конкретизирует значение образа. Найденные в археологических раскопках скульптуры оказываются вырванными из контекста, поэтому возникают сложности с их идентификацией. Так возникла проблема с идентификацией карликообразной фигуры V в., найденной в Мансаре в 1972 году, попавшей в коллекцию Делийского музея. Это ...
Added: December 7, 2018
Горшки ghata как элементы колонн чайтьягрихи в Карли в контексте развития пещерной архитектуры Индии
Vorobeva D., Декоративное искусство и предметно-пространственная среда. Вестник МГХПА 2015 № 3 С. 266-275
This article deals with the emergence of idea of ghaţa in architecture of chaytyagriha in Karli, in the context of the early cave architecture of India. It serves as a part of the support structure, fully imitating the shape of the village ceramic pot. In addition, attention is paid to the semantic content of the ...
Added: October 26, 2018
Alexandrova N., Вестник Института востоковедения РАН 2019 № 3 С. 83-96
The article is concerned with one of the relief images of the Stupa 1 in Sanchi representing
“The Great Renunciation” (abhiniṣkramaṇa) of the future Buddha: the hero is leaving his royal palace to
take the path of ascetism. The first researchers of this visual narrative (John Marshall, Alfred Foucher)
were surprised comparing it to the Indian Buddhist texts, ...
Added: October 17, 2019
Воробьева Д. Н., В кн. : Онтология искусства христианского мира: изобразительное и монументально-декоративное искусство, архитектура и предметно-пространственная среда. Коллективная монография на основе материалов международной научной конференции. : МГХПА им. С. Г. Строганова, 2017. С. 195-201.
The cult of Our Lady received a wide circulation in India. The transformation of her image occurs as a visual embodiment - in sculpture and painting, copying European models, but rather its perception is very different from other cultures. Our Lady, as she is called here, like other countries, is not just the mother of ...
Added: October 26, 2018
Vorobeva D., В кн. : Культура Востока. Выпуск 3: «Визитные карточки» восточных культур. : М. : Государственный институт искусствознания, 2018. Гл. 9. С. 159-174.
Хотя первые изображения Ганеши появляются только в V в., культ его быстро распространяется по всей территории Индии. Из пантеона индуизма он быстро перешёл в буддийскую иконографию. Его изображение характерно для тантрического буддизма, но появляется уже в одном из храмов Аурангабада, свидетельствуя о значительной роли культа божества ещё раньше – в V–VI вв. Ганеше приписываются всевозможные функции ...
Added: December 16, 2020