?
The forming of a fundamental value system within a company: a socio-cultural approach
.
Andreeva I. V., Betina O., Kosheleva S.
In this article, the correlation and interaction of organisational and corporate culture are discussed within the framework of a socio-cultural approach regarding the management of employees within developer organisations. The phenomenon of corporate culture is analysed in the context of the system of values and the directives conditioning the attitude of the personnel to the values of the company. The authors analyses the phenomenon of escaping corporate culture as one of the effects of value pressure on the employees. This value pressure comes from organisations introducing the personnel to a rigid system of value-rich requirements.
Keywords: ценностные ориентациикорпоративная культураорганизационная культураcorporate culturesocio-cultural approachsocial regulationorganisational culturevalue directivesescape from the corporate culturevalue pressureparticular and integral indices of value pressurecоцио-культурный подходсоциальная регуляцияценностное давлениебегство от корпоративной культурыобщие и интегральные показатели ценностного давления
In book
St. Petersburg : Agraf+ Publishing House, 2008
СПб. : Издательство СПбГУЭФ, 2009
II Международная научно-практическая конференция «Экономическая психология: современные проблемы и перспективы развития» посвящена продвижению экономической психологии в России и является традиционной для Санкт-Петербургского государственного университета экономики и финансов. В опубликованных материалах рассматриваются актуальные проблемы российской экономической психологии. ...
Added: February 20, 2013
Isopeskul O., Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социально-экономические науки 2010 № 5 С. 29-39
"Organization culture" is characterized by polysemanticity in contemporary managerial theory and practice. Development of its definitions indicates evaluation of the analyzed concept from static to dynamic, reflecting the high level of susceptibility of external influences despite the fact that most definitions of "organization culture" are focused on the internal environment of the enterprise. ...
Added: November 13, 2012
Стоянова О. В., Лезина Т.А., Иванова В. В., В кн. : Третья международная конференция «Управление бизнесом в цифровой экономике». : СПб. : ИПЦ СПбГУПТД, 2020. Гл. 1. С. 17-23.
The article is devoted tothestudy of theproblem of assessing thecompanies’ readiness for digital transformation. The following research questions are under discussion. How company representatives associate flexibility and initiative with readiness for digital transformation? What is the real practical support for these corporate values by the company’s management? The results of a survey of representatives of ...
Added: October 8, 2020
Antonova N., В кн. : Социально-экономические и психологические проблемы управления. Сборник научных статей по материалам Всероссийской научно-практической конференции. : М. : Московский городской психолого-педагогический университет, 2013. Гл. 9. С. 101-113.
В статье анализируется взаимосвязь социально психологического климата и корпоративной культуры в организации. Показано, что существует значимая связь между типом корпоративной культуры и социально психологическим климатом, при этом в организации с клановой культурой наблюдается наиболее благоприятный психологический климат, тогда как преобладание иерархической и рыночной культур связано со снижением благоприятности социально психологического климата. Результаты исследования могут быть ...
Added: October 26, 2013
Lipatov S., Несмеянова Р. К., Вопросы психологии 2019 № 2 С. 97-114
The authors describe the nature of the relationship between the perceived types of corporate culture in L. Konstantin's typology with the following variables: the attractiveness of corporate culture, the types of organizational identification, the need for it, the types of attachment to the organization and the individual-organization values fit. The study involved 241 employees of commercial ...
Added: October 3, 2019
Kudriavtseva E., В кн. : Современный менеджмент: проблемы и перспективы: Сборник статей по итогам XVI международной научно-практической конференции. : СПб. : Санкт-Петербургский государственный экономический университет, 2021. С. 680-684.
The pandemic COVID-19 created a special context for the organization of life, and the lockdown turned this context into a system of conditions that posed organizations with a difficult choice of the form of response to them. The meaningful field of choice affected the principles of corporate culture, which had to be re-approved or confirmed ...
Added: May 28, 2021
Sorokin P. S., Afanaseva I., Шмаевка В. К. et al., М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2023
The issue of agency (enterprise, initiative) is one of the central ones for the corporate sector. The key factor determining the importance of this issue is the processes of ‘destructuration’, that is, the growth of variability in the forms of social organization in various spheres of public life.
The authors identified three levels of proactive behavior ...
Added: November 16, 2023
Pervakova E. E., Социальная политика и социальное партнерство 2012 № 2 С. 45-52
В статье сделан обзор существующих в России и за рубежом методик количественной оценки эффективности корпоративной культуры компании. Предложена корректировка индекса расчета уровня корпоративной культуры на основе исследования мнений российских менеджеров и экспертов. ...
Added: January 23, 2013
Gaponova O., Danilova L., Chilipenok Y., Н. Новгород : Издательство НИСОЦ, 2017
Тhe book includes 45 short chapters. They present such traditional sections as: concept, essence and content of management; basic approaches to studying the history of management; basic management functions; linking processes; basics of conflictology; organizational culture; management of organizational changes; social responsibility and ethics of business organization; management consulting, etc. But the form of presentation ...
Added: November 26, 2017
Гришанин Н. В., Миневич Я. В., Sokolova T. et al., Контуры глобальных трансформаций: политика, экономика, право 2022 Т. 15 № 5 С. 185-205
Corporate communications existed long before the formation of the theory of marketing and management. Even in Rome industry guilds prescribed ethical rules of conduct between representatives of different professions which can be called protocol relations. At that time, the formation of patriotism began, as a manifestation of heroic love for the society, country, family, suzerain, ...
Added: February 9, 2024
Pervakova E. E., Вестник экономической интеграции 2011 № 12(44) С. 44-55
Сделан обзор существующих в России и за рубежом методик количественной оценки эффективности корпоративной культуры компании. Предложена корректировка расчета индекса уровня эффективности корпоративной культуры на основе исследования мнений российских менеджеров и экспертов. ...
Added: December 11, 2012
Betina O., LAP LAMBERT Academic Publishing, 2010
В монографии освещены такие вопросы, как различия между концепциями организационной и корпоративной культур, влияние социокультурной среды на объект управления, предложена модель организационной культуры с учетом социокультурной среды.
Управление сотрудниками без сопротивления и бегства из компании возможно, если учитывать такое явление, как ценностное давление. Особенности его расчета и учета при формировании корпоративной культуры подробно рассмотрены в третьей ...
Added: April 16, 2013
Barandova T., Публичная политика 2017 № 2 С. 51-68
Despite the inclusion in the Constitution of Russian Federation human rights and democratic citizenship as the foundation of the post-Soviet welfare state principles, the visual manifestation in communications of national human rights protection institutions and their organizational culture remains inertial. Socio-normative system of regulation in society allows the violation of rights, which associated both with ...
Added: January 31, 2018
Sorokin P. S., Afanaseva I., Шмаевка В. К. et al., В кн. : Предпринимательство и инновации на рынках АТР. V Международная научно-практическая конференция, г. Владивосток, 17–19 мая 2023 г. : Владивосток : Издательство ДВФУ, 2023. С. 18-18.
Доклад посвящен исследованию видов, проявлений и эффектов агентного (самостоятельного) поведения в корпоративном секторе в условиях де-структурации как новой фазы социетальной эволюции, предполагающей изменение отношений между индивидуальным действием и социальной структурой, – изменение, которое остается недостаточно осмысленным применительно к вопросам организационного поведения. Обзор полидисциплинарных научных и экспертных источников показал, что агентное поведение на различных уровнях организации ...
Added: January 15, 2024
Khoreva O., Tarasenko E. A., Иванова Е. С., Организационная психология 2021 Т. 11 № 2 С. 76-97
Цель данной статьи - выявить отношение работников российских предприятий к корпоративным программам по укреплению здоровья на рабочем месте как части корпоративной культуры, а также сформировать представление об изменениях, необходимых при проектировании и организации корпоративных программ поддержания здоровья для повышения их востребованности. В основу статьи заложено количественное социологическое исследование, проведённое в ноябре 2019 г. — апреле 2020 г., респондентами в котором выступили штатные сотрудники российских ...
Added: July 9, 2021
Гришанин Н. В., Миневич Я. В., Sokolova T. et al., Правоприменение 2023 Т. 7 № 1 С. 15-24
Corporate culture as it exists today is a cast of the Western European matrix, in which patriotic ideology is replaced by the values of the corporation and personal result. But modern realities form a new demand of society, moral principles and traditions develop modern legal relations. The human right to patriotic behavior is largely shaped ...
Added: April 11, 2023
Бейлина Е. А., Кантер Д. С., Лялина Н. С. et al., Экономическая социология 2017 Т. 18 № 1 С. 51-79
The paper examines the phenomenon of office workers’ overwork. Statistical data demonstrates that modern Russians tend to work more than 40 hours a week, thereby exceeding the legal time allowance that traces its roots back to a period when largescale manual labor was the norm. Increasing proportions of tertiary and quaternary sectors in the Russian ...
Added: May 5, 2017
Andreeva I. V., Betina O., В кн. : Россия в XXI веке: экономические и культурные тенденции развития. Сборник научных трудов по материалам ежегодной межвузовской научно-практической конференции. : СПб. : ЧОУ СПб ЭКИДА, 2010. С. 55-63.
В статье рассматриваются методолого-теоретические аспекты понимания корпоративной культуры как одного из инструментов управления персоналом организации. ...
Added: April 4, 2013
Lipatov S., Несмеянова Р. К., Организационная психология 2017 Т. 7 № 3 С. 67-84
Abstract. This arti cle deals with the problem of the relationship between perceived corporate culture and employee’s organizational identification. The existence of given interrelation is confirmed by many empirical studies, however, its nature and features are not fully clarified. It is well known that it is influenced by different variables, both strengthening and weakening it. Purpose. This paper ...
Added: February 16, 2019
Гребнева Е. М., Sevruk A. I., Акмеология 2012 Т. 44 № 4 С. 31-37
Technology innovation evaluation of gas transportation enterprise. This technology integrates a system, akmeological, linguistic and informational approaches. ...
Added: December 31, 2012
Solntsev S., Вестник федерального бюджетного учреждения "Государственная регистрационная палата при Министерстве юстиции Российской Федерации" 2012 № 2 С. 37-43
Экономический подъем в России в начале минувшего десятилетия и, как следствие, повышение ее инвестиционной привлекательности привели к увеличению объема поступавших финансовых потоков и в связи с этим к росту числа экспатов на руководящих должностях в филиалах иностранных компаний. Политика привлечения зарубежных специалистов на ключевые позиции позволяла обеспечивать контроль за дочерними предприятиями на территории страны, внедрять ...
Added: November 22, 2012
Голубкова О.А., Сатикова С.В., СПб. : Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ – Санкт-Петербург, 2013
The manual is a lecture material on the main themes of the course
"Organizational Behavior". The book generalize experience rosiyskih and foreign
scientists working in the field of human resource management and organizational
behavior, proposed thematic exercises and quizzes, tests on the original research
of motivational system and level of economic consciousness of the individual ...
Added: February 14, 2014
Khoreva O., Tarasenko E. A., Иванова Е. С., Организационная психология 2021 Т. 11 № 2 С. 76-97
The purpose of the paper is to identify the attitudes towards corporate health promotion programs in workplace as part of corporate culture of employees in companies operating in the territory of Russia, as well as to give an idea of the changes required for design and further development of corporate wellness programs to increase its ...
Added: July 12, 2021
Gaponova O., Экономический анализ: теория и практика 2011 № 32 С. 43-50
Данная статья посвящена анализу и этимологии понятия «корпоративная культура» в ее мотивационном аспекте. Статья включает комплекс предложений по формированию и стимулированию развития эффективной культуры организации с применением элементов мотивационных воздействий, дополняющий теоретическую и методическую базу для решения проблемы совершенствования системы управления персоналом организации. ...
Added: May 12, 2012