?
Победа в PIRLS и поражение в PISA: судьба читательской грамотности 10– 15-летних школьников
Вопросы образования. 2011. № 02. С. 123-150.
Kovaleva G., Kuznetsova M. I., Народное образование 2013 № 6 С. 199-209
В статье анализируются результаты международного сравнительного исследования PIRLS 2011, особенности читательской грамотности российских выпускников начальной школы. Уделено внимание рассмотрению причин высоких достижений российских младших школьников. ...
Added: October 25, 2014
Цукерман Г. А., Kovaleva G., Kuznetsova M. I., Вопросы образования 2015 № 1 С. 284-300
Методика «Тяни-Толкай» представляет собой гибрид тестов PIRLS и PISA. Она предназначена для диагностики читательской грамотности у школьников 4–9‑х классов и специализирована на информационных текстах. Эта диагностическая методика позволяет оценить динамику читательской грамотности отдельных школьников и групп учеников. Представлены данные трех выборок школьников, отвечавших на вопросы методики «Тяни-Толкай» дважды с интервалом в один-два года. Во всех ...
Added: October 4, 2015
Adamovich K., Образовательная политика 2022 Т. 3 № 91 С. 49-61
The results of the international study PISA (Programme for International Student Assessment) have long been in the focus of the educational policy of many countries and become the basis for recommendations to educational organizations. However, often these recommendations do not consider the within-country context and regional differences in the landscape of educational inequality.
This study is ...
Added: November 17, 2022
Avdeenko N., Демидова М. Ю., Kovaleva G. et al., Отечественная и зарубежная педагогика 2019 № 4 С. 124-145
В статье рассматриваются подходы к формированию и оценке креативного мышления школьников как части мониторинга функциональной грамотности. Обосновывается актуальность задачи оценки креативного мышления. Дана краткая характеристика понятия, описаны концептуальные рамки содержательной и компетентностной моделей оценки креативного мышления, приведены примеры заданий для его оценки в 5-м и 7-м классах. ...
Added: September 18, 2019
Гетман А. В., Kersha Y., Kosaretsky S., Психологическая наука и образование 2020 Т. 25 № 6 С. 77-87
The paper presents results of a comparative study of motivation for studying science in Russia and leading countries in science education. We explored the relationship and its strength between various types of motivation and the level of science literacy. The analysis was based on the data of the international study PISA-2015, represented by a sample of ...
Added: December 30, 2020
Valdman I., Директор школы 2014 № 6 С. 68-73
На основании данных опроса директоров школ из стран, участвующих в исследовании PISA-2012, автором рассмотрены несколько сюжетов, связанных с направлениями и особенностями использования данных оценки учебных достижений школьников в России. В статье рассматриваеются восемь основных вариантов использования данных оценивания (об успеваемости учеников) на уровне школы. Проведено сравнение российских данных с аналогичными даннми Финляндии и стран ОЭСР. ...
Added: September 29, 2014
Kardanova E., Пономарева Алена Александровна, Osin E. N. et al., Вопросы образования 2014 № 2 С. 44-81
Teachers’ beliefs should be changed in order to introduce modern teaching methods in education. The notion of “belief” combines the ideas, attitudes, and personal philosophies teachers apply in their work. We differentiate between traditional beliefs about teaching as a direct transfer of knowledge and constructivist beliefs assuming that students construct their knowledge themselves through specifically ...
Added: February 22, 2014
Поддьяков Александр, Образовательная политика 2016 № 2(72) С. 71-94
The article discusses a trend in tests developing looking at tests with restricted actions of test takers (this takes place in a situation of solving explicitly formulated problems with the only right answer) and diagnostic problem situations tests with novel content, high degree of uncertainty, open beginning and end. Open beginning is being used more ...
Added: December 2, 2016
Lytaeva M. A., Пестрикова Е. А., Маршакова О. М., Мир психологии. Научно-методический журнал 2023 Т. 112 № 1 С. 143-155
The aim of this study is to determine the representation of groups of reading skills in the Federal State Educational Standards 2010 and 2021 and Universal Codifiers for 9th grade within all academic subjects. The main research method in this work is content analysis and comparison of reading literacy skills (RL) according to PISA, the ...
Added: May 7, 2023
Kapuza A., Kersha Y., Zakharov A. et al., Вопросы образования 2017 № 4 С. 10-35
Dynamics of academic performance of Russian school students depending on cultural capital and the size of community is analyzed using PISA and TIMSS data. In order to reveal tendencies in TIMSS and PISA scores dynamics ten educational experts were interviewed. The last 15 years have witnessed a slight improvement in performance of Russian school students ...
Added: December 17, 2017
Кузнецова Марина Ивановна, Народное образование 2014 № № 4 С. 169-174
В 2006 году победа российских младших школьников и у нас в стране, и за её пределами была воспринята педагогическим сообществом как неожиданность и, возможно, случайность. Но тот факт, что через пять лет в 2011 году российские выпускники начальной школы подтвердили свой статус лидеров в области чтения и понимания текстов (Россия вместе с Гонконгом, Финляндией и ...
Added: October 19, 2014
Вергелес К. П., Kovaleva G., Kolachev N. et al., Отечественная и зарубежная педагогика 2020 Т. 2 № 2 (70) С. 8-23
The article focuses on an analysis of existing approaches to providing feedback based on a criterion-referenced approach for evaluating and reporting results with the aim to identify features that can be used in the national functional literacy instrument. Critical concepts in the field of formative assessment are analyzed, the experience of international comparative studies (PISA, ...
Added: April 20, 2021
Tyumeneva Y. A., Kuzmina Y., Вопросы образования 2011 № 3 С. 164-191
The authors estimate contribution of different factors in reading skills of 15?year-olds by using four models of multilevel regression analysis. It turned out that the most significant factor is family background — not only at the individual level, but at the school level as well (average school socio-economic status of schoolchildren families effects average reading ...
Added: December 13, 2012
Kapuza A., Zakharov A., Adamovich K., НИУ ВШЭ, 2017
В выпуске показано, как на протяжении первого десятилетия 2000-х годов в России изменялась среда обучения дошкольников чтению. Анализ проведен в разрезе образования матери как важного показателя социально-экономического положения семьи. Использованы данные всех доступных на данный момент волн Международного исследования читательской грамотности дошкольников PIRLS за 2001, 2006 и 2011 годы. Выпуск может быть интересен широкому кругу ...
Added: August 26, 2017
Abankina I., Семья и школа 2013 № 5-6 С. 16-19
Как развиваться российской школе? Размышление Директора Института развития образования НИУ ВШЭ, профессора И.В. Абанкиной. ...
Added: October 8, 2013
Tyumeneva Y. A., Alexandrova E., Шашкина М. Б., Психология обучения 2015 № 07 С. 5-23
Factors connected to the results of PISA on the national level are rather well examined by now. But they are often described too generally and in correlation paradigm only and it is difficult to use the results of such studies in real educational policy. We shifted the accent from explanation of Russian students’ low results ...
Added: July 25, 2015
Poddiakov A., Образовательная политика 2012 № 6 С. 34-53
In 2012 the Programme for International Student Assessment (PISA), for the first time in the history of large-scale assessments, included a new type of problems called “interactive problems”. This article will analyze the problems. The research area behind it is the psychology of complex problem solving in a complex multi-factor environment which involves search, experimenting ...
Added: November 16, 2013
Lytaeva M. A., Нуждин А. А., Евразийский юридический журнал 2015 № 12 С. 303-308
The techniques of developing law students’ reading competence and a detailed description of reading competence development stages have been suggested. An analysis of the Federal Penitentiary Service cadets’ reading skills is undertaken. The researchers present their experimental learning results in this article further to testing their model tasks for working with texts. ...
Added: February 26, 2016
Pavlovets M., Литература в школе 2012 № 4 С. 30-31
Article is devoted to the anniversary of the famous literary critic, editor in chief of teaching methods in literature for school and university V.V. Aguenosoff ...
Added: March 9, 2015
М. : [б.и.], 2010
Сборник составлен на основе материалов 21-й и 22-й ежегодных конференций преподавателей японского языка стран СНГ, состоявшихся в 2009 и в 2010 гг., и включает статьи по лингвистике, культурологии, различным аспектам преподавания японского языка. ...
Added: February 19, 2014
Orlov A. B., Soviet education 1989 Vol. 31 No. 6 P. 46-66
Added: November 22, 2013
Dugartsyrenova V., Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация 2013 Т. 2 С. 134-142
The paper reports on the results of a pilot study investigating the effects of a teacher-made website on Psychology majors’ foreign language acquisition. The author outlines the didactic opportunities, the principles, and the practical aspects of employing a teacher website to enhance students’ language proficiency and autonomy outside the language classroom (Faculty of Foreign Languages ...
Added: March 3, 2015
Vishlenkova E. A., / Basic Research Programme. Series HUM "Humanities". 2012. No. 03.
The article analyzes documentation management as a cultural practice and institution through which university professors’ corporations in Russia in the first half of the nineteenth century lost their autonomy, acquiring instead a bureaucratic identity and ethics of state service. The study draws on official documents from university archives of Kazan, Moscow and Kharkov, and the ...
Added: August 27, 2012
ДВФУ, 2017
Рассматривается современное состояние корееведческого образования и научных исследований в области корееведения, затронуты проблемы истории, экономики, культуры и филологии Кореи. ...
Added: February 21, 2018